Thursday, February 13, 2014

FADHILAT KEUTAMAAN ZIKIR

1). “Rasulullah saw bersabda: “Ada dua kalimat ringan di lisan (yakni mudah diucapkan), ttp berat sekali dlm timbangan, di akhirat, dicintai oleh Allah Maha Pengasih, iaitu Subhanallahi wa bihamdih dan Subhanallabil Azim.” (HR Bukhari dan Muslim)

2). Dari Abu Zar ra, katanya: “Rasulullah saw bersabda kpd saya: “Tidakkah engkau semua senang kalau saya beritahukan kpdmu perihal ucapan yg paling dicintai oleh Allah? Sesungguhnya ucapan yg paling dicintai oleh Allah ialah Subhanallahi wa bihamdih.” Dlm riwayat lain: Rasulullah saw ditanya: ucapan apa yg paling utama? Beliau menjawab: Ialah apa yg sudah dipilihkan Allah buat malaikat dan hamba, iaitu: Subhanallahi wa bihamdih” (HR Muslim).

3). Dari Samurah Ibnu Jundab r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Ucapan yg paling disukai Allah itu 4: Subhanallah, Alhamdulillah, Laa ilaha illallah dan Allahu Akbar. Kamu boleh memulainya dgn kalimat mana saja” (HR Muslim).

4). Dari Abu Malik al-Asyari ra, katanya: “Rasulullah saw bersabda: “Bersuci itu adalah separuh keimanan, bacaan Alhamdulillah itu adalah memenuhi beratnya timbangan di akhirat, sdg Subhanallah dan Alhamdulillah itu memenuhi apa yg ada di antara langit dan bumi” (HR Muslim).

5). Dari Ummul Mukminin iaitu Juwairiyah binti al-Harits ra bahawa Nabi saw keluar dari rumahnya pada pagi hari ketika solat Subuh. Waktu itu Juwairiyah sudah ada di dlm masjid. Kemudian beliau saw pulang dan kembali lagi stlh melakukan solat Dhuha, sdgkan Juwairiyah masih duduk di masjid. Kemudian beliau saw bersabda: “Engkau masih ttp dlm keadaan ini sejak tadi saya tinggal kan.” Juwairiyah menjawab: “Ya.” Nabi saw lalu bersabda: “Sesudah aku meninggalkanmu aku telah mengucap kan 4 mcm kalimat sebnyk 3 kali, andai kata kalimat2 itu ditimbang dgn kalimat2 yg engkau ucapkan sejak hari ini tadi, nescaya kalimat2 yg saya ucapkan itu lebih baik dpd yg engkau ucapkan. 

Kalimat2 itu ialah: “Subhanallah wa bihamdihi ‘adada khalqihi wa ridha nafsihi wa zinata Arasyihi wa midada kalimatihi” dan diriwayatkan dlm lafaz lain: Subhanallah ‘adada khalqihi, Subhanallah ridha nafsihi, Subhanallah zinata Arasyihi, Subhanallah midada kalimatihi” (HR Muslim). Dlm riwayat Tirmizi dikatakan: Subhaanallaahi Adada Khlaqihi, Subhaanallaahi Adada Khalqihi, Subhaanallaahi Adada Khalqihi, Subhaanallaahi Ridlaa Nafsihi, Subhaanallaahi Ridlaa Nafsihi, Subhaanallahi Ridlaa Nafsihi, Subhaanallaahi Zinata Arasyihi, Subhaanallaahi Zinata Arasyihi, Subhaanallaahi Zinata Arasyihi, Subhaanallaahi Midada Kalimatih, Subhaanallaahi Midada Kalimatih, Subhaanallaahi Midada Kalimatih.

6). Dari Abu Hurairah ra, ia berkata: “Rasulullah saw bersabda: “Nescayalah jika saya mengucapkan: Subhanallah walhamdu lillah wa la ilaha illallah wallahu akbar (Maha Suci Allah, segenap puji bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah adalah Maha Besar) maka hal itu lebih saya sukai dari tmpt mana saja yg matahari terbit atasnya (lebih disukai dari dunia dan seisinya).” (Hr Muslim)

7).  Dari Abu Ayyub al-Anshari ra dari Nabi saw, sabdanya: “Brgsiapa meng ucapkan: “La ilaha illallahu wahdahu la syarikalah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘ala kulli syai-in qadir” sebnyk 10 kali, maka ia adalah sbgmn seseorg yg memerdekakan empat jiwa dari keturunan Ismail.” (Muttafaqalaih).

8). Dari Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa meng ucapkan: “La ilaha illallah wahdahu la syarikalah, lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa ‘ala kulli syai-in qadir” (Tiada Tuhan melainkan Allah yg Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. BagiNya adalah semua kerajaan dan puji-pujian dan Allah adalah Maha Kuasa atas segala sesuatu) dlm sehari 100 kali, maka ia memperoleh pahala yg menyamai dgn memerdekakan 10 org hamba sahaya, juga utknya dicatatlah sebnyk 100 kebaikan dan dihapuskanlah dari dirinya sebnyk 100 keburukan, juga ia dpt memperoleh penjagaan dari godaan syaitan pada harinya itu smpi waktu ptg. 

Tiada seorgpun yg dpt memperoleh sesuatu yg lebih utama dari apa yg dilakukan oleh org di atas itu, melainkan seseorg yg mengerjakan lebih bnyk dari itu.” Beliau saw selanjutnya bersabda: “Brgsiapa yg mengucapkan: “Subhanallah wa bihamdih” (Maha Suci Allah dan dgn mengucapkan puji2an padaNya) dlm sehari sebnyk 100 kali, maka dihapuskan lah dari dirinya Semua kesalahan2nya, sekalipun kesalahan2nya itu bnyknya spt buih lautan.” (Muttafaqalaih).

9). Dari Jabir ra, katanya: “Saya mendgr Rasulullah saw bersabda: “Seutama-utama zikir ialah lafaz La ilaha illallah.” (HR Tirmizi)

10). Dari Muaz ra: “Brgsiapa akhir ucapannya “Laailaaha illallahu” dia akan masuk syurga. (HR Abu Daud dan Hakim)

11). Dari Abi Said Al-Khudzri ra: Rasulullah saw bersabda: “Talkinlah org yg mati diantara kalian dgn ucapan Laa ilaaha illallah. (HR Muslim)

12). Dari Abu Musa al-Asyari ra dari Nabi saw,, sabdanya: “Perumpamaan org yg berzikir kpd Tuhannya dan org yg tidak berzikir kpdNya ialah spt org hidup dan org mati.” (HR Bukhari).

13). Dari Saad bin Abu Waqqash ra, katanya: “Ada seorg A’ab (penghuni pedlman negeri Arab) dtg kpd Rasulullah saw, lalu berkata: “Ajarkanlah kpd saya sesuatu ucapan yg baik saya ucapkan!” Beliau saw bersabda: “Katakan lah: “La ilaha illallah wahdahu la syarikalah, Allahu Akbar kabira, walhamdu lillahi katsira, wa subhanaliahi rabbil ‘alamin wa la haula wa la quwwata illa billahil ‘azizil hakim” (Tiada Tuhan melainkan Allah yg Maha Esa, tiada sekutu bagiNya. Allah adalah Maha Besar dgn sebesar2nya, segala puji bagi Allah dgn sebnyk2nya, Maha Suci Allah yg menguasai seluruh alam dan tiada daya serta tiada kekuatan melainkan dgn pertolongan Allah yg Maha Mulia lagi Bijaksana). Org Arab tadi lalu berkata: “Itu semua adalah utk memuji Tuhanku. Lalu mana kah yg utk kepentinganku?” Beliau saw bersabda: “Katakanlah: “Allah hummaghfirli warhamni wahdiniwarzuqni” (Ya Allah, berilah pengampunan pada saya, berilah kerahmatan, juga petunjuk dan rezeki kpd saya). (HR Muslim).

14). Dari Saad bin Abu Waqqash ra, katanya: “Kita semua berada di sisi Rasulullah saw, lalu beliau bersabda: “Adakah seseorg di antara engkau semua itu tidak mampu mencari 1000 kebaikan dlm setiap harinya?” Kemudian ada seorg dari golongan yg duduk2 di waktu itu bertanya pada beliau saw: “Bgmn kah caranya mencari 1000 kebaikan itu?” Beliau saw menjawab: “Hendaknya org (yg ingin mendpt 1000 kebaikan dlm sehari itu) tadi membaca tasbih 100 kali, maka utknya dicatatlah sebnyk 1000 kebaikan atau dihapuskanlah dari dirinya 1000 kesalahan.” (Hr Muslim) Al-Humaidi berkata: “Demikianlah yg disebutkan dlm kitab Muslim yakni dgn kata2: “Au yuhaththu” (atau dihapus kan). Al-Barqani berkata: “Hadis ini diriwayatkan oleh Syubah dan juga Abu Awanah dan Yahya al-Qaththan dari Musa yg diriwayatkan oleh Imam Muslim dari arahnya itu. Mrk mengatakan: “Wa yuhaththu” (dan dihapuskan), tanpa kata: “Alfin – yakni 1000.”

15). Dari Abu Zar ra bahawa Rasulullah saw bersabda: “Atas setiap ruas tulang dari seseorg di antara engkau semua itu pada setiap paginya harus ada masing2 sedekahnya. Maka setiap sekali bacaan tasbih adalah sedekah, setiap sekali bacaan tahmid adalah sedekah, setiap sekali bacaan tahlil adalah sedekah, setiap sekali bacaan takbir adalah sedekah, memerintahkan kpd kebaikan juga sedekah, mencegah dari kemungkaran juga sedekah dan keseluruhannya itu dpt dicukupi oleh dua rakaat yg dikerjakan oleh seseorg itu dari solat Dhuha.” (HR Muslim)

16) Dari Abu Musa al-Asyari ra, katanya: “Rasulullah sa..w. bersabda kpdku: “Tidakkah engkau suka kalau saya tunjukkan kpdmu pada sesuatu gudang simpanan dari beberapa gudang simpanan syurga?” Aku berkata: “Tentu saja, ya Rasulullah.” Beliau saw lalu bersabda: “Iaitu ucapan: La haula wala quwwata ilia billah (Tiada daya dan tiada kekuatan, melainkan dgn pertolongan Allah)” (Muttafaq ‘alaih).

17). Dari Abi Said Al-Khudzri ra: Rasulullah saw bersabda: brgsiapa yg mengucapkan”rodhitu billahi rabba, wa bil Islami diina, wa bimuhammadin Shallallahu Aalaihi Wasalama Rasulawwa nabiyya” (aku redha Allah Tuhanku, Islam agamakudan Nabi Muhammad saw rasul dan nabiku) pasti ia akan masuk syurga. (HR Abu Daud).

18) Dari Abdullah bin Busr dia berkata: Sesungguhnya seorg lelaki berkata: “Wahai Rasulullah! sesungguh nya syariat Islam telah bnyk aku terima, oleh krn itu, beritahukanlah aku sesuatu hal buat pegangan ku”. Beliau bersabda: “Tidak henti2nya lidahmu basah krn zikir kpd Allah (lidahmu selalu mengucapkannya)”. Aku berkata: kata Atasybatsu dgn huruf ta’ yg dititik atasnya, kemudian huruf syin yg dititik, kemudian huruf ba dgn satu titik yg difathah, kemudian tsa dgn titik 3. Dan maknanya adalah bergantung dan menjaga. (HR Tirmizi).

19) Dari Abu Said al-Khudri bahawa Rasulullah saw ditanya ttg siapa hamba yg paling afdal di sisi Allah di hari kiamat kelak. Beliau bersabda: “Org lelaki mau pun perempuan yg zikir kpd Allah sebnyk2nya” Aku bertanya: “Ya Rasulullah bgmn dgn org ikut dlm Perang Sabil?” Beliau menjawab: “Memukul kafir dan musyrik dgn pedang smpi hancur memerah penuh darah, sesungguhnya adalah org yg zikir kpd Allah pada darjat yg lebih utama” (HR Tirmizi).

20) Dari Abi Darda ra: Rasulullah saw: “Maukah kalian aku beritahukan amalan yg paling baik, paling suci di sisi Tuhan kalian, lebih dpt meninggikan darjat kalian, lebih baik dpd menginfakkan emas dan perak serta lebih baik dpd kalian bertemu musuh, lalu kalian pancung leher mrk?!” Para sahabat menjawab, “Ya.” Beliau menjawab, “zikirullah.” Hakim Abu Abdilah berkata dlm kitabnya Almustadrak alas shahihaini: ini hadis sahih isnad. (HR Tirmizi).

21). Dari Ibnu Masud ra ia berkata, telah bersabda Rasulullah saw: Aku pernah bertemu dgn Nabi Ibrahim as pada mlm ketika aku diisrakkan, kemudian dia berkata, Wahai Muhammad, smpikan salam dariku kpd umatmu dan beritahu kan kpd mrk bahawa Syurga debunya harum, airnya segar dan tanahnya datar, tanamannya adalah kalimat: “Subhaanallaahi wal hamdu lillaahi laa ilaaha illaahu wallaahu akbar” (Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, Tiada tuhan yg berhak disembah kecuali Allah dan Allah Maha Besar). (HR Tirmizi).

22) Dari Ibnu Masud ra bekata, telah bersabda Rasulullah saw: Brgsiapa yg mengucapkan: “Subhanallahil azhimi wa bi hamdihi” maka ditanamkan baginya satu pohon kurma di syurga’ (HR Tirmizi)

23) Dari Abi Dzar ra berkata, aku bertanya: “Wahai Rasulullah saw, ucapan apakah yg disukai Allah Taala? Beliau menjawab: Yg dipilih Allah swt terhadap para malaikatNya dan hambaNya adalah ucapan: Subhanallahi wa bihamdihi’. (HR Tirmizi)

24) Dari Ibnu Abbas ra pula, ia berkata: “Lafaz: Hasbunallah wa ni’mal wakil, (ertinya: Cukuplah Allah itu sbg penolong kita dan Dia adalah sebaik2nya yg diserahi), kalimat itu pernah diucapkan oleh Ibrahim as ketika beliau dilempar kan ke dlm api, Juga pernah diucapkan oleh Nabi Muhammad saw ketika org2 sama berkata: “Sesungguhnya org2 bnyk telah bersatu padu utk memerangi engkau, maka takutilah mrk itu,” ttp ucapan sedemikian itu tidaklah menakutkan org2 yg beriman melainkan menambah keimanan belaka dan mrk berkata: Hasbunallah wani’mal wakil. (HR Bukhari).

No comments:

Post a Comment