Wednesday, February 11, 2015

DAKWAH RASULULLAH KEPADA ABU TALIB

Hadhrat Abdullah bin Abbas r.a laporan bahawa beberapa pemimpin Quraisy pernah pergi ke Abu Taalib untuk bercakap dengan beliau mengenai Rasulullaah s.a.w Antaranya ialah Utba bin Rabee'ah, Shayba bin Rabee'ah, Abu Jahal bin Hishaam, Umayyah bin Khalaf dan Abu Sufyan bin Harb. Menangani Abu Taalib, mereka berkata, "Anda juga sedar tentang kedudukan yang tinggi anda memegang di kalangan kita. 

Keadaan kesihatan anda adalah jelas dan ia membuatkan kita 'yang berkenaan untuk hidup anda. Oleh kerana anda tahu juga perbezaan yang wujud di antara kami dan anda anak saudara, kami memerlukan anda untuk memanggil dia (supaya anda boleh menjadi pengantara di antara kita) dan (dengan berbuat demikian) menerima beberapa permintaan kami serta beberapa daripada beliau. Dengan cara ini, dia boleh menghentikan lawan kami, kami akan berhenti menentang beliau, beliau akan meninggalkan kita dengan agama kami dan kami akan meninggalkan beliau untuk agamanya. "

Oleh itu, Abu Taalib dihantar untuk Rasulullaah s.a.w. Apabila Rasulullaah s.a.w tiba, Abu Taalib berkata kepadanya, "Wahai anak saudaraku! Pemimpin-pemimpin yang terkenal dari golongan kamu perlu datang kepada anda untuk memberi anda (sesetengah permintaan anda) dan mengambil daripada anda (sebahagian daripada permintaan mereka). "Rasulullaah S.a.w menjawab," Baiklah. Saya memerlukan kamu orang-orang untuk memberi saya satu kenyataan tunggal yang akan memberi anda kawalan ke atas semua orang-orang Arab dan yang akan membuat bukan Arab mengikuti kamu. "Mendengar itu, Abu Jahal berteriak," Sudah tentu! Dengan sumpah bapa anda! Kami bersedia untuk menerima sepuluh kenyataan seperti itu. "Rasulullaah S.a.w berkata," Anda harus berkata,' Laa Ilaaha Illallaah ("Tiada yang berhak disembah tetapi Allah") dan membuang segala yang kamu sembah yang lain dari Allah. "

Mereka yang hadir kemudian mula bertepuk tangan mereka (mengejek) berkata, "Adakah anda ingin membuat semua tuhan-tuhan kami menjadi satu! Ini memang yang paling pelik!" Mereka kemudian berkata kepada satu sama lain, "Demi Allah! Orang ini tidak akan tunduk kepada mana-mana permintaan anda. Marilah kita meninggalkan dan terus mengamalkan agama nenek moyang kita sehingga Allah memutuskan! Antara kami dan dia." Mereka kemudian tersebar.

(Apabila mereka mempunyai segala kiri) Abu Taalib berkata kepada Rasulullaah S.a.w "0 anak saudara saya, saya tidak berfikir bahawa anda meminta apa-apa sukar daripada mereka." Berharap bahawa bapa saudaranya akan menerima mesej Islam, Rasulullaah S.a.w berkata kepadanya, "0 bapa! Mengapa anda tidak mengatakan ia (kalimah) supaya saya boleh dibenarkan untuk memberi syafaat untuk anda pada hari Qiyaamah. "Melihat semangat Rasulullaah S.a.w, Abu Taalib berkata, "0 anak saudara! Dengan Allah! 1 pasti akan mengucapkan kalimah ini untuk menyenangkan anda jika tidak kerana takut saya bahawa saya dan anak-anak saya akan menjadi sasaran penghinaan dan bahawa Quraisy akan mengatakan bahawa saya berkata ia hanya kerana mereka takut mati. "(1)

Hadhrat Sa'eed bin Musayyab Radiyallahu 'anhu laporan daripada bapanya bahawa Rasulullaah Sallallahu' alaihi wasallam melawat Abu Taalib apabila dia berada di atas kematiannya-katil ketika Abu Jahal turut hadir. Rasulullaah s.a.w sa id, "0 bapa saudara saya! Katakanlah 'Laa Ilaaha Illallaah' supaya saya dapat mempertahankan anda di mahkamah Allah. " Abu Jahal dan Abdullah bin Abi Umayyah berkata kepada Abu Taalib, "Adakah kamu berpaling dari agama (bapa anda) Abdul Muttalib?" Kedua-dua mereka makin bercakap kepada Abu Taalib dengan cara ini sehingga perkataan terakhir yang diucapkannya (kerana beliau meninggal dunia) telah, "Saya tetap pada agama Abdul Muttalib."

Rasulullaah S.a.w kemudian berkata, "Saya akan terus memohon ampun Allah untuk anda (Bapa saudara saya) sehingga aku dilarang daripada berbuat demikian "Allah kemudian menurunkan ayat-ayat Al-Quran yang menyatakan:

Ia tidak (permissibIe) untuk Nabi S.a.w, dan tidak (ia dibenarkan untuk) yang Mukminin untuk (pernah / memohon ampun untuk Mushrikeen, walaupun mereka saudara-mara mereka, selepas ia telah menjadi jelas kepada mereka ( apabila Mushrikeen ini meninggal dunia tanpa Imaan) bahawa mereka(yang Mushrikeen) adalah untuk menjadi penduduk Neraka Uahannam). [Surah Taubah, ayat 113]

Sesungguhnya kamu (0 Rasulullaah S.a.w ) tidak dapat memberi petunjuk (kepada Islam)orang-orang yang anda suka (seperti sebagai Abu Taalib), tetapi Allah memberi petunjuk sesiapa yang Dia kehendaki. Dia mengetahui akan orang-orang yang (yang layak menjadi) mendapat petunjuk (dan yang layak untuk dibimbing Imaan). [ Surah Qasas, ayat 56] (2)

(1) Ibn Is'haaq, seperti yang dipetik dalam A1 Bidaayah wan Nihaayah (Vo1.3 Pg.123). Terdapat satu perawi yang tidak diketahui dalam rantaian penyampai.

(2) Bukhari dan Muslim.

No comments:

Post a Comment