Saturday, July 2, 2016

SEMBILAN RAHSIA SIFAT GHURUR (TIPU DAYA) DIBALIK PENGAKUAN TELAH MA'RIFATULLAH

1. Banyak skrg ini org merasa telah ma'rifat KEPADA Allah SWT, dan mereka mengklaim bahwa mereka telah sampai kepada Allah, hanya karena mereka telah tahu teori-teori tentang ma'rifatullah itu sendiri.

2. Banyak orang merasa sudah wushul ( sampai kepada Allah) tetapi sesungguhnya baru dipintu gerbangnya saja.

3. Banyak orang belajar ma'rifat kepada perguruan yang menamakan dirinya perguruan, Padahal isi perguruan itu tidak mengajarkan ma'rifatullah, hanya mengajarkan ilmu kanuragan belaka, lalu ilmunya dinamai ilmu ma'rifat.

HAKIKAT DALAM MAKRIFAT (EMPAT TAHAP FANA)

Mati Syariat - Fana Tabii (Tajalli Af’al)
Mati Tareqat - Fana Maknawi (Tajalli Asma)
Mati Hakikat - Fana Suri (Tajalli Nurrul Haq)
Makrifat - Fana Hisi (Tajalli Zat)

1) FANA TABII: Mati 5 panca indera seluruh anggota jasad zahir & batin termasuk deria mata (lihat), deria telinga (dengar), deria hidung (hidu), deria lidah (rasa) dan deria kulit (sentuh) sewaktu dalam menyatakan kalimat (Allah .. Allah .. Allah) sehingga seluruh suara alam ini seolah berzikir2 turut serta bersama sehingga terdengar mengucapkan kalimat (Allah .. Allah .. Allah) berzikir dgn sendirinya yg tinggal hanyalah rasa RINDU terhdp ALLAH. Insan yg tlh merasakan mati Tabii  ialah insan yg tlh sampai dgn rahmat Allah pada maqam Tajalli Af’ alullah (nyata perbuatan Allah) 

GUNANYA MEMPELAJARI ILMU MAKRIFATULLAH

RAGA atau tubuh manusia itu terdiri dari tujuh lapis iaitu: Bulu, kulit, darah, otot, daging, tulang dan sumsum. Yang kesemuanya ini di sebut jasad atau badan kasar. Yang setiap harinya, dirawat dan diperindah. Dan jasad ini adalah sebagai wahdah, tutup diri yang sebenarnya diri. Yang apabila diri keluar dari wahdah, maka jasad akan membusuk lebur hancur kedalam bumi/tanah. Sudah menjadi keputusan yang pasti, jika jasad kembali ke asalnya tanah dan di dalam badan itu ada dada, di dalam dada ada hati, hati itu jantung, di dalam hati ada ruhani dan di dalam ruhani ada SIRR, 'Sirr itu maksudnya adalah Rahsia. 

HAKIKAT DALAM MAKRIFAT

Kenapa kita berzikir? Apa sebenarnya kedudukan zikir tu?:

1. Zikir Syariat
2. Zikir Tarekat
3. Zikir Hakikat
4. Zikir Makrifat (rahsia/zirr)

1. Zikir Syariat: Zikir ini biasa dibawa dengan suara yg keras (jahar) utk menetapkan hati. Lafaz zikirnya ialah LAA ILLAHA ILLAHLLAH. Juga disebut zikir ihsan atau zikir nafi isbat dan tujuan membawa kepada tumpuan hati dan memahat hati, merobohkah istana iblis yang bertahta di hati yang kotor. Menafikan selain Allah, mengisbatkan akan Allah swt dan ketetapan yang bahu menetapkan di hati kita hanya “Qul Huallah Hu Ahad”. Hanya Engkau Ya Allah Tuhan Yang Esa. 

TAHAP-TAHAP ZIKIR

Empat tahap zikir: 1. Zikir Ghaflah (lalai), 2. Zikir Yaqazah (sedar), 3. Zikir Khudur (hadir hati/roh), 4. Zikir  Ghaibah (rahsia/sirr). Empat tingkatan zikir: 1. Zikir syariat (ilmu), 2. Zikir tarekat (kefahaman), 3. Zikir Hakikat (permulaan makrifat), 4. Zikir makrifat (rahsia/sirr). Menurut Imam Al-Ghazali, murid yg sedang belajar zikir insyaAllah akan menempuh 4 fasa tahap zikir terdiri dari 4 tingkatan zikir tadi:

MAKNA ZIKIR MENURUT SYEIKH IBNU ATHAILLAH

Menurut Syekh Ibnu Atha’illah, zikir adalah melepaskan diri dari kelalaian dgn selalu menghadirkan kalbu bersama al-Haqq (Allah). Pendapat lain mengatakan bahwa dzikir adalah mengulang-ulang nama Allah dlm hati maupun melalui lisan. Hal tersebut bisa dilakukan dgn mengingat lafaz jalalah (Allah), sifatNya, hukumNya, perbuatanNya atau suatu tindakan yg serupa. 

MERAIH MARTABAT UTAMA DARI SYUKUUR KE SYAKUUR

Oleh Prof Nasaruddin Umar.

Sayyidatina Aisyah mempertanyakan ibadah2 Nabi sedemikian aktif, baik pada siang hari, terlebih saat malam hari, mengapa engkau melakukan yg sedemikian itu? Bukankah engkau adalah Nabi dan Rasul pilihan Allah yang dijamin Syurga? Nabi menjawab dgn jawapan pendek, tetapi sarat dgn makna: "Afalam akuna' abdan syakuuran?" (Tidakkah aku sbg hamba yang bersyukur?). Kalimah yang digunakan Nabi ialah syakuur, bukan syukuur. Kata syukuur dan syakuur sama2 berasal dari kata syakara- yasykuru yg berarti bersyukur.  

MENEMPATKAN SEGALANYA PADA DIRI, BARULAH TERTILIK ALLAH

Kita selalu memberi tafsiran yang bahawa kuasa itu, dari Allah, penglihatan itu dari Allah, pendengaran (kudrat dan iradat) itu, adalah datangnya dari Allah. Sebenarnya mengikut tafsiran ilmu makrifat, ianya bukan datangnya dari Allah, tetapi sememangnya itulah Allah.

PENDAHULUAN UNTUK MENUJU ILMU HAKIKAT

Pada zaman Nabi Muhammad saw belum ada upaya pembukuan ilmu-ilmu agama Islam. Pembukuan ilmu-ilmu baru muncul pada zaman tabi’in dan setelahnya. Ilmu-ilmu yang telah dibukukan itu berguna untuk membantu kita dalam beribadah kepada Allah swt. Ilmu tafsir berfungsi untuk membantu kita memahami firman Allah swt. Ilmu hadits untuk memahami hadits Nabi. Ilmu fiqih berfungsi membantu kita dalam melakukan ibadah dengan baik dan benar, dan seterusnya. Tidak ada seorang pun yg mengatakan bahwa ia dapat menafsirkan seluruh isi Al-Qur’an. Nabi Muhammad saw telah memberikan penjelasan mengenai hal itu melalui sabdanya yang berbunyi: “Keajaiban Al-Qur’an itu tidak akan habis”.

KONSEP SIFAT MA'ANI DAN MA'NAWIYYAH

Kelompok ketiga dan keempat yg ada hubungan keduanya dpd Sifat 20 ialah kelompok yg dikenali dgn Sifat Maani dan Manawiyyah. Terkandung sifat2 di dlm kelompok Maani ini ialah: Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Samak, Basar dan Kalam. Dpd sifat ini menerbitkan Sifat Manawiyyah yg jumlahnya sama, iaitu disifatkan sbg hal, iaitu: Kaunuhu Qadiran, Muridan, Aliman Hayyan, Samian, Basiran dan Mutakalliman.