Kelompok ketiga dan keempat yg ada hubungan keduanya dpd Sifat 20 ialah kelompok yg dikenali dgn Sifat Maani dan Manawiyyah. Terkandung sifat2 di dlm kelompok Maani ini ialah: Qudrat, Iradat, Ilmu, Hayat, Samak, Basar dan Kalam. Dpd sifat ini menerbitkan Sifat Manawiyyah yg jumlahnya sama, iaitu disifatkan sbg hal, iaitu: Kaunuhu Qadiran, Muridan, Aliman Hayyan, Samian, Basiran dan Mutakalliman.
Mengapa sifat2 di dalam kelompok ini dinamakan Sifat Maani? Menurut Shaykh Muhammad Zain bin Al-Faqih Jalaluddin dinamakan sifat2 di atas dgn Sifat Maani ialah: "Bermula makna Sifat Maani itu, iaitu tiap-tiap sifat yg maujudah berdiri ia dgn yg maujud mesabitkan baginya hukum”. Bagaimana pula dengan Sifat Manawiyyah? Sifat Maani dan Manawiyyah mempunyai kaitan rapat.
Menurut Shaykh Muhammad Yusuf al-Sanusi di dlm kitabnya berjudul, Sharh al-Sanusiyyah al-Kubra: "Tertentu sifat yg tujuh ini (Maani), krn ia melazimkan makna2 yg berdiri pada Zat Allah Taala sbg contoh Sifat Kudrat sbg sifat pada Zat - melazim kan makna dgn kuasa itu melazimkan `Kaunuhu Qadiran` sebagai illat dan ma`lul.” Kata Sheikh Muhammad Yusif penglahiran makna dari Maani kepada Manawiyyah ini (Ma`nawiyyah) adalah sifat yang sabit bagi Zat yang tidak disifatkan ada atau tiada. Dia adalah ma`lul, iaitu berdiri dengan Zat.
Menurut Shaykh Muhammad Yusuf al-Sanusi di dlm kitabnya berjudul, Sharh al-Sanusiyyah al-Kubra: "Tertentu sifat yg tujuh ini (Maani), krn ia melazimkan makna2 yg berdiri pada Zat Allah Taala sbg contoh Sifat Kudrat sbg sifat pada Zat - melazim kan makna dgn kuasa itu melazimkan `Kaunuhu Qadiran` sebagai illat dan ma`lul.” Kata Sheikh Muhammad Yusif penglahiran makna dari Maani kepada Manawiyyah ini (Ma`nawiyyah) adalah sifat yang sabit bagi Zat yang tidak disifatkan ada atau tiada. Dia adalah ma`lul, iaitu berdiri dengan Zat.
Yakni,
- Sebagaimana Sifat Ma`ani bagi qudrat mema`lul kepada qadiran.
- Sebagaimana Sifat Ma`ani bagi iradat mema`lul kepada muridan
- Sebagaimana Sifat Ma`ani bagi ilmu mema`lul kepada aliman
- Sebagaimana Sifat Ma`ani bagi hayat mema`lul kepada Hayyan
- Sebagaimana Sifat Ma`ani bagi sama` mema`lul kepada sami`an
- Sebagaimana Sifat Ma`ani bagi basar mema`lul kepada basiran
- Sebagaimana Sifat Ma`ani bagi kalam mema`lul kepada mutakalliman.
Kata Shaykh Muhammad Yusuf al-Sanusi: "Inilah (Sifat-Sifat Ma`ani), iaitu sifat-sifat yang maujud yang berdiri di atas Zat yang membawa kepada mewajibkan lahirnya hukum. (Yakni – kaunuhu – Keadaan). Iaitu menghasilkan sifat-sifat Maknawiyyah."
Namun pendapat mengenai menglahirkan makna dari Sifat-Sifat Ma`ani kepada Sifat-Sifat Ma`nawiyyah, bukannya pendapat yang kuat di dalam kalangan Ulama`Usuluddin. Ada pendapat yang menafikan pendapat tentang Sifat Ma`nawiyah, lantaran ianya tidak lain dari Zat dan Sifat-Sifat Ma`ani yang wujud. Dan tidak ada makna di kalangan mereka dengan, contoh kaunuhu `aliman dan qadiran melainkan berdiri padanya ilmu dan qudrat dgnnya, dan tidak ada `hal` di kalangan mereka, bahkan tidak ada Ma`nawiyyah dan tidak ada Nafsiyyah. Lantaran itu pendapat kalangan mutakallimun terbahagi kepada dua pihak:
1) Pihak yang menafikan `hal` (kaunuhu)
2) Pihak yang mensabitkan 'hal' (kaunuhu)
[Konsep 'hal' ialah sifat yang diisbatkan, tetapi tidak disifatkan dengan ada dan tiada.]
- Kalangan pertama kelompok yg menafikan hal (ahwal) ialah Sheikh Abu Hasan al-Ashari dan ramai dari kalangan Muhaqqiqin, yg berpendapat, tiada apa yg disifatkan sifat (Manawiyyah), melainkan hanya Sifat2 Maani.
- Kalangan kedua kelompok yang mensabitkan hal (ahwal-kaunuhu) ialah Kadhi Al-Baqillani dan Imam Al-Haramayni al-Juwaini dan pengikut2 mereka. Mereka yang mensabitkan melihat pertama (Ma`ani) sebagai hal nafsiyyah dan kedua adalah `hal ma`nawiyyah``.
Namun di samping ada yg tidak mengkategorikan Sifat Manawiyyah, di sana terdapat pula yg menambah kan pecahan2 sifat 20 berkenaan kpd enam kategori, iaitu:
1) Nafsiyyah
2) Salbiyyah
3) Ma`ani
4) Ma`nawiyyah
5) Sifat al-Af`al
6) Al-Sifat al-Jami`ah
- Adapun Sifat Nafsiyyah, ialah ibarat daripada tiap-tiap hal yang sabit bagi Zat tanpa `illah juga tanpa tambahan bagi Zat, lantaran ia adalah sesuatu yang satu.
- Adapun Sifat Salbiyyah, iaitu ibarat daripada tiap-tiap sesuatu yang menegah disifatkan dengannya kepada Allah Ta`ala. Hakikatnya ialah ibarat menafikan tiap-tiap sesuatu yang menegah dengannya Allah Ta`ala seperti, menafikan syirik dan sebagainya.
- Adapun Sifat Ma`ani, maka ia adalah ibarat daripada setiap sifat yang berdiri sebagai sifat yang wajib.
- Adapun Sifat Ma`nawiyyah, maka ianya ibarat daripada setiap hal yang sabit dengan Zat sebagai ma`lul yang bermakna berdiri dengan Zat.
- Manakala Sifat Af`al, ialah melihat kepada ciptaan dan perbuatan Allah seperti memberi rezeki, menghidup dan mematikan dan sebagainya.
- Dan terakhir Al-Sifat al-Jami`ah ialah Kemuliaan, Jalal, Kebesaran, Qahhar dan JamalNya Allah Ta`ala.
Demikianlah cara2 sifat dihuraikan terhadap entiti berfakta yg diistilahkan sbg `Zat` bagi kefahaman dan keyakinan ttag Kewujudan Allah bagi memperkukuhkan keimanan dan menumpukan kepatuhan kpdNya.
No comments:
Post a Comment