Monday, August 22, 2016

MEMBELA KAUM SUFI, TASSAWUF, TAREKAT

Oleh Habib Ali Al-Jufri

Tasawwuf dan Tarekat: Ada yg tidak senang kpd tasawwuf dan tarekat. Kedua2nya dibenci terus, seboleh2 nya hendak dikuburkan, dihilangkan dari hati umat Islam. Memang ada tarekat yg tersasar dari landasan (melanggar panduan Al-Quran dan Sunnah), namun ada tarekat yang muktabar dan diiktiraf oleh alim ulamak. Kepada mereka yg memusuhi tasawwuf, amat sukat sekali utk menghapuskannya dari umat Islam kerana sbgmn yg dijelaskan oleh Habib Ali Al-Jufri - walaupun ada yg mempergunakan Kalam Ibnu Taimiyah utk mengecam ahli sufi, beliau tetap memuji tasawwuf dan merasa terhormat dirinya memilikki hubungan sanad dengan Imam Abdul Qadir Al-Jailani. 

Ibnu Qayyim yg rering dijadikan peluru utk menembak ahli sufi, malah menulis 3 jilid kitab ttg tasawwuf iaitu Madarij Al-Salikin Fi Syarh Manazil Sa'irin. Imam Ahmad Bin Hanbal menulis Kitab Al-Zuhd. Imam Hafiz Az-Zahabi menulis Siyar A'lam An-Nubala yg bukan hanya mendedahkan biografi Imam Hadith tetapi juga para imam besar tasawwuf contohnya Maaruf Al-Karkhi begitu juga Kitab Sifat As-Sofwah karya Imam Ibn Al-Jauzi. Begitulah keadaan para ulama hadith yg bergelar Al-Hafiz yg kdg2 mereka tuduh benar, kdg2 salah. Bahkan ketika bersangkutan dgn akidah, mereka katakan para ulamak salafussoleh Itu salah semuanya.

Jadi menurut mereka, akidah Ibnu Al-Jauzi itu salah. Akidah Imam An-Nawawi itu salah, kerana dia menulis sejarah hidup guru2nya yg meriwayatkan hadith sampai kpd Imam Muslim dan menyebut mereka sebagai sufi. Akidah Imam Az-Zahabi salah. Akidah Imam Al-Suyuti salah. Demikian pula akidah Imam As-Subki, Imam As-Sakhawi, Imam Ibn Hajar serta Imam Mazhab yg merujuk kpd kaum sufi dan memegang ucapan2 mereka utk melembutkan hati. Jika mereka menuduh kaum sufi itu syirik dan sesat, bererti mereka tidak percaya kpd Al-Quran dan hadith yg ada skrg. Knp? Krn seluruh sanad dan rantaian riwayat Al-Quran dan Hadith yg sampai kpd kita skrg penuh dgn ahli sufi. 

Setiap periwayatan bacaan Al-Quran yg Tujuh (Qiraah Sabah) atau yg sepuluh (Qiraah Asyarah) pasti di dlmnya ditemukan imam sufi. Sesiapa yg boleh menyemak sahih Bukhari dan sahih Muslim serta kitab2 hadith yg lainnya tanpa melalui perawi yg bukan sufi? Jika ada yg mengatakan (ahli sufi) itu musyrik, mereka kafir dan kita diam sahaja. Ini ertinya bencana akan mengancam generasi setelah kita. Yang mereka tahu ttg para sufi kemudiannya adalah bahawa mereka kafir dan sesat. 

Skrg ini, kita spt malas bertindak. Padahal di luar sana, melalui khutbah, kaset dan buku2, berbagai kebohongan telah dihembuskan sekelompok org yg tidak menjaga ketaqwaan kpd Allah ketika berbicara ttg org2 soleh. Berbagai tuduhan2 serong diarahkan kpd kaum sufi. Jika ini dibiarkan, tentu generasi setelah kita akan berkesimpulan bahawa hadith dan Al-Quran yg mereka terima tidak dapat dipercayai kerana diriwayatkan kaum sufi yg mereka ketahui fafir dan sesat.

Sumber Rujukan Kitab: Ma'alim Al Suluk Li Al Mar'ah Al Muslimah Karya Habib Ali Al-Jufri Terbitan Dar Al Ma'rifah, Beirut, Cetakan 5, 1428 H/2007M.

No comments:

Post a Comment