Friday, January 24, 2014

KETAKUTAN MANUSIA

Hari ini setiap manusia hidup dalam ketakutan sehingga dia mati-matian usaha untuk menghilangkan rasa takutnya. Hari ini apa yang paling di takutkan manusia yaitu takut miskin dan takut susah. Sehingga asbab ketakutan ini, mereka mati matian mengumpulkan harta. Padahal untuk menghilangkan rasa takut ini mudah saja, tidak perlu kerja mati matian kerja, tidak perlu uang yang banyak, cukup dengan agama saja. 

Agama ini adalah solusi bagi seluruh rasa takut manusia. Dengan agama nanti Allah akan ganti rasa takut miskin dan rasa takut susah dengan rasa kaya dan rasa tenangnya penghuni Syurga di dunia. Apa itu rasa cukup dan tenangnya penghuni syurga, yaitu ketika Allah bertanya kepada mereka di syurga, “Apa lagi yang kalian mau ?” maka para penghuni syurga akan bingung mau apa lagi karena mereka sudah merasa mendapatkan semua yang mereka mau, sudah merasa cukup. 

Begitu pula dengan orang beriman yang telah Allah masukkan rasa cukup dan tenang kedalam hati mereka maka mereka akan bingung mau apa lagi. Lalu diakherat dia akan Allah jadikan orang yang kaya dan berkuasa, Allah jadikan raja. Allah akan buatkan istana untuknya, yang di dalam istana ini terdapat lagi 70 puluh istana, dan setiap istana mempunyai 70 kamar. Semuanya kualitas satu, dari wanita wanitanya, makanan makananya, pelayan pelayannya, sampai pada kebendaannya. Dengan Agama, Allah jadikan kita manusia yang kaya di dunia dan akherat.

Untuk dapatkan rasa cukup, rasa tenangnya penghuni syurga & kekuatan ntk mengamalkan agama dgn smpurna, luangkan waktu khuruj/keluar d jalan Allah 3hr atau 40hr atau 4bln &stlh plg hidupkan masjid & rumah dgn amal2 masjid. "Allah mengajarkan melalui alam, cahaya pagi tidak akan datang sehingga malam mcapai puncak kegelapan.. dan Sungguh tidak disadari, tnyata kita skg sedang berada d hari yg trakhir dr umur dunia yg sedang dperpanjang oleh Allah"

Rasulullah saw brsabda, “Andaikan dunia tinggal sehari sungguh Allah akan panjangkan hari tersebut sehingga diutus padanya seorang lelaki dari keturunanku namanya serupa namaku dan nama ayahnya serupa nama ayahku. Ia akan penuhi bumi dengan kejujuran dan keadilan sebagaimana sebelumnya dipenuhi dengan kezaliman dan penganiayaan.” (HR abu Dawud)

"Sekiranya hijab yg menghalangi hati diangkat oleh Allah, seseorang tdk akan mau buat apa2 lg d zaman skg ini kcuali hanya menyibukkan diri ntk ibadah & dakwah”.

No comments:

Post a Comment