Friday, February 21, 2014

KUMPULAN HADIS SAHIH BUKHARI DAN MUSLIM

1) Dari Abi Abdurrahman Abdillah bin Umar bin Khattab ra. berkata: Aku telah mendgr Rasulullah saw bersabda: “Bangunan Islam itu atas lima perkara Mengakui bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan sesungguhnya Muhammad itu Utusan Allah, Mendirikan Solat, Mengeluarkan Zakat, Mengerjakan Haji ke Baitullah dan Puasa bln Ramadan.”

2) Dari Abi Hamzah Anas bin Malik ra. pelayan Rasulullah saw dari Nabi saw telah berkata: “Tidak sempurna iman seseorg diantaramu hingga mencintai saudaranya spt ia mencintai dirinya sendiri.”

3) Dari Ibni Masud ra. telah berkata: Telah bersabda Rasulullah saw: “Tidak halal darah seorg muslim kecuali disbbkan salah satu dari 3 perkara: Duda/janda yg berzina, Pembunuhan dibalas bunuh, org meninggalkan agamanya, memisahkan diri dari jama’ah (murtad).”

4) Dari Abu Musa (Abdullah) bin Qais al-asy’ary r.a. berkata: Rasulullah saw ditanya mengenai org2 yg berperang krn keberanian, krn kebangsaan atau krn kedudukan manakah diantara semua itu yg disebut fisabilillah? Rasulullah saw menjawab, “Siapa yg berperang semata-mata utk menegakkan kalimatullah (agama Allah) maka itulah fisabilillah.”

5) Dari Abu Bakrah (Nufa’i) bin al Harits ats Tsaqafy berkata: Rasulullah saw bersabda, “Apb dua org Muslim berhadapan dgn pedang masing2 maka pembunuh dan terbunuh keduanya sama2 masuk neraka. Abu Bakrah bertanya, “Ya Rasulullah, yg membunuh jelas masuk neraka ttp mengapa yg terbunuh juga demikian? Rasulullah saw menjawab, “Krn ia juga memiliki niat sungguh2 akan membunuh lawannya.”

6) Dari Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya Allah lebih suka menerima taubat seorg hambaNya melebihi kesenangan seorg yg menemukan kembali tiba2 untanya yg telah hilang dpd nya di tgh hutan.”

7) Dari Abu Said dan Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Tiadalah seorg Muslim itu menderita kelelahan atau penyakit atau kesusahan (kerisauan hati) hingga tertusuk duri melainkan semua itu akan menjadi penebus kesalahan2nya.”

8) Dari Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah bersabda, “Bukanlah org yg kuat itu yg dpt membanting lawannya, kekuatan seseorg itu bukan diukur dgn kekuatan ttp yg disebut org kuat adalah org yg dpt menahan hawa nafsunya pada waktu marah.”

9) Dari Abu Khalid (Hakim) bin hizam r.a. berkata, Rasulullah saw bersabda , Penjual dan pembeli keduanya bebas blm terikat selagi mrk blm berpisah maka jika benar dan jelas keduanya, diberkati jual beli itu ttp jika menyembunyikan dan berdusta maka terhapus berkat jual beli itu.”

10) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Seseorgg dtg kpd Rasulullah saw lalu bertanya, “Ya Rasulullah, sedekah manakah yg lebih besar pahalanya? Rasulullah saw menjawab, “Bersedekah dlm keadaan sihat sdg engkau amat syg kpd harta tersebut, takut miskin dan mengharapkan kekayaan. Oleh sbb itu jgn menunda2 sehingga apb ruh (nyawa) sudah smpi di leher (hampir mati) lalu engkau berwasiat utk si fulan sekian, utk si fulan sekian.”

11) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Neraka tertutup oleh berbagai syahwat dan hawa nafsu sdgkan syurga tertutup oleh berbagai kesukaran dan keberatan.”

12) Dari Anas r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Yg mengikuti mayyit ada 3 keluarga, kekayaan dan amalnya maka yg 2 kembali iaitu keluarga dan kekayaannya dan ttp tinggal padanya yg satu iaitu amal perbuatannya.”

13) Dari Aisyah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Siapa yg mengambil hak org lain walau sejengkal tanah akan dikalungkan hingga 7 petala bumi.”

14) Dari Abdullah bin Amr bin al-Ash r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Seorg Muslim adalah yg dpt selamat sekalian org Muslim dari gangguan lidah dan tgnnya. Seorg Muhajir adalah org yg meninggalkan semua larangan Allah.”

15) Dari Usamah bin Zaid r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Aku berdiri di muka pintu syurga tiba2 kudptkan kebnykan yg masuk syurga adalah org2 fakir miskin sdgkan org2 kaya masih tertahan oleh perhitungan kekayaanya dan org2 ahli neraka telah diperintahkan masuk neraka maka ketika saya berdiri di dkt pintu neraka tiba2 kudptkan kebnykan yg masuk ke dlmnya adalah org2 perempuan.”

16) Dari Anas r.a. berkata: Seorg Arab bertanya kpd Rasulullah saw, “Bilakah hari kiamat?” Rasulullah saw menjawab, “Apakah bekalmu utk menghadapinya?” Ia menjawabnya cinta kpd Allah dan Rasul-Nya maka Rasulullah saw bersabda, “Engkau akan berkumpul dgn org yg engkau cintai.”

17) Dari Abdullah bin Masud ra meriwayatkan bahawa ia bertanya kpd Rasulullah saw ttg perbuatan apa yg paling disukai Allah Taala. Rasulullah menjawab, “Menjlnkan solat pada waktu yg dittpkan.” Saya bertanya, “Dan sesudah itu?” Beliau menjawab, “Berbuat baik kpd org tua.” Saya bertanya, “Dan sesudah itu?” Beliau menjawab, “Berjihad di jln Allah.”

18) Dari Umar ra. dan Aisyah ra. menceritakan bahawa Rasulullah saw bersabda, “Jibril selalu memperingatkanku ttg hak-hak tetangga sehingga aku cenderung percaya bahawa ia akan memberi mrk bahkan hak-hak warisan.

19) Dari Abu Bakar ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda, “Tidak usahkan aku menceritakan ttg dosa terburuk?” Kami berkata, “Katakanlah, ya Rasulullah!” Baginda bersabda, “Menyekutukan seseorg dgn Allah dan tidak patuh terhadap org tua.” Rasulullah saw sdg bersandar kemudian duduk tegak seraya bersabda, “Hati2lah dari berkata dusta.” Beliau terus mengulang2 perkataan beliau itu sehingga kami memohon agar berkenan menghentikannya.

20) Dari Aisyah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Bakal ada tentera yg menyerang Kaabah ttp ketika mrk smpi di suatu lapangan tiba2 mrk semua dibinasakan dari yg pertama hingga yg terakhir.” ‘Aisyah r.a. bertanya, “Ya Rasulullah, knp mrk semua dibinasakan padahal diantara mrk ada yg di pasar dan tidak ikut menyerang?” Rasulullah saw menjawab, “Dibinasakan semua kemudian akan dibangkitkan menurut niat masing2.”

21) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Aku bermimpi seolah-olah aku bersiwak (menggoosok gigi). Tiba2 dtg kpdku dua org maka aku berikan siwak itu kpd yg kecil ttp aku ditegur, “Dahulukan yg besar maka aku berikan kpd yg besar.”

22) Dari Musa al-Asy’ari r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Seseorg itu akan berkumpul bersama org yg dikasihinya.”

23) Dari Saad bin Abi Waqqash r.a. berkata: Rasulullah saw menengokku pada haji wada’ dari cekaman suatu penyakit yg hampir saja merenggut nyawaku lalu aku berkata, “Ya Rasulullah, sbgmn engkau lihat, penyakitku ini cukup berat sdgkan aku adalah org yg berharta dan Tiada ahli warisku kecuali seorg anak perempuanku. Bolehkah aku bersedekah dgn dua per3 dari hartaku?” Rasulullah saw menjawab, “Jgn” Aku berkata, “Bgmn kalau separuhnya?” Rasulullah menjawab, “Jgn, sptga saja dan sptga pun sudah cukup bnyk. Sesungguhnya jika engkau tinggalkan ahli warismu dlm keadaan kaya raya adalah lebih baik dpd engkau tinggalkan mrk dlm keadaan kekurangan meminta2 kpd manusia. Dan tidaklah engkau mengeluar kan suatu pembelanjaan dgn menuntut keridhaan Allah melainkan engkau akan diberi pahala krnnya hingga sesuap makanan yg engkau suapkan ke mulut isterimu.” Aku berkata, “Ya Rasulullah, apakah aku ditinggalkan (di Mekah) sesudah kawan2ku (berhijrah)?” Rasulullah saw menjawab, “Sesungguhnya engkau tidak ditinggal lalu engkau beramal dgn suatu amal yg ditujukan utk mencari keridhaan Allah melainkan dgnnya engkau akan bertambah darjat dan pangkatmu. Brgkali engkau tertinggal ini akan mendtgkan manfaat bagi org bnyk dan mendtgkan kerugian bagi lainnya.” Kemudian Rasulullah saw berdoa, “Ya Allah teruskanlah bagi sahabat2ku hijrah mrk dan jgn Engkau kembalikan mrk ke blkg (ke Mekkah).” Ttp yg kecewa adalah Sa’ad bin Khaulah yg dikasihi oleh Rasulullah saw krn ia meninggal dunia di Mekah.

24) Dari Abu Sa’id (Sa’ad bin Malik bin Sinan) al-Khudry berkata: Rasulullah saw bersabda, “Pernah terjadi pada umat terdahulu seseorg yg telah mem bunuh 99 jiwa kemudian ingin bertaubat maka ia pun mencari seorg alim lalu ditunjukkan kpdnya seorg pendeta maka ia pun bertanya, “Sesungguh nya saya telah membunuh 99 jiwa apakah ada jln bagiku utk bertaubat?” Jwb pendeta, “Tiada” Seketika pendeta itupun dibunuhnya sehingga genaplah 100 org yg telah dibunuhnya. Kemudian ia mencari org alim lainnya dan ketika telah ditunjukkan iapun menerangkan bahawa ia telah membunuh 100 org apakah ada jln utk bertaubat? Jawab si alim, “Ya, ada dan siapakah yg dpt menghalangi mu utk bertaubat? Pergilah ke dusun itu krn di sana bnyk org2 yg taat kpd Allah. Maka berbuatlah sbgmn perbuatan mrk dan jgn kembali ke negerimu ini krn negerimu ini adalah tmpt penjahat.” Maka pergilah org itu ttpi di tgh per jlnan mendadak ia mati. Maka bertengkarlah Malaikat rahmat dgn Malaikat siksa. Malaikat rahmat berkata, “Ia telah berjln utk bertaubat kpd Allah dgn sepenuh hatinya.” Malaikat siksa berkata, “Ia blm pernah berbuat kebaikan sama sekali.” Maka dtglah seorg Malaikat berupa manusia yg menjadi hakim di antara mrk. Ia berkata, “Ukur saja jarak antara dusun yg ditinggalkan dan yg dituju maka kemana ia lebih dkt, masukkanlah ia kpd golongan org sana. Maka diukurlah kedua jarak itu dan ternyata lebih dkt kpd dusun org2 baik yg dituju, kira2 terpaut sejengkal. Maka dipeganglah ruhnya oleh Malaikat rahmat.”

25) Dari Utsman bin Affan ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda: “Tidak seseorg memasuki waktu solat wajib kemudian ia berwudhu dan solat dgn khusyu’ dan memelihara ruku’nya, melainkan akan terhapus dosa2nya yg telah lalu selama tidak melakukan dosa besar, hal itu berlaku sepjg masa.”

26) Dari Imran bin Hushain ra., Rasulullah saw bersabda: “Ada 70 ribu org dari umatku yg masuk syurga tanpa hisab.” Para sahabat bertanya, “Siapakah mrk, ya Rasulullah?” Rasulullah saw bersabda, “Mrk adalah org yg tidak ber istirqa (meminta pengubatan dgn cara jampi2) tidak bertathayyur (mtidak mahutung kan nasib kpd terbangnya burung), tidak melakukan pengubatan dgn cara membakar bhg yg sakit dgn besi panas membara dan org2 yg bertawakkal kpd Rabb mrk.”

27) Dari Abdillah bin Masud ra. bahawa Rasulullah saw bersabda, “Org yg mem punyai sifat sombong sedikit saja di dlm hatinya tidak akan masuk syurga.” Seseorg berkata, “Bgmn halnya ihwal seseorg yg mempunyai pakaian2 yg indah dan sepatu2 yg indah?” Rasulullah saw bersabda, “Allah itu indah dan Allah menyukai keindahan (Seseorg tidak disebut sombong jika ia memper cantik dirinya). Kesombongan terletak pada penolakan terhadap kebenaran dan memandang org lain rendah.”

28) Dari Abu Hurairah (Abdurrahman bin Shaher) r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Solat berjamaah pahalanya melebihi solat sendirian baik di tmpt pekerjaan atau di rumah, 25 darjat. Yg demikian itu krn jika seseorg telah menyempurnakan wudhu kemudian pergi ke masjid tanpa tujuan lain selain solat maka tidak bertindak selangkah melainkan diangkat sedarjat dan dihapus kan dpdnya satu dosa hingga masuk ke masjid. Apb telah berada di dlm masjid maka ia dianggap mengerjakan solat selama ia masih menantikan solat (selama bertahan krn menunggu solat) dan Malaikat memohonkan rahmat atau mendoakan seseorg selama dia dlm majlis solatnya. Malaikat berdoa, Ya Allah, kasihanilah dia; ya Allah, ampunilah dia; ya Allah, maafkanlah dia. Demikian itu selama ia tidak mtidak mahuggu dan blm berhadas di tmpt itu.”

29) Dari Abdullah bin Abbas r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguh nya Allah mencatat segala hasanat (kebaikan) dan sayyiat (kejahatan) kemudian menjelaskan keduanya maka brgsiapa yg berniat akan melakukan kebaikan lalu dikerjakannya maka akan dicatat utknya 10 hasanah mungkin ditambah hingga 700 kali lipat atau lebih dari itu dan apb ia berniat akan melakukan sayyiat (kejahatan) lalu tidak dikerjakannya maka Allah mencatat baginya satu hasanah dan jika niat itu dilaksanakannya maka ditulis baginya satu sayyiat.”

30) Dari Abi Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda, “Lazimnya, seseorg mengawini seorg wanita krn 4 alasan: krn kekayaan nya, martabat keluarganya, kecantikannya dan kesalehannya. Lebih baik pilihlah ia krn kesalehannya. Semoga engkau ttp rendah hati.”

31) Dari Adiyyi bin Hatim ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda, “Bersedekahlah supaya engkau diselamatkan dari api neraka walaupun hanya sebhg dari sebuah kurma.”

32) Dari Abi Hurairah ra. menceritakan bahawa Rasulullah saw bersabda, “Saya bersaksi dgn nama Allah, ia bukan org yg beriman. Saya bersaksi dgn nama Allah, ia bukan org yg beriman.

33) Dari Abi Hurairah ra. menceritakan bahawa Rasulullah saw bersabda, “Malanglah ia, malanglah ia, malanglah ia. Seorg yg hidup cukup lama menyaksikan hari tua ibu-bapanya, ttp gagal memperoleh syurga (dgn jln mengkhidmati mrk).”

34) Dari Abi Sa’id Al-Khudri ra. telah berkata: Aku telah dgr Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa diantaramu melihat kemungkaran hendaklahia merobahnya dgn tgnnya, jika ia tak sanggup maka dgn lidahnya dan jika tak sanggup maka dgn hatinya. Dan itu adalah selemah2nya iman.”

35) Dari Abi Hurairah ra. berkata bahawa Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa berbuat zalim kpd saudaranya yg seiman dari hartanya atau sebhg dari itu, maka hendaklah ia menyelesaikannya pada hari ini seblm dtg hari dimana dinar dan dirham tidak memberi manfaat apa-apa. Bila ia mempunyai amal soleh maka amal tersebut diberikan kpd saudaranya yg dizaliminya. Namun jika ia tidak memiliki amal soleh maka dosa yg dizaliminya, ditimpakan kpdnya.”

36) Dari Sahl bin Sa’ad ra. bahawa Rasulullah saw bersabda, “Aku dan org yg menanggung anak yatim di syurga spt ini (beliau mengisyaratkan kedua jari telunjuknya dan jari tengah sambil membuka keduanya).

37) Dari Nu’man bin Basyir ra bahawa Rasulullah saw bersabda: “Azab neraka yg paling ringan pada hari kiamat ialah seorg lelaki diletakkan diujung kedua tongkaknya dua bara api dgn panas yg menjadikan otaknya mendidih, dimana ia tidak melihat ada org lain yg mendpt azab lebih berat darinya, padahal itu azab neraka yg paling ringan.”

38) Dari Abdullah bin Umar r.a. berkata: Saya telah mendgr Rasulullah saw bersabda, “Terjadi di masa dahulu seblm kamu, 3 org berjln2 hingga terpaksa bermlm di dlm gua. Tiba2 ketika mrk sdg berada di dlm gua itu, ada sebuah batu besar yg jatuh dari atas bukit dan menutup pintu gua itu sehingga mrk tidak dpt keluar. Maka berkatalah mrk, “Sungguh Tiada yg dpt menyelamatkan kita dari bahaya ini, kecuali jika kalian bertawassul kpd Allah dgn amal2 soleh yg pernah kalian lakukan dahulu.” Maka seorg dari mrk berdoa, “Ya Allah, dahulu saya mempunyai ayah dan ibu dan sudah menjadi kebiasaanku tidak memberi minuman susu kpd seorg pun seblm keduanya (ayah dan ibu), baik kpd keluargaku atau kpd hamba sahaya. Maka pada suatu hari saya agak jauh menggembala ternak sehingga saya terlambat tidak kembali kpd keduanya hingga mlm hari dan ketika itu ayah bundaku telah tidur. Maka saya terus memerah susu utk keduanya dan saya segan utk membangunkan keduanya ttpi saya pun tidak akan memberikan minuman itu kpd siapapun seblm ayah bundaku. Maka saya tunggu keduanya hingga terbit fajar lalu bangunlah kedua nya dan minum susu yg saya perahkan itu. Padahal mlm itu anak2ku juga menangis meminta susu itu di dkt kakiku. Ya Allah, jika saya lakukan itu benar2 krn mengharapkan keredhaanMu maka lepaskanlah kami dari kesulitan ini. Maka bergeserlah batu itu sedikit hanya saja mrk blm dpt keluar dari gua ter sebut. Lalu org yg kedua berdoa, “Ya Allah, dahulu saya pernah jatuh cinta pada anak gadis pamanku. Krn cinta kasihku saya selalu merayu dan ingin berzina dgnnya ttp ia selalu menolak hingga terjadilah pada suatu saat ia menderita kelaparan dan dtg minta bantuan kpdku. Maka saya berikan padanya wang 120 dinar dgn janji bahawa ia akan menyerahkan kegadisannya kpdku mlm harinya. Kemudian ketika saya telah berada di antara kedua kakinya tiba2 ia berkata, “Takutlah kpd Allah dan jgn engkau pecahkan tutup kecuali dgn cara yg halal. Maka saya segera bangun dpdnya padahal saya masih menginginkan nya dan saya tinggal kan dinar emas yg telah saya berikan kpdnya itu. Ya Allah, bila saya berbuat itu semata-mata krn mengharapkan keredhaanMu maka hindarkanlah kami dari kemalangan ini.” Maka bergeserlah batu itu sedikit ttpi mrk blm juga dpt keluar dpdnya. Lalu berdoalah org yg ke3, “Ya Allah, saya dahulu menjadi majikan yg mempunyai bnyk buruh dan pegawai. Pada suatu hari ketika saya membayar upah buruh2 itu, tiba2 ada seorg dari mrk yg tidak sabar menunggu lalu segera pergi dan meninggalkan upahnya terus pulang ke rumahnya dan tidak kembali. Maka saya perniagakan upah itu hingga ber tambah dan berbuah menjadi harta kekayaan yg bnyk. Kemudian stlh berselang waktu cukup lama, buruh itu dtg kembali dan berkata, “Hai hamba Allah berikan kpdku upahku yg dahulu itu.”Aku menjawab, “Semua kekayaan di dpnmu yg berupa unta, lembu, kambing dan budak penggembalanya itu adalah upahmu.” Org itu berkata, “Hai hamba Allah, jgnlah engkau mengolok2 kan aku.” Aku menjawab, “Aku tidak mengolok2kan kamu.” Maka diambilnya semua yg saya sebutkan itu dan tidak ditinggalkan seekor pun dpdnya. “Ya Allah, jika saya berbuat itu krn mengharapkan keredhaanMu maka bebaskanlah kami dari kesempitan ini.” Tiba2 batu itupun bergeser lagi sehingga mrk dpt keluar dgn selamat.”

39) Dari Atha’ bin Abi Rabah berkata: Ibnu ‘Abbas r.a. berkata, “Sukakah saya tunjukkan kpdmu seorg wanita ahli syurga?” Saya menjawab, “Baiklah.” Berkata Ibnu ‘Abbas, “Itulah wanita yg hitam.” Pada suatu hari ia dtg kpd Rasulullah saw dan berkata, “Ya Rasulullah, saya berpenyakit ayan hingga terbuka aurat maka doakan kpd Allah utk kesembuhanku.” Rasulullah saw menjawab, “Jika engkau sabar engkau akan mendpt syurga dan jika engkau ttp meminta aku, aku doa kan, akupun tidak keberatan.” Wanita itu menjawab, “Saya akan sabar ttpi doakan supaya tidak smpi terbuka aurat saya.”

40) Dari Abdullah bin ‘Abbas dan Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Andaikan seorg anak Adam (manusia) mempunyai satu lembah dari emas pasti ia ingin mempunyai dua lembah dan Tiada yg dpt menutup mulutnya (menghentikan kerakusannya kpd dunia) kecuali tanah (maut). Dan Allah berkenan memberi taubat kpd siapa yg bertaubat.”

41) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Allah tertawa melihat 2 org yg telah bunuh membunuh dan keduanya masuk syurga. Seorg pejuang berjuang di jln Allah (Fisabilillah) lalu terbunuh kemudian yg membunuh masuk Islam dan ikut berjihad Fisabilillah sehingga mati syahid terbunuh pula.”

42) Dari Abi Hurairah ra. bahawa Rasulullah saw bersabda, “Hak kewajiban seorg muslim atas muslim lainnya ada lima. Pertama menjawab salam. Kedua menjenguk yg sakit. Ke3 mengantar jenazah. Keempat memenuhi undangan. Kelima mendoakan org yg bersin.”

43) Dari Sahl bin Hanif bahawa Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa meminta mati syahid kpd Allah dgn jujur, pasti akan Allah smpikan ia ke tingkat para syuhada sekalipun mati di atas tmpt tidur.”

44) Dari Abi Hurairah ra. bahawa Rasulullah saw bersabda, “Setiap anggota badan manusia wajib atasnya sedekah, setiap hari bila terbit matahari engkau damaikan antara 2 org yg berselisih, itu adalah sedekah dan menolong org berkenaan dgn kenderaannya, engkau mengangkatnya atau mengangkat barang2nya ke atas kenderaannya, itu adalah sedekah dan setiap langkah utk solat adlh sedekah dan menyingkirkan sesuatu rintgn dari jln adlh sedekah.”

45) Dari Abdillah bin ‘Amr bin Al-‘Ash ra. bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa yg memiliki empat sifat maka ia munafik murni dan brgsiapa memiliki satu darinya, bererti ia mempunyai satu sifat munafik, iaitu jika diberi amanat ia berkhianat, bila bicara ia dusta, jika berjanji ia mengingkari dan jika bersengketa ia membongkar rahsia terdahulu.”

46) Dari Utsman bin Affan ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda: “Org yg terbaik dari antaramu ialah org yg mempelajari Al Quran dan mengajar kannya kpd org lain.”

47) Dari Anas r.a. berkata, Nabi saw masuk masjid tiba2 beliau menemukan tali yg terulur di antara dua tiang. Nabi saw bertanya, “Tali apakah ini?” Jawab org bnyk, “Tali kepunyaan Zainab kalau ia merasa capai berdiri solat, ia berpegangan dgnnya.” Maka Nabi saw bersabda, “Lepaskan tali itu. Hendaklah solat dilakukan dlm keadaan tangkas, cekatan dan apb letih (mengantuk) hendaklah tidur.”

48) Dari ‘Aisyah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Jika mengantuk salah seorg dari kamu dlm mengerjakan solat hendaklah ia tidur sehingga hilang rasa ngantuknya. Sesungguhnya jika seseorg mengerjakan solat dgn mengantuk, jgn2 ia akan membaca istighfar lalu mengigau mengumpat dirinya sendiri.”

49) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Biarkanlah selama aku membiarkan kamu dlm kebebasanmu. Maka sesungguhnya penyebab kebinasaan umat terdahulu seblmmu adalah krn mrk bnyk bertanya dan menyalahi Nabi2 mrk. Maka apb aku mencegahmu dari sesuatu perkara, tinggalkanlah perkara itu dan jika aku perintahkan sesuatu perkara, kerjakanlah sekuat tenagamu.”

50) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Semua umatku selamat kecuali org2 yg terang2an berbuat dosa (mujaharah). Dan termasuk mujaharah adalah org yg berbuat di waktu mlm yg gelap kemudian pagi harinya diceritakan pada org lain padahal semlman itu Allah menutupinya sdgkan pagi harinya ia membuka sendiri apa yg ditutupi oleh Allah.”

51) Dari Abu Mas’ud al-Badri r.a. dari Nabi saw, beliau bersabda, “Apb salah seorg kamu membelanjai isterinya dgn mengharapkan pahala maka tercatat baginya sbg sedekah.”

52) Dari Anas r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Ya Allah,sesungguhnya Tiada kehidupan yg sebenarnya kecuali kehidupan akhirat.”

53) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Bukanlah kekayaan itu krn bnyknya harta benda ttp kekayaan yg sebenarnya adalah kekayaan hati.”

54) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Pada hari kiamat seorg Mu’min didktkan kpd Tuhan dgn dinaungi oleh rahmat-Nya, kemudian ditanya, “Tahukah kamu dosa ini? Tahukah kamu dosa itu?” Jawabnya, “Ya, saya tahu.” Maka Allah berfirman, “Aku telah menutupi atasmu dunia dan kini aku mengampuninya darimu.” Kemudian diberikan kpdnya surahan amal kebaikannya.”

55) Dari Anas r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Ada 3 perkara yg brgsiapa memilikinya akan merasakan kelazatan iman iaitu jika ia mencintai Allah dan Rasulullah melebihi cintanya kpd yg lain; Jika ia mencintai sesama manusia semata-mata krn Allah dan jika ia tidak mahu kembali kafir stlh diselamatkan Allah dpdnya, sbgmn ia tidak mahu dimasukkan ke dlm neraka.”

56) Dari Ubadah bin ash Shamit r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Brg siapa percaya bahawa Tiada sekutu bagi-Nya dan bahawa Nabi Muhammad adalah hamba dan utusanNya dan bahawa Nabi Isa adalah hamba Allah dan utusanNya dan kalimatNya yg diturunkan kpd Maryam dan ruh dpdNya dan bahawa syurga itu benar adanya (haq) maka Allah pasti akan memasukkannya ke dlm syurga dgn amal perbuatannya (yg baik) seberapa pun adanya.”

57) Abu Hurairah r.a. telah mendgr Nabi saw bersabda, “Ada 3 org dari Bani Israil iaitu si Belang, si Botak dan si Buta ketika Allah akan menguji mrk, Allah mengutus Malaikat berupa manusia. Maka dtglah Malaikat itu kpd org yg belang dan bertanya, “Apakah yg kau inginkan?” Jwbnya, “Kulit dan rupa yg bagus serta hilangnya penyakit yg menyebabkan org2 jijik kpdku.” Maka diusaplah org itu oleh Malaikat. Seketika itu juga hilanglah penyakitnya dan berganti rupa dan kulit yg bagus, kemudian ditanya lagi, “Kekayaan apakah yg engkau inginkan?” Jawabnya, “Unta.” Maka diberinya seekor unta yg bunting sambil didoakan, BAARAKALLAAHU LAKA FIIHAA (Semoga Allah memberkatimu pada kekaya anmu itu).” Kemudian dtglah si Malaikat itu kpd si Botak dan bertanya, “Apakah yg engkau inginkan?” Jawabnya, “Rambut yg bagus dan hilangnya penyakitku yg menyebabkan kehinaan pada pandangan org.” Maka diusaplah org botak itu lalu seketika itu juga tumbuhlah rambut yg bagus. Kemudian ditanya lagi, “Kini kekayaan apa yg engkau inginkan?” Jawabnya, “Lembu.” Maka diberinya seekor lembu yg bunting sambil didoakan, “BAARAKALLAAHU LAKA FIIHAA (Semoga Allah memberkatimu pada kekayaanmu itu).” Lalu dtglah Malaikat itu kpd si Buta dan bertanya, “Apakah yg engkau inginkan?” Jwbnya, “Kembalinya penglihatan mataku supaya aku dpt melihat org.” Maka diusaplah matanya sehingga dpt melihat kembali. Selanjutnya dia ditanya pula, “Kekayaan apa yg engkau inginkan?” Jawabnya, “Kambing.” Maka diberinya seekor kambing yg bunting sambil didoakan “BAARAKALLAAHU LAKA FIIHAA (Semoga Allah memberkatimu pada kekayaanmu itu).” Beberapa tahun kemudian stlh masing2 mempunyai daerah tersendiri yg penuh dgn unta, lembu dan kambing, dtglah Malaikat itu dlm rupa seorg yg miskin spt keadaan si Belang dahulu pada waktu ia blm sembuh dan kaya. Malaikat itu berkata, “Saya seorg miskin yg telah terputus hubungan dlm perjlnanku ini maka Tiada yg dpt mengembalikan aku kecuali dgn pertolongan Allah dan bantuanmu. Maka saya mengharap, demi Allah yg memberi rupa dan kulit yg bagus, satu unta saja utk meneruskan perjlnanku ini.” Jawab si Belang, “Masih bnyk hak org lain padaku, aku tidak dpt memberimu apa-apa, mintalah saja di lain tmpt.” Malaikat berkata, “Rasa2nya aku pernah berjumpa dgnmu, bukankah engkau si Belang dahulu yg dijijiki org dan seorg miskin kemudian Allah memberimu kekayaan?” Jawab si Belang, “Saya telah mewarisi kekayaan org tuaku.” Malaikat berkata, “Jika engkau berdusta maka semoga Allah mengembalikan keadaanmu spt dahulu.” Kemudian pergilah malaikat itu kpd si Botak dgn menyamar spt keadaan si Botak dahulu dan berkata pula padanya sbgmn yg dikatakan kpd si Belang, namun ternyata mendpt jawaban spt jawaban si Belang, hingga krnnya didoa kan, “Jika engkau berdusta maka semoga engkau kembali spt keadaanmu semula.” Akhirnya dtglah Malaikat itu kpd si Buta dgn menyamar spt keadaan si Buta dahulu semasa ia miskin dan berkata, “Saya seorg miskin dan perantau yg telah putus hubungan dlm perjlnan, tidak dpt meneruskan perjlnan kecuali dgn pertolongan Allah dan bantuanmu. Aku minta demi Allah yg mengembalikan pandangan matamu, satu kambing saja utk meneruskan perjlnanku ini.” Jawab si Buta, “Dahulu aku mmg buta lalu Allah mengembalikan penglihatanku maka kini ambillah sesukamu, aku tidak akan memberatkan sesuatu pun kpdmu yg engkau ambil krn Allah.” Maka berkata Malaikat, “Jagalah harta kekayaanmu, sebenarnya kamu telah diuji maka Allah redha kpdmu dan murka kpd kedua temanmu itu.”

58) Dari Anas r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Jgnlah seorg dari kamu mengharap-harapkan maut disbbkan oleh penderitaan yg dialaminya maka jika harus terpaksa berkata, ucapkanlah, ALLAAHUMMA AHYINII MAAKAANATIL HA AATU KHAIRAN LII WA TAWAFFANII IDZAA KAANATIL WAFAATU KHAIRAN LII (Ya Allah, hidupkanlah aku selama hidup ini lebih baik bagiku dan matikanlah aku apb mati itu lebih baik bagiku).”

59) Dari Abdullah bin Mas’ud r.a. berkata: Ketika selesai perang Hunain, Rasulullah saw mengutamakan pembhg ghanimah kpd beberapa org ter kemuka dari bangsa Quraisy yg baru masuk Islam maka diberikan 100 unta kpd al-Aqra’ bin Habis dan 100 ekor unta utk Uyainah bin Hishn dan beberapa org lainnya dari pemuka bangsa Quraisy sehingga ada seseorg berkata, “Demi Allah, pembhg ini tidak adil dan tidak krn Allah.” Ibnu Mas’ud berkata, “Demi Allah, akan saya smpikan perkataan itu kpd Rasulullah saw.” Maka saya segera pergi memberitahukan hal itu kpd Rasulullah saw, kemudian beliau berkata, “Siapakah yg adil, jika Allah dan Rasulullah dianggap tidak adil?” Kemudian beliau berdoa, “Semoga Allah ttp merahmati Musa, sesungguhnya ia telah memperoleh gangguan lebih bnyk dari ini ttpi sabar.” Ibnu Mas’ud berkata, “Saya pasti tidak akan menyampaikan suatu berita spt itu lagi kpd Rasulullah saw sesudah kejadian ini.”

60) Dari Sulaiman bin Shurad r.a. berkata: ketika saya duduk bersama Rasulullah saw, tiba2 ada dua org saling memaki sdg salah satu telah merah wajahnya dan tegang pula urat lehernya maka Rasulullah saw bersabda, “Saya mengetahui suatu kalimat yg apb kalimat itu dibaca, pasti hilang apa yg dirasakannya iaitu A’UDZUBILLAAHI MINASYSYAITHOONIR RAJIIM.”

61) Dari Abdullah bin Mas’ud r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Akan terjadi sepeninggalku sifat monopoli (mementingkan diri sendiri) dan beberapa kemungkaran.” Sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, bgmn pesan tuan kpd kami menghadapi hal itu?” Nabi saw bersabda, “Tunaikanlah kewajibanmu dan mintalah kpd Allah utk mendptkan hakmu.”

62) Dari Abdullah bin Abbas r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Telah ditunjukkan kpdku keadaan umat yg dahulu hingga aku melihat seorg Nabi dgn rombongan yg kecil dan ada Nabi yg mempunyai pengikut satu dua org bahkan ada Nabi yg Tiada pengikutnya. Tiba2 terlihat olehku rombongan yg besar, saya kira itu umatku maka diberitahu kpdku bahawa itu Nabi Musa dan kaumnya ttpi lihatlah ke ufuk kanan dan kirimu. Tiba2 di sana aku melihat rombongan yg besar sekali. Dikatakan kpdku: Itulah umatmu dan di samping mrk ada 70 ribu org yg masuk syurga tanpa perhitungan (hisab).” Stlh itu Nabi bangun dan masuk ke rumahnya sehingga para sahabat saling memperbincangkan org2 yg akan masuk syurga tanpa hisab itu. Ada yg berpendpt, “Mungkin mrk adalah sahabat2 Nabi saw.” Ada pula yg berpendpt, “Mungkin mrk yg lahir dlm Islam dan tidak pernah mempersekutukan Allah.” dan berbagai pendpt lainnya yg mrk sebutkan. Kemudian Rasulullah saw kembali dan bertanya, “Apa yg sdg kamu bicarakan?” Mrk memberitahu kan segala pembicaraan mrk maka Rasulullah saw bersabda, “Mrk yg tidak pernah menjampi atau dijampikan dan tidak suka menilik nasib dgn perantaraan burung dan kpd Tuhan mrk selalu berserah diri (tawakal). Maka bangunlah ‘Ukkasyah bin Mihshan dan berkata, “Ya Rasulullah, doakan semoga Allah memasukkan aku dari golongan mrk.” Nabi saw menjwb, “Engkau termasuk golongan mrk.” Kemudian berdiri org lain, izin dan berkata, “Doakan semoga Allah menjadikan aku dari golongan mrk.” Nabi saw menjwb, “Engkau telah didahului oleh ‘Ukkasyah.”

63) Dari ‘Aisyah r.a. berkata: Ketika Nabi saw masuk ke rumah kami bertepatan dgn adanya seorg wanita maka Nabi saw bertanya, “Siapakah wanita itu?” Jawab ‘Aisyah, “Ini Falunah yg terkenal ibadah solatnya bnyk sekali.” Maka Nabi saw bersabda, “Ah (kata yg menyatakan kurang senang), hendaklah ia mengerjakan menurut kadar kemampuannya dgn tidak memaksakan diri maka Allah tidak akan jemu (bosan) menerima amalmu sehingga kamu sendiri yg jemu beramal dan perilaku agama yg disukai Allah ialah yg dikerjakan terus-menerus.”

64) Dari Abu Musa r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Perumpamaan tuntunan hidayah dan ilmu yg diutuskan Allah kpdku adalah bagaikan hujan yg turun ke bumi. Ada tanah yg subur menerima air dan menumbuhkan tanaman dan rumput yg bnyk dan ada yg keras tidak dpt menahan air dan tidak dpt menumbuhkan tumbuh2an. Demikianlah contoh org yg mengerti agama Allah lalu belajar dan mengajar dan org yg tidak dpt menerima sama sekali petunjuk ajaran Allah yg diutuskan kpdmu.”

65) Dari ‘Utban bin Malik r.a. berkata: Ketika Nabi saw selesai solat beliau bertanya, “Dimanakah Malik bin al-Dakhsyum?” Dijawab oleh seseorg, “Dia itu munafik, tidak suka Allah dan Rasulullah.” Maka Nabi saw bersabda, “Jgn berkata demikian, tidakkah engkau tahu bahawa dia telah mengucapkan LAA ILAAHA ILLALLAAH dgn ikhlas krn Allah? dan Allah telah mengharamkan api neraka kpd siapa yg mengucapkanLAA ILAAHA ILLALLAAH dgn ikhlas krnNya”

66) Dari Abu Zaid (Usamah) bin Zaid Haritsah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Seseorg dihadapkan di hari kiamat kemudian dilemparkan ke dlm neraka maka keluar usus perutnya lalu berputar-putar di dlm neraka bagaikan himar yg berputar di sekitar penggilingan. Maka kerumunan ahli neraka padanya sambil bertanya, “Hai Fulan, mengapakah engkau, bukankah engkau dahulu yg menganjurkan kebaikan dan mencegah kemunkaran?” Jawabnya, “Benar, aku dahulu menganjurkan kebaikan, ttp tidak saya kerjakan dan mencegah kemunkaran ttp saya kerjakan.”

67) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Siapa yg merasa pernah berbuat aniaya terhadap saudaranya baik menygkut kehormatan, harta atau lainnya hendaklah ia segera meminta halal (maaf)nya skrg juga seblm dtg suatu hari yg ketika itu Tiada harta dinar atau dirham. Jika ia mempunyai amal shaleh maka akan diambil menurut penganiayaannya dan jika tidak mempunyai hasanat (kebaikan) maka akan diambilkan dari kejahatan org yg dianiaya utk ditangguhkan kpdnya.”

68) Dari An-Nu’man bin Basyir r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Perumpamaan org2 Mu’min dlm cinta mencintai, kasih mengasihi dan rahmat merahmati adalah bagaikan satu badan, apb salah satu anggotanya menderita sakit maka menjalarkan penderitaan itu ke seluruh badan hingga tidak dpt tidur dan panas.”

69) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Org yg menyantuni janda dan org miskin adalah bagaikan org yg berjihad fi sabilillah bahkan spt org yg tidak pernah berhenti puasa dan bagun solat mlm.”

70) Dari Jundub bin Abdullah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa memperdgrkan amalnya kpd org lain maka Allah akan mempermalukannya di hari kiamat dan brgsiapa yg memperlihatkan amalnya kpd org lain maka Allah akan membalas riya’nya itu.”

71) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Tinggalkan 7 dosa yg akan membinasakan.” Sahabat bertanya, “Apakah itu, ya Rasulullah?” Nabi saw menjawab, “Menyekutukan Allah, Sihir (tenung), membunuh jiwa yg diharamkan Allah membunuhnya kecuali dgn hak, memakan riba, memakan harta anak yatim, melarikan diri pada waktu perang, menuduh wanita Mu’minat yg sopan dgn tuduhan berzina.”

72) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Seorg perempuan disiksa krn kucing yg dikurungnya hingga mati maka ia dimasukkan ke dlm neraka disbbkan ia tidak memberi makan dan minum ketika mengurungnya dan tidak pula melepaskannya agar memakan binatang2 melata di bumi.”

73) Dari Ibnu Mas’ud r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Mencaci maki seorg Muslim adalah fasiq (melanggar agama) dan memerangi seorg Muslim adalah kafir.”

74) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa menuduh hamba sahayanya berzina maka ia akan dihukum dera pada hari kiamat kecuali jika benar tuduhannya.”

75) Dari Ibnu Abbas r.a. berkata: Rasulullah saw berjln melalui dua kuburan maka beliau bersabda, “Sesungguhnya kedua org dlm kubur ini sdg disiksa padahal keduanya tidak disiksa krn perkara yg besar. Adapun yg satu maka ia biasa berjln mengadu domba sdg yg kedua tidak menyelesaikan kencingnya (tidak membersihkan bekas kencingnya).

76) Dari Hudzaifah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Tidak akan masuk syurga org yg suka mengadu domba.”

77) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa percaya kpd Allah dan hari kemudian hendaklah ia berkata baik atau diam.”

78) Dari Abu Musa r.a. berkata: Saya bertanya, “Ya Rasulullah siapakah diantara kaum Muslimin yg paling utama?” Nabi saw menjawab, “Siapa yg selamat semua org Islam dari (kejahatan) lidah dan tgnnya.”

79) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sungguh ada kalanya seorg hamba berbicara sepatah kata yg tidak diperhatikan maka tiba2 ia tergelincir ke dlm neraka oleh sbb kalimat itu, lebih jauh dari jarak antara timur dan barat.”

80) “3 hal yg apb seseorg berada di dlmnya akan merasakan manisnya iman. Pertama apb org itu mencintai Allah dan RasulNya melebihi cintanya kpd yg lain.”

81) “Demi yg jiwaku dlm genggaman-Nya, tidak sempurna iman seseorg di antara kamu smpi aku lebih dicintai olehnya melebihi bapa dan anaknya.”

82) “Brgsiapa yg berada dlm keadaan aman di tengah kaumnya, sihat tubuhnya, ada yg akan dimakan hari itu maka sptnya dunia telah digiring kpdnya dgn segala isinya.”

83) “Bila kamu hendak tidur, berwudhulah kamu sbgmn kamu berwudhu utk solat dan miringkanlah badanmu pada sisi sebelah kanan.”

84) Dari Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw ketika menjelang tidur beliau berdoa, “Segala puji bagi Allah yg telah memberi makan dan menjaga kita serta mencukupi segala keperluan kita betapa bnyk org yg tidak tercukupi keperluannya dan tidak punya tmpt tinggal.”

85) Dari Abdullah bin Mas’ud bahawa Rasulullah saw bersabda, “Tidak akan masuk syurga org yg dihatinya ada setitik kesombongan.”

86) Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda, “Ketika seseorg berjln dgn sombongnya dan takjub kpd dirinya sendiri dan dgn rambut yg disisir, berlagak dlm jlnnya maka Allah tiba2 membenamkannya ke tanah sehingga turun dan tenggelam smpi hari kiamat.”

87) “Brgsiapa yg beriman kpd Allah dan hari kiamat, hendaklah dia menghor-mati tamunya, hak tamu sbg hadiah adalah sehari semlm dan hak org bertamu itu selama 3 hari, selebihnya adalah sedekah. Dan tidak boleh melakukan sesuatu yg membuat kesal tuan rumah.”

88) “Senyumanmu ketika bertemu saudaramu adalah sedekah.”

89) Dari Ibnu Abbas bahawa Rasulullah saw pernah melihat sahabat memakai cincin emas, lalu beliau melucut dan membuangnya, lalu berkata, “Seseorg di antara kalian telah memasang bara api neraka ditgnnya.”

90) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Demi Allah, aku mohon ampun dan bertaubat lebih dari 70kali dlm sehari.”

91) “Org yg kikir adalah org yg apb aku disebut dihadapannya, org itu tidak mau berselawat kpdku.”

92) “TIdak berkumpul satu kaum dlm majlis dan tidak disebut di dlmnya nama Allah serta tidak berselawat kpd nabinya kecuali ditimpakan kpd mrk kebohongan. Kalau Allah menghendaki mrk akan disiksa dan kalau Dia berkehendak mrk diampuni.”

93) Dari Mu’az r.a. berkata: Rasulullah saw mengutus saya sbg gubernur di negeri Yaman maka Rasulullah saw berpesa kpdku, “Engkau akan menghadapi kaum ahli kitab maka ajaklah mrk kembali kpd kalimat Syahadat bahawa Tiada Tuhan kecuali Allah dan aku adalah Rasulullah. Jika mrk telah menurut kpd ajakan itu, beritahukanlah bahawa Allah telah mewajibkan atas mrk mengerja kan solat 5 kali sehari semlm dlm 5 waktu. Jika mrk telah taat, beritahukanlah bahawa Allah mewajibkan mrk mengeluarkan zakat (sedekah) yg diambil dari org2 kaya dan diberikan kpd fakir miskin. Jika mrk telah menaati itu maka berhati2lah kamu dari kekayaan mrk terutama yg benar2 mrk sygi dan takutlah kamu dari doa org yg teraniaya krn Tiada dinding antara doa itu dgn Allah.”

94) Dari Abu Humaid (Abdurrahman) bin Sa’ad Saldy r.a. berkata: Rasulullah saw mengangkat Ibnu al-Lutbiyah dari suku al-Azd utk mengumpulkan zakat dan ketika ia telah kembali kpd Rasulullah, ia berkata, “Yg ini utkmu dan yg ini saya terima sbg hadiah dari org2.” Maka Rasulullah saw segera naik ke atas mimbar dan stlh memuji syukur kpd Allah, beliau berkata, “Amma ba’du, adapun saya mengangkat seseorg utk suatu tugas yg diberikan. Ini bhgmu dan ini saya sendiri telah mendpt hadiah dari org2. Mengapakah ia tidak duduk2 saja di rumah ibu atau ayahnya sehingga dtg hadiah itu kpdnya jika mmg benar2 demikian. Demi Allah Tiada seorg yg mengambil sesuatu yg bukan haknya kecuali pasti akan dipikulnya di hari kiamat. Maka saya akan ketahui seseorg yg memikul unta atau lembu atau kambing yg mengembik.” Kemudian Rasulullah saw mengangkat kedua tgnnya sehingga terlihat putih ketiaknya sambil bersabda, “ALLAHUMMA HAL BALLAGHTU (Ya Allah, saya telah menyampaikan).”

95) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Jika salah seorg kamu mengerjakan solat mengimami org bnyk maka hendaklah ia meringan kan krn mungkin diantara makmum ada org lemah, org sakit atau org tua dan apbi melaksanakan solat sendirian maka bolehlah memanjangkan sesukanya.”

96) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Seorg Muslim adalah saudara bagi sesama Muslim yg lain; tidak boleh menganiaya atau membiarkan dianiaya dan brgsiapa memenuhi hajat saudaranya maka Allah akan melaksanakan hajatnya dan brgsiapa membebaskan kesusahan seorg Muslim maka Allah akan membebaskannya di hari kiamat. Dan brgsiapa menutupi aib seorg Muslim maka Allah akan menutupi aibnya di hari kiamat.”

97) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa melapangkan suatu kesukaran dunia pada seorg Mukmin maka Allah akan baginya kesukaran hari kiamat dan brgsiapa meringankan kemiskinan seorg miskin maka Allah akan meringankan baginya di dunia dan di akhirat. Dan brgsiapa menutupi aib org Muslim maka Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah akan menolong hambaNya selama hamba itu menolong saudaranya. Dan brgsiapa menempuh jln utk menuntut ilmu maka Allah akan memudahkan baginya jln ke syurga. Dan tidak berkumpul suatu kaum dlm Baitullah (masjid utk membaca dan mempelajari kitab Allah melainkan diturun kan kpd mrk ketenangan dan diliputi rahmat, dikerumuni Malaikat dan disebut2 oleh Allah di dpn para MalaikatNya dan brgsiapa yg lambat amal perbuatan nya maka tidak dpt dipercpt oleh nasab (tidak lekas naik darjatnya).”

98) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Tidak dihalalkan bagi seorg isteri berpuasa sunnah ketika suaminya di rumah melainkan dgn izin suaminya. Dan tidak boleh bagi isteri mengizinkan org lain masuk ke rumahnya melainkan dgn izin suaminya.”

99) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Kamu sekalian adalah pemimpin dan kamu akan ditanya mengenai kepemimpinanmu. Imam (Penguasa) adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepemimpinannya. Seorg leaki adalah pemimpin keluarganya dan bertggjwb mengenai kepemim-pinannya. Isteri adalah pemimpin rumah tangga suaminya dan bertggjwb atas kepemimpinannya. Pelayan (buruh) adalah pemeliharaharta majikannya dan akan ditanya mengenai pemeliharaannya. Maka kamu sekalian adalah pemimpin dan masing2 bertggjwb atas kepemimpinannya.”

100) Dari Abdullah bin ‘Amr bin al-Ash r.a. berkata: Ada seseorg dtg meng-hadap kpd Rasulullah saw dan berkata, “Saya berbai’at kpdmu, ya Rasulullah, utk berhijrah dan berjihad dgn mengharap pahala dari Allah.” Rasulullah saw bertanya, “Apakah ada yg masih hidup salah seorg dari ayah bundamu?” Org itu menjawab, “Bahkan keduanya masih hidup.” Rasulullah saw bersabda, “Engkau mengharap pahala dari Allah?” Org itu menjawab, “Ya.” Nabi saw bersabda, “Kembalilah kpd kedua org tuamu dan perbaikilah pelayananmu kpd keduanya.”

101) Dari Abu Musa al-Asy’ari r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya perumpamaan sahabat yg baik dan sahabat yg buruk bagaikan pembawa misk (kasturi) dan peniup api. Maka pembawa misk itu ada kalanya memberi kpdmu atau engkau memberi kpdnya atau engkau mendpt bau harum dpdnya. Adapun peniup api maka kalau tidak membakar pakaianmumaka kau akan mendptkan bau busuk dpdnya.”

102) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda,”Aku diperintah utk memerangi manusia sehingga mrk mengakui bahawa Tiada Tuhan yg patut disembah dgn sesungguhnya kecuali Allah dan bahawa Nabi Muhammad saw adalah utusan Allah, menegakkan solat dan mengeluarkan zakat. Maka apb mrk telah mengerjakan semua itu, bererti telah terjamin dpdku darah dan harta mrk kecuali krn kewajiban Islam dan perhitungan mrk terserah kpd Allah.”

103) Dari Abu Sa’id al-Khudri r.a. berkata: Rasulullah saw duduk di atas mimbar dan kami duduk di sekitanya kemudian Nabi saw bersabda, “Sesungguhnya di antara yg aku khuatirkan sepeninggal aku nanti adalah terbuka lebarnya atas kamu kemewahan dan keindahan dunia.”

104) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Lihatlah kpd org yg berada di bwhmu dan jgn melihat kpd org yg berada di atasmu krn yg demikian itu lebih layak supaya kamu tidak meremehkan nikmat Allah kpdmu.”

105) Dari Hakim bin Hizam r.a. berkata:Rasulullah saw bersabda, “Tgn yg di lebih baik dari tgn yg di bwh dan dahulukan dlm bersedekah kpd org2 yg menjadi tanggunganmu. Sebaik-baiknya sedekah adalah yg masih menyisakan kekayaan. Brgsiapa memelihara kehormatan dirinya, Allah akan memelihara kehormatan dirinya dan brgsiapa mencukupkan dgn kekayaan yg ada maka Allah akan mencukupinya.”

106) Dari Umar r.a. berkata: “Saat kami duduk dkt Rasulullah saw di suatu hari maka tiba2 tampaklah oleh kami seorg lelaki memakai pakaian sgt putih dan berambut sgt hitam, tidak terlihat padanya bekas (tanda2) dlm perjlnan dan tidak seorg pun diantara kami yg mengenalnya maka duduklah ia dihadapan Nabi saw lalu menyandarkan lututnya pada lutut Nabi saw lalu meletakkan tgnnya di atas paha Nabi saw kemudian ia berkata, “Hai Muhammad, beritahu kanlah padaku ttg Islam!” Maka jawab Rasulullah saw, “Islam iaitu engkau bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan sungguh Muhammad itu utusan Allah, menegakkan solat, mengeluarkan zakat, berpuasa bln Ramadan dan mengerjakan Hajji ke Baitullah (Mekkah) jika engkau kuasa menjlninya.” Ber kata org itu, “Benar.” Kami hairan, ia bertanya dan ia pula ya membenarkan nya. Maka bertanya lagi org itu, “Beritahukanlah padaku ttg Iman.” Jawab Nabi saw, “Engkau beriman kpd Allah dan MalaikatNya, kpd Kitab2Nya, kpd Rasul2 Nya, kpd hari Qiamat dan beriman kpd Qadar baik dan yg buruk.” Berkatalah org itu, “Benar.” Bertanya lagi org itu, “Maka beritahu kanlah padaku ttg Ihsan.” Jawab Nabi, “Engkau beribadah (mengabdi) kpd Allah seakan2 engkau melihat kpdNya, sekalipun engkau tidak dpt melihatNya maka sesungguhnya ia melihat engkau.” Tanya org itu lagi, “Beritahukanlah aku ttg hari Qiamat.” Jawab Nabi, “Org yg ditanya tidak lebih tahu dari si penanya.” Tanya org itu lagi, “Beritahu kanlah aku ttg tanda2nya.” Jawab Nabi, “Diantara nya jika seorg hamba telah melahirkan majikannya dan jika engkau melihat org yg tadinya miskin papa, berbaju compang-camping, sbg penggembala kambing sudah berkemampuan, berlumba2 dlm kemegahan bangunan.” Kemudian pergilah org tadi. Aku diam tenang sejenak kemudian Nabi saw berkata, “Wahai Umar tahukah engkau siapa yg bertanya tadi?” Jawabku, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui.” Nabi saw berkata, “Dia itu Jibril dtg kpd kalian mengajarkan ttg agama kalian.”

107) Dari Abi Abdirrahman Abdillah bin Mas’ud r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw dan dialah yg selalu benar dan dibenarkan, “Sesungguhnya setiap kamu dikumpulkan kejadiannya dlm rahim ibunya empat puluh hari berupa nutfah. Kemudian menjadi segumpal darah selama itu juga (empat puluh hari), kemudian menjadi gumpalan spt sekerat daging selama itu juga, kemudian diutus kpdnya Malaikat maka ia meniupkan roh padanya dan dittpkan empat perkara, ditentukan rezekinya, ajalnya, amalnya, ia celaka atau bahagia. Maka demi Allah yg tiada Tuhan selain dpdNya, sungguh seorg di antara kamu ada yg melakukan pekerjaan ahli syurga sehingga Tiada antara dia dan syurga itu kecuali sehasta saja maka dahululah atasnya takdir Allah, lalu ia lakukan pekerjaan ahli neraka maka iapun masuk neraka.” Dan sungguh salah seorg diantara kamu melakukan pekerjaan ahli neraka sehingga Tiada antara dia dan neraka kecuali sehasta saja maka dahululah ketentuan Allah atasnya, lalu ia melakukan pekerjaan ahli syurga maka iapun masuk ke dlm syurga.”

108) Dari Ummil Mu’minin, ibunya Abdillah, Aisyah r.a. berkata: “Telah bersabda Rasulullah saw, “Brgsiapa yg mengada2kan sesuatu yg baru (bid’ah) dlm urusan (agama) kami ini, yg tidak kami perintahkan maka hal itu ditolak.”

109) Dari Abi Abdillah An-Nu’man bin Basyir r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sungguh sesuatu yg halal itu jelas dan yg haram itu jelas, antara keduanya ada hal yg samar2 (syubhat) yg kebnykan manusia tidak tahu. Maka siapa yg menjaga dirinya dari syubhat itu maka ia telah membersih kan agama dan kehormatannya dan siapa yg melakukan perkara syubhat itu maka ia jatuh dlm perkara haram spt penggembala di sekeliling tanah larangan (milik org), lambat laun ia akan masuk ke dlmnya. Ingatlah setiap raja ada larangannya. Ingatlah bahawa larangan Allah adalah apa2 yg diharamkanNya. Ingatlah bhw dlm jasad itu ada sekerat daging, jika ia baik, baiklah jasad seluruhnya dan jika ia rusak maka rusaklah jasad seluruhnya. Sepotong daging itu adalah hati.”

110) Dari Abi Ruqayyah Tamim bin Aus Ad-Daari r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Agama itu adalah nasihat.” Kami bertanya, “Utk siapa ya Rasulullah?” Rasulullah saw bersabda, “Bagi Allah, Kitab-Nya, Rasul-Nya, Imam-imam Muslimin dan bagi Muslimin umumnya.”

111) Dari Abi Hurairah Abdir-Rahman bin Shakhr r.a. berkata: Aku telah mendgr Rasulullah saw bersabda, “Apa-apa yg telah kami larang utkmu maka jauhilah dan apa-apa yg telah kami perintahkan kpdmu maka kerjakanlah sebolehmu. Celakanya org2 seblm kamu adalah krn bnyk pertanyaan dan perselisihan terhadap Nabi-nabi mrk (tidak mau taat dan patuh).”

112) Dari Abi Muhammad Al Hasan bin Ali bin Abi Thalib cucu Rasulullah saw dan kesygannya berkata: Aku telah hafal sabda dari Rasulullah saw, “Tinggalkanlah apa-apa yg meragukan kamu, kerjakan apa-apa yg tidak meragukan kamu.”

113) Dari An-Nawas bin Sam’an r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Kebaikan itu adalah akhlak yg baik dan dosa adalah apa2 yg meragukan jiwamu dan engkau tidak suka dilihat org lain dlm melakukan hal itu.”

114) Dari Ibnu Abbas r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya Allah telah memaafkan (krnku) dari umatku amal2 yg khilaf, lupa dan yg dipaksakan atas mrk.”

115) Dari Abi Abbas Sahl bin Sa’ad As-Sa’idi r.a. berkata: Seorg lelaki dtg kpd Nabi saw dan berkata, “Wahai Rasulullah! Tunjukkilah aku pada suatu amal yg jika aku kerjakan, aku dicintai Allah dan dicintai manusia. Maka Rasulullah saw bersabda, “Zuhudlah engkau akan dunia, pasti Allah mencintai engkau. Zuhudlah engkau akan apa yg ada pada manusia, pasti manusia mencintai engkau.”

116) Dari Abi Tsa’labah Al-Khusyani Jurtsum bin Nasyir r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya Allah Taala telah mewajibkan beberapa kewajiban maka jgnlah kamu meninggalkannya dan telah menentukan beberapa batas maka jgnlah kamu melampauinya dan telah mengharamkan beberapa perkara maka jgnlah kamu melanggarnya dan Ia telah diam dari beberapa perkara sbb rahmat bagimu bukan krn lupa maka jgnlah kamu mempersoalkannya.”

117) Dari Abi Zar Al-Ghiffari r.a. dari Nabi saw yg diriwayatkan dari Allah Azza wajalla: Sesungguhnya Allah swt telah berfirman, “Hai hambaKu! Sesungguh nya Aku haramkan perilaku zalim atas diriKu dan Aku jadikan di antaramu haram maka jgnlah kamu saling menzalimi. Hai hambaKu! Kamu semua sesat kecuali org yg telah Kami beri petunjuk maka hendaklah minta petunjuk kpdKu, pasti Aku beri petunjuk. Hai hambaKu! Kamu semuanya lapar kecuali yg telah Aku beri makan, hendaklah kamu minta makan kpd-Ku, pasti Aku memberi makan padamu. Hai hambaKu! Kamu semua telanjang kecuali yg telah Aku beri pakaian, hendaklah kamu minta pakaian kpd-Ku, pasti Aku memberi pakaian padamu. Hai hambaKu! Sungguh kalian lakukan kesalahan siang dan mlm dan Aku mengampuni dosa2 itu semua maka mintalah ampun kpdKu, pasti Aku akan mengampuni kalian. Hai hambaKu! Sungguh kalian tidak dpt membinasa kan Akudan kalian tidak dpt memberi manfaat kpdKu. Hai hambaKu! Jika org terdahulu dan org yg terakhir dpdmu, manusia dan jin semuanya, mrk itu berhati taqwa spt paling taqwa diantaramu, hal itu tidak akan menambah kerajaanKu sedikit juga. Hai hamba-Ku! Jika yg pertama dan terakhir dpdmu, manusia dan jin seluruhnya, mrk berhati jahat spt paling jahat diantaramu, itu tidak akan mengurangi kerajaan-Ku sedikitpun. Hai hambaKu! Jika org terdahulu dan terakhir diantaramu, manusia dan jin semuanya, mrk berada di bumi yg satu, mrk meminta kpdKu maka Aku berikan setiap org permintaannya, hal itu tidaklah mengurangi apa yg ada padaKu, melainkan spt sebatang jarum dimasukkan ke laut. Hai hambaKu Sungguh itu semua amal perbuatanmu. Aku catat semuanya bagimu sekalian kemudian Kami membalasnya. Maka brgsiapa mendpt kebaikan hendaklah bersyukur kpd Allah dan brgsiapa mendpt selain itu maka jgnlah ia menyalahkan kecuali dirinya sendiri.”

118) Dari Abi Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya Allah itu baik, tidak menerima sesuatu kecuali yg baik. Dan sesungguhnya Allah tlh memerintahkan kpd org2 Mu’min dgn apa yg telah diperintahkan kpd Rasul2 maka Allah telah berfirman, “Hai Rasul2! Makanlah dari segala sesuatu yg baik dan bekerjalah kamu dgn pekerjaan yg baik.” Allah berfirman, “Hai org2 yg beriman! Makanlah dari apa yg telah Kami rezekikan padamu.” Kemudian beliau menceritakan seorg lelaki yg telah jauh perjlnannya, rambutnya kusut penuh debu. Dia berkata: Wahai Rabbi, Wahai Rabbi sdg makanannya haram, pakaiannya haram dan kenyg dgn brg haram maka bgmn akan diterima doanya?

119) Dari Abi Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw berkata: Bahawa Allah berfirman, “Brgsiapa memusuhi org yg setia pada-Ku, sesungguhnya Aku telah menyatakan PERANG terhadapnya dan tidaklah beramal seorg hamba-Ku yg lebih Ku sukai spt jika ia melakukan kewajiban yg Ku perintahkan atasnya. Dan selalu hamba-Ku bertaqarrub kpd-Ku dgn sunnah hingga Aku mencintainya dan jika Aku mencintainya, jadilah Aku sbg telinganya utk mendgr dan sbg matanya utk melihat dan sbg tgnnya utk berjuang dan sbg kakinya utk berjln dan jika ia minta kpdKu pasti Aku memberinya dan jika ia meminta perlindungan kpdKu pasti Aku memberi perlindungan kpdnya.”

120) Dari Anas r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda: Allah Taala berfirman, “Wahai anak Adam! Selagi engkau meminta dan berharap kpdKu, maka Aku akan ampunkan segala dosa yg telah terlanjur dan tidak Aku perdulikan lagi. Wahai anak Adam! Walaupun dosamu smpi setinggi langit kemudian meminta ampun kpdKu nescaya Aku memberi ampun kpdmu. Wahai anak Adam! Jika engkau dtg kpdKu dgn dosa sepenuh isi bumi ttpi engkau tidak sekutukan sesuatu yg lain dgnKu, nescaya Aku dtg padamu dgn ampunan sepenuh bumi pula.”

121) “Hai segenap manusia, sebarkanlah salam, sedekahkanlah makanan dan sambunglah tali persaudaraan (silahturrahmi) serta solatlah di kala manusia tidur di kegelapan mlm, nescaya kamu akan masuk syurga dgn penuh kesejahteraan.”

122) Dari Abu Hurairah berkata: Aku bertanya kpd Rasulullah saw, bgmn bangunan syurga itu? Beliau menjawab, “Terbuat dari batu bata perak dan emas, sdg perekatnya adalah kesturi yg sgt wangi, bebatuannya dari mutiara dan permata yaqut, sdg debunya adalah za’faran (sejenis kunyit). Brgsiapa yg memasukinya, ia akan senang, tidak pernah susah dan akan kekal tidak pernah mati, pakaiannya tidak pernah kumal dan masa mudanya tidak pernah sirna.”

123) Dari Abu Hurairah r.a. berkata Nabi saw bersabda, “Brgsiapa memberi infaq kpd dua org isteri di jln Allah maka ia akan diseru di syurga, ‘Hai Abdullah, ini adalah suatu kebajikan.’ Jika ia termasuk org yg tekun solat maka ia akan diseru dari Pintu Solat. Apb ia ahlul jihad maka akan diseru dari Pintu Jihad. Jika ia org yg suka bersedekah maka ia akan dipanggil dari Pintu Sedekah. Begitu pula jika ia tergolong org yg rajin puasa maka akan diseru dari Pintu Rayyaan.” Kemudian Abu Bakar r.a. berkata, “Wahai Rasulullah, tidaklah seseorg diseru dari pintu2 ini krn darurat. Adakah seseorg yg dipanggil dari seluruh pintu tersebut?” Rasulullah saw menjawab, “Ya dan aku berharap engkau salah satunya.”

124) Dari Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Pada hari kiamat aku dtg mengetuk pintu syurga. Kemudian penjaganya (malaikat) bertanya, ‘Siapakah engkau?’ ‘Muhammad’ jawabku. Lalu malaikat itu berkata, “Aku dilarang oleh Allah utk membuka pintu syurga ini kpd siapa pun seblm engkau.’”

125) Dari Abu Musa Al Asy’ari r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya perumpamaanku dgn apa yg kubawa dari Allah adalah laksana seorg lelaki yg mendtgi suatu kaum. Lelaki tersebut berkata, ‘Aku melihat tentera dgn mataku dan sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan yg berterus-terang. Maka taatilah.’ Sekelompok kaum ada yg menaatinya dan mrk pergi sehingga mrk selamat. S'mtara sekelompok yg lain diam di tmptnya sehingga diserang musuh dan hancur binasa. Kelompok yg pertama spt org yg menaati aku, sdgkan kelompok kedua spt org yg tidak menaatiku.”

126) “Brgsiapa yg mati tidak berperang dan tidak terlintas di hatinya utk ikut berperang maka ia mati membawa sifat kemunafikan.”

127) Dari Usman bin ‘Affan r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Tidaklah seseorg memasuki waktu solat wajib kemudian ia berwudhu’ dgn sempurna dan solat dgn khusyu’, sambil memelihara ruku’nya, melainkan akan terhapus dosa2nya yg telah lalu selama tidak melakukan dosa besar, hal itu berlaku sepjg masa.”

128) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Ketika Allah menciptakan makhluk, Ia menulis di buku (catatan) s'mtara di sisi-Nya di atas Arasy-Nya, ‘Rahmat-Ku mengalahkan murka-Ku.’”

129) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sekiranya seorg mukmin mengetahui siksaan Allah, nescaya tidak seorg pun yg tamak terhadap syurga-Nya. Dan seandainya seorg kafir mengetahui rahmat Allah, nescaya ia tidak putus asa dari syurga-Nya.”

130) Dari Abu Barzah Al Aslamy r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Seorg hamba tidak bergeser dari tmptnya pada hari kiamat sehingga ditanya empat hal; Pertama, mengenai umurnya dihabiskan utk apa; Kedua, mengenai ilmunya digunakan utk apa; Ke3, mengenai hartanya dipakai utk apa dan dari mana asalnya; Keempat, mengenai tubuhnya yg sihat dimanfaat kan utk apa.”

131) Dari Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Jika Allah menghendaki kebaikan bagi seorg hamba maka Allah menyegerakan siksaannya di dunia. Dan jika Allah menghendaki keburukan bagi hamba-Nya maka Ia menangguhkannya smpi pada hari kiamat nanti.”

132) “Brgsiapa yg diinginkan oleh Allah sbg org yg baik baik maka Ia memberikannya pemahaman dlm agama.”

133) “Sesungguhnya lelaki yg paling dibenci Allah ialah yg paling sgt gigih dlm permusuhan.”

134) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Mukmin yg paling sempurna imannya ialah yg paling baik akhlaknya dan org yg paling baik di antaramu ialah yg paling baik terhadap keluarganya.”

135) Dari Mu’az bin Jabal r.a. berkata: “Aku bertanya, “Wahai Rasulullah, ceritakanlah kpdku ttg satu amal yg memasukkan aku ke syurga dan menjauhkanku dari neraka!” Rasulullah saw menjawab, ‘Engkau menanyakan kpdku ttg perkara besar yg sebenarnya mudah bagi org yg diberi kemudahan oleh Allah utk menjlnkannya iaitu hendaklah engkau beribadah kpd Allah tanpa menyekutukan-Nya dgn sesuatu pun, mendirikan solat, membayar zakat, puasa di bln Ramadan dan pergi haji ke Baitullah.’ 

Kemudian beliau bersabda, ‘Tiada kah kau kuberitahu ttg pintu2 kebaikan? Puasa itu adalah perisai, sedekah memadamkan dosa atau kesalahan spt air membunuh api dan solat di tengah mlm.’ Lalu Rasulullah saw membaca ayat betikut: ‘Lambung mrk rtidak mahug dari tmpt tidurnya sdg mrk berdoa kpd Rabb-nya dgn rasa takut dan penuh harap serta menafkahkan sebhg rezeki yg Kami berikan kpd mrk. Seorg pun tidak mengetahui apa yg disembunyikan utk mrk, iaitu (bermcm2 nikamat) yg sedap dipandang mata sbg balasan terhadap apa yg telah mrk kerjakan.’ (As Sajdah 16-17). Lalu beliau bersabda, ‘Tidakkah kau kuberitahukan ttg pokok segala perkara, tiang dan puncaknya?’ 

Aku menjwb, “Tentu, wahai Rasulullah!” Maka beliau berkata, ‘Pokok segala perkara ialah Islam, tiangnya ialah solat, puncaknya adalah jihad!’ ‘Tiadakah kau kuberitahu ttg penopang semuanya itu?’ tanya beliau lagi. “Ya,” jawabku. Maka Rasulullah memegang lidahnya sambil bersabda, ‘Peliharalah ini!’ Kemudian aku bertanya, “Wahai Nabiyullah, apakah kita akan disiksa krn pembicaraann kita?” Maka Rasulullah saw bersabda, ‘Hai … ibumu kehilanganmu! Bukankah wajah (atau hidung) manusia disungkurkan ke api neraka, lantaran dosa2 dari tergelincirnya lidah2 mrk?’”

136) Dari Abu Hurairah r.a. bhw Rasulullah saw bersabda kpd Bilal, “Hai Bilal, ceritakanlah kpdku amal apa yg paling bnyk mengandung harapan yg telah kau kerjakan dlm Islam. Aku mendgr suara terompahmu di hadapanku di syurga.” Bilal menjawab, “Aku tidak mengerjakan amalan yg istimewa, selain melakukan solat setiap usai wudhu di siang dan di mlm hari. Suatu solat yg dittpkan utk aku lakukan.”

137) Dari Abu Hurairah r.a. berkata, “Ketika kami sdg bersama Rasulullah saw maka tampillah Bilal utk azan.” Selesai Bilal azan, Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa mengucapkan kalimat ini dgn yakin, ia pasti masuk syurga.”

138) Dari Abu Said Al Khudri r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Jika kalian mendgr muazin maka ikutilah apa yg diucapkannya.”

139) Dari Rabi’ah bin Ka’ab r.a. berkata, “Aku pernah bermlm bersama Rasulullah saw. Ketika aku membawakan air wudhu dan keperluan lainnya, beliau bertanya, ‘Tiadakah engkau bertanya kpdku?’ Maka aku menjawab, ‘Aku meminta supaya aku menjadi temanmu di syurga.’ Beliau bertanya lagi, ‘Tidak meminta yg lain?’ ‘Tidak,’ jawabku. Maka beliau bersabda, ‘Perbnyklah sujud.’”

140) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Amal manusia yg pertama kali dihisab ialah solat.” Allah berfirman kpd malaikat “Periksalah solat hamba-Ku, sempurnakah atau kurang?” Jika sempurna maka tulislah sempurna. Bila kurang, Allah berfirman, “Lihatlah solat sunnahnya, bgmn?” Bila si hamba rajin solat sunnah saat di dunia maka Allah berfirman, “Tambah kanlah solat fardunya dgn solat sunnahnya!” Kemudian malaikat melakukannya.

141) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Seorg lelaki pernah mengunjungi saudaranya di sebuah kampung. Maka Allah mengutus malaikat utk memantaunya. Ketika ia lewat, malaikat bertanya, ‘Mau kemana kau?’ Ia menjawab, ‘Aku akan mengunjungi saudaraku di kampung ini.’ Malaikat bertanya, ‘Apakah krn ada kenikmatan yg akan kamu peroleh darinya (hasil bumi)?’ Ia menjawab, ‘Tidak, aku hanya mencintainya krn Allah.’ Lalu malaikat berkata, ‘Aku adalah utusan Allah utk menyatakan kpdmu bahawa Allah mencintaimu sbgmn kau telah mencintaimu saudaramu krn Dia.’”

142) Dari Anas r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Tidaklah seseorg masuk syurga ingin kembali ke dunia dan dia tidak mempunyai sesuatu pun di dunia kecuali org yg syahid. Ia mengharap dpt kembali ke dunia utk berperang dan terbunuh smpi 10 kali krn kemuliaan yg ia peroleh.”

143) Dari Ubadah bin Shamit r.a. beerkata: Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa bersaksi bahawa tiada Ilah selain Allah, Maha Tunggal Ia, Tiada sekutu bagi-Nya, bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, Isa adalah hamba dan Rasul-Nya, sdg syurga itu hak dan neraka itu hak maka Allah memasukkan ia ke syurga sesuai dgn amalnya di dunia.” Ubadah menambahkan, “Masuk syurga dari pintunya yg delapan sekehendaknya.”

144) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Seorg lelaki bertanya kpd Rasulullah saw, “Ya Rasulullah, kami berlayar di laut dan kami hanya membawa air sedikit, jika kami memakai air itu utk berwudhu’ maka kami akan kehausan; bolehkah kami berwudhu’ dgn air laut?” Rasulullah saw menjawab, “Air laut itu suci lagi menyucikan, bangkainya halal dimakan.”

145) Rasulullah saw bersabda, “Cara mencuci bejana seorg dari kamu, apb dijilat anjing, hendaklah dibasuh 7 kali, salah satunya hendaklah dicampur dgn tanah.”

146) Rasulullah saw bersabda, “Tiap-tiap pekerjaan penting yg tidak dimulai dgn bismillah maka pekerjaan itu kurang berkat.”

147) Dari ‘Aisyah r.a. berkata: Rasulullah saw suka mendahulukan anggota kanan ketika memakai sandal, bersisir, bersuci dan dlm segala halnya.”

148) Dari Busrah binti Shafwan, sesungguhnya Nabi saw berkata, “Lelaki yg menyentuh zakarnya (kemaluannya) jgnlah solat seblm ia berwudhu.”

149) Rasulullah saw berkata kpd Fathimah binti Abi Hubaisy, “Apb dtg haidh itu, hendaklah engkau tinggalkan solat dan apb habis haidh itu, hendaklah engkau mandi dan solat.”

150) Dari ‘Atha bin Yasar, dari Abu Sa’id Al-Khudri berkata: Ada dua org lelaki dlm perjlnan, lalu dtg waktu solat sdgkan air Tiada, lantas keduanya ber tayammum dgn debu yg suci dan solat, kemudian keduanya memperoleh air dan waktu solat masih ada. Seorg diantara keduanya lantas berwudhu dan mengulang solatnya dan yg lain tidak. Kemudian keduanya dtg kpd Rasulullah saw dan diterangkannyalah kejadian itu kpd Rasulullah saw. Beliau lalu berkata kpd org yg tidak mengulang solat, benar engkau dan solatmu sah” dan kpd org yg mengulang solat dgn berwudhu beliau berkata, “Bagimu ganjarannya dua kali lipat.”

151) Rasulullah bersabda, “Brgsiapa memberi makanan bagi org yg puasa, maka ia mendpt ganjaran sebnyk ganjaran org yg puasa itu, tidak kurang sedikit pun.”

152) Dari Anas: Ditanyakan org kpd Rasulullah saw, “Apakah sedekah yg lebih baik?” Rasulullah saw menjawab, “Sedekah yg paling baik ialah sedekah pada bln Ramadan.”

153) Dari Abu Ayyub: Rasulullah saw berkata, “Brgsiapa puasa dlm bln Ramadan, kemudian ia puasa enam hari dlm bln Syawal adalah spt puasa sepjg masa.”

154) Dari Abu Hurairah: Rasulullah saw telah berkata dlm pidato beliau, “Hai manusia! Sesungguhnya Allah telah mewajibkan atas kamu mengerjakan ibadat haji maka hendaklah kamu kerjakan.” Seorg sahabat bertanya, “Apakah setiap tahun, ya Rasulullah?” Beliau diam tidak menjawab dan yg bertanya itu men desak smpi 3 kali. Kemudian Rasulullah saw berkata, “Kalau saya menjawab ‘ya’, sudah tentu menjadi wajib setiap tahun, sdgkan kamu tidak akan kuasa mengerjakannya, biarkanlah apa yg saya tinggalkan (ertinya jgn ditanya krn boleh jadi jawabannya memberatkanmu).”

155) Dari Ibnu ‘Abbas: Nabi saw telah berkata, “Hendaklah kamu bersegera mengerjakan haji maka sesungguhnya seseorg tidak akan menyadari suatu halangan yg akan merintanginya.”

156) Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya segala amal ibadat hanya sah dgn niat.”

157) Dari Ibnu ‘Umar: Nabi saw bersabda, “Tidak boleh bagi perempuan yg ihram memakai tutup kepala dan tidak boleh memakai sarung tgn.”

158) Dari Abu Hurairah: Bahawa Rasulullah saw pernah melewati suatu longgokan makanan yg akan dijual, lantas beliau memasukkan tgn beliau ke dlm longgokan itu, tiba2 jari beliau di dlmnya meraba yg basah. Beliau keluarkan jari beliau yg basah itu dan berkata, “Mengapakah ini?” Jawab yg mempunyai makanan, “Basah krn hujan ya Rasulullah.”Beliau bersabda, “Mengapa tidak engkau taruh di sebelah atas supaya dpt dilihat org? Brgsiapa yg mengelat maka ia bukan umatku.”

159) Dari Ibnu Masud: Sesungguhnya Rasulullah saw bersabda, “Seorg muslim yg mempiutangi seorg muslim 2 kali, seolah2 ia telah bersedekah kpdnya satu kali.”

160) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Ada tujuh golongan yg bakal dinaungi Allah di bwh naungan-Nya, pada hari yg ketika itu Tiada naungan kecuali naungan-Nya iaitu Pemimpin yg adil; Pemuda yg rajin beribadat kpd Allah; Org yg hatinya sentiasa terpaut kpd masjid; Dua org yg berkasih syg krn Allah, baik di waktu berkumpul maupun berpisah; Seorg lelaki yg diajak berbuat serong oleh wanita bangsawan yg cantik kemudian ia menolak dan berkata, ‘Saya takut kpd Allah’; Org yg bersedekah dgn diam-diam; Org yg sentiasa berzikir (ingat) kpd Allah ketika sendirian kemudian mencucurkan air mata.”

161) Dari Usamah bin Zaid r.a. berkata: Rasulullah saw mengutus kami ke Huraqah pada suku Juhainah maka ketika kami smpi disana, pagi2 kami menyerbu. Tiba2 aku dan seorg Ansar bertemu dgn seorg dari mrk. Maka ketika kami telah mengepungnya, ia berkata, “LAA ILAAHA ILLALLAAH.” Maka sahabatku org Anshar itu menyuruh aku menghentikan (tidak membunuhnya) ttp aku terus saja menikam dgn tombakku sehingga matilah dia. Dan ketika kami telah kembali ke Madinah, berita itu telah smpi kpd Rasulullah saw maka beliau bertanya, “Hai Usamah, apakah engkau bunuh dia stlh ia mengucapkan ‘LAA ILAAHA ILLALLAAH’?” Jawabku, “Ya Rasulullah, ia hanya akan menyelamatkan diri.” Rasulullah saw bertanya, “Apakah engkau bunuh dia stlh ia mengucapkan ‘LAA ILAAHA ILLALLAAH’?” Maka Rasulullah saw mengulang2 kalimat itu, sehingga aku ingin andaikan aku baru masuk Islam pada hari itu.

162) Dlm riwayat lain: Rasulullah saw bertanya, “Apakah sesudah ia mengucapkan ‘LAA ILAAHA ILLALLAAH’ masih juga engkau membunuhnya?” Jawabku, “Ya Rasulullah, ia berkata begitu mungkin hanya krn takut kpd senjataku.” Nabi saw bersabda, “Apakah sudah engkau belah dadanya sehingga engkau mengetahui dgn jelas, apakah ia berkata krn takut atau tidak.” Maka Rasulullah saw masih saja mengulang2 kalimat itu, sehingga aku ingin kiranya aku baru masuk Islam pada hari itu.

163) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Dpt dipastikan atas manusia bhgnya dari zina yg pasti mengenainya tanpa dpt dielakkan lagi. Dua mata zinanya adalah pandangan mata; Dua telinga zinanya adalah mendgrkan; Lidah zinanya adalah perkataan; Tgn zinanya adalah menampar; Kaki zinanya adalah melangkah; Hati zinanya adalah menyukai dan mengharapkan. Semua perzinaan itu, kemaluanlah yg membenarkan atau mendustakannya.”

164) Umar bin al-Khaththab r.a. berkata: Saya memberikan kuda kpd seseorg dlm jihad fi sabilillah maka kuda itu disia-siakan oleh org yg saya beri itu. Lalu saya bermaksud membelinya kembali dgn sangkaan bahawa ia akan menjual nya dgn harga murah. Maka saya bertanya kpd Nabi saw. Dijawab, “Jgn engkau membeli dan jgn engkau menarik kembali sedekahmu, meskipun ia memberikan kpdmu dgn harga satu dirham. Krn org yg menarik kembali sedekahnya bagaikan org yg menelan kembali muntahnya.”

165) Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Jauhilah olehmu buruk sangka krn buruk sangka sedusta-dusta berita.”

166) Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Jgnlah kamu menawar barang hanya utk menjerumuskan org lain.”

167) Abu Ayyub r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Tidak dihalalkan bagi seorg Muslim memboikot (memusuhi) saudaranya sesama Muslim lebih dari 3 hari. Keduanya berpapasan lalu yg satu berpaling dan yg lain berpaling.Dan sebaik-baik keduanya ialah yg lebih dahulu memberi salam.”

168) Abu Sa’id (Tsabit) bin adh-Dhahhak al-Anshari r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa bersumpah dgn sesuatu agama selain Islam, padahal ia sengaja berdusta maka ia tercatat sbgmn yg dikatakannya itu. Dan brgsiapa membunuh dirinya dgn sesuatu (alat) maka ia akan disiksa dgn alat itu pula pada hari kiamat. Dan tidak wajib atas seseorg melaksanakan nazar terhadap apa yg tidak dimilikinya. Dan melaknat seorg Mu’min sama ertinya dgn membunuhnya.”

169) Maksud hadis ini ialah apb seseorg berkata, “Demi Allah, jika saya berdusta maka saya kafir,” padahal ia sengaja berdusta maka Allah akan mencatatnya spt apa yg dikatakannya itu.

170) Anas r.a. berkata: Suatu hari Rasulullah saw berkhutbah. Blm pernah aku mendgr Rasulullah saw berkhutbah spt itu. Maka diantaranya Rasulullah saw bersabda, “Andaikan kamu mengetahui apa yg aku ketahui, nescaya kamu sedikit tertawa dan bnyk menangis.” Seketika itu aku melihat sahabat2 Nabi saw menutup mukanya masing2 sambil menangis terisak2. Dlm riwayat lain: Ketika Rasulullah saw mendgr suatu hal mengenai sahabat2 nya maka Rasulullah saw segera berkhutbah memberi nasihat. Dlm khutbah itu Rasulullah saw bersabda, “Telah diperlihatkan kpdku syurga dan neraka, hingga aku merasa blm pernah melihat spt hari ini ttg kebaikan dan kejahatan. Andaikan kamu mengetahui apa yg aku ketahui, pasti kamu akan sedikit tertawa dan bnyk menangis. Maka tidak pernah terjadi pada masa sahabat2 Nabi saw sbgmn hari itu, mrk menutup muka sambil terisak2.

171) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Akan berpeluh manusia di hari kiamat hingga mengalir peluh mrk smpi 70 hasta dan tenggelam mrk dlm peluhnya sendiri hingga ke mulut dan telinga mrk.”

172) Dari Adiy bin Hatim r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Tiadalah seseorg dari kamu melainkan akan berhadapan dan ditanya oleh Tuhan tanpa ada antaranya dgn Tuhan seorg juru bahasa. Maka ia melihat ke sebelah kanannya tiada sesuatu pun kecuali amal perbuatannya yg baik-baik dan ia melihat ke sebelah kiri juga tidak melihat sesuatu pun kecuali amal perbuatannya yg buruk dan ia melihat ke dpnnya maka tidak terlihat kecuali api yg di hadapannya. Maka jagalah dirimu dari api neraka walau dgn bersedekah separuh biji kurma.”

173) Aisyah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Manusia akan dihimpun pada hari kiamat dlm keadaan tidak beralas kaki, telanjang dan masih kulup (blm berkhitan).” ‘Aisyah bertanya, “Ya Rasulullah, apakah lelaki dan perempuan akan berkumpul dan masing-masing akan melihat kpd yg lainnya?” Nabi saw menjawab, “‘Aisyah, suasana pada hari itu jauh lebih berat dari sekadar sebhgnya mrk memperhatikan sebhg yg lain.”

174) Mu’az bin Jabal r.a. berkata: Ketika aku membonceng diblkg Rasulullah saw di atas himar, tiba2 beliau bertanya, “Hai Mu’az, tahukah engkau, apakah hak Allah yg diwajibkan atas hamba? Dan apa kah hak hamba yg akan diberikan oleh Allah?” Jawab Mu’az, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui.” Maka Nabi saw bersabda, “Hak Allah yg diwajibkan atas hamba adalah menyembah kpdNya dan tidak menyekutukanNya dgn sesuatu pun. Dan hak hamba yg akan diberikan Allah adalah tidak akan menyiksa org yg tidak menyekutukanNya.” Saya bertanya, “Bolehkah aku khabarkan yg demikian itu kpd org bnyk?” Jawab Nabi saw, “Jgn, nanti mrk tidak mau berusaha.”

175) Ibnu Mas’ud r.a. berkata: Kami bersama Rasulullah saw dlm qubah, kurang lebih empat puluh org maka Nabi saw bersabda, “Sukakah kamu jika kamu menjadi seperempat dari ahli syurga?” Jawab kami, “Ya.” Bersabda Nabi saw, “Demi Allah yg jiwa Muhammad ada di tgn-Nya, aku mengharap semoga kamu menjadi separuh dari penduduk syurga. Yg demikian itu krn syurga itu tidak dimasuki kecuali oleh org Muslim, sdgkan kamu di tgh2 ahli syirik bagai kan rambut putih di badan lembu hitam atau rambut hitam di kulit lembu merah.”

176) Dari ‘Amr bin ‘Auf r.a. berkata: Rasulullah mengutus Abu ‘Ubaidah bin al-Jarrah r.a. ke Bahrain utk menagih pajak penduduk. Kemudian ia kembali dari Bahrain dgn membawa harta yg sgt bnyk dan kedatgn kembali Abu ‘Ubaidah itu terdgr oleh sahabat Anshar maka mrk pun solat Subuh bersama Rasulullah saw. Kemudian stlh selesai solat mrk menghadap Rasulullah saw maka beliau tersenyum melihat mrk kemudian bersabda, “Mungkin kamu telah mendgr kedatgn Abu ‘Ubaidah yg membawa harta bnyk?” Jawab mrk, “Benar, ya Rasulullah.” Lalu Nabi saw bersabda, “Sambutlah khabar baik dan ttplah berpengharapan baik utk mencapai semua cita2mu. Demi Allah, bukan kemiskinan yg aku khuatirkan atas kamu, ttp aku khuatir kalau terhampar luas dunia ini bagimu, sbgmn telah terhampar utk org2 yg seblm kamu, kemudian kamu berlomba2 sbgmn mrk berlomba2, sehingga membinasakan kamu sbgmn telah membinasakan mrk.”

177) Dari Utban bin Malik r.a. berkata: Ketika Nabi saw selesai solat bertanya, “Dimanakah Malik bin al-Dakhsyum?” Dijawab oleh seseorg, “Dia itu munafik, tidak suka Allah dan Rasulullah.” Maka Nabi saw bersabda, “Jgn berkata demikian, tidakkah engkau tahu bahawa ia telah mengucapkan LAA ILAAHA ILLALLAAH dgn ikhlas krn Allah? Dan Allah telah mengharamkan api neraka kpd siapa yg mengucapkan LAA ILAAHA ILLALLAAH dgn ikhlas krn Allah.”

178) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Berlindunglah kamu kpd Allah dari beratnya bala’, menimpanya kesukaran, keburukan takdir dan cemuhan musuh.”

179) Dari Sahl bin Sa’ad r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda kpd Ali r.a., “Demi Allah, jika Allah memberi hidayah kpd seseorg krn ajaranmu maka yg demikian itu bagimu lebih baik dari kekayaan binatang ternak yg merah2.”

180) Dari Abdullah bin Amr bin al-‘Ash r.a. berkata: Saya telah mendgr Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak akan mencabut ilmu pengetahuan dari seorg hamba begitu saja, ttp akan mencabutnya dgn matinya org2 alim, hingga apb telah habis org2 alim maka org bnyk akan mengangkat org2 yg bodoh utk menjadi pemimpin mrk. Lalu jika mrk ditanya, mrk akan memberikan fatwa tidak berdasarkan ilmu pengetahuan. Maka mrk itu sesat dan menyesatkan.”

181) Dari ‘Aisyah r.a. berkata kpd ‘Urwah, “Demi Allah, hai kemenakanku, kami keluarga Nabi saw adakalanya melihat bln berganti 3 kali dlm dua bln, sdgkan di rumah-rumah Rasulullah saw tidak dinyalakan api.” ‘Urwah bertanya, “Apa makananmu?” ‘Aisyah menjawab, “Kurma dan air. Hanya saja adakalanya tetangga Rasulullah saw mengirim hadiah susu ternak mrk.”

182) Dari Abu Musa al-Asy’ari r.a. berkata: Suatu hari ‘Aisyah r.a. mengeluarkan kain dan sarung yg tebal, ditunjukkan kpd kami sambil berkata, “Rasulullah saw ketika meninggal dunia sdg memakai sarung dan kain ini.”

183) Dari Abu Hurairah r.a. berkata Rasulullah saw bersabda, “Bukanlah org miskin itu yg berkeliling meminta2 kpd org bnyk sehingga tertolak dari satu dua suap makanan atau satu dua biji kurma, ttpi org miskin yg sesungguhnya dan yg dikehendaki oleh Islam utk dibantu ialah org yg tidak mempunyai penghasilan yg mencukupi dan yg tidak diingat org utk disedekahi serta tidak suka pergi meminta2 kpd org lain.”

184) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sungguh, sekiranya salah seorg dari kamu itu pergi mencari kayu dan dipikul di atas pundaknya, lebih baik dpd meminta2 kpd org lain, baik diberi atau ditolak.”

185) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Setiap hamba Allah melewati waktu paginya, tentu ada dua malaikat yg turun berdoa. Yg satu berdoa, “Ya Allah, berilah ganti (balasan yg berlipat) kpd org yg suka memberi (dermawan).” Malaikat yg kedua berdoa, “Ya Allah, berilah kpd org yg kikir itu kehancuran dan kemusnahan pada hartanya.”

186) Dari Ibnu Mas’ud r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Tidak boleh seorg menginginkan hak org lain kecuali dua mcm iaitu seseorg yg diberi kekayaan harta oleh Allah lalu digunakannya semata-mata utk memperjuangkan kebenaran dan seseorg yg diberi ilmu oleh Allah lalu digunakan dan diajarkan kpd manusia.”

187) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Tidak boleh seseorg iri terhadap org lain kecuali dlm dua hal iaitu seseorg yg diberi pengertian Al-Quran lalu ia mempergunakannya sbg pedoman amalnya siang-mlm dan seseorg yg diberi oleh Allah kekayaan harta lalu ia membelanjakannya siang-mlm utk segala amal kebaikan.”

188) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Sesungguhnya para fakir miskin dari sahabat Muhajirin dtg mengeluh kpd Rasulullah saw, “Ya Rasulullah, org2 kaya telah memborong semua pahala, tingkat2 yg tinggi dan kesenangan yg abadi.” Nabi saw bertanya, “Mengapakah demikian?” Mrk menjawab, “Mrk solat sbgmn kami, puasa sbgmn kami, mrk bersedekah sdgkan kami tidak bersedekah dan mrk memerdekakan budak sdgkan kami tidak dpt memerdekakan budak.” Rasulullah saw bersabda, “Sukakah aku ajarkan kpdmu amal perbuatan yg dpt mengejar mrk dan tidak seorgpun yg lebih utama dari kamu, kecuali yg berbuat spt perbuatanmu?” Mrk menjawab, “Baiklah, ya Rasulullah.” 

Nabi saw bersabda, “Membaca tasbih (SUBHAANALLAAH), takbir (ALLAAHU AKBAR) dan tahmid (ALHAMDULILLAAH) setiap selesai solat 33 kali.” Kemudian sesudah itu para fakir miskin itu kembali mengeluh kpd Rasulullah saw, “Ya Rasulullah, saudara2 kami, org2 kaya mendgr perbuatan kami maka mrk berbuat sbgmn perbuatan kami.” Maka Nabi saw bersabda, “Itulah kurnia Allah yg diberikanNya kpd siapa yg dikehendakiNya.”

189) Dari Ash-Sha’ab bin Jatstsamah r.a. berkata: Saya memberi hadiah himar liar kpd Rasulullah saw, tiba2 ditolak dan ketika Nabi saw melihat wajahku berubah (krn merasa kecewa), beliau bersabda, “Kami tidak menolak pemberianmu itu melainkan krn kami sdg melakukan ihram (Org yg sdg berihram dilarang memburu dan menangkap binatang liar).”

190) Dari Aisyah r.a. berkata: Rasulullah saw dtg dari bepergian sdg beranda rumah ku tutup dgn tabir yg bergambar patung maka ketika Rasulullah saw melihatnya, beliau merobek2nya seraya berkata, “Manusia yg paling berat siksaannya pada hari kiamat nanti adalah org2 yg menyerupakan ciptaan Allah.”

191) Dari Aisyah r.a. berkata, “Blm pernah aku melihat Rasulullah saw tertawa sehingga terlihat langit-langit mulutnya ttp beliau selalu tersenyum.”

192) Dari Abu Umar r.a. berkata, “Rasulullah saw biasa jika keluar dari jln asy-Syajarah dan jika kembali dari jln alMu’arris. Dan jika masuk Mekah dari jln ats-Tsaniyatul ‘Ulya dan jika keluar dari ats-Tsaniyatus-sufla.”

193) Dari Abu Mas’ud (Uqbah) bin ‘Amr al-Badri r.a. berkata: Seseorg dtg kpd Nabi saw dan berkata, “Saya terpaksa mundur dari solat jama’ah Shubuh krn Fulan (Imam) memanjangkan bacaannya.” Berkata Uqbah, “Maka saya tidak pernah melihat Nabi saw marah dlm suatu nasihat sbgmn waktu itu.” Nabi saw bersabda, “Hai sekalian manusia, seseungguhnya diantaramu ada org2 yg membenci org lain. Maka brgsiapa diantaramu mengimami org bnyk, hendaklah ia meringkas (bacaan surahnya) krn di blkgnya ada org yg sudah lanjut usia, org yg lemah dan org yg mempunyai kepentingan.”

194) Dari Abu Ya’la (Ma’qil) bin Yasar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Tiadalah seseorg yg diamanati oleh Allah utk memimpin rakyatnya kemudian ketika mati, ia masih menipu rakyatnya melainkan pasti Allah mengharamkan syurga baginya.”

195) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Seorg Muslim wajib mendgr dan taat kpd pemerintahnya pada apa yg disetujui dan yg tidak disetujui, kecuali jika diperintah bermaksiat. Maka apb disuruh bermaksiat, ia tidak wajib mendgr dan tidak wajib taat.”

196) Dari Abu Musa al-Asy’ari r.a. berkata: Aku bersama dua org sepupuku masuk kpd Rasulullah saw, maka salah seorg dari sepupuku berkata, “Ya Rasulullah, berilah kpd kami jabatan pada salah satu bhg yg diberikan Allah kpdmu.” Sepupuku yg kedua juga berkata demikian, maka Rasulullah saw bersabda, “Demi Allah, kami tidak mengangkat seseorg pada suatu jabatan kpd org yg menginginkan atau org yg punya cita2 pada jabatan itu.”

197) Dari Abu Sa’id (Abdurrahman) bin Samurah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda kpdku, “Ya Abdurrahman bin Samurah, jgnlah engkau menuntut kedudukan dlm pemerintahan krn jika engkau diserahi jabatan tanpa meminta, maka engkau akan dibantu oleh Allah utk melaksanakannya. Ttp jika jabatan itu engkau peroleh krn permintaanmu, maka akan diserahkan ke atas bahumu atau kebijaksanaanmu sendiri. Dan jika engkau telah bersumpah atas sesuatu perkara kemudian engkau dptkan perkara lainnya yg lebih baik, maka tebuslah sumpah itu dan kerjakanlah apa yg lebih baik itu.”

198) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw melewati seseorg yg sdg menasihati saudaranya krn pemalu, maka Nabi saw bersabda, “Biarkanlah ia krn sesungguhnya sifat malu itu sebhg dari Iman.”

199) Dari Abu Wa’il (Syaqiq) bin Salamah berkata: Biasanya Ibnu Mas’ud r.a. memberi ceramah kpd kami setiap hari khamis, maka seseorg berkata kpdnya, “Hai Abu Abdurrahman, aku ingin agar engkau suka memberi ceramah setiap hari.” Ibnu Mas’ud menjawab, “Tiada halangan bagiku utk memberi ceramah setiap hari, hanya saja aku khuatir akan menjemukan kamu. Dan aku sengaja memberi ceramah dlm waktu yg jarang, sbgmn Rasulullah saw pernah memberi ceramah kpd kami, khuatir akan membuatmu jemu dari nasihat.”

200) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Apb bersandal salah seorg kamu, hendaklah ia mendahulukan kaki yg kanan dan jika melepas, hendaklah ia mendahulukan kaki yg kiri. Hendaklah yg kanan lebih dahulu disandali dan yg terakhir dilepaskan.”

201) Dari ‘Amr bin Salamah r.a. berkata: Rasulullah saw mengajarkan kpdku, “Bacalah BISMILLAH dan makanlah dgn tgn kananmu dan makanlah dari yg dkt-dkt kpdmu.”

202) Dari Abu Hurairah r.a. berkata, “Selamanya Rasulullah saw tidak pernah mencela makanan, maka jika beliau suka, dimakannya dan jika beliau tidak suka, ditinggalkannya makanan itu.”

203) Dari Hudzaifah r.a. berkata: Rasulullah saw melarang kami dari pakaian sutera yg halus atau tebal dan minum dari bejana emas atau perak lalu beliau bersabda, “Itu semua utk org2 kafir di dunia dan utk kamu di akhirat.”

204) Dari Ummu Salamah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Org yg minum dari bejana perak seolah-olah menwangkan ke dlm perutnya api neraka jahanam.”

205) Dlm riwayat Muslim: Sesungguhnya org2 yg makan dlm bejana perak atau emas atau yg minum dlm bejana perak atau emas, seolah- olah menwangkan ke dlm perutnya api neraka jahannam.

206) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Segerakanlah pemakaman jenazah, maka jika ia jenazah org shaleh, bererti kamu menyegerakan ia kpd kebaikan dan jika sebaliknya, bererti kamu telah melepaskan kejahatan dgn segera dari bahumu (pundakmu).”

207) Dari ‘Aisyah r.a. berkata: Ketika isteri2 Rasulullah saw sdg berkerumun di sisi Rasulullah saw, tiba2 dtg Siti Fatimah yg jlnnya cpt spt jlnnya Rasulullah saw. Ketika Rasulullah saw melihat kpdnya, maka dia disambut dgn ucapan, “Selamat dtg anakku,” kemudian ia didudukkan di sebelah kanan atau kirinya, lalu dibisikkan kpdnya. Tiba2 ia menangis tersedu-sedu dan ketika Rasulullah saw melihat tangisnya, beliau berbisik kembali kpdnya, lalu tertawalah Fatimah. 

Maka aku berkata, “Rasulullah saw mengistimewakan dgn rahsia2 atas Fatimah lebih dari isteri2nya.” Maka menagislah aku dan ketika Rasulullah saw telah pergi dari tmpt itu, aku bertanya kpd Fatimah, “Apa yg dikatakan Rasulullah saw tadi kpdmu?” Fatimah menjawab, “Aku tidak akan membuka rahsia Rasulullah saw.” Kemudian stlh Rasulullah saw meninggal, aku berkata, “Sungguh aku ingin mendpt keterangan ttg apa yg dibisikkan oleh Rasulullah saw kpdmu itu.” 

Fatimah menjawab, “Kini baiklah. Pada bisikan pertama Nabi saw memberitahu kan bahawa Jibril biasa mengulangi padanya bacaan al-Quran setiap tahun satu kali dan kini dia mengulanginya smpi dua kali, ‘Aku merasa bahawa ajalku sudah dkt, maka bertakwalah kamu kpd Allah dan sabarlah. Aku adalah sebaik2 org yg mendahului kamu,’ krn itu aku menangis. Kemudian ketika beliau melihat aku sgt sedih, beliau membisik kan kpdku utk kedua kalinya, ‘Hai Fatimah, tidak puaskah engkau sbg wanita ya utama bagi sekalian Mu’min atau wanita yg utama dari sekalian umat ini? Maka tertawalah aku krnnya.”

208) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Brgsiapa menurunkan kainnya dibwh mata kaki krn sombong, Allah tidak akan melihat kpdnya dgn pandangan rahmat pada hari kiamat.” Maka Abubakar r.a. bertanya, “Ya Rasulullah, kainku selalu turun kebwh mata kaki, kecuali jika kujaga benar2.” Nabi saw bersabda, “Engkau tidak berbuat itu krn sombong.”

209) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Allah tidak akan melihat dgn pandangan rahmat pada hari kiamat kpd siapa yg memakai (menurunkan) kainnya krn sombong.”

210) Dari Anas r.a berkata: Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa memakai kain sutera di dunia, maka tidak akan memakainya di akhirat.”

211) Dari Umar bin al-Khaththab r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Jgnlah engkau memakai kain sutera, maka brgsiapa memakainya di dunia, tidak akan memakainya di akhirat.”

212) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa menghadiri jenazah hingga mensolatkannya, maka ia akan mendpt pahala satu qirath dan brgsiapa menghadirinya hingga dimakamkan, maka ia akan mendpt pahala dua qirath.” Ketika ditanya, “Aapakah dua qirath itu?” Nabi saw menjawab, “Sebesar dua bukit yg besar-besar.”

213) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Saya telah mendgr Rasulullah saw bersabda, Bgmnkah pendptmu seumpama ada sebuah sungai di muka pintu salah seorg dari kamu, lalu ia mandi dpdnya setiap hari lima kali, apakah masih ada tertinggal kotorannya?” Para sahabat menjawab, “Tidak.” Nabi saw bersabda, “Maka demikianlah solat 5 waktu, Allah akan menghapuskan dosa2 dgnnya.”

214) Dari Abu Hurairah r.a. berkata, “Kekasihku Rasulullah saw pernah berpesan kpdku supaya berpuasa 3 hari setiap bln, solat dhuha dua rakaat dan solat witir seblm tidur.”

215) Dari Abu Musa r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Perumpamaan petunjuk dan ilmu yg diberikan oleh Allah kpdku bagaikan hujan yg turun ke tanah, maka ada sebhg tanah yg subur, yg dpt menumbuhkan tumbuh2an dan rumput yg bnyk sekali. Dan adapula tanah yg keras menahan air, hingga berguna utk minuman dan penyiraman kebun tanaman. Dan ada sebhg tanah yg keras kering tidak dpt menahan air dan tidak pula menumbuhkan tumbuh2an. Demikianlah perumpamaan org yg pandai dlm agama Allah dan memperguna kan apa yg diberikan Allah kpdku, lalu mengajarkannya dan perumpamaan org yg tidak dpt menerima petunjuk Allah yg telah ditugaskan kpdku.”

216) Abu Sa’id al-Khudri r.a. mendgr Rasulullah saw bersabda, “Jika salah seorg kamu melihat mimpi yg disukai, maka itu dari Allah dan hendaklah diceritakannya kpd org lain.”Dlm riwayat lain: “Jgn diberitakan kecuali kpd org yg engkau sukai. Dan jika mimpi yg menakutkan, maka itu dari syaitan dan hendaklah ia berlindung kpd Allah swt dan tidak menceritakannya kpd org lain, maka tidak akan berbahaya baginya.

217) Dari Abu Qatadah r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Impian yg baik dari Allah dan impian yg buruk dari syaitan. Maka brgsiapa bermimpi melihat sesuatu yg tidak disukainya, hendaklah ia meludah ke sebelah kiri 3 kali dan membaca A’UDZU BILLAAHI MINASY SYATHAANIR RAJIIM 3 kali, maka tidak akan membahayakannya.”

218) Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Jgnlah salah seorg kamu membangunkan temannya dari tmpt duduknya, kemudian ia duduk padanya. Ttp hendaklah kamu memperluas (mertidak mahugkan) utk memberi tmpt.” Adalah Ibnu Umar dlm mempraktekkan hadis ini, jika seseorg bangun dari majlisnya, ia tidak suka duduk pada tmpt org itu.

219) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Org yg berkendaraan memberi salam kpd org yg berjln, yg berjln memberi salam kpd yg duduk dan rombongan yg sedikit memberi salam kpd rombongan yg bnyk.”

220) Dari Ibnu ‘Abbas r.a. berkata: Nabi saw bersabda, “Jgn menyendiri seorg lelaki dgn perempuan melainkan harus ada mahram yg menyertainya. Dan jgn berpergian seorg perempuan melainkan bersama mahramnya.” Maka ada seseorg bertanya, “Ya Rasulullah, isteriku pergi berhaji sdgkan aku telah tercatat utk pergi berperang.” Maka Nabi saw bersabda, “Pergilah engkau berhaji bersama isterimu.”

221) Dari Abu Musa al-Asyari r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Perumpamaan org Mukmin yg membaca al-Quran adalah bagaikan buah limau, baunya harum dan rasanya lazat. Dan perumpamaan org mukmin yg tidak dpt membaca al-Quran adalah bagaikan kurma; rasanya lazat dan tidak berbau. Dan perumpamaan org munafik yg membaca al-Quran adalah bagaikan bunga yg berbau harum dan rasanya pahit. Dan perumpamaan org munafik yg tidak membaca al-Quran adalah bagaikan buah hanzhal yg tidak berbau dan rasanya pahit.”

222) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya umatku pada hari kiamat nanti akan dipanggil dlm keadaan putih cemerlang muka, tgn dan kakinya dari bekas-bekas wudhu”. Maka brgsiapa ingin memperpjg kecermelangannya itu, hendaklah ia melakukannya.

223) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Andaikan manusia benar2 mengetahui keutamaan shaf pertama dan menyambut azan kemudian utk mendptkan shaf pertama mrk harus berundi, nescaya mrk akan berundi utk mendptkannya. Dan andaikan mrk mengetahui keutamaan mendtgi solat berjamaah pada waktu yg awal, nescaya mrk akan berlumba2 utk mendahuluinya. Dan andaikan mrk mengetahui keutamaan solat shubuh dan ‘isya berjamaah, pasti mrk akan mendtginya, meskipun dgn merangkak2.”

224) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Apb telah diserukan azan utk solat maka berlari mundurlah syaitan sambil terkentut2, hingga tidak terdgr olehnya suara azan itu. Apb adan telah selesai, ia pun dtg kembali. Kemudian ia mtidak mahuggu hati org yg solat, seraya berkata, ‘Ingatlah ini dan ingatlah itu.’ Padahal yg demikian itu tidak pernah diingatnya seblm solat. Sehingga org yg solat itu tidak tahu lagi, sudah berapa rakaatkah solat yg dikerjakannya itu.”

225) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Solat seseorg dgn berjamaah itu dilipatgandakan (pahalanya) atas solatnya yg dilakukan di rumah atau di pasarnya dgn kelipatan 25 kali. Yg demikian itu krn apb ia menyempurnakan wudhunya dgn maksud utk solat (berjamaah), maka tiadalah ia melangkahkan kakinya selangkah melainkan terangkat utknya satu darjat dan dihapuskan dpdnya satu kesalahannya. Lalu apb ia melakukan solat, maka sentiasalah Malaikat mendoakan atasnya, selama ia masih ttp berada di tmpt solatnya. (Doa Malaikat itu adalah), ‘Ya Allah, belas kasihani lah dia. Ya Allah, rahmatilah dia.’ Dan sentiasalah salah seorg kamu dianggap berada dlm solat, selama ia menantikan solat (berjamaah).”

226) Zaid bin Tsabit r.a. berkata: Bersabda Nabi saw, “Hai sekalian manusia, solatlah di rumah, maka sesungguhnya seutama2 solat seseorg itu adalah di rumahnya, kecuali solat fardhu.”

227) Ibnu Umar r.a. berkata: Bersabda Nabi saw, “Jadikan penghabisan (akhir) solatmu pada waktu mlm dgn solat witir.”

228) Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Brgsiapa bangun mlm pada bln Ramadan dan mengerjakan solat mlm krn iman dan mengharap kan pahala dari Allah maka diampuni semua dosanya yg telah lalu.”

229) Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Andai aku tidak khuatir akan memberatkan umatku, nescaya kuwajibkan mrk bersiwak (gosok gigi) pada tiap-tiap solat.”

230) Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Nabi saw, “Lima mcm dari fitrah (kelakuan yg ttp dari sunnah para Nabi) iaitu khitan, mencukur rambut kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur kumis.”

231) Ibnu Umar r.a. berkata: Bersabda Nabi saw, “Cukurlah kumis dan peliharalah janggut.”

232) Dari Jabir bin Samurah r.a. berkata: “Penduduk Kufah mengadukan Sa’ad bin Abi Waqqash r.a. kpd Amirul Mukminin Umar bin Al-Khaththab r.a. sehingga Umar pun memecatnya dan digantikan oleh Ammar bin Yasir r.a. Begitu berat pengaduan mrk, hingga mrk mengadukan bahawa engkau tidak boleh solat dgn sempurna.” Jawab Sa’ad, “Adapun aku, demi Allah, memimpin mrk dlm solat sbg mana solat Rasulullah saw tidak mengurangi sedikit pun dpdnya. Iaitu memanjangkan dua rakaat pertama dan memendekkan dua rakaat terakhir.” 

Berkata Umar, “Aku kira engkau mmg demikian adanya, ya Abu Ishaq.” Kemudian Umar mengirim Sa’ad ke Kufah bersama beberapa org utk menanyakan langsung kpd rakyat di sana ttg dirinya. Setiap masjid didtgi dan kpd jamaah yg ada di situ langsung ditanyakan ttg Sa’ad. Maka mrk pun menjawab dgn jujur, terus terang dan mrk semua memuji kebaikan Sa’ad kecuali ketika mrk masuk di masjid bani ‘Abs, maka ketika ditanyakan ttg Sa’ad ada seorg lelaki bernama Usamah bin Qatadah yg bergelar Abu Sa’adah menjawab, “Jika engkau bertanya ttg Saad maka dia adalah org yg tidak suka keluar memimpin pasukan perang, kalau membagi tidak pernah rata dan kalau menghukum tidak adil.” 

Mendgr jawaban spt itu, Sa’d menyerahkan urusannya kpd Allah dan berkata, “Ingat, saya hendak berdoa 3 mcm iaitu ‘Ya Allah, jika hambaMu ini berdusta (yakni Abu Saadah), hanya bermaksud mencari muka dan nama, maka pjgkanlah umurnya, jadikan ia miskin smpi tua dan hadapkan ia kpd berbagai fitnah.’” Ternyata doa Saad dikabulkan oleh Allah, sehingga ketika org itu telah lanjut usia, selalu saja bila org bertanya ttgnya maka dijawab, “Org yg telah terkena bala oleh doa Saad bin Abi Waqqash r.a.”

233) Abdul Malik bin Umar yg meriwayatkan hadis ini dari Jabir bin Samurah berkata, “Saya sendiri melihat org itu telah demikian tuanya, sehingga alisnya hampir menutupi matanya. Ttpi ia selalu duduk2 di tepi jln mtidak mahuggu gadis2 yg lalu.”

234) Dari Abu Waqid (al-Harits) bin ‘Auf r.a. berkata: Ketika Rasulullah saw duduk di masjid, sdg org bnyk (para sahabat) duduk pula bersama beliau, tiba2 dtg 3 org lelaki. Maka dua org diantara mrk menghadap Rasulullah saw, sdg yg seorg lagi terus pergi. Kemudian kedua org itu berhenti di hadapan Rasulullah saw. Lalu salah seorg dari keduanya melihat tmpt kosong pada majlis itu, kemudian duduk padanya. Sdg yg seorg lagi duduk di blkg mrk. Adapun org yg ke3 maka ia berpaling dan terus pergi. 

Ketika Rasulullah saw telah selesai menyampaikan ajarannya, berliau bersabda, “Sukakah aku beritahukan kpdmu ttg ke3 org itu? Adapun salah seorg dari mrk, maka ia bermaksud mendktkan diri kpd Allah, maka Allah pun mendktinya. Yg seorg lagi merasa malu (utk berdesak2kan) maka Allah pun malu (utk menyiksanya). Sdg org yg ke3 berpaling, maka Allah pun berpaling dpdnya (tidak memberikan rahmatNya).”

235) Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, “Ada seseorg yg biasa menghutangkan kpd org2, maka jika ia menyuruh menagih kpd pesuruh nya, ia selalu berpesan, ‘Jika kamu mendpti org itu masih blm dpt membayar, maka maafkanlah dia, semoga Allah memaafkan kami kelak.’ Maka ketika ia berhadapan dgn Allah, Allah memaafkannya.”

No comments:

Post a Comment