Tuesday, January 26, 2016

CERMATILAH HAKEKAT TITIK

Apabila Syari’at adalah Dalil Kehidupan dalam Menempatkan Diri pada Keberadaan dan Keadaan, yaitu bagaimana Mewujudkan Penyaksian akan Allah. Tarekat adalah bagaimana dalam Kehidupan Sentiasa Mengingat Hanya Kepada Allah, Jalan Pengosongan Sebelum Hakekat. Hakekat adalah Bagaimana lkhlas, Syukur dan Sabar Sebelum Penyaksian akan Kesejatian Allah, dan Makrifat adalah Penyaksian Sejati akan Allah. Sesungguhnya Mencari Ilmu itu Memiliki Dua tujuan

1). Pertama, Tahassus ( تحسسو ) adalah mencari tau tentang sesuatu ( Pengetahuan/Ilmu ) demi kebaikan.

Wahai anak-anakku! Pergilah kamu, carilah (Pengetahuan/berita  tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah, hanyalah orang-orang yang kafir. (QS. Yusuf 87).

2). Kedua, Tajassus ( تجسسو ) adalah mencari tahu tentang sesuatu ( Pengetahuan/Ilmu ) demi keburukan.

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang menggunjing sebahagian yang lain. Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima tobat, Maha Penyayang (QS. Al-Hujurat 12) kata yang berlawanan ini hanya dibezakan dengan tanda titik.

( تحسسو ) dan ( تجسسو )

Al-Quran dipenuhi dengan berbagai macam mukjizat dan keajaiban. Firman Allah memang jauh berbeza dengan perkataan manusia. Bukan hanya disisi makna dan kandungannya, keajaiban Al-Quran juga dapat kita temukan dalam bentuk kata dan jumlah bilangannya. Itulah Kebesaran Allah, Sebagaimana Allah Menampakkan Peryataan-Nya, Tentang. Begitu Tipisnya Perbezaan Mencari Ilmu Demi Kebaikan dan Mencari Ilmu Demi Keburukan, Hanya di Bezakan dengan Satu Titik. WASPADALAH !!!

Kerana Allah Meridhoi Kedua Jalan Berbeza dalam Mencari Ilmu Tersebut, dengan Sama-sama Memberikan Ilmu Kepada Para Pencarinya, Ilmu yang Sejatinya akan Membawa Kepada Kemuliaan, atau Ilmu yang Sejatinya akan Membawa Kepada Kesesatan

Billahu
Fillahu
Bi Idznillahu
MinAllahu
Allahu

No comments:

Post a Comment