Sunday, April 10, 2016

JANGAN MENUTUP PINTU KEBAIKAN

Abu Ubaidah bin al-Jarroh radliyallahu 'anhu berkata: “Kebinasaan itu adalah ketika seorang hamba melakukan perbuatan dosa kemudian setelah itu dia tidak mengerjakan kebaikan sampai dia meninggal dunia”. [Ihya' 'Ulumuddin, 2/319]

HIKMAH SUFI

Bismillahhirrahmanirrahim…

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اللهُم َّصلِّ علٰى سَيِّدنا مُحَمّدٍ عبدِكَ وَنبيِّكَ ورسولِكَ النَّبيِّ الاُمِيّ وَعلٰى اٰلهِ وَصَحْبِهِ وسَلِّم تسليماً بقدرِ عظمةِ ذاَتِكَ في كـُلِّ وَقتٍ وَحيـنٍ

Menutupi Aib: Beruntunglah orang yang lebih disibukkan oleh aibnya sendiri daripada sibuk dengan aib-aib orang lain. Beruntunglah orang yang tidak mengenal orang-orang dan orang-orang pun tidak mengenalnya. Dan beruntunglah orang yang hidup, tetapi dia seperti orang yang mati; dan dia ada, tetapi dia seperti orang yang tidak ada. Dia telah menjadikan tetangganya terbebas dari kebaikan dan keburukannya. Dia tidak pernah bertanya tentang orang-orang, dan orang-orang pun tidak pernah bertanya tentang dirinya.

TAHAPAN-TAHAPAN MENUJU MAQAM FANA

Fana Dalam bahasa jawa berarti sepi, sunyi. Sementara fana dalam diri seseorang berarti bersihnya hati dari segala bentuk-bentuk keterkaitan, kebergantungan kepada selain Allah Swt. Orang-orang yang ada dalam maqamatil fana (kedudukan fana), mereka menuju kepada Allah Swt., tidak terkait, terpaut, kepada bentuk apapun. Bahkan pada kelebihan-kelebihan yang diberikan pada dirinya oleh Allah Swt., seperti inkisyaf, terbuka dan dapat mengetahui segala sesuatu. Dalam bahasa jawa inkisyaf itu adalah weruh sajeroning winara, mengetahui apa yang akan terjadi.

FENOMENA MANJA DALAM MENUNTUT ILMU

Kadang-kadang ada di antara kita yang terlalu 'MANJA' dalam menuntut ilmu. Sedangkan susah payah dan PENGORBANAN dalam menghadiri majlis ilmu adalah satu faktor besar bagi keberkatan ilmu. Cuba fikirkan :

MARTABAT-MARTABAT NAFSU

Dalam perbicaraan ilmu tasawuf, peringkat-peringkat nafsu seorang dan alamat-alamatnya dapatlah dibahagi kepada tujuh darjat atau martabat, dan dalam peringkat-peringkat itu terdapat ahli-ahlinya bagaimana berikut:

BILA DI AMBANG KEMASYHURAN

Al-Habib Ali Al-Jufri bercerita bahawa beliau pernah meminta nasihat secara peribadi daripada al-Marhum al-Muhaddith Sayyid Muhammad Zaki Ibrahim dengan berkata, "Sayyidi! Saya merasakan saya telah hampir kepada ambang kemasyhuran. Apa yang perlu saya lakukan untuk mengelakkan fitnah kemasyhuran ini?"

TANDA 100 HARI SEBELUM KEMATIAN

Menurut Imam Al Ghazali, tanda ini akan berlaku umumnya setelah waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil. Contohnya, seperti daging sapi yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya nikmat, dan bagi mereka yang sedar dan terdetik di hatinya bahwa mungkin ini adalah tanda kematian maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesadaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan duniawi tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan hilang begitu saja tanpa ada manfaatnya.

KISAH IMAM AL-GHAZALI, ADIKNYA DAN PENJUAL DAGING

Suatu ketika Imam Ghazali bersolat jemaah dengan adiknya. Imam Ghazali menjadi Imam manakala adiknya menjadi makmum. Tiba-tiba semasa bersolat, adik Imam Ghazali mufarakah (keluar daripada menjadi makmum) dan bersolat sendirian. Setelah selesai menunaikan solat Imam Ghazali terus bertanya kepada adiknya: “Mengapa ketika bersolat engkau meninggalkan aku dan bersolat sendirian” Lantas adiknya menjawab; “Bagaimanakah aku hendak bersolat denganmu. Aku lihat tubuhmu penuh bersalut darah. 

SIAPAKAH DIA WALI TUHAN?

Imam Abu Hamid Muhammad Al-Ghazali menulis sebuah cerita dalam Mukasyafat Al-Qulub: Alkisah, seorang bangsawan berjalan-jalan di pasar budak. Matanya tertarik pada seorang budak bertubuh sasa. Lalu ia bertanya kepada budak itu, "Maukah kau bekerja untukku? Aku lihat kau mempunyai keterampilan yang aku perlukan." Dengan tenang budak itu menjawab, "Aku mahu bekerja untuk siapa pun dengan dua syarat." "Apa dua syaratmu itu anak muda?" tanya sang bangsawan ingin tahu. "Dua syaratku adalah; pertama, aku hanya bekerja siang hari, jangan suruh aku bekerja di malam hari dan kedua, aku tidak mahu tinggal satu rumah denganmu. Beri aku tempat tinggal yang lain." Mendengar ini, timbul rasa ingin tahu yang lebih dari bangsawan, ia pun berniat untuk mengambil budak itu bekerja, apatah lagi budak itu memenuhi kriteria pekerja yang dia perlukan.

KELEBIHAN SHOLAWAT SYIFA’

Shalawat ini ada juga yang menamakan Shalawat Syifa dan Shalawat Nur al-Abshar. Dalam kitab Saadah al-Darain Fi Shalat Ala sayyid al-kaunain, syaikh Yusuf Bin Ismail al-Nabhani menisbahkan shalawat ini kepada Syaikh Abu al-Barakat Ahmad al-Dardir. Ada sedikit perbedaan redaksi dari shalawat Thibb al-Qulub atau yang disebut juga shalawat al-Thibbiyyah ini, dalam redaksi Syaikh Ahmad al-Shawiy tidak ada tambahan.