Saturday, July 2, 2016

MENEMPATKAN SEGALANYA PADA DIRI, BARULAH TERTILIK ALLAH

Kita selalu memberi tafsiran yang bahawa kuasa itu, dari Allah, penglihatan itu dari Allah, pendengaran (kudrat dan iradat) itu, adalah datangnya dari Allah. Sebenarnya mengikut tafsiran ilmu makrifat, ianya bukan datangnya dari Allah, tetapi sememangnya itulah Allah.

Gagah itu Allah, cantik itu Allah, kaya itu Allah, tinggi itu Allah, besar itu Allah, melihat itu Allah, mendengar itu Allah dan hidup itu Allah. Kita mengaji ilmu makrifat itu, bukan seperti mengaji ilmu syariat. Ilmu syariat itu, adalah ilmu yang duduknya pada istilah, istilah dan istilah, adapun ilmu makrifat itu, adalah ilmu duduk, ilmu berpijak dibumi nyata, ilmu jelas, ilmu sampai dan ilmu putus. Ilmu syariat itu, adalah ilmu istilah. 

Ilmu istilah itu, adalah seumpama saya minta tuan2 menyebut perkataan “kaya” atau perkataan“api”, apakah dengan menyebut perkataan kaya itu, telah bererti tuan-tuan benar-benar ada wang (sebut kaya, mana wangnya?) atau dengan menyebut perkataan “api”, dengan menyebut perkataan api, manakah panasnya. Begitu juga dengan ilmu syariat, ilmu syariat itu, hanya tahu sebut perkataan, tetapi perkataan yang disebut itu, mana duduk atau mana putusnya? Dan mana kenyataannya.

Sebut perkataan api, mana panasnya, sebut perkatan kaya, mana wangnya dan sebut perkataan Allah, mana tuanya?. Apakah cukupkah dengan hanya beristilah sahaja sampai mati?. Dari usia umur muda (kanak-kanak) sehingga membawa kepada usia 60 atau 70 tahun, apakah cukup dengan hanya beristilah sahaja? cuba jawab. Cukup2lah beristilah!. Tetapi bila saya lebih bercakap dalam hal ilmu makrifat, ada sahaja suara-suara sumbang yang menuduh saya sesat?. Jika saya sesat, manakah Allah yang betul dan mana Allah yang sebenar-benar Allah, mana yang dikatakan Allah yang tidak berhuruf dan Allah yang tidak bersuara, tidak berjisim dan tidak berjirim?” Mana?, mana? dan mana? Untuk itu, mari kita jangan lagi duduk pada tahap istilah, mari sama-sama kita belajar ilmu putus. 

Ilmu putus itu, adalah ilmu yang mengaku dengan pengakuan serta beriktikad yang putus. Iktikad yang putus itu, adalah iktikad yang bahawasanya, gagah itulah Allah, hidup itulah Allah, kuat itu Allah, terang itu Allah, kaya itu Allah, melihat, memandang, menengok, menilik, mendengar, menghidu dan yang hidup itu, itulah Allah. Jangan lagi beristilah dengan perkataan istilah bahawa Allah memberi lihat, memberi dengar atau memberi hidup!. Iktikad yang putus itu, sesungguhnya melihat itu Allah, mendengar itu Allah, mencium itu Allah, menghidu itu Allah, berkata itu Allah, hidup itu Allah, lihat itu Allah, dengar itu Allah, nampak itu Allah, Allah, Allah.

Yang berdiri itu Allah, yg duduk itu Allah, yg besar itu Allah, yg kecil itu Allah, yg jauh itu Allah, yg dekat itu Allah, yang awal itu Allah, yang zahir itu Allah, yang batin itu Allah dan yang akhir itu Allah, Allah, Allah. Kenapa tak reti-reti juga, nak suruh saya kata apa lagi dan nak suruh saya sebut apa lagi. Cukup2lah makan hampas, mari kita makan santan. Carilah ilmu nyata dan carilah ilmu putus. Mengaji ilmu itu, jangan hanya setakat tahu beristilah, hendaklah kita cari ilmu nyata. Ilmu nyata atau ilmu putus (ilmu pemutus) itu, bilamana kita tempatkan segala ilmu itu pada diri sendiri. 

Jangan bawa ilmu itu keatas langit, jangan bawa ilmu itu ke alam zaman dahulu, jangan bawa ilmu itu ke Tanah Mekah, jangan bawa ilmu itu ke alam bawah tanah, bawalah segala ilmu itu, supaya boleh letak atau supaya boleh ditempatkannya pada diri sendiri!. Itulah pengajian ilmu yg putus lagi nyata! Sebut sahaja perkataan atau sebut saja perkara melihat, sesungguhnya melihat itu Allah, kemudian letakkan atau tempatkan pula sifat melihat itu pada diri kita. Setelah sifat melihat itu ditempatkan atas diri kita, lalu mulalah kita butakan mata kita (malahan jika nak sedap lagi, hendaklah kita mengaku yg bahawasanya diri kita yg sebenar “ tidak ada”).

Begitu juga bila menyebut perkara atau menyebut perkataan mendengar, memandang, mencium, memikir, menilik, memandang, yang menilik, memandang, mendengar, memikir, mencium, itulah Allah. Setelah segalanya Allah, saya mahu tuan letakkan segala itu pada diri kita yg tidak ada. Bila meletakkan sesuatu pada diri kita yg tidak ada, saya mahu tanya tuan2 dan saya mahu tuan2 jawab. Bolehkan perkara (sifat Allah) itu diletak atas diri kita yang sudah tidak ada?. Cuba tanya kepada diri tuan sendiri dan cuba jawab sendiri, bolehkan kita menempatkan sesuatu perkara di atas diri yang sudah tidak ada? Apakah boleh menempatkan sifat Allah pada diri yang sudah tidak ada? Sudah tentu jawapannya tidak boleh, jika ianya tidak boleh untuk menempatkan sifat Allah pada diri kita, itu menunjukkan yang diri kita itu “ tidak ada”. Bilamana diri kita tidak ada, cuba jawab, siapakah yang bersifat ada? Itulah makanya bilamana kita menyebut perkataan melihat, mendengar, hidup, gagah, kuat, itulah Allah, Allah, Allah. Inilah pengajian ilmu putus, tetapi ingat, ingat dan ingat!, jangan pula sampai mengaku Allah atau mengaku jadi Allah. (Santapan dari air tangan Yang Arif Tuan Guru Hj Shaari).

No comments:

Post a Comment