Wednesday, January 29, 2014

25 KUNCI KEBAHAGIAAN DAN KEJAYAAN DARI IMAM JAAFAR SADIQ

1). Aku mencari syurga, maka aku temukan pada kedermawanan.
2). Aku mencari Afiyah (keselamatan dari bencana dan kesulitan) maka aku temukan dalam menyendiri (mengisolasi diri dari keramaian yang tak berguna).

3). Aku mencari beratnya timbangan amal, maka aku dapatkan dalam bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan-Nya.

4). Aku mencari kesegeraan dalam memasuki syurga, maka aku dapatkan pada amal kebajikan semata demi Allah s.w.t.

5). Aku mencari cinta pada kematian, maka aku mendapatkan pada mengajukan (mengirim pahala sedekah) harta demi mengharap ridha Allah s.w.t.

6). Aku mencari manisnya ibadah, maka aku temukan dalam meninggalkan maksiat.

7). Aku mencari kelembutan hati, maka aku dapatkan dalam rasa lapar dan dahaga.

8). Aku mencari cahaya hati, maka aku temukan dalam pikiran.

9). Aku mencari restu untuk melewati jembatan pemeriksaan (shirat), maka aku temukan dalam sedekah.

10). Aku mencari cahaya wajah, maka aku dapatkan dalam solat malam.

11). Aku cari keutamaan jihad maka aku dapatkan dalam mencari rizki yang halal untuk keluarga.

12). Aku cari kecintaan Allah maka aku dapatkan dalam membenci pelaku maksiat.

13). Aku cari kepemimpinan maka aku dapatkan dalam tulus menasihati hamba-hamba Allah.

14). Aku cari ketenangan hati maka aku dapatkan dalam sedikitnya harta.

15). Aku mencari perkara-perkara yang teguh maka aku dapatkan dalam kesabaran.

16). Aku mencari kemuliaan maka aku dapatkan dalam ilmu.

17). Aku mencari ibadah maka aku dapatkan dalam Wara’ (kehati-hatian dalam agama).

18). Aku mencari ketentraman maka aku dapatkan dalam kezuhudan.

19). Aku mencari ketinggian maka aku temukan dalam kerendahan hati.

20). Aku mencari kejayaan maka aku temukan dalam kejujuran.

21). Aku mencari kerendahan/keterhinaan maka aku dapatkan dalam berpuasa.

22). Aku mencari kekayaan maka aku dapatkan dalam Qana’ah (kepuasaan dengan apa yang telah Allah anugerahkan).

23). Aku mencari ketentraman maka aku dapatkan dalam membaca Al-Quran.

24). Aku mencari persahabat dengan manusia maka aku dapatkan dalam keindahan budi pekerti.

25). Aku mencari keridhaan Allah maka aku dapatkan dalam BERBAKTI KEPADA KEDUA ORANG TUA.

(Mustadrak al Wasail; Syeikh an Nuri ath Thabarsi,15/174-174/hadis no. 13810).

No comments:

Post a Comment