Friday, February 5, 2016

SOLAT HAKIKI

Sebagai seorang hamba harus kita solat. Untuk apa kita solat….? Untuk diri sendiri kerana Hamba yg memerlukan menyembah,bukan Allah yg memerlukan di sembah. Dalam hal ini jelas, bukan menyembah namun solat adalah berdiri menyaksikan diri kita sendiri bahawa Nyata pada Diri Kita hanya Allah swt semata yaitu menyaksikan dalam diri Batin dan Dzahir kita itu menanggung rahasia Allah swt. Sebenarnya solat yg hakiki itu seperti apa?

Solat YANG HAKIKI yg terurai dalam kalimah ALHAMDU (ALIF-LAM-HA-MIM-DAL.)  Yang bermaksud SEGALA PUJI HANYA MILIK Allah. Penjelasan soal Alif -lam-ha-min-dal adalah sesungguhnya ini perkataan yg mula-mula di lafazkan oleh manusia Nabiyullah Adam a.s.

ALIF: Melambangkan NIAT kerana niat itu ialah menjahirkan DIRI BATIN.Diri ini KHOLIFAH yg kita ikuti yaitu ULIL AMRI atau pemerintah/Pemimpin.

LAM: Bila telah nyata Diri batin,maka kita lafazkan TAKBIR RATUL IHRAM.maka berawal dari sini bukanlah manusia yg berkehendak tetapi segala-galanya adalah di gerakkan oleh Allah.

HA: Apabila telah nyata Allah menguasai diri kita,maka kita pun rukuk menadakan kita tunduk patuh akan kebesaran Allah dan siap menerima segala perintah-Nya.

MIM: Maka diri kita mengakui bahawa Dzat Allah itulah Tuhan sekalian alam yg meliputi seluruh diri kita mengwujudkan dan menghidupkan kita.kita pun sujud menadakan rasa syukur kita .

DAL: Setelah kita tahu Dzat telah meng-karunia-kan kepada diri kita menjadi Khalifah-Nya di bumi ini,maka kita pun merendah diri atas karunia itu (yg tidak di karunikan Allah kepada mKhluk lain selain manusia)

Solat hakiki lebih mengedepankan pada "pengakuan" seorang hamba pada khaliq-Nya, yg tentunya tanpa ada niat ingin syurga dan takut neraka. Solat hakiki adalah perwujudan rasa syukur sejati.

No comments:

Post a Comment