Tuesday, January 19, 2016

KISAH KETABAHAN UMMU SULAIM (RA) YANG MENAKJUBKAN

Berikut adalah kisah Ummu Sulaim (nama asli: Rumaiso') yang menakjubkan di mana dia begitu bersabar saat ditinggal mati anaknya. Lihat kisah ini dan galilah pelajaran menarik di dalamnya. Suatu ketika anak Ummu Sulaim jatuh sakit. Ketika itu suami Ummu Sulaim, Abu Tolhah keluar bersafar, lalu puteranya tersebut meninggal dunia. Ummu Sulaim berkata pada keluarganya, “Jangan beritahu Abu Tolhah tentang anaknya sampai aku yang memberitahukan padanya.”

Ketika Abu Tolhah kembali dari safar, dia berkata, “Bagaimana keadaan puteraku?” Istrinya (Ummu Sulaim) menjawab, “Dia sedang dalam keadaan yang tenang”. Ketika itu, Ummu Sulaim pun mengeluarkan makan malam untuk suaminya, dia pun memakannya. Kemudian Ummu Sulaim berdandan cantik yang belum pernah ia berdandan secantik malam itu.

Kemudian setelah itu Abu Tolhah menggauli isterinya. Ketika Ummu Sulaim melihat suaminya telah puas dan telah menggauli dirinya, dia pun berkata, “Bagaimana pendapatmu jika ada seseorang meminjamkan sesuatu kepada salah seorang yang lain, lalu dia meminta pinjaman mereka lagi, apakah dia perlu pulangkan semula?” Abu Tolhah menjawab, “Ya dia mesti pulangkannya.” Ummu Sulaim, “Bersabarlah dan berusaha meraih pahala kerana kematian puteramu.”

Abu Tolhah lalu terkilan kemudian berkata, “Engkau biarkan aku tidak mengetahui hal itu hinggga aku berlumuran janabah, lalu engkau khabarkan tentang kematian anakku?” Abu Tolhah pun bergegas ke tempat Rasulullah s.a.w dan mengabarkan apa yang terjadi pada beliau sallAllahu ‘alaihi wa sallam.Tatkala tiba pagi hari, Abu Tolhah mendatangi Rasulullah sollAllahu ‘alaihi wa sallam dan menceritakan tentang hal itu.

Rasulullah pun bertanya, “Apakah malam tadi kalian tersebut seperti berada di malam pertama?” Abu Tolhah menjawab, “Iya.” Beliau s.a.w lalu mendo’akan, “Allahumma baarik lahumaa, Ya Allah berkahilah mereka berdua.”

Dari hubungan mereka tersebut lahirlah seorang anak laki-laki. Anas berkata bahwa Abu Tolhah berkata padanya, “Jagalah dia sampai engkau mendatangi Nabi s.a.w dengannya.” Anas pun membawa anak tersebut kepada Nabi s.a.w. Ummu Sulaim juga mengirimkan membawa beberapa butir kurma bersama bayi tersebut.

Nabi s.a.w lalu mengambil anak tersebut lantas berkata, “Apakah ada sesuatu yang dibawa dengan bayi ini?” Mereka berkata, “Iya, ada beberapa butir kurma.” Lantas Nabi s.a.w mengambilnya dan mengunyahnya. Kemudian beliau ambil hasil kunyahan tersebut dari mulutnya, lalu meletakkannya di mulut bayi tersebut. Beliau melakukan tahnik dengan meletakkan kunyahan itu di langit-langit mulut bayi. Beliau pun menamakan anak tersebut dengan ‘Abdullah. Abdullah membesar dan bernikah sehingga memperolehi 9 anak lelaki yang semuanya menjadi ulama besar pada zamannya.

Kisah di atas menunjukkan keutamaan sahabat wanita bernama Ummu Sulaim RA. Dari kisah di atas kita dapat melihat bagaimana kuatnya kesabaran dan ketabahan Ummu Sulaim atau Rumaysho, sungguh ia begitu penyabar. Sampai-sampai ketika puteranya meninggal dunia pun, dia mampu bersabar seperti itu.
Ketika dapat musibah kala itu, dia tetap melayani suaminya seperti biasa, bahkan dia pun berdandan dan bersolek begitu istimewa demi memuaskan suaminya pulang dari safar. Tatkala suaminya puas, baru dia khabarkan tentang kematian puteranya. SubhanAllah. Sungguh kesabaran yang luar biasa.

Beberapa faedah lainnya dari kisah di atas:

1). Dianjurkan isteri untuk berhias diri untuk suaminya dengan dandan yang istimewa. Namun yang terjadi di kebanyakan wanita saat ini, mereka hanya mahu berdandan ketika di depan orang banyak saat keluar rumah, bukan di hadapan suaminya. Cubalah ambil teladan dari kisah Rumaysho di atas yang dia masih mahu berdandan cantik walau sedang dirundung duka.

2). Isteri harus bersungguh-sungguh dalam berkhidmat pada suami dan membantu mengurus hal-hal yang bermasalahat bagi suami seperti yang dilakukan Ummu Sulaim pada suaminya dengan menyediakan makan malam.

3). Mustajabnya do’a Nabi s.a.w dengan mendo’akan keberkahan bagi malam Ummu Sulaim dan Abu Tholhah, akhirnya mereka pun dikurniakan lagi seorang anak.

4). Barangsiapa yang meninggalkan sesuatu kerana Allah, maka Allah ganti dengan yang lebih baik. Lihatlah Ummu Sulaim begitu ridho dan penyabar dengan ketentuan Allah sehingga ia pun dikurniakan putera yang dinamakan ‘Abdullah. Bahkan dari ‘Abdullah inilah lahir sembilan keturunan yang kesemuanya para penghafal Al Qur’an dan menjadi alim ulama sebagaimana disebutkan dalam riwayat lainnya. Bahkan mereka menjadi para ulama sebagaimana disebutkan Imam Nawawi rah.

5). Disunnahkan redha terhadap takdir yang terasa pahit.

6). Sesuatu yang dapat menguatkan sabar adalah dengan seseorang mengenal dirinya sendiri bahwasanya dia berasal dari sesuatu yang tidak ada. Manusia adalah milik Allah. Yang manusia miliki hanyalah pinjaman dari Allah yang bila-bila masa boleh diambilNya.

7). Disunnahkan melakukan tahnik dengan mengunyah kurma dan dimasukkan dalam langit-langit mulut bayi. Hal ini juga disunnahkan berdasarkan ijma’ atau kesepakatan para ulama. Lalu siapakah yang melakukan tahnik, diambil tauladannya di sini.

8). Disunnahkan memberi nama yang terbaik bagi anak dan sebaik-baik nama adalah ‘Abdullah.

9). Boleh meminta orang soleh untuk memberikan nama pada anak.

10). Hendaknya memberi khabar kematian pada orang lain dengan lemah lembut.

11). Boleh menggunakan kata-kata kiasan yang seolah-olah mengandung dusta ketika hajat (diperlukan).

Rujukan: Al Minhaj Syarh Shahih Muslim bin Al Hajjaj, Yahya bin Syarf An Nawawi, terbitan Dar Ibn
Hazm, cetakan pertama, tahun 1433 H. Bahjatun Nazhirin Syarh Riyadhish Sholihin, Abu Usamah Salim bin ‘Ied Al Hilaliy, terbitan Dar Ibnul Jauzi, cetakan pertama, tahun 1430H, 1: 94-96. Nuzhatul Muttaqin Syarh Riyadhish Sholihin, Dr. Musthofa Al Bugho, dkk, terbitan Muassasah Ar Risalah, cetakan pertama, tahun 1432 H, hal. 40-41.

No comments:

Post a Comment