Monday, April 25, 2016

DARI LIDAH PARA WALI

1). Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani: Ketinggian Mu tak terletak di atas, kedudukan Mu bukan pada suatu tepat yang kau berikan pemahaman bukan pandang semata, aku memandang Mu dengan pemahaman Mu.

2). Syeikh Uwais Al-Qarni: Aku berdiri dengan manisnya cinta, cinta bukanlah suatu perkara mudah cintku terhadap cinta Mu, cinta Mu adalah ketetapan yang nikmat.

3). Syeikh Abu Hasan Al-Asyari: Ku sandarkan tajalli Mu pada pelupuk mata, namun mata ini tak dapat melihat tanpa pandangan Mu, ku butakan mata ini dengan berharap pertukaran pandangan Mu,

4). Syeikh Sayyid Maulana Yusuf Alkaf: Dalam kebisuan ini ku bongkarkan relung hati, telah Kau khabarkan hadir Mu yang memerah, Kau tarik dan aku pun masuk, dalam hadrat Mu aku tersungkur mati. Kau ajarkan pemahaman bukan pengalaman, mahligai Mu bukan khayalan belaka, Kau berikan pemahaman serta mahligai Mu tanpa pengecualian dalam segala rahasia. 

5). Syeikh Sayyid Muhammad Al-Aydrus: Segala penjuru telah berhias nama Mu, dalam kebersamaan ini kami tunjukkan pada yang satu, keharuan kami telah Kau kalahkan dengan bunga cinta Mu.

6). Syeikh Muhammad Arsyad Al-Banjari: Dalam keindahan ini telah Kau buka dinding keagungan Mu, perbendaharaan Mu terbuka bagi yang menyimpan rahasia Mu.

7). Syeikh Sayyid Musayyakh bin Yahya: Kau hadirkan aku dengan ketetapan Mu, Kau bimbing aku bersama kekasih Mu, Kekasih Mu mengajarkan pengenalan akan keagungan Mu.

8). Syeikh Nazim Haqqani: Ku buang segala imbalan, pengharapan yang ku tuju, Kau hias kedekatan Mu dengan apa yang ku tuju.

9). Syeikh Hisyam Kabbani: Kau tutup mata ini dengan kau buka pandangan demi penyaksian, penyaksian ku tuju dan Kau bawa aku pada kedekatan. 

10). Syeikh Zaini Ghani Al-Banjari: Ku robohkan dinding keangkuhan di atas tanah pengakuan Kau bangun dinding yang indah di atas bumi penyaksian. 

No comments:

Post a Comment