Saturday, July 30, 2016

RAHSIA HATI (SIRR)

Oleh Syekh Abu Nashr As-Sarraj. 

Sebagian kaum Sufi mengatakan, “Rahasia hati (sirr) adalah sesuatu yang tidak bisa dirasakan oleh gejolak jiwa (an-nafs), dimana rahasia tersebut memang dijadikan ghaib oleh al-Haq dan selalu diawasi.” Kaum Sufi yang lain mengatakan, “Rahasia itu ada dua macam: Rahasia bagi al-Haq, yaitu sesuatu yang selalu diawasi-Nya tanpa ada perantara apa pun, dan rahasia untuk makhluk di mana ia selalu diawasi-Nya dengan perantara.” Dikatakan, “Rahasia itu dari rahasia dan untuk rahasia, ia adalah suatu yang haq dan tidak akan tampak kecuali dengan haq. Sementara apa yg tampak pada makhluk maka itu bukanlah rahasia. Diceritakan dari al-Husain bin Manshur al-Hallaj rah yang mengatakan, “Rahasia2 kami adalah `gadis’ yang keperawanannya tidak bisa dirobek oleh khayalan seorang pengkhayal.”

MAKRIFATULLAH

Untuk menuju status org2 beriman harus melalui tahapan Makrifat. Adapun iman yang ditasdiq di hati, tidak bisa tasdiq kalau tidak mengenal Allah..Tasdiq adalah adalah hasil dari pada pengenalan (makrifat), akan mustahil bisa tasdiq di hati kalau belum kenal, sama dgn menasdigkan buah simala kama yaitu hayal, palsu dan angan2 sahaja. Koreksilah makna pengenalan:

KIAMAT DAN RAHSIA ITU KEMBALI KEPADA ALLAH

Makrifat adalah suatu topik yg sangat sukar untuk difahami, banyak org tidak mengerti tetapi beranggapan faham,.. mereka beranggapan ilmu makrifat itu adalah Makrifat (Mengenal). Ilmu tidak sedikitpun menyentuh Makrifat, kerana apa,… kerana ilmu adalah yang berkaitan dgn alam. …alam yang dijadikan Tuhan dan alam bukan Tuhan.

MENYINGKAP MAKRIFAT

Imam Abi Qasim berkata: “Erti makrifat menurut pendapat ulama (bukan ahli tasawwuf) ialah pengetahuan. Maka tiap-tiap ilmu itu adalah makrifat dan tiap-tiap makrifat adalah ilmu. Dan tiap-tiap orang alim tentang Allah, adalah orang arif dan tiap-tiap orang arif adalah alim”. Dalam kitab ini juga dinyatakan: “Barangsiapa yang mengenal Allah dengan jalan pertolongan Allah maka orang itu adalah ”Arif” tentang Allah secara hakikat (Ahli tasawwuf), Orang yang Arif tentang Allah dengan cara dalil sahaja maka itu adalah orang Mutakallimin taklid (menuruti perkataan orang tanpa mencari dalil) maka orang itu adalah orang awam/orang bodoh”. Menurut Zunnun al Misri (W 860 M) yang dianggap sebagai bapa fahaman “makrifah”. Menurutnya terdapat 3 jenis pengetahuan tentang Tuhan, iaitu:

BATIN MEMPENGARUHI ZAHIR

"APA YANG TERSIMPAN DALAM KEGHAIBAN RAHSIA HATI BERBEKAS NYATA PADA ZAHIRNYA."

Allah s.w.t mengurniakan kpd hati hamba2Nya yang bahagia dengan Nur Zikir, Nur Kalbu, Nur Akal, Nur Iman dan Nur Makrifat. Kurniaan Allah s.w.t yg demikian itu merupakan rahsia2 yg tidak diketahui oleh makhluk. Setiap hamba yg dibawa ke Hadrat-Nya mempunyai rahsia sendiri dan tidak diketahui oleh hamba2 yg lain, walaupun mereka berada pada tingkatan yg sama. Seorang guru pun tidak tahu rahsia muridnya dgn Tuhannya. Apa yg Allah s.w.t kurniakan kpd seorang hamba pilihan-Nya tidak serupa dgn yg dikurniakan kepada hamba pilihan yg lain. Kurniaan Allah s.w.t kpd seorang nabi berbeza dpd kurniaan terhadap nabi-nabi yg lain. Kurniaan Allah s.w.t yg tersimpan dlm keghaiban rahsia hati itu menjadi penggerak kpd pembentukan diri seseorang, hingga dia dapat dikenal dan dibezakan dpd org lain. 

TASAWWUF

Berkata Junaid Al Baghdadi: Tasawwuf ialah mensucikan hati dpd tertambat dgn makhluk, meninggalkan perangai tabi'e yg buruk, memadamkan sifar2 kemanusiaan (yg buruk), menjauhi dorongan nafsu, bersifat dgn sifat kerohanian, berpegang dgn hakikat segala perkataan, mengutamakan Allah pada setiap masa, menasihati seluruh umat, menyempurnakan janji kpd Allah dan mengikut syariat Rasulullah s.a.w. 

ILMU MAKRIFAT YANG MURNI HUKUMNYA WAJIB DITUNTUT

Hadist Nabi SAW: "Awaluddin Ma’rifatullah”. Hadis Nabi SAW lagi: "LAA SHAHUL SHALAT ILLA BIL MA’RIFAH" - Artinya : Tidak sah shalat melainkan dgn mengenal Allah SWT. Mempelajari Ilmu Makrifat, adalah sangat penting. Ulama Tasauf menghukumkan “Fardhu ‘Ain” untuk setiap mukallaf mempelajari/menuntutnya secara “Ijmali” (ringkas). Dan “Fardhu Kifayah” mempelajarinya “secara Tafshili” (Terperinci).

TILIK OLEH ENGKAU

Barangsiapa menyembah Allah kerana suatu yang diharapnya dpd amalannya atau kerana menolakkan ia dengan taatnya akan datang siksa daripadanya, maka tiadalah ia berdiri pada haq segala SifatNya kerana bahawasanya hak mutlak Dia atas segala hambaNya itu bahawa menyembah mereka itu akan Zat-Nya. Maka barangsiapa menyembah Allah kerana sesuatu, maka ada ia bagi sesuatu itu dan terdindinglah ia kepada-Nya. 

ALLAH MENGINGAT DAN MENCINTAI ORG2 YANG MENGINGATINYA

Wahai Muslim! Kalian melakukan zikir seminggu sekali, lakukanlah setiap hari, setiap saat! Jika kalian melakukannya sekali, Allah akan memberi kalian pahala yg tidak terbatas, tergantung apa yg kalian baca. Al-Qusyayri (r), salah satu ulama terbesar yg termasyhur di Afrika Utara dan kitabnya banyak dipelajari org, mengatakan, "Ketika Malaikat Maut diperintahkan utk mencabut nyawa org yg mengingat Allah, ia akan meminta izin dari org itu sebelum ia mencabut nyawanya;” dan ia akan menunggu sampai org itu mengatakan "ya" atau "tidak".  

NASIHAT SYEIKH ABDUL QADIR AL-JAILANI

“Jangan kamu mendakwa diri menjadi Tuhan. Jangan kamu mendakwa diri menjadi Nabi!” pesan Sheikh Abdul Qadir Al-Jailani kepada muridnya. Tergamam. Anak murid yang lama mengaji dengan sheikh itu terkejut dengan nasihat yang diterima. “Bagaimana mungkin engkau mengandaikan aku boleh membuat dakwaan sebegitu rupa, setelah aku lama menuntut ilmu denganmu?” tanya anak murid itu kepada gurunya. Lalu Sheikh menceritakan sebuah kisah yang berlaku kepada seorang lelaki soleh di Delhi. Beliau telah menimbulkan kontroversi tatkala mengungkapkan kata-kata yang sungguh luar biasa.