Saturday, March 15, 2014

PENGHUJUNG RAMADHAN

Bulan Ramadhan yang kita selalu rindukan kini tiba dipenghujungnya. Hari ini adalah hari terakhir kita berpuasa di bulan ramadhan tahun ini. Bagaimana mungkin seorang yang beragama Islam tidak menitiskan air mata kesedihannya di hari terakhir ramadhan, Sedangkan ia tidak mengetahui apakah ia masih sempat berjumpa ramadhan pada tahun hadapan. 

Telah jelas kita ketahui masa di zaman sekarang sedang berlalu semakin pantas dan ajal juga sentiasa semakin dekat. Sungguh terlalu banyak perkara yang telah berlaku di bulan ramadhan ini. Sesiapa yang melayaninya dengan baik dan amal saleh hendaklah ia menyempurnakannya Dan sesiapa yang meremehkannya hendaklah ia tutup dengan kebaikan. 

"Wahai Dzat Yang Maha Mulia, Tuhan Pentadbir Seluruh Alam, Tuhan Yang Maha Tinggi dan Maha Besar, Dengan Limpah dan KemurahanMu terimalah segala amal ibadah kami. Mungkin puasa kami tidak sempurna. Semoga dengan air mata taubat kami dan segala amal ibadah sepanjang bulan ramadhan ini dapat menutupi kekurangan puasa yang kami lakukan. Jika ramadhan ini yang terakhir buat kami maka jadikanlah kami sebagai orang yang telah beroleh Rahmat-Mu. Jika seluruh umur kami penuh dengan dosa maka jadikanlah taubat dan taqwa sebagai ubatnya, jika semua bulan yang berlalu telah kami nodai dengan kelalaian dan kemaksiatan, maka jadikanlah bulan Ramadhan ini sebagai bulan amal ibadah kami diterima”.

Tidak ada kata seindah zikir, tidak ada bulan seindah Ramadhan, aku bersimpuh memohon maaf dari kalian semua. Jika ada lisan yang tak terjaga dan kata yang mengguris hati serta hati yang terkadang prasangka buruk. Maaf zahir dan batin. Selamat menunaikan ibadah puasa ramadhan yang terakhir, semoga Allah menjadikan kalian orang-orang yang bertaqwa dan mendapat Rahmat dari Allah Dzat Yang Maha Mulia.

Allahumma Innaka Ufuwwun Tuhibbul Afwa Fa'fu Anni.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment