Saturday, August 6, 2016

JADIKAN AKU BERSYUKUR

Pada suatu masa, terjadi percakapan antara Allah swt dengan Nabi Musa a.s:  "Wahai Allah, sungguh aku telah membaca pada kitab Taurat itu terdapat satu nama yg sgt kau cintai yaitu “Ahmad (Nabi Muhammad saw)”. Nabi terakhir yg Kau utus ke dunia ini. Aku juga membaca, bahwa nanti akan ada umat yg apabila dia baru sekadar berniat baik maka Kau sudah mencatat baginya satu pahala dan apb niat itu dikerja kannya maka kau akan memberikan baginya 10 pahala. Maka Jadikanlah mereka ini menjadi umat ku.”

Allah swt: "Wahai Musa, mereka itu adalah umatnya Ahmad (Muhammad s.a.w.)” 

Nabi Musa a.s: "Aku juga membaca bhw nanti akan ada umat yg apb dia baru sekadar berniat buruk, maka kau tidak mencatat baginya dosa. Jika dia melakukannya baru Kau mencatatnya sbg dosa. Maka jadikanlah mereka umatku.

Allah swt: "Wahai Musa, mereka itu adalah umatnya Ahmad (Muhammad s.a.w.)”

Nabi Musa a.s: "Dan sungguh aku juga membaca dalam kitab Taurat bahwa nanti akan ada umat yang masuk syurganya paling dahulu, dan tidak Kau izinkan umat dari Nabi dan Rasul manapun masuk syurga sebelum umat ini masuk syurga dahulu seluruhnya. Maka jadikanlah mereka umat ku.

“Allah swt: "Wahai Musa, mereka itu adalah umatnya Ahmad (Muhammad s.a.w.)”

Lalu Nabi Musa a.s berkata lagi: "Jikalau seperti itu, maka jadikanlah aku umatnya Ahmad wahai Allah”.

“Allah s.w.t: "Wahai Musa, sungguh aku telah menjadikanmu seorg Nabi, Kau bergelar Kalimullah, kau mempunyai mukjizat dpt bercakap2 dgnku. Maka, ambillah apa2 yg telah Aku berikan kpdmu wahai Musa.”

Nabi Musa a.s: "Rodhitu Yaa Rabb, Kalau begitu aku rela, aku ridho wahai Allah atas ketentuan Mu."

Itulah kisah tentang percakapan Nabi Musa a.s dengan Allah s.w.t. Dapat kah kalian bayangkan seorang Nabi meminta kepada Allah s.w.t agar dijadikan sebagai umatnya baginda Nabi Muhammad s.a.w.

Sedangkan kita semua tidak meminta kepada Allah swt agar dijadikan sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w tetapi Allah s.w.t sudah menjadikan kita. Nabi Musa meminta kepada Allah agar dijadikan sebagai umatnya Nabi Muhammad saw lantaran baginda tahu bahwa Allah memberikan banyak sekali kemuliaan, keberkahan, dan keberuntungan bagi umat ini. Ketahuilah, sungguh wajib bagi kita bersyukur kepada Allah s.w.t kerana telah dijadikan sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w. 


اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى النَّبِىِّ الْهَاشِمِىِّ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا

Jadikan aku bersyukur sebagai umat Rasulullah saw dengan banyak sekali berselawat dan memujiMu Ya Allah.

No comments:

Post a Comment