Wednesday, January 4, 2012

TAHLIL SEKHATAM


Setiap ahli amal patut mengamalkannya. Gelaran lainnya ialah Tahlil Sejuzuk, Tahlil Fida, Zikir Fida, Al-Ataqah (Pemerdekaan), Ataqah Jaliliyah dll. Amalan ini masyhur dlm kitab2 tulisan ulama2 terdahulu. 

Bacaannya berbunyi begini  “BISMILLAHHIR RAHMANNIRRAHIM”. “LAAILLAHA ILLALLAH” sebanyak 70,000x. Apb dizikirkan (lidah atau hati) sebanyak 70,000x maka dinamakan sekhatam (1 kali khatam). 

Cara amalan adalah spt berikut. 

(1). Sebelum memulakan amalan, niatkan di dlm hati agar diampunkan segala dosa oleh Allah dan dijauhkan kita dpd azab neraka. Dgn berkat amalan ini mudah2an kita diredhai, direstui dan diberkati olehNya. 

(2). Zikirkan kalimah ini 200x bada solat fardhu. 

(3). Zikirkan kalimah ini 750x bada solat tahajjud. 

(4). Jika sukar bangun tahajjud, lakukan solat hajat sebelum tidur dan zikirkan 750x sbg pengganti tahajjud. 

(5). Jumlah kesemua nya sehari semalam ialah 1750x. Jumlah keseluruhan amalan selama 40 hari 40 malam ialah 70,000x. Amalkan juga setiap masa ingin tidur malam atau siang. Caranya ialah dgn zikir nafas. Setiap tarikan nafas bacalah di hati kalimah tauhid ini, begitu juga apb menghembuskan nafas sehingga tertidur. InsyaAllah dlm tidur juga kita akan terus menerus berzikir bersama turun naik nafas tadi secara automatik. Kali pertama amalan ini adalah diniatkan utk diri sendiri. Lakukan lagi dan kali ini utk sesiapa saja tapi hanya seorang individu seperti ibu, bapa dsb.

No comments:

Post a Comment