Wednesday, May 25, 2016

ZIKIR QALBU

Zikir Qolbu disebut juga zikir tersembunyi, zikir khafi, iaitu zikir yg tersembunyi di dlm hati, tanpa suara dan kata2. Zikir ini hanya memenuhi kalbu dgn kesedaran yg sgt dkt dgn Allah, seirama dgn detak jantung serta mengikuti keluar masuknya napas. Keluar masuknya napas yg dibarengi dgn kesedaran akan kehadiran Allah merupakan pertanda bahawa qalbu itu hidup dan berkomunikasi langsung dgn Allah. 

Sebaliknya, org yg lupa mengingat Allah menunjukkan kalbunya mati, krn Tiada komunikasi dgn Yg Maha Hidup. Zikir kalbu sering dilukiskan sbg living presence, hidup dgn merasakan kehadiran Tuhan. Di dlm Alquran, Yg Maha hidup itu digambarkan sbg Cahaya langit dan bumi. Maka, ketika Tiada hubungan dgn sumber cahaya itu, kalbu pun tidak mendpt pancaran cahaya, sehingga gelap dan mati.

Al-Quran menggunakan istilah qalb (hati) sebnyk 132 kali. Makna dasar kata ini adalah membalik kembali, pergi majuMundur, berubah, bolak-balik, naik-turun, mengalami perubahan. Rasulullah saw. mengatakan bahawa qalb (krn sifat berubah2nya) bagaikan selembar bulu di gurun pasir; angin membolak-baliknya dari atas ke bwh. 

Salah satu isteri Nabi meriwayatkan bahawa dia sering berdoa, “Wahai Dia Yg membuat hati berubah2, ttpkan hatiku pada agamaMu!” Pendek-nya, qalbu bukan sesuatu yg ttp, melainkan boleh mengalami pasang-surut dan berubah2 dari satu keadaan ke keadaan yg lain. Imam Jafar al-Shadiq menyebutkan perubahan hati itu ada empat.

Pertama, hati yg tinggi: Tingginya hati ini ketika zikir kpd Allah Swt. Kalau org sentiasa berzikir kpd Allah, hatinya akan naik ke tmpt yg tingi.

Kedua, hati yg terbuka: Hati ini diperoleh apb kita redha kpd Allah Swt.

Ketiga, hati yg rendah: yg terjadi ketika kita disibukkan oleh hal2 yg selain Allah.

Keempat, adalah hati yg mati atau hati yg berhenti: Hati ini terjadi ketika seseorg melupakan Allah swt sama sekali.

Oleh krn itu, utk menjaga agar hati kita selalu hidup, maka ingatlah kpd Allah swt. Zikir kalbu mempunyai dampak yg jelas dlm meneguhkan hati (qalbu agar memiliki keyakinan, kekuatan dan kemantapan iman kpd Allah serta melahirkan perbuatan yg baik amal sshaleh dlm hubugnan vertikal kpd Allah maupun hubungan horizontal dgn sesama manusia. “Mrk itu adalah org2 yg beriman, yg hatinya menjadi tenteram dgn mengingat (zikir) Tuhan. 

Ingatlah, hanya dgn mengingat Tuhan sajalah maka hati menjadi tenteram” (QS Al-Raad: 28). “Allah meneguhkan keimanan org2 beriman dgn ucapan yg teguh (al-qawl al-tsabit) dlm kehidupan dunia dan akhirat dan Allah menyesatkan org yg berbuat aniaya. Dan Allah melakukan apa saja yg Dia kehendaki” (QS Ibrahim:27). Makna “ucapan yg teguh” (al-qawl al-tsdbit) adalah kalimah thayyibah atau zikir yg menghunjam di dlm kalbu. la spt sebuah pohon, akar tunjangnya menghunjam ke bumi sdgkan dahan, rantingdan dedaunannya menjulang ke langit, sbgmn digambarkan pada QS Ibrahim:24.

Iman tumbuh di dlm hati,s'mtara petiunjuk mengalihkan hati menuju arah yg benar. Dgn cara yg sama, hati adalah pusat keraguan (Q.S AtTaubah (9);45), penygkalan (QS An-Nahlu:22), kekafiran dan penyelewengan dari jln yg lurus. Disinilah syaitan mengarahkan perhatiannya, berusaha menanamkan kese-satan. Zikir kalbu berfungsi sbg benteng pertahanan dari dlm utk mem bendung bisikan syaitan yg bersumpah akan menggoda manusia dari berbagai penjuru. 

Iblis berkata, “Ya Allah, krn Engkau telah menghukumku sesat, aku benar2 akan menghalang2i mrk (manusia) dari jln yg lurus. Kemu-dian akan mendtgi mrk dari dpn, blkg, sebelah kanan dan kiri mrk. Dan Engkau tidak akan mendpti majoriti mrk bersyukur” (QS Al-Aaraf:16-17). Nabi berkata, “Sesungguhnya syaitan mengalir dlm diri manusia spt mengalirnya darah, maka aku khuatir bahawa dia akan memasukkan kejahatan dlm hati mu” (HR Bukhari). Al-Quran juga menegaskan bahawa zikir bermanfaat bagi kehidupan org yg beriman dan bahawa zikir menenteramkan hati dan pikiran (QS Al-Raad:28).

Hakim al-Tirmizi, seorg sufi dari Termez, Uzbekistan, sbgmn dikutip oleh Abu Nu’aim al-Ashfahani dlm kitab Hilyab al-Auliya menggambarkan hubungan zikir dgn ketenteraman hati sbg berikut: Dgn mengingat Allah (yg diresapkan ke dlm kalbu), hati seseorg akan menjadi lembut. Sebalik nya, hati yg lupa kpd Allah dan dipenuhi oleh rekaman ttg (berbagai dorongan nafsu) dan kelazatan hidup semata, akan menjadi keras dan kering. Kalbu seseorg tidak berbeza dgn sebatang pohon. Pohon akan segar, rimbun dan penuh dgn dedaunan yg menyejukkan apb ia menyerap air yg cukup. 

Apb sebatang pohon tumbuh di tmpt yg tidak berair, maka dahan dan ranting pohon itu akan kering kerontang dan dedaun-annya pun akan berguguran. Demikian pula hati kita. Zikir merupa kan mata air kehidupan. Hati yg kosong dari zikir kpd Allah bererti kekurangan mata air kehidupan. Hati akan kering, gersang, kerasdan penuh dgn bara hawa nafsu dan syahwatdan akhirnya menjadi tidak mahu berbakti kpd Allah. Jika terus dibiarkan, hati akan pecah berkeping2 yg hanya pantas menjadi bara api neraka. Sebenamya, kelembutan hati dan ketenteramannya merupakan rahmat Allah. Allahlah yg memantulkan cahaya kedlm hati seseorg krn zikir kpd Allah dgn kasih sygnya.

Uraian Hakim At Tirmizi ini merupakan penjabaran dari firman Allah swt: “Apa kah org2 yg dilapangkan dadanya oleh Allah utk menerima al-Islam, kemudian mendpt pancaran cahaya dari Tuhannya sama dgn org2 ng hatinya membatu? Maka malapetaka besar bagi mrk yg hatinya membatu (krn tidak mahu berzikir kpd Allah) Mrk itu dlm kesesatan yg nyata”. (QS Az-Zumar:22). “Brgsiapa yg (hatinya) berpaling dan zikir kpd Allah Yg Maha Pengasih, Kami sertakan syaitan kpdnya, sehingga syaitan itu menjadi teman dktnya. (QS Al-Zukhruf:36). 

Zikir qalbu (khafi), mempunyai kesan2nya sendiri yg mencerahkan: ia menyulut api kerinduan kpd Allah, membina kecintaan kpd Allah dlm hati, melahirkan perenungan, melahirkan ekstase dlm diam, menimbulkan ketidaksukaan utk terjerembab dan tenggelam dlm urusan2 duniawi, serta memungkin kan zakir (pezikir) lebih mengutamakan Allah Swt. ketimbang segala sesuatu selain-Nya. “Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dlm hatimu dgn merendahkan diri dan rasa takutdan dgn tidak mengeraskan suara, di waktu pagi dan ptg dan jgnlah kamu termasuk org2 yg lalai”. (QS Al-Aaraaf:205). 

Amalan zikir didlm hati dilakukan setiap saat ketika berdiri, duduk dan berbaring sbgmn disebutkan dlm surah an Nisa’ ayat 103: “Maka apb kamu telah menyelesaikan solat(mu), ingatlah Allah di waktu berdiri, di waktu duduk dan di waktu berbaring” (QS AnNisa:103). Zikir didlm hati merupaka amalan batin yg tidak boleh di lihat dan diketahui org lain ketika melakukannya. Ini merupakan amalan siir yg terembunyi dari pandangan manusia , namun tidak pernah luput dari pengawasan Allah sbgmn disebutkan dlm surah al Mulk ayat 13 “Dan rahsiakanlah perkataanmu atau lahirkanlah, sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala isi hati” (QS AlMulk:13).

Tidak mudah melakukan kegiatan ini, krn melibatkan hati dan fikiran. Bgmn kita dpt mengendali kan hati dan fikiran utk selalu berzikir mengingat dan menyebut nama Allah setiap saat. Mengingat fikiran kita selalu bergerak dan berubah setiap saat. Dlm satu minit fikiran boleh berubah ubah smpi puluhan kali, tidak mudah menghentikan fikiran utk tidak bergerak dan berubah. Kendala lain utk melakukan zikir qolbu ini adalah, setiap saat hati dan fikiran kita selalu dipenuhi berbagai masalah hidup yg kita hadapi. 

Urusan bisnis, pekerjaan, tekanan hidup, masalah ekonomi, stress, wanita atau pria idamandan lain sbgnya. Berbagai masalah yg dihadapi tersebut menyebabkan hati dan fikiran jauh dan lalai dari zikir mengingat Allah. Hati dan fikian yg dipenuhi berbagai masalah duniawi dan jauh dari zikir mengingat Allah, merupakan sumber berbagai penyakit jiwa maupun fisik yg dialami manusia. Org yg jauh dari zikir mengingat Allah hidupnya tidak henti hentinya dirudung berbagai masalah dan kesulitan, yg akan menimbulkan stress berkepjg dan berbagai penyakit fisik (degeneratif) pada manusia. 

Org yg hatinya selalu berzikir pada Allah, akan dibebaskan dari berbagai kesukaran , kesulitan dan kegelapan hidup, hatinya selalu nyaman dan tenang. Dia boleh menyelesaikan berbagai maslah yg dhadir diahadpannya dgn tenang, krn llah selalu menyertainya dan menolongnya mengatasi berbagai masalah tersebut. Agar kita boleh berzikir didlm hati setiap saat tanpa terpengaruh oleh berbagai masalah kehidupan yg membebani hati dan fikiran, perlu diadakan latihan yg intensif.

No comments:

Post a Comment