Thursday, August 25, 2016

RAHSIA KEINDAHAN DOA IFTITAH

Ini dia diantara rahsia keindahan doa iftiftah yang sering kita lafalkan ketika menunaikan solat. Lafaz ini menunjukkan bahwa kita mengagungkan Allah dan meminta suatu hal atau hajat kepada Allah kerana hanya padaNya lah kita harus meminta dan memohon.

Mensucikan Allah dari semua aib dan segala kekurangan: Doa iftiftah adalah doa yang berisikan bahwa kita mengagungkan Allah. Seperti yang kita tahu bahwa Allah adalah Maha Sempurna. Tidak ada sedikit kekurangan pun yang ada pada Allah dan sudah selayaknya manusia yang memiliki banyak kekurangan. Sebagai seorang hamba Allah sudah pastinya kita harus beriman dan mengakui akan kuasa Allah.

Menetapkan segala kesempurnan hanya milik Allah: Allah memiliki 99 nama dalam asmaul husna. Hal tersebut menunjukkan bahwa Allah memiliki seluruh kesempurnaan yang tidak dapat ditandingi oleh siapa pun dan apa pun. Dia memiliki kekuasaan yang mutlak terhadap segala ciptaanNya termasuk manusia.

Terdapat susunan kata-kata yang indah: Allahu Akbar berkaitan dengan Kabiira dimana semakin menunjukkan kebesaran Allah. Alhamdulillah berkaitan dengan Katsiira yang menunjukkan keterpujian Allah yang telah memberikan segala nikmat pada hambaNya. Sedangkan subhanAllah berkaitan dengan bukrataw wa ashiila yang menunjukkan bahwa Allah disucikan dari segala kekurangan yang ada.

Penggabungan antara tasbih, tahmid dan takbir: Lafaz ini adalah cara bagi kita untuk mengagungkan Allah sehingga Dia akan membukakan pintu-pintu kepahaman dan taqarrub bagi mereka yang membaca doa iftiftah dengan baik dan menghayati maksudnya.

Keutamaan dua waktu: Doa ini dapat dijadikan sebagai zikir pada pagi dan petang hari. Kedua waktu ini memiliki keutamaan dalam membaca doa iftiftah.

Lafaz pertama sesuai degan sikap orang yang melaksanakan solat: Ketika kita solat dan mengucapkan doa iftiftah maka bererti kita meninggalkan seluruh perkara selain Allah dimana tidak ada kaitannya dengan ibadah solat dan mengagungkan Allah. Hal ini dikeranakan tidak ada yang lebih besar dibandingkan Allah. Oleh kerana itu ketika kita solat bererti kita telah mengagungkan Allah melalui doa iftiftah. Terlebih ketika takbiratul ihram dalam solat maka terjadi penggabungan antara dua ucapan takbir. Takbir dan takbiratul ihram yang ada dalam doa iftiftah akan memperkuat keagungan Allah. Inilah keindahan doa Iftiftah yang dimaksudkan.

Memohon dijauhkan dari kesalahan atau siksa: Doa iftiftah ini berisi permohonan kita agar dijauhkan dari perbuatan dosa. Ertinya kita meminta petunjuk dari Allah agar selalu berada di jalan yang benar. Apabila kita dapat menghindari perbuatan dosa maka kita akan dijauhkan dari kesalahan maupun siksa api neraka.

Memohon disucikan dari kesalahan: Sebagai manusia biasa pastilah kita pernah melakukan khilaf. Rasulullah telah mengajarkan bagaimana cara untuk menghapus dosa-dosa melalui taubat nasuha. Apabila kita terlanjur melakukan dosa maka jangan berputus asa kerana Allah akan mengampuni dosa setiap umatNya yang ingin bertaubat. Ini dia keindahan doa Iftiftah yang perlu kita ketahui.

Memohon supaya ditambah kesuciannya: Apabila selama ini kita telah berbuat baik sesuai dengan perintahNya maka dengan doa iftiftah ini kita meminta bahwa Allah selalu melindungi kita agar dapat melakukan perbuatan baik dan menjaga kebaikan tersebut. Sebagai seorang muslim kita harus selalu meningkatkan ilmu dalam Islam agar dapat melakukan ibadah dan amalan dengan dasar pengetahuan yang pasti. WAllahualam.

No comments:

Post a Comment