Monday, July 18, 2016

MENGENAL KARAKTER ULAMA AKHIRAT DAN ULAMA SU’

Ulama dalam Islam ada 2 golongan, iaitu Ulama Su’ dan Ulama Akhirat. Ulama Su’ ialah Para Ulama yang menjadikan ilmu sebagai alat untuk mendapatkan kenikmatan dunia dan meraih kedudukan di kalangan manusia. Ini ancaman bagi Ulama Su’ dan org2 yang tidak ikhlas dalam menuntut Ilmu Syar’i. Abu Hurairah r.a meriwayatkan dari Nabi s.a.w bahwa beliau bersabda:

مَنْ تَعَلَّمَ عِلْمًا مِمَّا يُبْتَغَى بِهِ وَجْهَ اللّٰهِ لَا يَتَعَلَّمُهُ إِلَّا لِيُصِيْبَ بِهِ عَرَضًا مِنَ الدُّنْيَا، لَمْ يَجِدْ عَرْفَ َلْجَنَّةِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

JENIS JENIS NAFSU

Imam al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin dan Mukhtashar Ihya Ulumuddin menyebut nafsu itu ada 3 Martabat iaitu:

1) Nafsu al-Ammarah: Iaitu nafsu yang menyuruh melakukan segala maksiat dan kejahatan, dan tidak pernah menyuruh melakukan kebaikan serta tidak pula mencela (kesal) melakukan kejahatan. Pada tahap ini hati nurani tidak akan mampu untuk memancarkan sinarnya kerana hijab-hijab dosa yang melekat tebal. Dan tidak ada usaha untuk mencari jalan menyucikannya. Kerana itulah hatinya terus kotor dan diselaputi oleh pelbagai penyakit. Inilah martabat nafsu yang rendah sekali.

ADAKAH KEBAIKKAN SELEPAS KEBAIKKAN

Huzaifah Al-Yamani rad. berkata: Orang selalu bertanya Rasulullah s.a.w tentang perkara yang baik-baik, tetapi aku selalu bertanya Baginda tentang perkara2 yang buruk kerana aku takut ianya akan berlaku kepadaku. 

Aku ada bertanya: “Wahai Rasulullah, kami pernah sesat ketika berada dalam zaman jahiliyyah dan kejahatan dahulu, kemudian Allah memberi kami kebaikan (Islam). Adakah mungkin kejahatan akan kembali selepas kebaikan ini?”

TAUSIAH AL-HABIB UMAR BIN HAFIZ

Ringkasan dari tausiah Al-Habib Umar bi Hafiz di majlis seruan Nabawi oleh Ustaz Iqbal.

Agama kita adalah agama Nabi Muhammad agama Nabi Ibrahim agama Nabi Nuh agama Nabi Syith agama Nabi Adam. Mazhab kita adalah Mazhab yang 4 dan majoriti kita disini mengikut As-syafi’e. Mazhab akidah kita Asy'ari dan al-Maturidi. Ilmu IHSAN kita sepertimana ajarannya Nabi Muhammad yang disusun oleh Ali bin Husein, Uwais al Qarni. Kita mengikut kepada Harith al Muhasibi, Abu Tolib al Makki, Imam al Ghazali, Junaid al baghdadi. Diizinkan majlis ini, atas keberkatan yang diberikan Allah. Nabi Muhammad itu di pilih Allah. Dan dari Nabi Muhammad kita menjadi sebaik baik umat. Majlis ini akan menampakkan siapa yang benar dan siapa yang salah. Ini menjadi hujah kepada yang benar dan akan semakin terserlah kebenaran. Orang yang lalai akan rugi kelak.

PETIKAN DARI KITAB RISALAH TOKKU PALOH

Soal: Allah itu apa dan Muhammad itu apa?
Jawab: Adapun daripada Allah itu asal dan Muhammad itu usul.

Soal: Apa asal dan apa usul?
Jawab: Adapun asal itu Hakikat Muhammad dan usul itu Hakikat Insan yakni Adam.

Soal: Mana yang bernama Diri?


Jawab: Hakikat Al-Fatihah (Bismillah: Aku Zat yang bernama Allah, Ar-rahman: Engkau Muhammad Rahman Ku, Ar-rahim: Engkau jua Muhammad Kekasih Ku, Alhamdulillah: Ya Muhammad, solat mu solatKu. Tempat Aku nyatakan pujian kebesaran Diri Ku, Rabbil’alamin: Aku Tuhan pada sekalian alam, Arrahmanirrahim: Yang membaca pun Aku, yang memuji pun Aku, Maalikiyau middin: Aku Raja yang Maha Besar dan engkau kerajaan Ku, Iyya kana'budu waiyya kanasta'in: Solatmu itu solatKu, puji mu itu puji Ku, Ihdinassira tolmustaqim: Engkau yang Awal dan yang Akhir keadaan Ku, Siro tollazi naan'am ta'alaihim: Aku suka dan Aku kasih kepada mu kerana mu itu kekasihKu, Ghoiril maghdu bi'alaihim: Aku murahkan kepada mu kerana mu kekasih Ku, Waladdoolin : Tiada Aku tiadalah mu, Amiin: Rahsia mu Ya Muhammad rahsia Ku, Aku rahsia mu.

JIBRAIL MENGAJAR PARA SAHABAT

Musaddad telah menceritakan kpd kami, ia berkata bahwa Isma’il ibn Ibrahim telah menceritakan kpd kami, Abu Hayyan al-Taimiy dari Abi Zur’ah telah menyampaikan kpd kami dari Abu Hurairah r.a berkata:  Pada suatu hari ketika Nabi s.a.w sedang duduk bersama Sahabat, tiba-tiba datang seorang laki-laki dan bertanya, “Apakah Iman itu?”. Jawab Nabi s.a.w: “Iman adalah percaya Allah swt, para Malaikat-Nya, dan pertemuannya dengan Allah, para Rasul-Nya dan percaya pada hari berbangkit dari kubur. Lalu laki-laki itu bertanya lagi, “Apakah Islam itu? Jawab Nabi saw, “Islam ialah menyembah kepada Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu apapun, mendirikan shalat, menunaikan zakat yg difardhukan dan berpuasa di bulan Ramadhan.”

PENGERTIAN AQIDAH DALAM ISLAM

Aqidah merupakan kata serapan bahasa arab iaitu kepercayaan, keyakinan. Sedangkan menurut Istilah Aqidah Islam adalah sesuatu yang dipercayai dan diyakini kebenarannya oleh hati manusia sesuai ajaran Islam dengan berpedoman kepada Al Quran dan Hadits Nabi Muhammad saw. Berikut ini pengertian Akidah secara terminologis atau istilah:

● Menurut Hasan al Banna dalam kitab al majmu'ah ar rasail disebutkan sebagai berikut:

اَلعَقـَـائِـدُ هِـيَ الاُمُـوْرُ التيْ يَــجِبُ اَنْ يَـصَّدقَ بِـــهَا قَلْــبُكَ وَتطْمَـئِنُّ اِلَــيْهَا نَفْسُــكَ وَتَـكُوْنَ يَقِـيْنًا عِنْـدَكَ لايُـمَازِحُه ُرَيْـبُ وَلا يُـــخَالِـطُهُ شَـــكٌّ

ILMUL YAKIN, AINUL YAKIN DAN HAQQUL YAKIN

Barang siapa ingin hidupnya selalu dilindungi, dibela, dimudahkan urusannya oleh Allah, dikabulkan doa-doanya, tetapi tidak pernah bersungguh-sungguh untuk meningkatkan mutu keyakinannya kepada Allah, maka keinginannya hanya akan menjadi sebuah angan-angan. Apalagi bila tanpa usaha nyata untuk mewujudkannya. Ketahuilah, hanya Allah lah yang seharusnya cukup menjadi penolong baginya, yang menjamin segala urusannya. Tidak ada satu pun penghalang jaminan Allah, kecuali su'u zan (buruk sangka) dari makhluk itu sendiri kepada Allah swt.

BERHALA DAN SYAHWAT YANG TERSEMBUNYI

Oleh Tok Pulau Manis

“Berkehendak engkau akan tajrid beserta mendirikan Allah akan dikau pada segala asbab adalah setengah daripada syahwat yang tersembunyi”. 

Terjemahannya: Barangsiapa yg telah ditentukan oleh Allah hidup dalam keadaan membina dan mencorak kehidupan mereka dengan cara berusaha dan bekerja tetapi bercita-cita ia mahu keluar daripada jalan usaha atau asbab ini dengan tujuan untuk semata-mata beribadat secara khususiah kepada Allah tanpa memikirkan tentang kehidupan dunianya maka yang demikian itu adalah timbul dari nafsu keinginan jahat yang tersembunyi. 

TUJUAN HIDUPMU UNTUK BERIBADAH

Oleh Ustaz Iqbal

Hadits Qudsi: Wahai anak Adam..! Luangkan waktumu untuk beribadah kepadaKu niscaya Aku jadikan jiwamu kaya dan Aku tutup pintu kefakiran atasmu. Jika engkau tidak berbuat demikian, sibuk terus menerus tidak menentu nescaya Aku tidak akan menutup pintu kefakiran atasmu. (HR.Tirmizi). Wahai anak Adam! Sebenarnya engkau sudah cukup bahagia memiliki apa yang perlu bagimu tetapi engkau masih menuntut yg berlebihan. Engkau tidak merasa cukup dgn yg sedikit dan tidak merasa puas dgn yg banyak. Sesungguhnya bila engkau bangun pagi dam keadaan sihat dan jiwamu tenang tenteram serta punya persediaan makanan pada hari itu maka tak perlu engkau memusingkan dunia ini lagi. (HR.Baihaqi dari Ibnu Umar).