Saturday, August 20, 2016

JANGAN BERGANTUNG SELAIN DARI ALLAH

Ketika aku sedang berjalan di lereng gunung, kuterlihat sekumpulan manusia yg menderita sakit. Aku bertanya kepada mereka: "Apakah yg telah terjadi kpd kamu semua?”. Mereka menjawab: "Di dlm tempat suluk yg terletak di sini tinggal seorg yg soleh. 

RAHSIA NUR MUHAMMAD

Apb kita hendak mengenal Diri maka hendaklah terlebih dahulu kita kenal akan Rahsia Nur Muhammad, kerana rahsia Nur Muhammad itulah yang dapat mengenalkan kita kepada Sebenar2nya Diri. Adapun yg bernama diri itu terbagi kpd dua bahagian iaitu yg pertama diri yg zahir dan kedua diri yg batin. Diri kita yg zahir itu, adalah bayang2 diri kita yg batin, yg juga berhuruf dan berkalimah Allah. 

PENGERTIAN TASAWWUF

Islam merupakan agama yg menghendaki kebersihan lahiriah sekaligus batiniah. Hal ini tampak misalnya melalui keterkaitan erat antara niat (aspek esoterik) dengan beragam praktek peribadatan seperti wudhu, shalat dan ritual lainnya (aspek eksoterik). Tasawuf merupakan salah satu bidang kajian studi Islam yang memusatkan perhatiannya pada upaya pembersihan aspek batiniah manusia yang dapat menghidupkan kegairahan akhlak yang mulia. Jadi sebagai ilmu sejak awal tasawuf memang tidak bisa dilepaskan dari tazkiyah al-nafs (penjernihan jiwa). 

WAHDATUL WUJUD DAN WAHDATUL SYUHUD

Salah satu isu-isu besar yang mencetuskan kontoversi dalam dunia tasauf sehingga kini ialah Wahdatul Wujud. Pemahaman dalam konsep ini masih sering diperbincangkan. Kita sering mendengar perkataan Wahdatul Wujud tetapi kurang mendengar orang menyebut perkataan Wahdatul Syuhud. Kekadang kita tidak jelas dan kurang faham apa yang dikatakan Wahdatul Wujud itu. 

TAREKAT SUFI DALAM PANDANGAN SYAIKHUL ISLAM IBNU TAIMIYYAH

Penjelasan Ibn Taimiyah mengenai tarekat sangat penting untuk dikemukakan lebih jauh disini, sebab sekali lagi selama ini ia sering dituding sebagai anti tarekat dan bahkan dijadikan rujukan utama oleh sebagian kecil umat untuk menentang tarekat, padahal Ibn Taimiyah tidak pernah menentang tarekat/tasawuf kecuali yang nyata sekali bertentangan dengan Al-Quran dan al-Sunnah. 

MELIHAT TUHAN

Hadis riwayat Abu Hurairah r,.a bahwa Sahabat bertanya kepada Rasulullah s.a.w: “Wahai Rasulullah, apakah kami dapat melihat Tuhan kami pada Hari Kiamat?” Rasulullah s.a.w bersabda: “Apakah kalian terhalang melihat bulan di malam purnama?” Para sahabat menjawab: “Tidak, wahai Rasulullah”. 

PERJALANAN SUFI

Ada dua jalan yg ditempuh org dlm mencari yg haq dgn masing2 dalilnya: ’Man `arafa nafsahu faqad `arafa rabbahu’ (Barang siapa mengenal dirinya maka pasti dia akan kenal Tuhannya). Dalil ini yang sangat popular dikalangan sufi, meditator , filosofi, teolog. Pada jalan pertama, biasanya dilakukan oleh para pencari murni, mereka belum memiliki panduan tentang Tuhan dengan jelas. Dia hanya berfikir dari yg sangat sederhana iaitu ketika ia melihat sebuah alam tergelar, muncul pemikiran pasti ada yg membuat nya atau ada yg berkuasa dibalik alam ini, mustahil alam ini ada begitu saja dan alam merupakan jejak2 penciptanya. 

TANDA-TANDA AHLI TASAWWUF

Di antara tanda2 orang Sufi, ialah hendaknya dia bersih dalam kata katanya dan perbuatannya dan gerak gerinya dpd daki daki bahaya bahaya nafsu, akhlak dan dunia dan juga bersih lintasan hatinya daripada debu debu pengingkaran (penentangan) terhadap Allah taala dan mengalihkan pandangannya daripada Allah kepada yang selain Dia. 

WAHDATUL WUJUD (KEESAAN WUJUD)

Bagi ahli sufi ke esaan wujud amat penting difahami karena kalau tersalah tafsiran akan mengakibatkan syirik dan kufur. Seorang sufi terkenal al Balyani, pernah membincangkan tentang keesaan wujud ini. Beliau berkata kepada pencari2 (Allah) yang setia, jadilah kamu bekas untuk Allah. Jikalau kamu tidak menjadi bekas kepada Dia, janganlah kamu menjadi bekas untuk diri kamu sendiri, kerana dengan tidak menjadi bekas utk diri kamu sendiri, dgn sendirinya kamu menjadi bekas untuk Dia (menjadi bekas itu spt menjadi tempat penzahiran Dia di dunia ini). 

SYEIKH ABU QASIM AL QUSYAIRY

Firman Allah swt.: “Dan janganlah kamu mengusir org2 yg menyeru Tuhannya di pagi hari dan di petang hari, sedang mereka menghendaki Wajah Nya.” (Q.s. AI An’aam: 52). Diriwayatkan oleh Anas ra., bahwasanya Rasulullah saw. bersabda: “Jika Allah menghendaki kebaikan bagi seorang hamba, maka Dia akan mempekerjakannya.” Seseorang bertanya, “Bagaimana Dia mempekejakannya, wahai Rasulullah?”