Sunday, March 15, 2015

ZIHIN MAULANA SAAD DB

Zihin Hadraji : Hadrat Maulana Muhammad Saad DB

Setiap perkara yg dimuzakarah ni adalah satu amanah supaya setiapnya dpat disampaikan dn diwujudkan di tempat tuan2. Kefahaman setiap perkara ini apabila diamalkan, perkara lain perlu faham dulu. Sampaikan bukan dgan cara muzakarah, tapi ditanfizkan dan diwujudkan secara amali ditempat kita. Penting rakan2 seusaha diseluruh dunia dari semasa ke semasa utk berkumpul supaya dpat capai kemajuan dlm kerja dan capai tahap seterusnya dlm masa akan datang. 

Mufti Zainal Abidin bgtahu dia akan keluar 40h setiap tahun, setiap kali buat usaha dan bila balik, hadrat akan tegur aku, setiap kali aku balik, walaupun aku buat seperti yg disuruh sehingga aku tulis apa yg disuruh, dan aku buat sama seperti yg ditulis pun, maulana yusuf tetap tegur aku. Aku risau nanti kalau aku mati dlm keadaan buat usaha tidak seperti yg disuruh. Maulana kata kalau aku tak tegur kamu, maka kamu tidak akan sampai ketahap ini. Maksud usaha ini, supaya kita dan umat dari segi pengorbanan, muamalat muasyarat dan agama keseluruhannya dalam setiap segi dapat diwujudkan dan dihidupkan kembali seperti zaman sahabat.

Karguzari Malaysia 

Satu perkara pertama sekali, tidak ada beza langsung tggjwab lelaki dan wanita dlm amr maaruf nahi munkar. Mnganggap lelaki lebih besar dan wanita ditangga kedua, ini adalah kesalahan besar yg tak sepatutnya berlaku. Sebenarnya, sbgaimana lelaki bertanggungjwab, begitu jgak wanita. Dlm al quran xpernah membezakan. (petikan alquran). Lelaki dan wanita kerja mereka adalah amr maaruf nahi munkar. Apabila kita tak menganggap wanita xda bahagian dlm usaha agama, kita akan jadi sebab rumah kita tak terwujud suasana agama dlm rumah kita. 

Apa faedah kita bagitahu bilangan wanita yg keluar 3h 40h/ 2b, kamu kena bagitahu berapa bilangan rumah org islam di negara kamu. 

Sebanyak mana bilangan rumah org islam, sebanyak itulah bilangan taalim perlu hidup dinegara kita, dan sebanyak mana rumah org islam, sebnyak itulah bilangan jemaah perlu masuk. Perkara ini tak terwujud kalau jemaah 40h keluar dlm rumah tertentu sahaja, maka agama tidak akan terwujud. Jemaah perlu masuk ke dalam rumah2 baru, tunjukkan secara amali macamana nak hidupkan amal, supaya wanita dapat lihat secara amali, hanya dengan cara ini sahaja rumah2 di sebuah negara dpt dihidupkan dengan amal. 

Maksud kita adalah utk hidupkan setiap rumah org islam dgan 5amal, amalan sahabat, amalan kesucian diri. Dan caranya adalah dengan kita sediakan setiap rumah org islam utk terima jemaah, kalau kita bayan tulis edar, bukan caranya. Hanya maklumat sahaja akan sampai. Sebagaimana org lelaki menerima jemaah lelaki dimasjid, begitu jugak wanita perlu menerima jemaah2 ke rumah mereka. Jemaah akan tunjukkan amalan secara amali, tuan rumah bersama jemaah, amalan malam dan siang. Kedua, kita bawak wanita keluar dijalan Allah. Setiap bulan ketiga kita bawak wanita keluar, hanya dengan ini, kita dapat menghidupkan 5amalan rumah, iaitu amalan asbab hidyat, dan dgan amalan ini, Allah bagitahu (ayat alquran) dengan amalan ini Allah akan bersih dan sucikan kamu, jadi utk itu, 1. Perlu terima jemaah utk buat usaha 24jam, 2. Perlu bwak keluar masturat kita keluar. Harini mcm banjir, kerosakan telah masuk dlm rumah kita. Cara bukan islam telah masuk dlm rumah kita dan hanya dapat dikeluarkan dengan cara ini. 

Sebanyak mana purata pengeluaran jemaah 3h setiap bulan, sepatutnya sebanyak itulah pengeluaran jemaah masturat. Ini tgjwab setiap jemaah masjid, fikir dan usaha keluarkan rijal dan masturat, bentangkan dlm mesyuarat harian, "kamu dh keluar 2bulan 3h rijal, bulan depan kamu kena keluar masturat," ada tuan2 buat mcmtu? Org malaysia bagitau, berapa masjid buat mesyuarat mcm ni?

Setiap markaz di seluruh dunia, setiap mimbar perlu bentang tertib 1/3. 4b 10h 8j. Catat betul2 pastikan tuan2 amalkan, jgan bentangkan kurang dri tertib ini. Ini nisab khuruj dan usaha tempatan yg sebenar. Kna ckap lagi dan lagi di mimbar brulah akan terwujud. Apa yg kita ckap dlm tasykil, itulah yg akan terwujud. Kalau ada org bagi kurang pu.

Kita terima, namun dgan menganggap dia akan bagi tertib sebenar pda masa akan dtg, dan kalau yg sedia bagi lebih jugak dialu alukan, jadi tertib 1/3 perlu ditekankan disetiap mimbar setiap markaz.

Usaha 2jtgh, disamping kita hidup amal masjid, kita jugak jumpa org islam utk ambik masa dia utk hidupkan amal masjid. Perkara ni hj abdul wahab, dia nak satu org baca taalim, dan satu org bawak utk dengar taalim. Maulana inamul hassan pun ckap perkara yg sama. Org yg berada disuasana diluar masjid, bwak kearah masjid. Dlm zaman sahabat pun, ketika dlm masjid ada amalan, diluar jugak akan ada amalan utk bwak org kedalam masjid. Jgan sesekali kita biarkan masjid kita kosong dri amal. Nabi letakkan musuh2 islam dlm masjid dlm masa sekejap mereka berubah, syg islam nabi dan memeluk islam. Org dtg masjid adalah tetamu Allah. Nabi bagitahu dlm hadis, Allah sayang org yg gemar dtg masjid. Bila kita bawak org masuk masjid, kita telah serahkan mereka kepada rahmat Allah. Jadikan ini sebagai mauduk ghats kita, utk ada niat bwak org dlm amal masjid. Dan nabi perintah supaya org bru masuk islam duduk dlm masjid supaya mereka terkesan dgan suasana masjid.

Org sebenar yg buat usaha adalah mereka yg buat usaha dlm setiap keadaan, senang mahupun susah.

Sunah khulafa rasyidin, apabila satu takaza xdpat disempurnakan, jemaah xdpat dihantar, khalifah akan tulis surat kpd amirnya dinegara lain supaya amir negara tersebut hantar jemaah dri negara amir tersebut ke satu negara yg lain. Ini satu amalan yg memang dh ada dlm zaman sahabat. Kedua, mana2 jemaah, yg dihantar ke mana2 negara, sebenarnya, jemaah tuan2 adalah jemaah negara nizamudin. Spt zaman saidina umar, walaupun apabila jemaah dri negara lain dihantar, jemaah tersebut tetap dpianggil jemaah umar. 

Jgan fikirkan berapa jemaah yg dah dikeluarkan, fikirkan berapa jemaah yg sepatutnya dikeluarkan. 

Tidak ada ganti menyejukkan kemurkaan Allah lebih dari jemaah paddle. Tempat zahir kemurkaan Allah adalah jahanam, namun apabila mereka berjalan dijalan Allah, anggota badan mereka yg dilekat debu pun xdapat sambar api walaupun asap jahannam, apatah lagi kemurkaan Allah didunia, akan disejukkan dengan jemaah jln kaki. 

Satu org yg ada istiqdat perlu dibentangkan kepada otj, org yg ada istiqdat tapi disembunyikan dia sebenarnya telah khianat. Sibukkan diri dngan tawajuh, dan lpas maghrib sempurnakan awwabin bru duduk.

No comments:

Post a Comment