Sunday, January 24, 2010

REKAAN BUSANA TAUSUG KONTEMPORARI ABAD 21 MENAKJUBKAN

Pertama sekali penaip artikel ni ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada Dr Benji Sahabir atas perkongsian informasi berkait busana KAMAASAN SIN TAUSUG (Busana leluhur kaum Suluk) beberapa tahun yang lalu ketika saya berkesempatan merakam video Kalis Kuntau beliau.

Antara tradisi lisan yang beliau kongsikan pada saya ialah beberapa variasi busana lelaki Suluk seperti Baju Lapi', Seluar Kuput-Bereno, Kantiyu, dengan bagaimana ia dijahit. Beliau jelaskan bagaimana seluar (Saluar atau Salual atauSalwal) KANTIYU dapat nama dan bagaimana busana KUPUT dijahit terus pada badan yang dipanggil TAHI' BARAN. Sebab itu mengapa busana Suluk kebanyakannya sendat ikut lekuk badan.

Kunci pada keindahan hiasan busana Suluk ialah terletak pada motif corak kain tenun destar atautenggolok kepala yang dipanggil Pis atau Kandit. Hari ini, motif corak pis dan kandit telah berkembang dijadikan corak tilnu (sedondon) pada keseluruhan busana Suluk.

Dr Benji memperagakan busana hasil gubahan beliau sendiri berasaskan motif corak Pis dan Kandit. Beliau juga pernah memperagakan beberapa variasi baju Suluk seperti Lapi' dan Kuput tilnu hitam dan merah pada beberapa majlis.

Sekali imbas kita akan lihat variasi Busana Suluk itu sejak dulu memiliki ciri-ciri sama dengan busana Spanyol (Baju Jaket berbutang dan Lapi', seluar kapas sendat Kuput) juga memiliki ciri-ciri busana Cina seperti SALWAL atauSawwal Kantiyu dan baju Sablai dan Sambra. Berkaitan moti berpetak corak berwarna-warni pada kain tenun pis dan kandit juga memiliki persamaan dengan corak tenunan kaum gunung Taiwan, Mindanao dan Borneo. Bahkan baju Batawi wanita Suluk juga memiliki persamaan dengan busana wanita BATAWI di tanah Jawa. 

Kepelbagaian variasi bentuk busana Suluk menunjukkan kekayaan sejarah dan budaya kebangsawanan mereka yang panjang, yang bercerita pada kita betapa handalnya mereka berdagang belayar merentas maritim jauh dari timur hingga ke barat. Ketika kaum-kaum lain masih bercawat dan berbaju kulit kayu, orang Suluk sudah memakai pakaian mahal buatan India dan Parsi serta kelengkapan persenjataan canggih dari besi, gangsa, tembaga dan membawa teknologi kemahiran luar lain masuk ke Sulu dan sekitarnya.

Dr.Benji adalah seorang Guru Utama Kalis Kuen Tao atauKuntau Di Kota Kinabalu Sabah. 

Sumber ulasan: Asree Elaji
Busana: Dr Benji Sahabir
Photo: Ahmad Jimmy

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment