Wednesday, July 13, 2016

SYIRIK

Oleh Syeikh Sholih bin Fauzan Al Fauzan

Syirik adalah suatu yg tercela dan menunjukkan kekurangan yg Allah mensucikan diriNya dari hal-hal tersebut. Maka siapa yg menyekutukan Allah, berarti dia telah menetapkan untuk Allah apa yg Allah sendiri menolak itu bagi diriNya. Ini berarti benar2 pembangkangan yg sangat hebat kpd Allah dan perlawanan yg sangat mengerikan terhadap Allah. Syirik adalah menjadikan sekutu bagi Allah dalam ke rububiyahan-Nya dan ke uluhiyahan-Nya. Seringnya terjadi pada sisi Uluhiyyah. Yaitu dengan berdo’a kepada Allah, tetapi berdo’a juga kpd selain Allah. Atau memperuntukkan bagi selain Allah suatu ibadah, seperti menyembelih, bernadzar, takut, harap dan cinta. Syirik adalah dosa yg sgt besar. Itu karena beberapa sebab:

KEDUDUKAN HADIS - SIAPA YANG KENAL DIRINYA, MAKA DIA KENAL TUHANNYA

“Man 'arofa nafsahu, faqad 'arafa rabbah” (Sesiapa yg kenal dirinya, maka dia kenal Tuhannya). Banyak kitab Tasawwuf yang menyandarkan kata-kata ini kepada Rasulullah saw. Antaranya, Imam al-Ghazali (505H) dalam kitab Kimiya' as-Sa'adah. Begitu juga Syeikh Ibn Arabi, menyatakan khabar ini "sahih secara kasyaf" daripada Baginda saw. Kedudukan khabar di atas: Dalam banyak sumber, kata-kata ini juga turut disandarkan kepada beberapa orang individu selain kepada Rasulullah saw. Antaranya:

1) Saidina Ali bin Abi Talib r.a. Ini disebutkan oleh Abu Bakr Muhammad bin Muhammad bin Abd al-Jalil al-'Umari yang mahsyur dengan al-Watat (w. 573@578 H) dalam kitabnya Matlub Kulli Talib min Kalam Ali bin Ali Talib r.a. Kitab ini masih berbentuk manuskrip, seperti yang dinukil dalam buku Sirah Amir al-Mu'minin Ali bin Abi Talib r.a. oleh Ali Muhammad as-Salabi (2005).

YANG MEMBUAT MU'AZ MENANGIS

Imam Abdullah bin al Mubarak ra telah meriwayatkan dalam 'Kitab Al Zuhd' dengan sanad beliau daripada seorang lelaki (Khalid bin Maadan) yang pernah berkata kepada Muaz r.a: “Wahai Muaz r.a! Ceritakanlah kepadaku sebuah hadis yg pernah engkau dengar dpd Rasulullah saw.” Lalu Muaz r.a menangis sehingga aku sangka dia tidak dapat berhenti tetapi akhirnya Muaz r.a berhenti dpd tangisannya kemudian lalu Muaz r.a berkata: “Aku mendengar Rasulullah saw pernah bersabda kpdku: Wahai Muaz! Sebenarnya aku mahu menceritakan kpd kamu sebuah hadis jikalau engkau mampu memeliharanya pasti ia akan memberi manfaat akan dikau di sisi Allah tetapi jika engkau mensia2kannya dan tidak memeliharanya maka akan terputuslah hujjahmu di hadapan Tuhan pada hari kiamat nanti. 

SEGALA SESUATU BERHAJAT KEPADA ALLAH

Berhajat kepada Allah s.w.t adalah sifat sebenar zat diri kamu, sementara sebab musabab (yg mengenai kamu) adalah peringatan kpd sesuatu yg tersembunyi dpd diri kamu tentangnya (sifat keaslian kamu) dan keadaan kamu yg berhajat (kpd Allah s.w.t) itu tidak dapat diangkat oleh sesuatu yg sifatnya mendatang. Sebaik-baik waktu kamu adalah di mana kamu melihat dlmnya ada hajat (kpd Allah s.w.t) dan kamu kembali kepada kehinaan kamu (memperakui penggantungan kamu kepada Allah s.w.t). 

TAKDIR ADALAH UJIAN ALLAH SWT

Seharusnya tidak menekan (jiwa kamu) oleh bala yg menimpa kamu kerana kamu mengetahui bahawa Tuhan menguji kamu dan Dia yang menimpakan kamu dengan takdirNya adalah Tuhan yang biasa memberikan kepada kamu yg baik-baik yg dipilih untuk kamu. Sesiapa yg menyangka tiada kehalusan hikmat pada takdir yang menimpanya, itu adalah kerana singkat pandangan (mata hatinya). Seseorang itu memiliki dua aspek kewujudan. 

YAUMUL HISAB

Oleh Dr. Muhaimin Ashuri 

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t. Selawat dan salam semoga selalu tercurah kpd Rasulullah s.a.w, Para Sahabat dan seluruh kaum Muslimin yg sentiasa berpegang teguh pada sunnah baginda sampai Hari Kiamat. Diriwayatkan dari Abdullah ibnu Mas’ud r.a, Nabi s.a.w bersabda:

RAHSIA RAHSIA ALAM

Sama2 kita tatap serba sedikit ttg rahsia2 Alam. Bagi kita yg beriman kpd Allah dan Rasulullah saw serta Hari Kiamat, percaya bahawasanya alam2 yg ada ini dgn nama, Dunia, Buana, Mayapada, adalah dijadi kan Allah Yang Maha Esa, demikian juga penghuni tiap2 alam itu, serta apa jua pada tiap2 alam itu.  'Kewajipan' kita sbg seorg Muslim sekurang2nya perlu mengetahui 7 alam. Apakah Alam Alam tersebut?

KHUTBAH TERAKHIR KHALIFAH UMAR BIN ABDUL AZIZ

Khutbah terakhir yg disampaikan oleh Khalifah Umar bin Abdul Aziz, Khalifah muslimin, yg digelar Khalifah yg ke-5, yang disampaikan di mimbar Masjid al Jami’ al Kabir (al Umawi) di Damsyik. Beliau berkata: “Kamu sekelian tidak diciptakan tanpa faedah dan kamu juga tidak ditinggalkan sia-sia. Dan sesungguh nya kamu sekelian mempunyai tempat kembali, yang merupakan tempat menghukum dan membahagikan hamba2Nya. 

MENGEJAR DUNIA LEBIH DARI MENCARI AKHIRAT

Dari Zaid bin Tsabit r.a beliau berkata: Kami mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa yg (menjadikan) dunia tujuan utamanya maka Allah akan mencerai-beraikan urusannya dan menjadikan kemiskinan/tidak pernah merasa cukup (selalu ada) di hadapannya, padahal dia tidak akan mendapatkan (harta benda) duniawi melebihi dari apa yg Allah tetapkan baginya.

TAPI KALIAN BAGAI BUIH DI LAUTAN

Oleh Syeikh Salim Al Hilali

Ketika kita memperhatikan kata2 wahyu dari Al Qur’an dan Sunnah, kita melihat bahwa realiti ummat Islam terlingkupi dengan huruf2 yg jelas. Tidak samar bagi org yg melihat hakikat urusan ini yg tidak tertipu dgn fatamorgana yg muncul tapi sirna bahwa penyakit Wahan telah menggerogoti urat2 ummat ini. Reatiti ini telah ada isyarat kepadanya, peringatan jelas tanpa samar tentangnya. Jelas tanpa kekaburan. Terang tanpa terselubung kabut yang bisa rnengganggu pandangan. Itu dlm hadits dari Tsauban r.a maula Rasulullah s.a.w ketika beliau berkata: “Hampir terjadi keadaan yg mana ummat2 lain akan mengerumuni kalian bagai org2 yg makan mengerumuni makanannya”