Sunday, January 5, 2014

ANTARA SOLAT JUMAAT DAN SOLAT ASAR

Mana lebih berat solat Jumaat atau solat zohor? Kalau mau pergi solat Jumaat harus mandi dulu, persiapan pakaiannya juga lama, ke mesjid cari parkiran agak susah, wudhunya ngantri dan sebelum solat dengerin khutbah yg kadang kelamaan bikin ngantuk kerana kelemahan iman. Jadi kalau solat Zohor gimana. Tapi kenapa org lebih mudah untuk solat Jumaat yg butuh pengorbanan lebih buat mengerjakannya daripada solat zohor berjamaah dimesjid yg lebih mudah pelaksanaannya?

Itu kerana kalau solat Jumaat sudah jauh-jauh hari telah diniatkan. Sesuatu yg diniatkan sungguh2 akan mudah dikerjakan, seperti kata pepatah, “Ada hendak seribu jalan, tak ada hendak seribu alasan".

Coba nanti bila habis solat Jumaat tanya siapa saja, “Sapak niat solat Jumaat berikutnya lagi tak?” dia bakal tersinggung, marah dan bakal bilang, “Memangnya ente tuduh gue ini org yg lemah syahwat eh lemah iman? "absolutely", tapi coba tanya bapak, “Ada niat mau solat asar di mesjid nanti tak?” Jawaban yg paling umum, “Ya kalau ada waktu.”

Lelaki yang normal tak ada uzur tapi solat fardhunya di rumah itu sudah termasuk pelecehan, melecehkan kejantanannya sendiri, yang kata seorg ulama, “Lelaki yang solat fardhunya dirumah (tanpa ada uzur) berarti dia lelaki SHOLEHAH! Sungguh terlalu! Tapi dah solat walau masih dirumah itu sudah lumayan, itu suatu perjuangan yg besar, namun perlu ada peningkatan lagi.

Lalu bagaimana dengan lelaki yg gak solat? Mungkin lagi datang bulan? No way! Mereka itu kagak solat kerana kagak ada yg ngajak, sekalian ada yg ngajak, ngajakinnya kayak mau ngajak berantam. Yang perlu disalahkan adalah org yg sudah solat tapi gak pernah ngajak2 mereka. Pertanyaannya, “Gimana kalau org yg kagak solat ngajak org solat? Gak masalah tapi perkataannya harus kayak gini, “Elo kudu jaga solat bray, jgn kayak ane, udah tua, kalau gak tobat terus keburu dijemput malaikat maut ntar di akhirat bakal diseret ke.... ah sudahlah…!"

Ane pernah ngajak sodara teman buat solat, setiap ketemu dan masuk waktu solat ngajak dia kemesjid, alasannya buat nolak ada-ada aja. Jawabannya sori bro celana ane kotor, ane bilang, "Ane punya sarung cadangan” tapi dia berkilah lagi, "Sempak ane juga kotor bro” tapi alhamdulillah, sekarang dia sudah istiqomah di mesjid 5 waktu. Solat adalah hubungan antara hamba dengan pencipta-Nya, Sang Penguasa Alam Semesta. Ayo kita ramai2 solat berjamaah di mesjid!

No comments:

Post a Comment