Seharusnya tidak menekan (jiwa kamu) oleh bala yg menimpa kamu kerana kamu mengetahui bahawa Tuhan menguji kamu dan Dia yang menimpakan kamu dengan takdirNya adalah Tuhan yang biasa memberikan kepada kamu yg baik-baik yg dipilih untuk kamu. Sesiapa yg menyangka tiada kehalusan hikmat pada takdir yang menimpanya, itu adalah kerana singkat pandangan (mata hatinya). Seseorang itu memiliki dua aspek kewujudan.
Pertama ialah yg diciptakan dari ‘adam, dinamakan kewujudan zahir. Ia menjadi sarang, sarung atau bekas yg tidak mempunyai sebarang daya dan upaya, tidak boleh mendengar, melihat, berkata-kata, merasa, bergerak dan lain-lain. Ia boleh dianggap sebagai alat yang hanya menurut si pengguna alat itu. Kewujudan zahir pada hakikatnya tidak wujud. Kewujudan aspek kedua adalah kewujudan rohani yang dinisbahkan kepada Allah s.w.t, tidak kepada ‘adam. Wujud rohani inilah wujud yg sebenar, iaitu yg dibahasakan sebagai diri, hati, nafsu dan ungkapan “AKU”. Gabungan dua jenis kewujudan tersebut dinamakan manusia. Jika manusia itu tidak mempunyai jasad, iaitu jika ia hanya berada dalam aspek rohani sahaja, maka ia adalah malaikat. Jika ia hanya mempunyai jasad sahaja, maka ia adalah mayat.
Wujud yang datang dari ‘adam kembali kepada ‘adam, akan rosak binasa dan hilang terus. Ia bermula dari tiada dan kesudahannya pun tiada juga. Tidak ada apa-apa yg dapat dipertahan kan dari kewujudan jenis ini. Ia juga tidak dapat dipertanggungjawabkan kerana apabila ia binasa tanggungjawabnya juga binasa. Fungsi kewujudan yang dari ‘adam ini adalah menjadi alat kepada wujud rohani. Wujud rohani memerintah dan menggunakan wujud ‘adam (benda).
Adam dalam keadaan aslinya sebagai ‘adam tidak memiliki sebarang pengaruh atau kesan. Tetapi, bila ia menerima nikmat penciptaan, diberi suasana kebendaan, memakai berbagai2 rupa, maka ia juga diberi keupayaan untuk merangsang, mempengaruh dan menarik. Semua keupayaan tersebut tertuju kpd rohani. Alam benda yg diciptakan dari ‘adam bertindak sbg besi berani menarik rohani agar menghadap kepadanya. Tindakan dan kesan dari alam benda kpd rohani itu dinamakan ujian. Semua yg diciptakan oleh Allah s.w.t menjadi alat yg menguji rohani. Benda2 alam, kejadian dan pengalaman merupakan alat2 yg menyampaikan ujian, tetapi bukanlah ujian itu sendiri.
Ujian yang sebenar adalah cetusan yang lahir dalam hati ketika menerima kedatangan benda-benda alam, kejadian dan peristiwa. Misalnya, kematian orang yang dikasihi dialami oleh semua orang tetapi reaksi hati masing2 tidak sama. Ada orang yang menangis, meraung, menghempaskan badannya ketika menghadapi kematian orang yang dikasihi itu. Ada pula org yg menerimanya dengan tenang. Kejadian yang dihadapi adalah sama tetapi kesannya pada hati tidak sama. Orang yang menangis dan meraung merasakan dia menghadapi ujian yang sangat hebat.
Orang yang bertenang tidak merasakan sebarang ujian, malah dia menganggap apa yang berlaku sebagai takdir Allah s.w.t. Apa yang mesti berlaku apabila berlaku tidak dianggapnya sebagai ujian. Semuanya adalah takdir. Misal yang lain pula, ada orang yang tidak dapat tidur lena kerana ada orang yang telah menyindirnya. Dirasakannya peristiwa itu sebagai bala yang sangat besar.
Org lain pula menganggap sindiran sebagai gurauan yg remeh-temeh, tidak perlu disimpan di dalam hati. Sebenarnya apa yang berlaku dan apa yang orang lain kata tidak memberi sebarang kesan. Perkara yg memberi kesan adalah apa yg diri sendiri tekankan kepada dirinya. Benda2 alam, kejadian dan peristiwa tidak mampu menekan jiwa seseorang. Org itulah yg menekan jiwanya sendiri.
Org lain pula menganggap sindiran sebagai gurauan yg remeh-temeh, tidak perlu disimpan di dalam hati. Sebenarnya apa yang berlaku dan apa yang orang lain kata tidak memberi sebarang kesan. Perkara yg memberi kesan adalah apa yg diri sendiri tekankan kepada dirinya. Benda2 alam, kejadian dan peristiwa tidak mampu menekan jiwa seseorang. Org itulah yg menekan jiwanya sendiri.
Segala yg dihadapi oleh seseorang itu dinamakan takdir. Takdir tidak menekan jiwa seseorang. Takdir adalah pembahagian yang Allah s.w.t telah tetapkan bagi setiap hamba-Nya. Tuhan yg membahagikan takdir itu adalah Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Takdir yg dipilih untuk hamba-Nya berada dalam sempadan kasihan belas dan kehalusan budi-Nya. Dia tidak berlaku kejam dan zalim kerana kejam dan zalim bukanlah sifat-Nya.
Jika kita salah mentafsirkan kehalusan pembahagian takdir-Nya yang penuh dengan hikmat kebijaksanaan, itu adalah kerana kejahilan diri kita sendiri, ditambah lagi dgn lemahnya iman di hati. Ilmu dan iman adalah pertahanan hati. Jika pertahanan ini lemah mudahlah bagi musuh-musuhnya mengenakan tipu daya yg menyebabkan apa sahaja yang mengenainya akan menjadi bala. Kekayaan akan membuatnya tamak. Kekuasan akan membuatnya hilang pedoman. Ilmu membuatnya ego.
Jika kita salah mentafsirkan kehalusan pembahagian takdir-Nya yang penuh dengan hikmat kebijaksanaan, itu adalah kerana kejahilan diri kita sendiri, ditambah lagi dgn lemahnya iman di hati. Ilmu dan iman adalah pertahanan hati. Jika pertahanan ini lemah mudahlah bagi musuh-musuhnya mengenakan tipu daya yg menyebabkan apa sahaja yang mengenainya akan menjadi bala. Kekayaan akan membuatnya tamak. Kekuasan akan membuatnya hilang pedoman. Ilmu membuatnya ego.
Apa juga yg dimilikinya tidak membuatnya berasa tenteram. Jiwanya sentiasa keresahan. Inilah orang yang tidak lepas dari ujian dan bala. Hikmat yang menyentuh tentang ujian ini dikemukakan selepas disentuh tentang Sir dan Nur sifat Allah s.w.t yang membawa kita mengingati hamba-hamba pilihan iaitu para anbia. Mereka merupakan golongan yang paling banyak menerima ujian. Ujian merupakan perjalanan hidup nabi-nabi. Mereka telah memberi petunjuk bagaimana cara menghadapi ujian. Alat menghadapi ujian adalah berserah diri kpd Allah s.w.t.
Di dalamnya ada sabar dan syukur. Ujian bala dihadapi dgn sabar dan ujian nikmat dihadapi dgn syukur. Hati yg disinari oleh Sirr yg menerima sinaran Nur sifat Allah s.w.t berpandangan jauh, mampu menyaksi kan hikmah pada setiap perbuatan Allah s.w.t, baik dlm bala mahupun dlm nikmat. Bala dan nikmat tidak menghijab hati utk melihat keadilanNya, kemurahanNya, kasih sayangNya, kasihan belasNya dan kebijaksanaanNya.
No comments:
Post a Comment