Wednesday, August 17, 2016

MAKRIFAT TAUHID

Syeikh Muhammad Nafis Al-Banjari membagi Tauhid dalam konteks Makrifatullah menjadi 4 Samudera Makrifat, berikut ini uraian untuk setiap tahapan Makrifat Tauhid iaitu :

● TAUHID AF'AL sebagai pengesaan terhadap Allah swt dari segala macam perbuatan. Maka hanya dengan keyakinan dan penyaksian saja segala sesuatu yang terjadi di alam adalah berasal dari Allah swt.

DI DUNIA ADA SYURGA, SURGA DUNIA MAKRIFATULLAH

Metode penjabaran kalimah Tauhid LA ILLAHA ILALLAH selain menjabarkan tentang mengenal diri, adanya 4 tingkat ilmu, juga menjabarkan tentang adanya 4 tahap keyakinan.

1. Keyakinan dalam ilmu Syariat duduknya ditubuh, disebut ILMU YAKIN. Iaitu : Yakin benar sesuai apa kata Guru dan atau pada apa yang tertulis di kitab2 termasuk pada Al-Quran dan Hadits, Ijma dan Qiyas jumhur para 'Ulama. Org2 yg duduk di keyakinan ini disebut Muslim kerana hanya mengikuti perintah dan larangan pada lahirnya saja dari apa yang tersurat atau tertulis baik yang ada dikitab termasuk Al-Qur'an dan As-Sunnah maupun dari apa yang disampaikan oleh Guru/Mursyid/Pembimbing.

TERBUKANYA HATI UNTUK MENERIMA MAKRIFATULLAH

“Apabila Allah swt berjehendak membukakan Wijhah hatimu untuk menerima makrifat, maka tidak peduli lagi walau amalmu sedikit. Hal itu kerana Allah s.w.t membukakan hatimu semata-mata kerana Allah swt berkehendak memperkenalkan diriNya kepadamu. Ketahuilah bahawa sesungguhnya makrifat itu didatangkan untuk mu dan amalmu adalah bentuk persembahan untukNya. Mana yang lebih tinggi nilainya bagimu, apa yang datang darimu atau apa yang didatangkan darimu?”

PERJALANAN HATI MENUJU ALLAH SWT

Setiap kali bertambahnya kelahiran baru, maka setiap ketika itu ada pula yg dipanggil pulang menghadap Allah SWT. Ya, setiap manusia yang lahir akan menemui ajal kematiannya.Bila dan di mana? Kita tidak tahu.Sesungguhnya, keyakinan kita terhadap kematian yang pasti dan entah bila ini menjadikan kita belum tentu yakin akan bertemu dengan fajar pada keesokan hari.

KENALI DIRI MENUJU KENAL ALLAH

“Kemudian Dia menyempurnakan dan meniupkan ke dalam (tubuh)nya ruh (ciptaan)-Nya dan Dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur. “ (As Sajdah:9). Segala puji bagi Allah yang telah menciptakan kita sebagai terbaik dan memberikan kita bekal untuk mengenal Allah dengan sebenar-benarnya. Baik yang berupa hati, akal, pendengaran, penglihatan, dan masih banyak lagi bekal yang diberikan Allah kepada kita agar kita mengenal Allah dengan sebenar-benarnya. 

ADAKAH WUJUD DAN MAUJUD SAMA MAKNANYA?

Al-Allamah Sidi Thoyyib Bin Kiran di dalam Syarah beliau terhadap bahagian Aqidah dari Nazhom Ibn Asyir telah menerangkan hal ini tatkala membahas kata-kata Imam Ahli Sunnah Wal Jamaah Al-Imam Al-Asy’ari: “Wujud adalah diri Zat tersebut, bukan suatu tambahan keatas Zat tersebut”. Beliau menegaskan bahawa kata-kata Al-Asy'ari ini bukanlah bererti Wujud dan Maujud adalah perkara yang satu (yang sama), ini kerana Wujud adalah makna masdari yang bererti: “Hal keadaan sesuatu yang berlawanan dengan tiada, (atau boleh kita sebut dengan ada), manakala Maujud adalah sesuatu yang bersifat dengan Wujud (atau bersifat dengan ada). Hal ini kerana kaedah bahasa Arab menuntut agar dibezakan antara asal terbitan (Masdar atau Musytaq Minhu) dengan terbitan (Musytaq). Oleh hal yang demikian, terjadilah perbezaan makna antara Wujud dan Maujud”. 

MAQAM ZUHUD

Dalam pandangan Ibn ‘Ata’illah, Zuhud ada 2 macam: 

1. Zuhud Zahir Jali seperti zuhud dari perbuatan berlebih lebihan dalam perkara halal, seperti: makanan, pakaian, dan hal lain yang tergolong dalam perhiasan duniawi. 

2. Zuhud Batin Khafi seperti zuhud dari segala bentuk kepemimpinan, cinta penampilan zahir, dan juga berbagai hal maknawi yang terkait dengan keduniaan.

MAQAM SYUKUR

Syukur dalam pandangan Ibn ‘Ata’illah terbagi kepada 3:

Pertama, Syukur dengan lisan, iaitu mengungkapkan secara lisan, menceritakan nikmat yang didapat. 

Kedua, Syukur dengan anggota tubuh, iaitu Syukur yang diimplementasikan dalam bentuk ketaatan. 

Ketiga, Syukur dengan hati, iaitu dengan mengakui bahwa hanya Allah Sang Pemberi Nikmat, segala bentuk kenikmatan yang diperoleh dari manusia semata-mata dari-Nya.

WASIAT TERAKHIR SYEIKH ABDUL QADIR AL JAILANI

ABDUL WAHHAB, putera Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani, meminta wasiat ketika ayahandanya itu sakit yang membawa kewafatan beliau. Beliau berkata: “Tetaplah engkau takwa dan taat kpd Allah s.w.t. Jangan engkau takut kpd seorg jua pun dan janganlah engkau mengharapkanya. Serahkanlah semuanya keperluanmu kpd Allah s.w.t dan tuntutlah dpdNya. Janganlah engkau bergantung kepada seorang manusia pun selain dpdNya. Tauhid…! Tauhid…! Tauhid…! Sumber semuanya itu adalah Tauhid…..!"

HAKIKAT TALQIN ZIKIR

Org yg mengambil Talqin Zikir dari seorg Mursyid, ia mendapatkan Hakikat Idul Fitri  (Kembali ke Pencipta). Itulah proses pembelajaran rohani kita baik lahir maupun batin. Proses kembalinya manusia ke Pencipta dikiaskan dan bahasa simbol, sebagaimana awal mula kejadian manusia (iaitu spt bayi dlm kandungan) Hal ini sesuai dgn Firman Allah swt: “Dan sesungguhnya kamu dtg kpd kami sendirian sebagaimana kami ciptakan kamu pada mulanya (awal penciptaan)… (Al-Anaam:94)”. “Kamu akan kembali menemuiNya, sebagaimana ia menciptakan pada mulanya (bayi dlm kandungan) (Al-A'Araf : 29)”.