Friday, January 1, 2010

BEGINIKAH CARA MAAF KAMU?

Masa kita kecik ingat lagi tak? Kedua orang tua kita dulu selalu pesan. Kalau buat salah mintak maaf ye. Jangan takut dan malu untuk mengaku kesalahan sendiri. 

Masa kecik dulu masing-masing mudah nak mintak maaf. Tapi bila dah semakin besar dan mengenal dunia. Keegoan dan sombong mula tumbuh semakin tinggi ditambah pula dengan hasutan syaitan. Maka itulah gunanya ilmu tasawuf untuk membersihkan dan mengikis sifat-sifat tercela ini. 

Bila kita buat sesuatu kesalahan sudah semestinya perkara terbaik adalah bertaubat dan mintak maaf. Tapi kalau kita terus menafikan dan menipu. Perbuatan seperti ini hanya akan membuatkan keadaan semakin buruk dan hati semakin keras. 

Kalau dalam Fb ni apa yang saya selalu lihat. Bila seseorang itu berbuat salah dalam bentuk pengucapan dan penulisan dia akan terus padam komen atau post takpun delete akaun tanpa memohon maaf. Lepastu bila kesalahannya diketahui meluas maka akan muncullah ayat "Maaf Fb saya kena Hack”. Taktik macam ni adalah jalan Terakhir mereka. 

Tapi sebenarnya mereka silap. Jalan Terakhir yang terbaik bukanlah seperti itu. Tetapi dengan menjadi berani dan tampil memohon maaf. Orang nak maafkan atau tidak takpe biarkan. Asalkan kita dah mengaku salah dan silap sendiri. 

Tapi kalau sekali dua tu takpe lah. Kalau secara terus menerus buat salah menghina dan memaki lepastu mintak maaf, buat lagi dan mintak maaf lagi, itu dah macam nak mintak kaki dah tu. Haha

So kalau korang ada buat salah silap, be gentle, go on, move on, move forward dan jadilah lelaki atau perempuan sejati dengan menyatakan kesalan diri dan memohon maaf secara merendah diri, bukannya mintak maaf tapi masih berdalih, tu bukan mintak maaf tu mintak tangan. Make it simple lah, letak tepi dulu ego tu sat. 

Contohi macam Ustaz Ebit Liew. Walaupun pada pandangan peribadi saya dia tak buat salah dan silap, tapi dia tetap memohon maaf dan mengatakan dirinya silap. Sebab apa dia buat macam ni? Sebab dia malas nak panjangkan cerita dan berbalah untuk merosakkan silaturrahim. 

Sekian. Terima kasih.

TENGKU DAENG MAWELLE

No comments:

Post a Comment