Friday, July 15, 2016

MEMAHAMI KONSEP REZEKI YANG BERKAT

Pada satu masa dulu ada seorang lelaki tua, di zaman Nabi Musa AS. Dia sentiasa sibuk berzikir kepada Allah tetapi agak terganggu sedikit kerana setiap hari dia asyik fikir risau pasal rezeki dia. Setiap hari rezeki yang dia perolehi adalah sebuku roti je.  Pada suatu hari, Nabi Musa lalu tempat orang tua tersebut. Org tua itu pun terfikir peluang yang terbaik untuk minta Nabi Musa tanyakan kepada Allah swt tentang rezekinya. Dia pun beri salam Nabi Musa A.S, dan dengan teragak-agak dia bertanya. Nanti Tuan tolong tanyakan Allah, bolehkah tuan memohon Allah meningkatkan rezeki saya. Dari dulu sampai skrg, saya dapat sebuku roti setiap hari. 

NIKMAT CINTA DAN RINDU

Pada zaman Baginda Nabi Muhammad saw setiap masuk waktu solat, maka yg mengumandangkan azan adalah Bilal bin Rabah (ra). Bilal dipilih kerana memiliki suara yg indah. Beliau lelaki berkulit hitam asal Afrika itu mempunyai suara emas yg khas. Posisinya semasa Nabi tak tergantikan oleh siapapun, kecuali saat perang saja atau saat keluar kota bersama Nabi. Krn beliau tak pernah berpisah dgn Nabi, kemana pun Nabi pergi. Hingga Nabi menemui Allah Taala pada awal 11 Hijrah.  Semenjak itulah Bilal menyatakan diri tidak akan mengumandangkan azan lagi. 

HAL-HAL YANG BOLEH MENGGAGALKAN UNTUK SAMPAI KEPADA ALLAH

(Oleh: Syekh Muhammad Nafis Al-Banjari, lahir tahun 1150H (1735M) di Martapura, Kalimantan Selatan dalam Kitam Ad Durrun Nafis). 

Bahwa yang terpenting, harus mampu memelihara diri agar jangan sampai jatuh ke lembah kemaksiatan, baik maksiat lahir maupun maksiat batin. Begitu juga hendaknya dapat melepaskan diri dari hal-hal yg merosakkan perjalanan cita-cita menuju keridhaan Allah. Hal-hal yg dapat merusakkan perjalanan menuju Allah swt itu banyak sekali, diantaranya:

APABILA KAMU HILANG MINAT

Apb kamu berasa hilang minat kamu kpd makhluk, maka ketahuilah bahawa akan dibukakan kpd kamu pintu pintu utk berjinak2 dgn Allah s.w.t.  Kehidupan ini pada zahirnya dikawal oleh hukum sbb musabab. Hukum sbb musabab berjalan melalui makhluk, maka kelihatanlah tindakan makhluk mencorakkan berbagai2 keadaan dan peristiwa. Kehidupan ini adalah umpama sebuah keretapi. 

TIDUR ADALAH KERABAT KEMATIAN

Seorg yg sedang tidur terpisah dari keadaan di sekelilingnya bagaikan org yg mati.  Allah berfirman: “Allah memegang jiwa (org) ketika matinya dan (memegang) jiwa (org) yg belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (org) yg telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia lepaskan jiwa lain sampai waktu yg ditentukan. Sesungguhnya pada yg demikian itu terdapat tanda2 kekuasan Allah bagi kaum yg berfikir (QS. Al-Zumar:42)”. 

PENGERAN CINTA

Pada Suatu hari Raja Muzaffar yang masih kecil bertanya kepada Bundanya tentang Allah Taala.

“Bunda... dimana ALLAH dan bisakah Anakanda melihatNya?”

“Oh... Allah itu di Arasy wahai Anakanda dan Anakanda tidak bisa melihatNya kerana Allah berada sangat jauh diatas 7 petala langit. Sedangkan langit kedua pun manusia tidak nampak bagaimana hal keadaan Nya, lantas bagaimana mungkin Anakanda akan bisa melihat Allah yang berada di Arasy terletak lebih atas dan jauh daripada 7 petala langit?”

KISAH IBLIS BERTEMU DENGAN RASULULLAH

Ketika kami sedang bersama Rasulullah saw di kediaman seorang sahabat Anshar, tiba-tiba terdengar panggilan seseorang dari luar rumah: “Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk? Sebab kalian akan memerlukanku”. 

Rasulullah bersabda: “Tahukah kalian siapa yang memanggil?” Kami menjawab: “Allah dan rasulNya yang lebih tahu”.

Baginda melanjutkan, “Itu Iblis, laknat Allah bersamanya”.

Umar bin Khattab berkata: “Izinkan aku membunuhnya wahai Rasulullah”.

HADITH NEJD – KEBENARAN YANG DIGERUNI DAN PEMBOHONGAN FAKTA OLEH WAHABI

Terdapat sepotong hadith yg amat digeruni oleh sesetengah pihak hinggakan mereka sanggup mengeluarkan pelbagai helah termasuk memalsukan fakta serta memutarbelitkan kesahihan maksud supaya tidak terkena pengertian hadith tersebut kepada mereka. Hadith yang saya maksud itu adalah hadith yang popular disebut sebagai “hadith Najd”. Sebelum saya teruskan penghujahan ini izinkan saya maklumkan kepada para pembaca sekalian bahawa saya bukan seorang ustaz mahupun seorang “protaz” yang mahir bab hadith. Apa yg saya cuba tulis hanyalah semata2 setakat kadar kemampuan org umum spt saudara semua yang mampu utk berfikir serta meneliti fakta yg ada secara akademik.

MENGAPA KITA BELAJAR SIFAT 20

Oleh Syeikh Muhammad Husni Ginting

Ada sebahagian org yg menentang pengajian sifat 20 sedangkan ianya telah dipelajari sejak berpuluh tahun bahkan beratus tahun oleh umat islam. Mereka yang menentang pengajian tersebut dgn pelbagai alasan yang sangat lemah sekali. Mereka mengikuti hawa nafsu, dan bertaklid buta dengan orang yang juga tidak mempelajari sifat 20 malah mereka inilah pula yang menyesatkan sifat 20.  Sebahagian dari alasan mereka yang menentang sifat 20 adalah sebagai berikut :

1) Pengajian sifat 20 melahirkan org2 yang berakidah lemah, sebab diambil dari filsafah Yunani. 

NAFSU AMARAH

Sesungguhnya penyakit kekotoran hati inilah sebenarnya yg membuahkan sifat perlakuan Mazmumah yg bersultan di mata dan beraja di hati. Adapun sifat Mazmumah yg dimaksudkan ialah sifat2 perlakuan yang benar2 dikeji oleh Allah dan RasulNya, seperti perbuatan dengki, khianat, takabur, angkuh, irihati, riak, ujub dan sebagainya. Pendek kata seluruh perlakuan nafsu amarah adalah mengarahkan manusia kpd suatu yang dimurkai oleh Allah dan RasulNya. Sebab itulah Allah swt telah menegaskan dgn firmanNya: "Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali org2 yg telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani” (Yusuf:53).