Wednesday, February 12, 2014

DOA ZIKIR KITAB AZKAR IMAM NAWAWI

“Dan bertasbihlah dgn memuji Tuhanmu, seblm terbit matahari dan seblm ter-benamnya .” (QS Taha:130). “Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dlm hatimu dgn merendahkan diri dan rasa takut dan dgn tidak mengeraskan suara, pada waktu pagi dan ptgdan jgnlah kamu termasuk org2 yg lalai.” (QS Al-A’raaf:205). “Dan jgnlah kamu mengusir org2 yg menyeru Tuhannya pada pagi hari dan ptg hari, sdgkan mrk menghendaki keridhaan-Nya.” (QS Al-An’am:52)

01). HR Bukhari dan Syaddad bin Aus, dari Nabi, beliau bersabda: “Pemimpin istighfar adalah: “Allahumma anta rabbi la ilaha lila anta, khalaqtani wa ana ‘abduka wa ana ‘ala ‘ahdika wa wa’dika mas-tatha’tu, a’uzu bika min syarri ma shana’ tu, abu’u laka bi nikmatika ‘alaiyya, wa abu’u bi zambi, fagh firli fa innahu la yagh firuz zunuba illa anta”. (Ya Allah, Engkau adalah Tuhan-Ku, Engkau Yg telah Menciptakan aku sdgkan aku adalah hambaMu yg terikat dgn janji dan ketentuanMu  semampuku. 

Aku berlindung kpdMu dari kejahatan apa yg aku lakukan. Aku mengakui segala kenikmatan yg telah Engkau berikan kpdKu dan aku mengakui akan dosa2 ku, maka ampunilah aku krn Tiada yg dpt meng ampuni dosa2 selain Engkau). Siapa yg membacanya, pada ptg hari kemudian meninggal dunia di mlm itu, maka dia masuk syurga. Siapa yg membacanya pada pagi hari kemudian meninggal dunia di hari itu maka dia termasuk penghuni syurga.

02). HR Muslim dari Abu Hurairah, dia berkata: Rasulullah bersabda: “Siapa yg pada pagi dan ptg hari mengucapkan: “Subhanallahi wa bihamdihi” (Mahasuci Allah dan segala puji bagiNya) sebnyk 100 kali, tidak akan ada seorg pun pada Hari Kiamat yg membawa amalan lebih baik dari amalannya kecuali org yg melakukan hal yg sama atau melebihinya.”

03). HR Abu Daud disebutkan dgn lafal: “Subhanallahil ’azhimi wa biham dihi” (Mahasuci Allah Yg Mahaagung segala puji bagiNya).

04). HR Abu Daud, Tirmizi, Ibnu Majah, dari Abu Hurairah, dari Nabi: “Pada pagi hari beliau membaca, “Allahumma bika ashbahna, wa bika amsaina, wa bika nahya, wabikanamutu, wa‘ilaika nusyur” (Ya Allah, dgn namaMu kami melewati pagi, dgnMu kami melewati ptg, krnMu kami hidup, krnMu kami mati dan hanya kpdMu kami kembali) Dan pada ptg hari membaca, “Allahumma bika amsaina wabikanahya  wabikanamutu wailaika nusyur” (Ya Allah, dgn namaMu kami melewati ptg, krnMu kami hidup, krnMu kami mati dan hanya kpdMu kami kembali).

05). HR Muslim dari Abdullah bin Mas’ud, dia berkata: “Pada ptg hari, Nabi membaca: “Amsaina wa amsalMulku lillahi, wal-hamdulillahi, la ilaha illalahu wahdahu la syarika lahu” (Kami melewati ptg sbgmn Kerajaan Allah melewati ptg dan segala puji bagi Allah, tiada Tuhan yg patut disembah selain Allah semata yg tiada sekutu bagiNya). Perawi mengata kan: Aku kira dgn bacaan tersebut beliau menyertakan bacaan: “LahulMulku wa lahul-hamdu wa huwa ‘ala kulli syai’ in qadir. Rabbi as’aluka khairamafi hadzihil-lailati wa khaira ma ba’daha wa a’udzu bika min syarri ma fi hadzihil-lailati wa syarri ma ba’daha, rabbi a’udzu bika minal-kasaIi wa su’il-kibari, a’uzu bika min ‘azãbin fin-nári wa ‘azabin fil-qabri”. 

(BagiNya segala kerajaan dan pujian, Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Tuhanku aku memohon kepdMu kebaikan yg terdpt pada mlm ini dan kebaikan yg terdpt stlhnyadan aku berlindung kpdMu dari kejahatan yg terdpt pada mlm ini dan kejahatan yg terdpt stlhnya. Tuhanku aku berlindung kpdMu dari sifat malas dan buruknya renta masa tua. Tuhanku aku berlindung kpdMu dari siksa di neraka dan siksa di kubur). Dan di pagi hari  beliau juga membaca demikian: “Ashbahnawa ashbahalmulku lillahi” (Kami melewati pagi sbgmn Kerajaan Allah melewati pagi…).

06). HR Abu Daud dan Tirmizi dari Abu Hurairah bahawa Abu Bakar berkata,  “Wahai Rasullah, perintahkan aku dgn beberapa kalimat yg aku ucapkan pada pagi dan ptg hari!” Baginda bersabda: Ucapkanlah: “Allahumma ‘alimal-ghaibi wasy-syahadati fathiras- samawati wal-ardhi rabba kulli syai’in wa malikahu. Asyhadu al-la ilaha illa anta a’udzu bika min syarri nafsi wa min syarri  syaithani wa syirkihi”. (Ya Allah, Zat Yg Maha Mengetahui yg ghaib dan yg tampak, Pencipta langit dan bumi, Tuhan dan Pemilik segala sesuatu. Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yg patut disembah selain Engkau. Aku berlindung kpdMu dari kejahatan diriku dan dari kejahatan syaitan beserta segala gangguannya). Ucapkanlah pada pagi hari, ptg haridan ketika engkau hendak tidur.”

07). HR Abu Daud, dari riwayat Abu Malik al-Asy’ari bahawa para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, ajarilah kami kalimat yg dpt kami ucapkan pada pagi hari, ptg hari dan ketika kami hendak tidur” Beliau menyebutkan bacaan tersebut dan menambahkan: “Waan aqtarifa ‘alanafsi su‘an, auajurrahu ila muslim” (Dan aku berlindung kpdMu dari aku melakukan kejahatan atas diriku atau aku melakukannya kpd seorg muslim).    

08). HR Abu Daud dan  Tirmizi, dari Utsman bin Affan, dia berkata, Rasulullah bersabda: “Tidaklah seorg hamba pada setiap pagi hari atau setiap ptg hari mengucapkan: “Bismillahillazi la yadhurru ma’as-mihi syai’un fil-ardhi wala fis-sama’ i wa huwa sami’ul-’alim”. (Dgn Nama Allah Yg apa pun dgn namaNya tidak akan membawa mudharat baik di bumi maupun di langit. Dan Dia Maha Mendgr lagi Maha Melihat’, sebnyk 3 kali berturut2, kecuali tidak akan ada yg dpt mencelakakannya). Imam Tirmizi mengatakan hadis  ini dinilai hasan. Lafal tersebut adalah lafal Tirmizi. Sdgkan pada lafal Abu Daud: “Tidak akan tertimpa musibah secara tiba2.”

09). HR Tirmizi dari Tsauban, dia mengatakan, Rasulullah bersabda: Siapa pada ptg hari mengucapkan: “Radhitu billahi rabba wa bilislami dinawabi Muhammadin shallallahu alaihi wassallama nabiyya” (Aku redha Allah sbg Tuhanku, Islam sbg agamaku dan Muhammad sbg nabiku) kecuali benar2 Allah akan membuatnya puas.

10). HR Abu Daud dari Anas bahawa Rasulullah bersabda: Siapa yg pada waktu pagi atau ptg hari mengucapkan: “Allahumma inni ashbahtu usyhiduka, wa usyhidu hamalata Arasyika, wa mala ‘ikataka, wa jami’a khalqika, annaka antallahu la ilaha illa anta wahdaka la syarika laka, wa anna Muhammadan ‘abduka wa rasuluka” 

(Ya Allah, sesungguhnya aku telah mempersaksikanMu dan mempersaksikan para penyangga ArasyMu, para malaikatMu dan seluruh makhluk ciptaanMu bahawa Engkau adalah Allah, tiada tuhan yg patut disembah selain Engkau, satu2nya yg tiada sekutu bagiMu dan bahawa Muhammad adalah hambaMu dan utusan Mu), 

Allah akan membebaskan 1/4 nya dari api neraka. Brgsiapa yg mengucapkannya 2 kali, nescaya Allah akan membebas kan 1/2 nya dari api neraka. Siapa yg mengucapkannya 3 kali, nescaya Allah akan membebaskan 3/4 nya dari api neraka dan apb mengucap kan sebnyk 4 kali, nescaya Allah akan membebaskannya dari api neraka.

11). HR Abu Daud dari Abdullah bin Ghannam al-Bayadhi, termasuk kalangan sahabat, bhw Rasulullah bersabda: “Siapa yg pada pagi hari mengucapkan: “Allah humma maashbaha bimin nikmatin, faminka wahdaka lasyarikalaka, lakal hamdu walakasy syukru” (Ya Allah, apa pun kenikmatan pada pagi hari ini yg kudptkan, maka itu berasal dariMu semata yg tiada sekutu bagiMu. BagiMu segala pujian dan rasa syukur), bererti telah menunaikan syukur hari itu dan siapa yg mengucapkan spt itu pada ptg hari, bererti telah menunaikan syukur mlm itu.

12). HR Abu Daud, Nasai, Ibnu Majah dari Ibnu Umar r.a, dia berkata, Nabi tidak pernah meninggalkan doa2 ini pada pagi hari dan ptg hari: “Allahumma inni as’alukal -’afwa wal –‘ afiyata fid-dunya wal-akhirah.  Allahumma inni as’alukal-‘afwa wal-’afiyata fi diini wa dunyaya, wa ahli, wa maali. Allahummas-tur ‘aurati, wa amin rau’áti. Allahummah-fazhni min baini yadayya, wa min khalfi, wa ‘an yamini, wa ‘an syimali, wa min fauqi, wa a’udzubi ‘azhamatika an ughtala min tahti” (Ya Allah, sesungguhnya aku memohon  kpdMu keselamatan dan kesejahteraan di dunia dan di akhirat. 

Yaa Allah, sesungguhnya  aku memohon kpdMu keselamatan dan kesejahteraan pada agamaku, duniaku, keluargaku, harta bendaku. Ya Allah, tutupilah auratku dan amankanlah aku dari rasa takut. Yaa Allah, jagalah aku dari dpnku, blkgku, sebelah kanan, sebelah kiri dan dari atas ku serta aku berlindung dgn keagunganMu dari tertipu dari arah bwhku).

13). HR Abu Daud,  Nasai dari Ali, dari Nabi, bahawa beliau apb hendak tidur membaca: “Allahumma inni a’uzu bi wajhikal-karim wa bi kalimatikat-tammati min syarri ma anta akhidun bi nashiyatihi. Allahumma anta taksyiful-maghrama wal-ma’tsama. Allahumma la yuhzamu junduka wa la yukhlafu wa’duka, wa la yanfa’u zal-jaddi minkal-jaddu, subhanaka wa bi hamdika” (Ya Allah, sesungguh nya aku berlindung dgn WajahMu Yg Mulia dan Kalimat2 Mu Yg Sempurna dari kejahatan makhluk yg Engkau tentukan nasibnya. Ya Allah, Engkau Maha Melenyapkan beban hutang dan dosa. Ya Allah, tenteraMu tidak akan terkalah kan, janjiMu tidak akan teringkari dan tidak pula bermanfaat kekayaan seseorg di sisiMu. Mahasuci Engkau dan segala puji bagiMu).

14). HR Abu Daud, Ibnu Majah dari Abu ‘Ayyasy  bahawa Rasulullah bersabda: Siapa yg pada pagi hari membaca: “Lailahaillallahu wahdahu lasyarikalahu lahul Mulku walahul hamdu, wahuwa‘alakulli syai’inqadir” (Tiada tuhan yg patut disembah selain Allah satu2Nya yg tiada sekutu bagiNya. MilikNya segala kerajaan dan bagiNya segala pujian dan Dia atas segala sesuatu Maha Kuasa), maka akan bernilai spt membebaskan hamba sahaya dari keturunan Ismail, diberikan kpdnya 10 pahala, akan dihapuskan darinya 10 dosa, akan diangkat darjatnya 10 tingkat dan mendpt perlindungan dari godaan syaitan pada hari itu smpi ptg. Dan siapa yg membacanya pada ptg hari, maka dia akan mendptkan hal spt itu smpi pagi.

15). HR Abu Daud dari Abu Malik al-Asyari bahawa Rasulullah bersabda: Pada pagi hari hendaknya salah seorg dari kalian mengucapkan: “Ashbahna wa ashbahal mulku lillahi rabbil ’aalamin. Allahumma as aluka khaira hazal yaumi, fat hahu, wa nashrahu, wa nuurahu, wa barakatahu, wa hudahu, wa a’udzu bika min syarri ma fihi wa syarri ma ba’dahu” (Kami melewati pagi sbgmn Kerajaan Allah melewati pagi krn Allah Tuhan semesta alam. Ya Allah, aku memohon kpdMu kebaikan hari ini, pembebasannya, kemerdekaannya, cahayanya, berkatnyadan hidayahnya. Dan aku berlindung kpdMu dari kejahatan hari ini dan hari stlhnya), kemudian pada ptg hari juga mengucapkan demikian.

16). HR Abu Daud, dari Abdurrahman bin Abi Bakar bahawa dia  bertanya kpd ayahnya (Abu Bakar ash-Shiddiq), “Wahai ayahku, sesungguhnya aku setiap hari selalu mendgr mu membaca doa: “Allahumma ‘afini fi badani, Allahumma ‘afini fi sam’i, Allahumma ‘afini fi bashari, laa ilaha illa anta, Allahumma inni a’udzu bika minal-kufri wal-faqri, wa a’udzu bika min ‘azabil qabri laa ilaha illa anta” (Ya Allah, sihatkanlah badanku, ya Allah, sihatkanlah pendgranku, ya Allah, sihatkanlah penglihatanku, tiada tuhan yg patut disembah selain Engkau. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kpdMu dari kekafiran dan kemiskinan. Aku berlindung kpdMu dari siksa kubur, tiada tuhan yg patut disembah selain Engkau) (3x)

17). HR Abu Daud, dari Ibnu Abbasr.a, dari Rasulullah bahawa beliau bersabda: Siapa pada pagi hari mengucapkan: “Fa subhanallahi hina tumsuna wa hina tushbihun. Wa lahul-hamdu fis-samawati wal- ardhi wa ‘asyiyya wa hina tuzh-hirun. Yukhrijul-hayya minal-mayyiti wa yukhrijul-mayyita minal-hayyi wa yuhyil-ardha ba’da mautiha wa kazaalika tukhrajun” (Maka bertasbihlah kpd Allah ketika kamu berada pada ptg hari dan ketika kamu berada pada waktu subuhdan bagiNyalah segala puji di langit dan di bumi dan di waktu kamu berada pada ptg hari dan di waktu kamu berada pada waktu zuhur. 

Dia mengeluarkan yg hidup dari yg mati dan mengeluarkan yg mati dari yg hidupdan menghidupkan bumi sesudah matinya dan spt itulah kamu akan dikeluarkan (dari kubur) (QS Ar-Rum:17-19). Nescaya dia akan mendptkan apa yg hilang darinya pada hari itu dan siapa yg membacanya pada ptg hari, nescaya akan mendptkan apa yg hilang darinya pada mlm itu.”

18). HR Abu Daud dari sebhg putri Nabi r.a bahawa Nabi mengajarkan kpdnya utk membaca: Ucapkanlah pada pagi hari: “Subhanallahi wa bihamdihi, la quwwata illa billah, ma sya ‘allahu kana, wa ma lam yasya’ lam yakun, a’lamu annallaha ‘ala kulli syaiin qadir, wa annallaha qad ahatha bi kulli syai’in ilma (Maha Suci Allah dan segala puji bagiNya. Tiada kekuatan kecuali hanya milik Allah. Apa yg Allah kehendaki pasti terjadi dan apa yg tidak dikehendaki-Nya pasti tidak terjadi. Aku mengetahui bahawa Allah atas segala sesuatu Maha Kuasa dan bahawa Allah telah meliputi segala sesuatu dgn penge-tahuan). Siapa yg mengucapkannya pada pagi hari, nescaya dia akan dijaga hingga ptg dan siapa yg membacanya di ptg hari, nescaya akan dijaga smpi pagi.

19). HR Abu Daud dari Abu S’id al-Khudri, dia berkata: Suatu hari Rasulullah masuk ke dlm masjid dan di sana bertemu dgn seorg lelaki dari kalangan Ansar yg bernama  Abu Umamah. Baginda bertanya, ‘Wahai Abu Umamah, mengapa kamu duduk2 di masjid di luar waktu solat?’ Dia menjawab, ‘Ada keresahan mtidak mahugguku dan hutang2, wahai Rasulullah. ‘Beliau bertanya lagi, ‘Maukah aku ajarkan padamu suatu doa yg apb engkau baca, nescaya Allah melenyapkan keresahan mu dan melunasi hutang2mu?’ Dia menjawab, ‘Mahu, ya Rasulullah. 

Baginda bersabda, ‘Pada waktu pagi dan ptg hari ucapkanlah: “Allahumma inni a’udzu bika minal hammi wal-hazan, wa a’udzu bika minal-‘ajzi wal-kasal, wa a’udzu bika minal jubni wal-bukhli, wa a’udzu bika min ghalabatid-daini wa qahrir-rijal” (Ya Allah, sesungguhna aku berlindung kpdMu dari kegelisahan dan kesedihan, aku berlindung kpdMu dari sifat lemas dan sifat malas, aku berlindung kpdMu dari sifat penggecut dan bakhil dan aku ber lindung kpdMu dari kekuasaan utang dan kekuasaan manusia). Abu Umamah mengatakan. Aku pun melakukannya dan Allah Taala melenyapkan keresahan dan kegelisahanku serta melunasi hutang2ku.

20). HR Ibnu Sunni dgn sanad sahih dari Abdullah bin Abi Abza, dia berkata, “Pada pagi hari, Rasulullah selalu membaca: “Ashbahna ‘ala fithratil-islami, wa ‘ala kalimatil-ikhlashi, wa ‘ala dini nabiyya Muhammadin shallallahu ‘alaihi wa sallama, wa ‘alã millati abina Ibrahima shallallahu ‘alaihi wa sallama, hanifan muslima wa ma anaminalMusyikin” (Kami melewati pagi dgn berada pada fitrah Islam, kalimat ikhlas, agama Nabi kami Muhammad dan agama bapa kami  Ibrahim yg lurus dan muslim serta aku tidak termasuk golongan org2 musyrik)

21). HR Ibnu Sunni dari Abdullah bin Abi Aufa r.a, dia berkata. “ Pada pagi hari Rasulullah selalu membaca: “Ashbahna wa ash bahal Mulku lillahi ‘azza wa jalla, walhamdu lillahi, walkibriya’u wal‘azhamatu lillahi, wal-khalqu wal-amru wal-lailu wan-naharu wa ma sakana fihima lillahi ta’ala, Allãhummaj-’al awwala hadzan-nahari shalaha, wa ausathahu najaha, wa akhirahu falaha yaar hamar rahimin” (Kami melewati pagi dan seluruh kerajaan melewati pagi krn Allah ‘Azza wa Jalla. Segala puji bagi Allah. Segala kebesar-an dan keagungan hanya milik Allah. Segala penciptaan dan perintah, mlm dan siang, serta segala yg tinggal pada keduanya hanya milik Allah Taala. Ya Allah, jadikanlah awal siang ini sbg kebaikan, pertengahannya sbg keberhasilan dan akhirnya sbg kebahagiaan, wahai Zat Yg Maha Penyayg di antara para penyayang).

22). HR Tirmizi dan Ibnu Sunni dari Ma’qil bin Yasar, dari Nabi, beliau bersabda: Siapa yg mengucapkan sebnyk 3 kali: “A’udzu billahi as-sami’il-alimi minasy-syaithan nirrajim” (Aku berlindung kpd Allah Yg Maha Mendgr lagi Maha Mengetahui dari godaan syaitan yg terkutuk) dan membaca 3 ayat dari Surah al-Hasyr, Allah Taala akan mewakilkannya kpdnya 70ribu malaikat yg berselawat kpdnya hingga ptg hari. Apb pada hari itu dia meninggal dunia, maka dia mati dlm keadaan syahid. Dan siapa yg mengucapkannya pada ptg hari, maka dia juga memiliki kedudukan spt itu.

23). HR Ibnu Sunni dari Muhammad bin Ibrahim, dari ayahnya, dia berkata, “Rasulullah mengutus kami dlm satu jamaah dan memerintahkan kami pada pagi dan ptg hari membaca: “Afahasibtum annama khalaqnakum ‘abatsan wa annakum ilaina la turja’un” (Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguh nya Kami menciptakan kamu secara main2 (saja) dan bahawa kamu tidak  akan dikembalikan kpd Kami? (QS AlMukmin:115).

24). HR ibnu Sunni dari Anas bahawa Rasulullah berdoa dgn doa ini pada pagi dan ptg hari: “Allahumma as’aluka min faj’atil-khairi. wa a’udzu bika min faj’atisy-syarri” (Ya Allah, aku memohon kpdMu kebaikan yg dtg secara tiba2 dan aku berlindung kpdMu dari keburukan yg dtg secara tiba2.”

25). HR Ibnu Sunni dari Anas dia berkata, Rasulullah bersabda kpd Fatimah r.ha: Apa yg menghalangimu utk mendgrkan wasiatku? Engkau ucapkan pada pagi dan ptg hari: “Yaa Hayyu, ya Qayyum, bika astaghitsu, faashlihli sya’ni kullahu, wala takilniila nafsi tharfata ‘ain” (Wahai Zat Yg Maha Hidup lagi Maha Menghidupkan, kpdMu aku memohon pertolongan. Perbaikilah urusanku seluruhnya dan jgnlah Engkau kuasakan kpd diriku sekejap mata pun).

26). HR Ibnu Sunni dari Ibnu Abbas r.a bahawa ada seseorg yg mengadu kpd Rasulullah bahawa dia tertimpa musibah. Rasulullah bersabda: Pada pagi hari ucapkan: “Bismillahi ‘ala nafsi wa ahli wa maali” (Dgn nama Allah atas diriku, keluargakudan hartaku’, nescaya tidak akan ada sesuatu pun milikmu yg hilang). 

27). HR lbnu Majah, lbnu Sunni dari Ummu Salamah r.ha bahawa Rasulullah  pada pagi hari mengucapkan: “Allahumma inni as’aluka ‘ilman nafi’a, wa rizqan thayyiba, wa amalan mutaqabbala” (Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kpdMu ilmu yg bermanfaat, rezeki yg baikdan amal ibadah yg diterima).

28). HR lbnu Sunni dari Ibnu Abbas r.a, dia berkata, Rasulullah bersabda: Siapa pada pagi hari membaca: “Allahummainni asbahtu minka fini’matin wa‘afiyatin wasitrin, faatimma ni’mataka ‘alaiya wa‘afiyataka wasitraka fiddunya walakhirah. (Ya Allah, sesungguhnya aku pada pagi hari ini hidup dgn kenikmatan, kesela-matan dan pakaian dariMu, maka sempurna kanlah kenikmatanMu kpdku dan keselamatan serta pakaian yg Engkau berikan di dunia dan akhirat), sebnyk 3 kali pada pagi dan ptg hari pasti Allah akan menyempurnakan baginya.”

29). HR Ibnu Sunni dari Buraidah, dia berkata, Rasulullah bersabda: Siapa yg pada pagi dan ptg hari mengucapkan: “Rabbiyallahu, tawakkaltu ‘alaihi, la ilaha illa huwa, ‘alaihi tawakkaltu, wa huwa rabbul-Arasyil-’azhim, ma sya ‘allahu kana, wa ma lam yasya’ lam yakun, a’lamu annallaha ‘ala kulli syai’in qadir (Tuhanku adalah Allah. Aku berserah diri kpdNya. Tiada tuhan yg patut disembah selain Dia. KpdNya aku berserah diri. Dialah Tuhan Pemilik Arasy yg Agung. Tiada tuhan yg patut disembah selain Allah Yg Maha Tinggi lagi Maha Agung. Apa yg Allah Kehendaki pasti terjadidan apa yg Allah tidak kehendaki pasti tidak terjadi. Aku mengetahui bahawa Allah atas segala sesuatu Maha Kuasa dan bahawa Allah meliputi segala sesuatu dgn pengetahuan), kemudian meninggal dunia, pasti dia masuk syurga.”

30). HR Ibnus Sunni dari Anas bahawa Rasulullah bersabda: Mampukah salah seorg dari kalian menjadi spt Abu Damdam? Mrk bertanya, Siapa Abu Damdam, wahai Rasulullah? Beliau menjawab, Dia adalah org yg pada pagi hari mengucapkan: “Allahumma inni qad wahabtu nafsi wa ‘irdhi laka fa la yasytumu man syatamahu wa la yazhlimu man zhalamahu wa la yadhribu man dharabahu” (Ya Allah, sesungguhnya aku telah menyerah kan diriku dan kehormatanku kpdMu, maka jgn pernah ada org yg mencelanya, menganiaya nya dan memukulnya).

31). HR Ibnus Sunni, dari Abu Darda dari Nabi beliau bersabda: Siapa yg setiap hari pada pagi dan ptg hari mengucapkan: “Hasbiyallahu, la ilaha illa huwa, ‘alaihi tawakkaltu wa huwa rabbul-Arasyil- ’azhim” (Cukuplah Allah bagiku. Tiada tuhan yg patut disembah selain Dia. KpdNya aku berserah diri dan Dialah Tuhan Pemilik Arasy yg agung), sebnyk tujuh kali, nescaya Allah akan mencukupinya dari segala yg membuatnya resah dari urusan dunia dan akhirat.

32). HR Tirmizi dan Ibnus Sunni dari Abu Hurairah , dia berkata, Rasulullah bersabda: “Siapa yg membaca: Haa Mim (Surah alMukmin) hingga ayat ‘Hanya kpdNyalah kembali (semua makhluk)’ AlMukmin:1-3 dan ayat Kursi pada pagi hari, nescaya dia dilindungi dgn keduanya smpi ptg hari dan siapa yg membaca keduanya pada ptg hari nescaya akan dijaga dgn keduanya hingga pagi hari.”

33). HR Ibnus Sunni, dari Thalq bin Habib. dia berkata, “Seseorg mendtgi Abu Darda dan mengatakan, ‘Wahai Abu Darda’, rumahmu terbakar!’ Abu Darda’ menjawab  Allah tidak akan melakukan itu dgn doa yg aku dgr dari Rasulullah. Siapa yg mengucapkannya pada pagi hari, nescaya tidak akan tertimpa bencana hingga ptg,dan siapa mengucapkannya pada ptg hari, nescaya tidak akan tertimpa bencana smpi pagi: “Allahumma anta rabbi, la ilaha illa anta, ‘alaika tawakkaltu wa anta rabbul-Arasyil-’azhim, ma sya ‘allahu kana, wa ma lam yasya’ lam yakun, la haula wa la quwwata illa billahil-‘aliyyil-‘azhim, a’lamu annallaha ‘ala kulli syai’in n qadir, wa annallaha qad ahatha bi kulli syai’in ‘ilma, Allahumma inni a’udzu bika min syarri nafsi wa min syarri kulli dabbatin anta akhidun bi nashiyatiha, inna rabbi ‘ala shirathim mustaqiim” 

(Ya Allah, Engkau lah Tuhanku. Tiada tuhan yg patut disembah selain Engkau. KdMu aku berserah diri dan Engkaulah Tuhan Pemilik Arasy yg agung. Apa yg Allah kehendaki pasti terjadi dan apa yg Allah tidak kehendaki pasti tidak terjadi. Tiada daya upaya dan kekuatan kecuali hanya milik Allah Yg Maha Tinggi lagi Maha Agung. Aku mengetahui bahawa Allah  atas segala sesuatu Maha Kuasa dan bhw Allah meliputi segala sesuatu dgn pengetahuan. Ya Allah, sesungguh nya aku memohon perlindungan kpdMu dari kejahatan diriku sendiri dan dari kejahatan segala sesuatu yg berjln yg Engkau menentukan nasibnya. Sesungguhnya Tuhanku berada di atas jln yg lurus).

34). HR Ibnu Sunni dari Anas dari Nabi, beliau bersabda: “Siapa yg pada pagi hari Jumaat seblm solat subuh mengucapkan: “Astagh-firullahal-lazi la ilaha illa huwal-hayyul-qayyumu wa atubu ilaihi” (Aku memohon ampunan kpd Allah Yg tiada tuhan yg patut disembah selain Dia Yg Maha Hidup lagi Maha Menghidupkan dan aku bertaubat kpdNya) sebnyk 3 kali, nescaya Allah mengampuni dosa2nya walaupun sebnyk buih di lautan.

35). HR Ibnu Sunni dari Amr bin Abasah , dari Rasulullah beliau bersabda: Tidaklah matahari naik sepenggalah dan di sana terdpt makhluk Allah Taala kecuali ia akan bertasbih kpd Allah ‘Azza wa Jalla dan memujiNya, kecuali syaitan keturunan Adam yg bengis. “ Aku bertanya ttg keturunan Adam yg bengis, beliau menjawab, “Makhluk2 yg jahat.” Dianjurkan juga utk memper bnyk zikir dan ibdah yg lain stlh matahari tergelincir.

36). HR Tirmizi, dari Abdullah Ibnus Saib bahawa Rasulullah solat 4 rakaat stlh matahari tergelincir seblm zuhur dan mengucapkan: Ini adalah waktu pintu2 langit dibuka. Oleh krnnya aku ingin pada waktu tersebut amal solehku naik ke sana. “Dan ber tasbihlah dgn memuji Tuhanmu, seblm terbit matahari dan seblm terbenam nya.” (QS Thaha:130) “Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dlm hatimu dan merendahkan diri dan rasa takut dan dgn tidak mengeraskan suara, pada waktu pagi dan ptg dan jgnlah kamu termasuk org2 yg lalai” (QS Al-Aaraf:205) “Bertasbih kpd Allah di masjid2 yg telah diperintahkan utk dimuliakan dan disebut namaNya di dlmnya, pada waktu pagi dan ptg, lelaki yg tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak (pula) oleh jual beli dari mengingat Allah dan dari mendirikan solat dan (dari) membayarkan zakat. Mrk takut kpd suatu hari yg (pada hari itu) hati dan penglihatan menjadi guncang.” (QS An-Nuur:36-37).

37). HR Bukhari, dari Hudzaifah dan Abu Zar r.a bahawa Rasulullah apb beranjak ke peraduannya membaca: “Bismika Allahumma ahya wa amut” (Dgn namaMu ya Allah aku hidup dan aku mati). Kami riwayatkan juga hadis tersebut di dlm Sahih Muslim, dari al-Barra’ bin Azib

38). HR Bukhari dan Muslim, dari Ali bahawa Rasulullah bersabda kpdnya dan kpd Fatimah r.ha: “Apb kalian berdua beranjak ke peraduan atau kalian hendak tidur, maka bertakbirlah 3 puluh 3 kali, bertasbihlah 3 puluh 3 kali dan bertahmid lah 3 puluh 3 kali.”

39). HR Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah dia berkata. Rasulullah  bersabda: “Apb salah seorg dari kalian beranjak ke peraduannya hendaknya mengibaskan ujung kain sarungnya pada tmpt tidurnya. Sbb, dia tidak mengetahui apa yg terjadi stlh dia pergi. Kemudian membaca: “Bismika rabbi wa dha’tu jambi, wa bika arfa’uhu, in amsakta nafsi far-hamha, wa in arsaltaha fah-fazh-ha bima tahfazhu bihi ibadakash-shalihin” (Dgn namaMu wahai Tuhanku, aku letakkan badanku dan dgn nama Mu aku angkat. Jika Engkau mengambil nyawaku maka sygilah diadan jika Engkau melepaskannya kembali, maka jagalah dia sbgmn Engkau menjaga hamba2Mu yg soleh).

40). HR Bukhari dan Muslim dari Aisyah r.ha bahawa Rasulullah apb hendak tidur meniup kedua telapak tgnnya dan membaca Mu’awwiZatain kemudian mengusapkannya ke seluruh tubuhnya.

41). HR Bukhari dan Muslim dari Aisyah r.ha bahawa Nabi apb beranjak ke peraduannya setiap mlm, beliau menyatukan kedua telapak tgnnya kemudian meniupnya membaca MuawwiZatain (Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaqdan Surah An-Nas), lalu mengusapkannya ke sekujur tubuhnya yg terjangkau. Dimulai dari kepala, wajahdan tubuh bhg dpn. Halini beliau lakukan sebnyk 3 kali.

42). HR Bukhari, Muslim dari Abu Mas’ud al-Anshari al-Badri Uqbah bin Amr, dia berkata, Rasulullah bersabda: “Dua ayat di akhir Surah al-Baqarah. Siapa yg membaca kedua ayat tersebut pada satu mlm, maka cukuplah baginya.”

43). HR Bukhari, Muslim dari al-Barra’ bin Azib r.a dia berkata, Rasulullah bersabda kpdku: “Jika kamu hendak menuju tmpt tidurmu, maka berwudhulah sptikamu berwudhu utk solat, kemudian berbaringlah menghadap ke sebelah kananmu, lalu bacalah: “Allahumma aslamtu nafsi ilaika wa faw wadhtu amri ilaika wa wajjahtu wajhi ilaika, wa alja’ tu zhahri ilaika, raghbatan wa rahbatan ilaika, la malja’a wa lamanja minka illa ilaika, amantu bikitábika al-Iazi anzalta, wa bi nabiyyika al-lazi arsalta” (Ya Allah, Aku menyerahkan diriku kpdMu, menyerahkan segala urusanku kpdMu, menghadapkan wajahku kpdMu, memohon perlindungan atas punggungku kpdMu, sbg harapan dan takut kpdMu. Tiada tmpt berlindung dariMu selain kpdMu. Aku beriman kpd kitabMu yg Engkau turunkan dan kpd nabiMu yg Engkau utus). Jika di mlm itu kamu meninggal dunia, maka kamu meninggal dunia dlm keadaan di atas fitrah. Jadikanlah bacaan tersebut sbg akhir dari apa yg kamu ucapkan.

44). HR Bukhari dari Abu Hurairah, dia berkata, Rasulullah menjadikanku sbg penjaga harta zakat Ramadan. Pada suatu mlm dtglah seseorg mengambil sedikit makanan… dan seterusnya. Di akhir hadis disebutkan (org itu mengajar kan kpdnya): Apb engkau beranjak ke peraduanmu bacalah Ayat Kursi dari awal hingga selesai: Allahu la ilaha illa huwal-Hayyul-Qayyum … Dia juga mengatakan kpdku: sentiasa akan ada yg menjagamu dari sisi Allah dan engkau tidak akan didkti syaitan smpi pagi. Rasulullah bersabda: “Dia telah berkata benar kpdmu walaupun pada dasarnya dia adalah pendusta. Dia itu syaitan.

45). HR Muslim, Abu Daud dari Abu Hurairah ra dari Nabi : bahawa apb beliau beranjak ke peraduannya membaca: “Allah humma rabbas-samawatis-sab’i, wa rabbal-ardhi, wa rabbal-Arasyil-’azhim, rabbanã wa rabba kulli syai’in, faliqal habbi wan-nawa, wa munzilat-taurati wal-injili wal-furqan, a’udzu bika min syarri kulli syai’in anta akhidun binashiyatihi. Allahumma antal-awwalu falaisa qablaka syai’un, wa antal-akhiru falaisa ba’daka syai’un, wa antazh-zhahiru falaisa fauqaka syai’ un, wa antal-bathinu falaisa dunaka syai’un, iqdhi ‘anna ad-daina, wa aghnina minal-faqri” 

(Ya Allah, Tuhan langit yg tujuh, Tuhan bumi dan Tuhan Arasy yg agung, Tuhan kami dan Tuhan segala sesuatu, Zat Yg Menumbuhkan butir tumbuh2an dan biji buah2 an, Zat Yg Menurunkan Taurat, Injildan Al-Quran. Aku berlindung kpdMu dari kejahatan segala sesuatu yg Engkau menentukan takdirnya. Ya Allah, Engkau adalah yg pertama dan Tiada sesuatu pun seblmMu, Engkau adalah yg terakhir dan Tiada sesuatu pun yg sesudah Mu, Engkaulah yg paling tinggi dan Tiada sesuatu pun di atasMudan Engkau adalah yg paling bwh dan Tiada sesuatu pun di bwhMu. Tunaikanlah hutang kami dan hindarkan lah kami dari kemiskinan.”

46). HR Abu Daud dan Nasai dari Ali dari Rasulullah bahawa beliau ketika hendak tidur membaca: “Allahumma inni a’udzu bi wajhikal-karimi, wa kalima tikat tammati, min syarri ma anta akhidun bi nashiyatihi. Allahumma anta taksyiful-maghrama wal-ma’tsama. Allahumma la yuhzamu junduka, wa la yukhlafu wa’duka, wa la yanfa’u zal-jaddi minkal-jaddu, Subhanaka Allahumma wa bihamdika” (Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kpd WajahMu Yg Maha Mulia dan kalimat2 Mu yg sempurna dari kejahatan segala sesuatu yg Engkau tentukan takdirnya. Ya Allah, Engkau menunaikan hutang dan menghapus dosa. Ya Allah, tentera Mu tidak akan kalah, janjiMu tidak akan diingkari dan tidak pula bermanfaat kekayaan seseorg di sisiMu. Maha Suci Engkau dan segala puji bagiMu).

47). HR Muslim, Abu Daud dan Tirmizi, dari Anas bahawa Rasulullah  apb beranjak ke peraduannya membaca: “Alhamdulillahil-lazi ath’amana wa saqana, wa kafana, wa ãwana, fa kam mimman la kafiya lahu wa la mu’wiya” (Segala puji bagi Allah Yg telah memberi kami makan, minum, mencukupi kami dan melindungi kami. Betapa bnyk org yg Tiada yg mencukupi dan melindunginya).

48). HR Abu Daud dari Abul Azhar (disebut juga Abu Zuhair) al-Anmari bahawa Rasulullah apb hendak tidur di mlm hari membaca: “Bismillahi wa dha’tu jambi. Allahummagh-fir dzambi, wa akhsi syaithani wa fukka rihani, waj‘alni finna diyyila’la” (Dgn nama Allah aku meletak kan punggungku. Ya Allah, ampunilah dosaku, celakakanlah syaitan yg meng godaku, tunaikanlah hutang dan jadikan lah aku bersama majlis malaikat yg tertinggi). 

49). HR Abu Daud dan Tirmizi dari Naufal al-Asyja’i, dia berkata, Rasulullah bersabda padaku: Bacalah ‘Qul ya ayyuhal-kafirun’ kemudian tidurlah stlh selesai, krn surah tersebut melepaskan dirimu dari kemusyrikan.

50). HR Abu Yala dari Ibnu Abbas r.a, dari Nabi, beliau bersabda: “Maukah kalian aku beritahukan satu bacaan yg dpt menyelamatkan kalian dari berbuat syirik kpd Allah ‘Azza wa Jalla? Bacalah: ‘Qul ya ayyuhal-kafirun’ ketika hendak tidur.”

51). Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda “Sesungguhnya Allah Taala memiliki 99 nama, 100 kurang satu. Siapa yg menghafalkannya dijamin masuk syurga. Dia berjumlah ganjil dan menyukai hal-hal yg berjumlah ganjil. “Huwallahul-lazi la ilaha illa huwa ar-Rahmaan, ar-Rahiim, al-Malik, al-Quddus,  as-Salaam, alMu’min, alMuhaimin, al-’Aziz, al-Jabbar, alMutakabbir, al-Khaliq, al-Bari, alMushawwir, al-Ghaffar, al-Qahhar, al-Wahhab, ar-Razzaq, al-Fattah, al-‘Alim, al-Basith, al-Kháfidh, ar-Rafi’, alMu’iz, alMuzhill, as-Sami’, al-Bashir, al-Hakam, al-‘Adl, al-Lathif, al-Khabir, al-Halim, al-‘Azhim, 

al-Ghafur, asy-Syakur, al-‘Ali, al-Kabir, alMughits, al-Hasib, al-Jalil, al-Karim, ar-Raqib, alMujib, al-Wasi’, al-Hakim, al-Wadud, al-Majid, al-Ba’its, asy-Syahid, al-Haqq, al-Wakil, al-Qawi, al-Matin, al-Wali, al-Hamid, alMuhshi, alMubdi’, alMu’id, alMuhyi, alMumit, al-Hayy, al-Qayyum, al-Wajid, al-Májid, al-Wahid, ash-Shamad, al-Qadir, alMuqtadir, alMuqaddim, alMu’akhir, al-Awwal, al-Akhir, azh-Zhahir, al-Bathin, al-Wali, alMuta’al, al-Barr, at-Tawwab, alMuntaqim, al-’Afuw, ar-Ra’uf,  Malikal Mulki, Zul-Jalali wal-Ikram, alMuqsith, al-Jami, al-Ghani, alMughni, al-Mãni, adh-Dharu, an-Nafi’, an-Nur, al-Hadi, al-Badi, al-Baqi, al-Warits, ar-Rasyid, ash-Shabur” 

(Dialah Allah yg tiada Tuhan yg patut disembah selain Dia, Maha Pengasih, Maha Penyayg, Raja dari segala Raja, Maha Suci, Maha Menye-lamatkan, Maha Mengamankan, Maha Pemelihara, Maha Perkasa, Maha Memerintah, Maha Sombong, Maha Pencipta, Maha Indah ciptaan-Nya, Maha Pemberi Rupa, Maha Pengampun, Maha Pemaksa, Maha Pemberi, Maha Pemberi Rezeki, Maha Pemberi Jln, Maha Tahu, Maha Pengambil, Maha Pemberi, Maha Perendah Darjat, Maha Pemberi Kemuliaan, Maha Pemberi Kehinaan, Maha Mendgr, Maha Melihat, Maha Penengah, Maha Adil, Maha Lembut, Maha Tahu, Maha Penyayg, Maha Agung, Maha Pengampun, Maha Berterima Kasih, Maha Tinggi, Maha Besar, Maha Penjaga, Maha Pemberi Pertolongan, Maha Penghitung, Maha Agung, Maha Mulia, Maha Melihat, Pengabul Doa, Maha Luas, Maha Mencinta, Maha Mulia, 

Maha Membangkit kan, Maha Menyaksikan, Maha Benar, Maha Membantu,  Maha Kuat, Maha Perkasa, Maha Penolong, Maha Mulia, Maha Menghitung, Maha Memulai, Maha Mengembalikan, Maha Menghidupkan, Maha Mematikan, Maha Hidup, Maha Menghidupi, Maha Pencipta, Maha Mulia, Maha Esa, Maha Tmpt Ber-sandar, Maha Kuasa, Maha Mampu Membalas, Maha Memulai, Maha Men-gakhiri, Maha Menang, Maha Tidak Terlihat, Maha Penolong, Maha Tinggi, Maha Baik, Maha Pemberi Taubat, Maha Pembalas, Maha Pemberi Maaf, Maha Penyayg, Pemilik Seluruh Kerajaan, Pemilik Seluruh Keagungan dan Kemuliaan, Maha Adil, Maha Pengumpul, Maha Kaya, Maha Pemberi Ke-kayaan, Maha Pencegah, Maha Pemberi Mudharat, Maha Pemberi Manfaat, Cahaya, Maha Pemberi Hidayah, Maha Indah Ciptaan-Nya, Maha Kekal, Maha Pemberi, Maha Bijaksana, Maha Sabar).

52). HR Bukhari dari Jabir bin Abdillah r.a, dia berkata bahawa Rasulullah mengajarkan kpd kami doa istikharah dlm segala urusan, spt mengajarkan satu surah dlm Al-Quran. Beliau bersabda: Jika seseorg di antara kalian dirisaukan oleh suatu urusan, maka hendaklah dia solat dua rakaat sunat, kemudian membaca doa: “Allahumma inni astakhiruka bi ‘ilmika wa astaqdiruka bi qudratika, wa as ‘aluka min fadhlikal-‘azhim, fa innaka taqdiru wa la aqdiru, wa ta’lamu wa la a’lamu, wa anta allamul-ghuyub. Allahumma in kunta ta’lamu anna hadzal amra kairul li fi dini wa ma’asyi wa ‘aqibati amri - ajili amri wa ajilihi- faq-durhu li wa yassirhu li, tsumma barik li fihi, wa in kunta ta’lamu anna hadzal-amra syarrul li fi dini wa ma ‘asyi wa ‘aqibati amri -‘ajili amri wa ajilihi- fash-rif hu ‘anni wash-rifni ‘anhu waq- durliyal-khaira haitsu kana tsumma ardhini bihi” 

(Ya Allah, sesungguhnya aku memohon petunjuk dgn ilmuMu, memohon kettpan dgn kettpanMu dan memohon kpdMu dan kurniaMu yg agung, krn sesungguh nya Engkau Maha Berkuasa sdgkan aku tidak dan Engkau Maha Mengetahui sdgkan aku tidak, Engkau Maha Mengetahui hal-hal yg ghaib. Ya Allah, jika Engkau Mengetahui bahawa perkara ini baik bagiku dlm agamaku, kehidupan ku dan akibat yg ditimbulkan (atau mengatakan: baik skrg maupun yg akan dtg) maka takdirkanlah dan mudahkan lah dia utkku kemudian berilah keberkatan utkku padanya. Dan jika Engkau Mengetahui bahawa perkara ini buruk bagiku dlm agamaku, kehidupankudan akibat yg ditimbulkan (atau mengatakan: baik skrg maupun yg akan dtg) maka jauhkanlah dia dariku dan jauhkan aku darinya serta takdirkanlah kebaikan bagiku di mana pun kebaikan itu berada kemudian redhailah aku dgnnya). Kemudian menyebutkan keperluannya.

53). HR Tirmizi dari Abu Bakar bahawa Nabi apb hendak melaku kan sesuatu berdoa: “Allahumma khir li wakhtar li” (Yaa Allah, pilihlah dan pilihkan yg terbaik utkku).

54). HR Ibnu Sunni dari Anas, dia berkata bahawa Rasulullah bersabda: “Wahai Anas, apb engkau risau terhadap suatu perkara, mintalah pilihan kpd Tuhanmu sebnyk 7 kali, kemudian lihatlah apa yg terdpt dlm hatimu, krn sesungguhnya yg terbaik ada di situ.

55). HR Bukhari, Muslim dari Ibnu Abbas r.a bahawa Rasulullah ketika tertimpa kesusahan mengucapkan: “La ilaha illallahul-‘azhimul-halim. La ilaha illalahu rabbul-Arasyil-‘azhim. La ilaha illallahu rabbus-samawati wa rabbul-ardhi rabbul-Arasyil-karim” (Tiada tuhan yg patut disembah selain Allah Yg Maha Agung lagi Maha Penyayg. Tiada tuhan yg patut disembah selain Allah Pemilik Arasy yg agung. Tiada tuhan yg patut disembah selain Allah Pencipta langit, Pencipta bumi, Pemilik Arasy yg mulia).

56). HR Tirmizi dari Anas dari Nabi bahawa apb beliau tertimpa suatu kesusahan membaca: “Yaa Hayyu ya Qayyum, bi rahmatika astaghitssu (Wahai Zat Yg Maha Hidup lagi Maha Menghidupkan. Dgn rahmat Mu aku memohon pertolonganMu).

57). HR Tirmizi dari Abu Hurairah bahawa apb Nabi tertimpa suatu kesusahan, beliau menadahkan tgn ke langit dan mengucapkan: “Subhanallahil ‘azhim (Maha Suci Allah Yg Maha Agung). Apb berdoa dgn sungguh2, beliau meng ucapkan: Wahai Zat Yg Maha Hidup lagi Maha Menghidupkan.

58). HR Bukhari dan Muslim dari Anas, dia berkata, doa Nabi yg terbnyk adalah: “Allahumma atina fiddunya hasanah wa fil-akhirati hasanah wa qina ‘azaban-naar” (Ya Allah, berikanlah kpd kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa neraka).

59). HR Nasai dan Ibnu Sunni, dari Abdullah bin Jaafar dari Ali, dia berkata: Rasulullah mengenalkanku dgn doa2 itu dan memerintahkanku apb aku tertimpa musibah utk mengucapkan: “La ilaha illallahul-karimul-‘azhim, subhanahu, tabarakallahu rabbul-Arasyil-‘azhim, alhamdulillahi rabbil-‘alamin (Tiada tuhan yg patut disembah selain Allah Yg Maha Mulia lagi Maha Agung. Maha Suci Dia. Mahasuci Allah Tuhan Pemilik Arasy yg agung. Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam).

60). HR Abu Daud dari Abu Bakrah bahawa Rasulullah bersabda: Doa org yg tertimpa kesusahan: “Allahumma rahmataka arju, fa la takilni ila nafsi tharfata ‘ain, wa aslih li sya’ni kullahu, la ilaha illa anta” (Ya Allah, hanya kasih sygMu yg kuharapkan, maka jgnlah membeban kan permasalahan kpd diriku walaupun hanya sekejap mata dan perbaikilah keadaanku seluruhnya, Tiada tuhan yg patut disembah selain Engkau). 

61). HR Abu Daud dan Ibnu Majah dari Asma binti Umais r.ha, dia berkata bahawa Rasulullah bersabda kpdku: Maukah aku ajarkan kpdmu doa yg dpt engkau ucapkan ketika tertimpa kesusahan? “Allah, Allah, rabbi la usyriku bihi syai’an” (Allah, Allah, Tuhanku, aku tidak meyekutukanMu dgn sesuatu pun).

62). HR Ibnus Sunni dari Abu Qatadah dia berkata bahawa Rasulullah bersabda: Siapa yg membaca Ayat Kursi dan ayat-ayat penutup Surah al-Baqarah ketika tertimpa kesusahan, Allah pasti menolongnya.

63). HR Ibnu Sunni dari Saad bin Abi Waqqash, dia berkata: Aku mendgr Rasulullah bersabda: Sesungguhnya aku mengetahui satu kalimat yg tidak akan diucapkan oleh org yg tertimpa kesusahan melainkan pasti akan diberikan jln keluar baginya, iaitu doa saudaraku Yunus, “Maka ia menyeru dlm keadaan yg sgt gelap: “La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minazh-zalimin” (Tiada tuhan (yg berhak disembah) selain Engkau. Mahasuci Engkau, sesungguhnya akau adalah termasuk org2 yg zalim). 

Diriwayatkan oleh Tirmizi dari Saad, dia berkata bahawa Rasulullah bersabda: Doa Zun Nun (Nabi Yunus) ketika berada di dlm perut ikan paus: “La ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minazh-zalimin (Tiada tuhan (yg berhak disembah) selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya akau adalah termasuk org2 yg zalim). Tidaklah seorg muslim berdoa dgnnya utk memohon sesuatu kecuali Allah mengabulkan doanya.

64). HR Ibnu Sunni dari Tsuban bahawa Nabi apb merasa ketakutan akan sesuatu, beliau mengucapkan: “Huwallahu, Allahu rabbi la syarika lahu” (Dialah Allah, Allah adalah Tuhanku yg tiada sekutu bagiNya).

65). HR Abu Daud dan Sunan at-Tirmizi, dari Amr bin Syu’aib, dari bapanya, dari kakeknya bahawa Rasulullah mengajarkan kpd mrk bacaan saat menghadapi rasa takut: (Aku berlindung dgn kalimat2 Allah yg sempurna dari kemarahanNya, dari kejahatan hamba2Nya, dari godaan syaitan dan agar mrk (syaitan) tidak mendtgiku). 

66). HR Ibnu Sunni dari Abu Musa al-Asy’ari r.a berkata: Rasulullah saw bersabda: “Siapa yg tertimpa kesedihan atau kegundahan hendaklah berdoa dgn doa berikut: “Allahumma inni ‘abduka, wab-nu ‘abdika, wab-nu amatika, nashiyati bi yadika, madhin fiyya hukmuka, ‘ad-lun fiyya qadha uka, as aluka bi kulli ismin huwa laka, sammaita bihi nafsaka, au anzaltahu fi kitabika, au ‘allamtahu ahadan min khalqika, awista ‘tsarta bihi fi ‘ilmil-ghaibi ‘indaka, an taj’alal-Qurana rabi’a qalbi, wa nura shadri, wa jala’a huzni, wa dzahaba hammi” 

(Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, putra dari hamba lelakiMu, putra dari hamba perempuanMu, nasibku berada di tgnMu, keputusanMu berlaku padaku, hukumMu adil padaku. Aku memohon kpdMu dgn semua nama yg Engkau miliki, yg Engkau namakan diriMu dgnnya atau Engkau turunkan dlm kitabMu atau Engkau ajarkan kpd salah satu makhluk ciptaanMu atau Engkau sembunyikan dlm ilmu ghaib yg engkau miliki, agar engkau menjadikan Al-Quran sbg pelega hatiku, penerang dadaku, pelenyap kesedihanku dan penghilang rasa gelisahku).

67). HR Ibnu Sunni dari Ali , dia berkata bahawa Rasulullah bersabda: Wahai Ali, maukah aku ajarkan kpdmu beberapa kalimat yg apb engkau tertimpa musibah dpt engkau ucapkan?” Aku menjawab, Mau, wahai Rasulullah. Beliau bersabda, Apb engkau tertimpa musibah, maka ucap kanlah: “Bismillahir-rahmanir-rahim, wa la haula wala quwwata illa billahil- ‘aliyyil- ‘azhim” (Dgn nama Allah Yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayg. Tiada daya-upaya dan kekuatan selain milik Allah Yg Maha Tinggi lagi Maha Agung, maka sesungguhnya Allah melenyapkan dgn doa itu musibah apa pun yg dikehendakiNya.”

68). HR Abu Daud dan Nasai dari Abu Musa al-Asyari bahawa Nabi apb takut kpd suatu kaum mengucapkan: “Allahumma inna naj’aluka fi nuhurihim, wa na’udzu bika min syururihim” (Ya Allah, kami jadikan Engkau pada leher2 mrk (penuntun mrk agar tidak berbuat jahat) dan kami berlindung kpdMu dari kejahatan mrk). 

69). HR Ibnu Sunni dari Ibnu Umar r.a, berkata bahawa Rasulullah bersabda: “Apb engkau takut kpd penguasa atau selainnya, maka ucapkanlah: “Lailaha illallahul halimul hakim, subhanallahi rabbissamawatis sab’i wa rabbil Arasyil azim, la ilaha illa anta ‘azza jaruka wa jalla tsana ‘uka” (Tiada tuhan yg patut disembah selain Allah Yg Maha Lembut lagi Maha Bijaksana. Mahasuci Allah Tuhan langit yg 7 dan Tuhan Pemilik Arasy yg agung. Tiada tuhan yg patut disembah selain Engkau. Maha Kuat pertolonganMu dan Maha Mulia pujian Mu).

70). HR Ibnu Sunni dari Anas, dia berkata, “Kami bersama Nabi dlm suatu peperangan dan bertemu dgn musuh. Aku mendgr beliau membaca: “Yãa malika yaumid-din iyyaka a’budu wa iyyãka asta’in (Wahai Raja di Hari Pembalasan, hanya kpdMu aku menyembah dan hanya kpdMu aku memohon pertolongan). Dan jika syaitan mtidak mahuggumu dgn suatu gangguan, maka mohonlah perlindungan kpa Allah. Sesungguhnya Dia-lah Yg Maha Mendgr lagi Maha Mengetahui. (QS Fushshilat: 36) “Dan apb kamu membaca Al-Quran nescaya Kami adakan antara kamu dan org2 yg tidak beriman kpd kehidupan akhirat, suatu dinding yg tertutup.” (QS Al-Isra:45).

71). HR Muslim dari Abu Darda, dia berkata: Rasulullah melaksanakan solat, kemudian kami mendgr beliau berucap, “Aku berlindung kpd Allah darimu.” Lalu beliau berucap sekali lagi, “Aku melaknatmu dgn laknat Allah” sebnyk 3 kali, kemudian beliau mengulurkan tgnnya seakan mengambil sesuatu. Stlh beliau selesai solat, kami bertanya, ‘Wahai Rasulullah, kami mendgr engkau berkata dlm solat suatu perkataan yg tidak pernah kami dgr seblmnyadan kami lihat engkau mengulurkan tgnmu?’ Beliau menjawab: “Sesungguhnya musuh Allah Iblis dtg dgn membawa obor yg akan disundutkan wajahku, maka aku ucapkan: “A’udzu billahi minka” (Aku berlindung kpd Allah darimu), sebnyk 3 kali. Kemudian aku ucapkan: “Al-’anuka bi la’natillahit-tammah” (Aku melaknatmu dgn laknat Allah yg sempurna). Dia pun mundur sebnyk 3 kali. Lalu aku  ingin mencengkeramnya. Demi Allah, seandainya bukan krn doa saudaraku Sulaiman, pasti dia sudah terikat dan dibuat mainan oleh anak2 penduduk Madinah.

72). HR Muslim dari Suhail bin Abi Soleh bahawa dia berkata: Bapaku mengutusku ke kabilah Bani Haritsah dan aku bersama pembantuku. Tiba2 ada suara yg mmggil nya di balik tembok. Pembantuku menoleh ke  arah tembok memperhatikannya, namun tidak melihat siapa pun. Aku kemudian mencerita kan hal itu kpd bapau, beliau mengatakan: Seandainya dari pertama engkau sudah merasa bahawa akan bertemu dgn kejadian spt itu, tentu aku tidak akan mengutusmu. Namun, apb engkau mendgr suara spt itu, maka kumandang kanlah azan, krn aku mendgr Abu Hurairah meriwayatkan hadis dari Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya syaitan lari apb mendgr suara azan.”

73). HR Ibnu Sunni dari Anas bin Malik, dia berkata bahawa Rasulullah bersabda: “Tidaklah Allah swt memberikan kenikmatan kpd seorg hamba dlm hal keluarga, harta benda dan keturunan, sehingga ia mengucapkan, “Segalanya atas kehendak Allah. Tiada kekuatan selain milik Allah”, lalu mendptkan bencana selain kematian.

74). HR Ibnu Sunni dari Abu Hurairah, dia berkata bahawa Rasulullah ber sabda: “Hendaklah salah seorg dari kalian beristirja terhadap segala bentuk musibah walaupun cuma tali sandal yg putus, sbb hal itu juga merupakan musibah.”

75). HR Tirmizi dari Ali bahawa seorg mukatab mendtginya dan berkata, “Sesungguhnya aku tidak sanggup membayar hutang ku, maka tolonglah aku.” Ali menjawab, “Maukah aku ajarkan kpdmu satu doa yg diajarkan kpdku oleh  Rasulullah sehingga walaupun kamu memiliki hutang sebesar gunung Shir, Allah akan membayarnya? Ucapkanlah: “Allahummak-fini bi halalika ‘an haramika, wa aghnini bi fadhlika ‘amman siwak” (Ya Allah, cukupi lah aku dgn rezekiMu yg halal dpd yg haram dan cukupkanlah aku dgn kurnia Mu dpd selainMu.”

76). HR lbnu Sunni dari al-Walid bin Walid, dia berkata, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku merasa gundah.” Maka beliau menjawab: Apb engkau hendak tidur, ucapkanlah: “A’udzu bi kalimatillahit-tammati min ghadhabihi, wa ‘iqábihi, wa syarri ‘ibádihi, wa min hamazatisy-syayathin, wa ayyahdhurun” (Aku berlindung dgn kalimat2 Allah yg sempurna dari kemarahanNya, hukumanNya, kejahatan hamba2Nyadan dari godaan syaitandan agar mrk (syaitan) tidak mendtgiku) nescaya kegundahan itu tidak akan membawa mudharat atau tidak akan mendktimu.

77). HR Ibnu Sunni dari al-Barra bin Azib r.a, dia berkata: Seseorg mendtgi Rasulullah dan mengadukan kpd beliau akan kegundahan yg menimpanya. Maka beliau bersabda: Perbnyklah membaca: “Subhanal-malikil-quddus, rabbil-mala’ ikati war-ruh, jullalatis-samawatu wal-ardha bil-’izzati wal-jabarut” (Maha Suci Tuhan Raja Yg Maha Suci, Tuhan Malaikat dan Jibril. Langit dan bumi dihiasi oleh kemuliaan dan kekuasaan). Dan jika syaitan mtidak mahuggumu dgn suatu gangguan. maka mohonlah perlindungan kpd Allah. Sesungguhnya Dia lah Yg Maha Mendgr lagi Maha Mengetahui.” (QS Fushshilat:36)

78). HR Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah dia berkata bahawa Rasulullah bersabda: “Syaitan mendtgi salah seorg di antara kalian dan mengatakan, ‘Siapa yg menciptakan ini? Siapa yg mencipta kan itu? Hingga mengatakan, Siapa yg menciptakan Tuhanmu? ‘Jika hal ini smpi kpdnya, hendaklah memohon perlindungan kpd Allah dan berhenti.” Dlm riwayat yg lain dlm kitab ash-Sahih disebutkan dgn lafaz: “Manusia selalu bertanya2 ttg berbagai hal, smpi dikatakan bahawa Allah yg menciptakan makhluk, maka siapa yg menciptakan Allah? Siapa yg mendpti hal demikian, hendaklah mengucapkan, ‘Aku beriman kpd Allah dan para rasulNya.”

79). HR Ibnu Sunni dari Aisyah r.ha, dia berkata bahawa Rasulullah bersabda: “Siapa yg mendpti rasa waswas hendaklah mengucapkan: “Amanna billahi wa birusulihi” (Kami beriman kpd Allah dan rasul2Nya), sebnyk 3 kali, krn dgn itu rasa waswas akan hilang.”

80). HR Muslim dari Utsman bin Abil Ashi, dia berkata: Wahai Rasulullah, sesungguhnya syaitan telah menjadi penghalang antara aku dgn solatku dan bacaanku, dia mencampuradukkannya.” Rasulullah menjawab: “Itu adalah syaitan yg disebut Khinzab. Jika engkau merasakannya, maka mohonlah perlindungan kpd Allah darinya, kemudian meludahlah ke arah kiri 3 kali.

81). HR Tirmizi dan Ibnu Majah dari Abdullah bin Abi Aufa r.a, dia berkata Rasulullah bersabda: “Siapa yg memiliki hajat kpd Allah atau kpd seseorg dari kalangan manusia, hendak nya berwudhu dgn wudhu yg sempurna, kemudian melakukan solat dua rakaat, kemudian memanjatkan puja-puji ke hadirat Allah dan membaca selawat Nabi,  lalu mengucapkan: “Laa ilaha illallahul-halimul-karim, subhanallahi rabbil-Arasyil-’azhim, alhamdulillahi rabbil-’alamin, as ‘aluka mujibati rahmatika, wa ‘aza ima maghfiratika, wal-ghanimata min kulli birrin, was-salamata min kulli itsmin, la tada’li dzamban illa ghafartahu, wala hamman illa farrajtahu, wala hajatan hiya laka ridha illa qadhaitahã, ya arhamar-rahimin” 

(Tiada tuhan yg patut disembah selain Allah Yg Maha Penyayg Lagi Maha Mulia. Mahasuci Allah Tuhan Pemilik Arasy yg agung. Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam. Aku memohon kpdMu dampak positif dari rahmatMu, ketegasan ampunanMu, pendptan dari segala kebaikandan keselamatan dari segala dosa. Jgnlah Engkau sisakan utkku satu dosa pun kecuali Engkau mengampuninya, tidak juga keresahan sedikit pun kecuali Engkau memberinya jln keluar, tidak pula keperluan satu pun yg Engkau ridhai kecuali Engkau selesaikan, wahai Zat Yg Maha Penyayg di antara para penyayg). Dianjurkan utk berdoa dgn doa kesedihan, spt doa berikut: “Allahumma atina fid-dun-ya hasanah wa fil-akhirati hasanah waqina ‘azaban-nar” (Ya Allah, berikanlah kpd kami kebaikan di dunia, kebaikan di akhiratdan lindungilah kami dari siksa neraka).

No comments:

Post a Comment