Petikan Kitab : Risalatul jam'iyah karya Al Habib Ahmad bin Zain Al Habsyi: Di dalam sebuah Ceramah Al Musnid Al Allamah Al Arif Billah Al Hafidz Habib Umar bin Hafidz telah menceritakan bahawa Al Imam Hasan As Sadzilisalah satu Ulama Tabi'in pernah bermimpi bertemu Rasulullah saw.
Tuesday, August 23, 2016
MENEMPUH JALAN MUQARRABIIN
Syeikh Ibnu Atha'illah dalam Al-Hikam: “Hal yang membuatmu kecewa ketika tidak diberi adalah kerana engkau tidak memahami hikmah Allah di dalamnya”. Syekh Abdullah Asy-Syarqawi menjelaskan bahawa jika kau masih merasa kecewa dan sedih kerana tidak diberi oleh-Nya, itu bertanda kau tidak memahami hikmah di balik pemberian Allah.
LATIHAN ROHANIAH SEORANG SUFI
Menurut Imam Al Ghazali para sufi lah pencari kebenaran yang paling hakiki. Jalan Sufi adalah paduan Ilmu dengan Amal, sebagai buahnya adalah Akhlak. Keistimewaan Para Sufi tidak mungkin tercapai hanya dgn belajar, harus dgn ketersingkapan batin, keadaan rohaniah, serta penggantian tabiat2. Lebih jelasnya menurut Imam Al Ghazali, Tasawwuf adalah semacam pengalaman maupun penderitaan yg sejati. Imam Al Ghazali menyatakan, Para Sufi adalah “org2 yg yg lebih mengutamakan keadaan rohani dpda ucapannya”. Imam Ghazali menghuraikan seluruh pengalaman rohaniahnya dlm karyanya 'Al-Munqidz min al-Dhalal', sedangkan 'Ihya’ ‘Ulumudin' menghuraikan tentang Jalan Tasawwuf.
SEBUAH KISAH PARA SUFI
Diriwayatkan oleh Syaikh Syamsuddin at-Tabrizi bahwa suatu hari ketika Syaikh Abu Yazid al-Busthami sedang dalam perjalanan menuju Mekah untuk menunaikan ibadah Haji, beliau mengunjungi seorang Sufi di Bashrah. Sufi itu menyambut kedatangan beliau dengan sebuah pertanyaan: “Apa yang anda inginkan hai Abu Yazid?”. Syeikh Abu Yazid pun segera menjelaskan: “Aku hanya berhenti sejenak, kerana aku ingin menunaikan ibadah Haji ke Mekah”. “Cukupkah bekalmu untuk perjalanan ini?” tanya Sang Sufi. “Cukup!” jawab Syaikh Abu Yazid. “Ada berapa?” Sang Sufi bertanya lagi. “200 dirham!” jawab Syeikh Abu Yazid.
NASIHAT IMAM GHAZALI
Imam Al-Ghazali dalam Kitab 'Al-Mawaizh Al-Ahadis Al-Qudsiyyah' mengungkapkan sebuah Hadis Qudsi, Allah SWT berfirman: “Wahai anak Adam! Kerjakanlah seperti yg Ku-perintahkan dan hindarilah apa yg Ku-larang, niscaya Aku jadikan jejak hidupmu abadi. Aku adalah Zat Yang Maha Hidup tak akan pernah mati.
PETIKAN TAFSIR AL-AZHAR BUYA HAMKA
“Dan janganlah engkau berjalan di atas bumi dalam keadaan sombong”. (pangkal ayat 37 Surah Al Isra’). Marahan kita artikan sombong, yaitu org yg tak tahu di mana letak dirinya. Bersifat angkuh, karena dia telah lupa bahwa hidup manusia di dunia ini hanyalah semata-mata karena pinjaman Tuhan.
SATU KISAH ZUHUD
Ada kisah kesufian yang diceritakan oleh Ibnu Athaillah As Sakandary tentang seorang Sufi yang hidup kaya raya namun hartanya yang berlimpah ruah itu tidak menghalangnya untuk menjadikan dia seorang zahid. Dalam kisahnya itu Ibn Athaillah berkata: “Seorg Guruku pernah bercerita, bahawa di Maghribi ada seorang Sufi yang hidupnya zuhud terhadap duniawi dan bersungguh2 dlm ibadahnya. Sumber hidupnya hanya apa yg diperolehi daripada memancing. Pada suatu hari, salah seorg murid Sufi ini hendak pergi ke salah sebuah Kota. Maka, berkatalah Sufi tersebut, “Jika kamu sampai di Kota, maka temuilah saudaraku, sampaikan salamku padanya dan mintalah doa. Sesungguh nya dia adalah seorang Wali Allah”.
KISAH DAN HIKMAH DARI KITAB FUTHUL GHAIB
1). Wahai mereka yang menjadi hamba hawa nafsu mereka! Janganlah kamu mengira bahwa diri kamu masuk ke dalam golongan mereka yang menjadi ahli Allah. Kamu telah menghambakan diri kamu kepada hawa nafsu kamu, sedangkan mereka menghambakan diri mereka kepada Allah swt. Kamu menghendaki dunia, sedangkan mereka menghendaki akhirat. Kamu hanya melihat dunia ini saja, sedangkan mereka melihat Tuhan yg menjadikan langit dan bumi. Kesenanganmu terletak pada mahluk, sedangkan kesenangan mereka terletak pada Allah. Hati kamu terikat kepada Dunia, tetapi hati mereka terikat kpd Allah Yang Maha Agung.
TUJUH TINGKATAN ZIKIR DALAM TASAWUF
1). Zikir Thawaf: Zikir ini dilakukan dg cara memutar kepala, mulai bahu kiri menuju bahu kanan dgn mengucap Laailahaaillallah sambil sedikit menahan nafas, stlh smpi bahu kanan nafas ditarik lalu mengucapkan illaallah yg dipukul kan kedlm hati sanubari yg bertmpt di 4 lapisan hati di dada sebelah kiri tmpt berdiamnya nafsu lawwamah.
ZIKIR QALBU
Zikir Qolbu disebut juga zikir tersembunyi, zikir khafi, iaitu zikir yg tersembunyi di dlm hati, tanpa suara dan kata2. Zikir ini hanya memenuhi kalbu dgn kesedaran yg sgt dkt dgn Allah, seirama dgn detak jantung serta mengikuti keluar masuknya napas. Keluar masuknya napas yg dibarengi dgn kesedaran akan kehadiran Allah merupakan pertanda bahawa qalbu itu hidup dan berkomunikasi langsung dgn Allah.
Subscribe to:
Posts (Atom)