Monday, August 22, 2016

TUHANMU MAHA PENGAMPUN

Sesungguhnya Tuhanmu (wahai Muhammad) mengetahui bahawa engkau bangun (solat Tahajjud) selama kurang dari dua pertiga malam, dan selama satu perduanya, dan selama satu pertiganya; dan (demikian juga dilakukan oleh) segolongan dari org2 yg bersama2mu (kerana hendak menepati perintah yang terdahulu); padahal Allah jualah yang menentukan dengan tepat kadar masa malam dan siang. Ia mengetahui bahawa kamu tidak sekali-kali akan dapat mengira dgn tepat kadar masa itu, lalu Ia menarik balik perintahNya yg terdahulu (dgn memberi kemudahan) kepada kamu; oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran (dalam solat). 

SIDDIQIN DAN ARIFFIN

Syariat dan Hakikat akan mendidik dan memimpin kita menjadi seorang Insan Kamil yang mampu memenuhi keinginan dan keperluan fitrah murni manusia secara suci lagi mulia. Orang seperti itulah yang Allah maksudkan sebagai golongan As Siddiqin atau golongan Al ‘Arifin. Sifat mereka Allah uraikan dalam Surah Al Furqaan ayat 63 - 74, terjemahannya: “Dan hamba2 Tuhan Yang Maha Penyayang (hamba2 yg baik) itu ialah mereka yg berjalan di atas muka bumi dgn rendah hati dan apabila org jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yg mengandung) keselamatan. 

SIFAT ALLAH YANG DIPINJAMKAN

Allah itu bersifat Qadim dan kita bersifat hamba. Namun sebagai hamba, kita diberi sedikit SifatNya dalam menjalani kehidupan sbg manusia. Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayyat, Sama', Basar dan Qidam adalah 7 sifat yang diberi pinjam kpd kita buat sementara waktu. Untuk menggerakkan kita Allah berikan Qudrat, tenaga atau upaya, keupayaan untuk kita bergerak sebagai manusia. Qudrat pula tidak cukup kalau tidak ada Iradat, hasrat atau keinginan, bila dah boleh bergerak dan ada keinginan, boleh dan pasang angan angan apa yg nak dimiliki atau ke mana nak dituju. 

MEMBENCI KERANA AGAMA

Syeikh Abdul Qadir Al Jailani: Jika terdapat di dalam hatimu suatu perasaan benci atau sayang kepada seseorang, maka telitilah perbuatannya itu berdasarkan Al Qur’an dan Hadis. Jika benci kamu itu sesuai dengan Al Qur’an dan Hadis, maka bergembiralah kamu, kerana kamu bertindak sesuai dengan Allah dan Rasul-Nya. Tetapi, jika benci kamu itu tidak sesuai dgn Al Qur’an dan Hadis, maka ketahuilah bahwa sesungguhnya kamu telah mengikuti hawa nafsu kamu. Jika kamu membenci orang itu kerana terpengaruh oleh hawa nafsu kamu, maka berarti kamu tidak berlaku adil dan kamu telah menentang Allah dan Rasul-Nya. 

DALIL DOA AKHIR TAHUN DAN AWAL TAHUN

SOAL: Apakah doa akhir tahun dan awal tahun ada dalilnya?

JAWAB: Ya jelas ada dalilnya. Masakan doa tidak ada dalilnya. Di dalam al-Quran Allah s.a.w berfirman:

وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

“Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kpdKu, niscaya akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya org2 yg menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina". (QS Ghafir:60).

LUASNYA PENGAMPUNAN ALLAH

Sebuah Hadis riwayat Imam Tirmizi: Daripada Anas r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Allah Taala berfirman: “Wahai anak Adam! Selagi mana engkau meminta, berdoa dan mengharapkan Aku, Aku akan ampunkan apa-apa dosa yang ada pada dirimu dan Aku tidak peduli. 

JANGAN CAMPUR URUSAN ALLAH

Syekh Ibnu Atha'illah mengatakan: “Ingatlah, jangan sampai engkau ikut mengatur bersama Allah. Org yg ikut mengatur bersama Allah spt org yg diutus majikannya ke suatu daerah utk membuatkan beberapa baju baginya. Si pelayan itu pun pergi ke daerah tersebut dan setibanya di sana ia bertanya: “Di mana aku akan tinggal? Siapa yg akan kunikahi?” Dia sibuk dgn berbagai urusan itu sehingga melupakan mengerja kan tugas yg diamanatkan majikannya. 

SYARIAT, TAREKAT, HAKIKAT, MAKRIFAT

Islam adalah iman, ilmu dan amal. Iman adalah persoalan akidah atau ketuhanan. Ilmu dan amal pula, ada yg berbentuk lahiriah dan ada yg berbentuk batiniah atau rohaniah. Bertolak dari akidah, maka timbullah keperluan utk beribadah sama ada ibadah lahir mahupun ibadah batin. Stlh Tuhan dikenali, dicintai dan ditakuti, maka akan terdoronglah kita utk menyembah dan mengagungkanNya dan utk mengabdikan diri kpdNya. Akan terdoronglah kita utk melaksanakan segala suruhan dan meninggal kan segala laranganNya. Akan terdoronglah kita utk patuh dan taat kpdNya. Akan terdoronglah kita utk berjuang dan berkorban krnNya. 

FAHAMILAH TAUHID PARA GURU SUFI

Oleh : Ustaz Iqbal Zain

Imam Al-Qusyairi mengatakan: “Ketahuilah, wahai hamba2 yg dikasihi Allah, sesungguhnya para guru kaum sufi telah membangun kaedah2 ajaran sufi di atas prinsip ketauhidan yg benar. Mereka menjaganya dari bid’ah; mendekatkannya dgn tauhid yg mereka perolehi dari para salaf dan ahli sunnah. Ajarannya tidak mengandungi unsur tasybih (menyerupakan dgn makhluk) mahupun ta’thil (mengabaikan makna). Mereka mengerti apa yg menjadi hak Allah Zat Yang Maha Dahulu. Mereka memahami benar ‘ketiadaan’ yg menjadi karakter dasar makhluk. 

MEMBELA KAUM SUFI, TASSAWUF, TAREKAT

Oleh Habib Ali Al-Jufri

Tasawwuf dan Tarekat: Ada yg tidak senang kpd tasawwuf dan tarekat. Kedua2nya dibenci terus, seboleh2 nya hendak dikuburkan, dihilangkan dari hati umat Islam. Memang ada tarekat yg tersasar dari landasan (melanggar panduan Al-Quran dan Sunnah), namun ada tarekat yang muktabar dan diiktiraf oleh alim ulamak. Kepada mereka yg memusuhi tasawwuf, amat sukat sekali utk menghapuskannya dari umat Islam kerana sbgmn yg dijelaskan oleh Habib Ali Al-Jufri - walaupun ada yg mempergunakan Kalam Ibnu Taimiyah utk mengecam ahli sufi, beliau tetap memuji tasawwuf dan merasa terhormat dirinya memilikki hubungan sanad dengan Imam Abdul Qadir Al-Jailani.