Tuesday, January 26, 2016

ISYARAT BUKANLAH TANDA MAKRIFAT

Bukan disebut orang yang makrifat, manakala ia berisyarat, ia mendapatkan Allah lebih dekat kepadanya, dari isyaratnya tadi. Tetapi orang yang Arif (Makrifat) adalah orang yang tidak punya isyarat, kerana fana'nya dalam WujudNya dan terliput dalam Musyahadah padaNya. Bukanlah disebut orang yang ‘Arif (Makrifatullah) yang sempurna dan hakiki, orang yang apabila mendapatkan isyarat dalam hatinya tentang Asma dan sifatNya, lantas merasa telah bertemu Allah Swt, kerana isyarat itu.

ILMU DAN KEBODOHAN

1. Orang yang bodoh adalah yang menganggap dirinya tahu tentang makrifat ilmu yang sebenarnya tidak diketahuinya, dan dia merasa cukup dengan pendapatnya saja.

2. Orang yang alim mengetahui orang yang bodoh kerana dia dahulunya adalah orang yang bodoh, sedangkan orang yang bodoh tidak mengetahui orang yang alim kerana dia tidak pernah menjadi orang alim.

CERMATILAH HAKEKAT TITIK

Apabila Syari’at adalah Dalil Kehidupan dalam Menempatkan Diri pada Keberadaan dan Keadaan, yaitu bagaimana Mewujudkan Penyaksian akan Allah. Tarekat adalah bagaimana dalam Kehidupan Sentiasa Mengingat Hanya Kepada Allah, Jalan Pengosongan Sebelum Hakekat. Hakekat adalah Bagaimana lkhlas, Syukur dan Sabar Sebelum Penyaksian akan Kesejatian Allah, dan Makrifat adalah Penyaksian Sejati akan Allah. Sesungguhnya Mencari Ilmu itu Memiliki Dua tujuan

PERINGKAT IMAN

Iman antara satu orang dengan seorang yang lain tidak sama. Ulama Islam telah membagi iman menjadi 5 peringkat :

Iman Taqlid
Iman Ilmu
Iman 'Ayan
Iman Hak
Iman Hakikat
Iman Taqlid

Iman Taqlid adalah iman ikut-ikutan, yaitu orang yang beriman dengan semua rukun iman tetapi hanya ikut-ikutan saja. Pegangan Islamnya tidak kuat, prinsip Islamnya tidak kukuh. Dia tidak memiliki alasan yang kuat mengapa ia beriman. Kalau ditanya, "Apa bukti wujudnya Allah ?" Dia hanya mampu menjawab, "Saya mendengar orang berkata ada, maka saya pun mengatakan ada”. Sandaran keyakinannya pada orang lain, dia tidak memiliki dalil 'aqli maupun naqli (dalil akal atau dalil Al Quran) untuk membuktikan keyakinannya pada rukun iman.

QASAD

Adapun qasad itu menyatakan niat, niat yang sebenarnya tiada berhuruf tiada bersuara. Inilah sebenar-benarnya niat. Ada pun ada huruf ada suara itu bukannya niat. Iaitu Adam yang sebenarnya. Niat itu tiada huruf tiada suara. Itukah cahaya alam Kalam Zatullah.

Inilah niat tempat niat ia berniat ialah Tuhan yang mutlak. Makna dia Zat Wajibal Ujud (Wallah hu alam). TA’AYIN. Ada pun ta’yin itu menyatakan waktu yang lima itu. Ada pun yang sebenar-benarnya nyata itu afa’al Allah pada jasad Adam iaitu tubuh kita yang kasar. Sebenar-benar ta’ayin Zat. Sebenar-benar nyata.

AYAT-AYAT PEGANGAN TASAWUF

1). AWALUDIN Makrifatullah (Artinya: Awal agama mengenal Allah).

2). LAYASUL Solat ILLA BIN Makrifat (Artinya: Tidak syah solat tanpa mengenal Allah).

3). MAN ARAFA NAFSAHU FAKAT ARAFA RABBAHU (Artinya : Barang siapa mengenal dirinya dia akan mengenal Tuhannya).

RAHSIA HAKIKAT DIRI

Inilah suatu pasal pada menyatakan pintu guru yang tersembunyi yang tiada diajarkan kepada orang-orang yang belum belajar tentang Ilmu Tauhid atau Sifat 20 (dua puluh), sebab buku ini berisi perihal orang-orang mengenal diri atau tata cara mengenal Allah pencipta Alam dan segala isinya supaya sempurna segala amal ibadahnya.

PENGHUNI BUMI SEBELUM ADAM A.S

Pada saat bumi berumur delapan ribu tahun, keadaannya masih kosong. Di sini sudah terdapat banyak biji sawi yang putih. Kemudian Allah swt menciptakan seekor unggas yang bernama Tabirunnasar. Allah swt berfirman kepadanya: "Hai, unggas Tabirunnasar, makanlah olehmu biji sawi itu. Apabila habis biji sawi itu, engkau akan Kumatikan.”

MARTABAT-MARTABAT NAFSU

Dalam perbicaraan ilmu tasauf, peringkat-peringkat nafsu seorang dan alamat-alamatnya dapatlah dibahagi kepada tujuh darjat atau martabat, dan dalam peringkat-peringkat itu terdapat ahli-ahlinya bagaimana berikut :

MENANGGALKAN IKTIKAD SYIRIK

“Didalam manhaj Ahli Sunnah wal Jamaah (ASWJ), kesempurnaan akidah dicapai apabila seorang itu mencapai IHSAN, (yakni) hatinya sudah memandang kepada Allah (musyahadah). Ia memandang Allah dengan nur yang terbit dari lubuk qalbi apabila selaput awan nafsu ammarah dibersihkan.” Dalam Ilmu Tauhid, Sifat IFTIQAR (ﺇﻓﺘﻘﺎﺭ) ialah segala sifat2 yang baharu(yakni ciptaan-Nya) berhajat pada sifat Dzat-Nya. Sifat Iftiqar dibahagikan kepada 9 sifat iaitu Wahdaniah (ﻭﺣﺪﺍﻧﻴﺔ), Qudrat (ﻗﺪﺭﺓ), Iradat (ﺇﺭﺍﺩﺓ), Ilmu (ﻋﻠﻢ), Hayat (ﺣﻴﺎﺓ), Kaunuhu Qaadiran (ﻛﻮﻧﻪ ﻗﺎﺩﺭﺍ), Kaunuhu Muriidan (ﻛﻮﻧﻪ ﻣﺮﻳﺪﺍ), Kaunuhu ‘Aliman (ﻛﻮﻧﻪ ﻋﺎﻟﻤﺎ) dan Kaunuhu Hayyan (ﻛﻮﻧﻪ ﺣﻴﺎ). Semua sifat tersebut yang menggerakkan segala yang baharu dan ianya juga saling lazim melazimi, yakni tiada bercerai.