Sunday, July 3, 2016

HIKAM IBN ATHA'ILLAH OLEH TOK PULAU MANIS

من علامة الإعتماد على العمل نقصان الرجاء عند وجود الزلل

Ertinya : "Setengah dpd alamat org yg berjabat (bersandar) atas amal itu kurang harapannya tatkala diperoleh kesalahan."

Syarah Tok Pulau Manis: yakni kurang harapnya tatkala maksiat dan sempurna harapnya tatkala taat. Dan demikian itu (org yg kurang harap tatkala maksiat dan sempurna harap tatkala taat) hal segala org yg jahil, yg menilik bagi dirinya amal dan org yang arif itu tiada sekali2 menilik bagi dirinya amal. Tauhid itu ialah menunggalkan Allah pada Zat, Sifat dan Aaf’al Nya. Tauhid pada Zat ialah meyakini bahawa hanya Zat Allah yg wajibul wujud dan wujud selainNya adalah di dlm Qabdah (Genggaman) Ar Rahman. Sesuatu yg berada di antara ada dan tiada itu dikatakan tiada pada hakikatnya. Hal ini kerana kewujudannya itu semata2 ihsan Sang Pencipta.

Firman Allah SWT: “Semua yang berada di atasnya (alam) akan binasa dan yang kekal hanya wajah (zat) tuhan mu yang memilki ketinggian dan kemuliaan.” (Ar-Rahman : 25-26)

Shaykhuna lebih cenderung memilih istilah wahdat al syuhud dari wahdat al wujud bagi menggambarkan perasaan mrk yg mencapai martabat Tauhid Al-Zat. Hal ini krn bagi beliau mumkinat atau makhluk itu adalah berada antara realiti dan illusi. Tiada semua mumkinat itu illusi, ada yg di kalangannya adalah realiti spt kewujudan Nabi saw, Al-Quran, alam barzakh, syurga dan neraka adalah realiti. Sesuatu itu dikatakan illusi jika ia hanya bermatlamat kan dunia yg bersifat illusi namun jika perkara tersebut bermatlamatkan Allah maka ia adalah realiti. Istilah wahdat al syuhud itu adalah lebih tepat bagi menggambar kan maqam baqa’ billah yakni kesedaran di Alam Ketuhanan dan Kehambaan yg menjadi kesempurnaan Ahli Sunnah wal Jamaah. Dikatakan kesudahan org yg muntahi (tertinggi) itu adalah permulaan org yg mubtadi (permulaan). Penggunaan istilah wahdatul wujud itu lebih tepat bagi menggambarkan keadaan seorang yang fana’ fillah yang hanya mempunyai kesedaran di Alam Ketuhanan yg mungkin menyebabkan berlaku pelanggaran dan peringanan terhadap Syariat Muhammadiyyah.

Firman Allah: “Dan demi yang menyaksikan dan yang disaksikan.” (Al-Buruj : 3)

Penggunaan istilah wahdat al syuhud itu sejalan dengan apa yang dipegangi oleh al Imam al Mujaddid al Sahrawardi dalam tulisan2nya tentang tasawwuf. (sila lihat al-Maktubat). Sementara tauhid pada sifat Nya itu bermaksud kita meyakini dengan sebenar-benarnya bahawa tiada di sana sesuatu sifatpun melainkan ia adalah limpahan dpd sifat Allah. Hanya Allah yang Berkuasa, yg Berkehendak, yg Maha Mengetahui dan selainnya. Adapun sifat2 yg ada pada manusia maka ia adalah bersifat pinjaman. Sesuatu yg dipinjam itu pada hakikatnya bukan milik peminjam. Ia hanyalah amanah yg bersifat sementara. Hal ini kerana jika manusia sebenarnya memiliki sifat ilmu, mengapa manusia tidak dapat menghalang sifat lupa dpdnya atau hilang ingatan. Jika ia adalah miliknya tentu ia berkuasa penuh terhadap milikannya, namun mengapa berlaku hilang ingatan, lupa jahil dan sbgnya? Nyatalah di sini kefakiran dan kedhaifan kita maka sedarlah kita bahawa hanya Allah Zat yg sebenarnya bersifat Ilmu.

Firman Allah: “Tiada sesuatu pun yg menyamai Nya dan Dia lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Asy-Syura: 11). Manakala tauhid pada af’al Nya bermaksud segala perbuatan yang berlaku baik yang bersifat ikhtiyari atau idhtirariy adalah pada hakikatnya perbuatan Allah atau kita menafikan kam munfasil bagi Af’al Allah. Yakni kita menafikan adanya di sana kelakuan yg berbuat di alam ini melainkan ia adalah kelakuan Allah. Rentetan itu wajib kita yakini bahawa segala perbuatan kita baik yang ikhtiyari atau yg idhtirariy adalah perbuatan Allah yg Maha Esa. Ini bermaksud ketaatan dan kemaksiatan itu pada hakikatnya diciptakan oleh Allah tetapi dipilih dan diusahakan oleh hamba. Namun adab kehambaan itu menuntut kita agar tiada menyandarkan kejahatan dan kemaksiatan melainkan kepada diri kita.

Firman Allah: “Apa shj musibah yg menimpamu maka ia adalah hasil usahamu sendiri..” (Asy-Syura: 30). Hal ini adalah krn jika di sana ada yg lain yang menciptakan perbuatannya sendiri selain Allah, contohnya taat dan maksiat itu hamba yg menjadi kannya maka nescaya akan wujud disana berbilang2 perbuatan yang menafikan sifat Kekuasaan Yang Maha Esa. Pegangan ini diambil berdasarkan firman Allah: “Dan Allah yang menciptakan kamu dan perbuatan yang kamu usahakan.” Maka dgn kerana inilah bersandar kepada amalan dan sebagainya dari kurniaan Tuhan adalah dicela, lantaran sikap ini akan menimbulkan kesombongan pada diri orang yang taat, kerana tiada sesuatu yang wajib ke atas Allah. Sifat Kaya Allah (Istighna’) menafikan kewajipan Allah memberikan pahala kepada orang yang taat dan dosa kepada pelaku maksiat sebaliknya pahala dan dosa tersebut adalah semata-mata menunjukkan anugerah dan keadilan Nya. Dlm hal ini sabda Rasulullah saw: “Tiada sekali-kali seseorang itu memasuki syurga dgn sebab amalan ketaatan yang dilakukannya. Baginda saw ditanya : Ya Rasulullah adakah dirimu juga begitu? Baginda bersabda: Aku juga begitu melainkan dgn limpahan kurnia rahmat Nya.” (riwayat Muslim)

Oleh kerana itulah para arifien biLLah tiada bertambah harap mereka kepada Allah tatkala melakukan ketaatan dan tiada berkurangan harapan mereka kepada keampunan Allah di kala terjerumus dalam maksiat kerana perasaan mereka telah lebur dalam ketauhidan kpd Allah. Mereka tiada lagi memandang kepada diri mereka, mereka hanya memandang kepada Allah SWT dan mereka merasakan diri mereka hanyalah mazhar kepada sifat Rahmaniyyah Nya. Harus diingat kalam hikmah ini bukan bermaksud kita disuruh meninggalkan amal kerana beramal dengan syariat itu wajib. Ia menegaskan kepada kita betapa pentingnya kita hanya bersandar kepada rahmat dan kurniaan Allah bukan kpd kekuatan dan kepandaian diri yg akan membuahkan kesombongan apabila merasakan diri banyak beramal. Cuba kita perhatikan ramai di kalangan umat Islam yg mempunyai masa lapang dan sihat tubuh badan serta mengetahui bahawa solat berjemaah sangat penting tetapi kenapa segelintir sahaja yg hadir menunaikannya? Adakah kerana mereka tidak berkelapangan atau tidak berupaya? Sekali-kali tidak ; kehadiran kita ke surau atau masjid adalah semata2 taufiq dan hidayah dari Allah yg merupakan limpahan kurniaan Nya.

Muallif (Tok Pulau Manis) menyatakan hal ini sebagai peringatan kepada para salik yang menempuh perjalanan menuju Allah agar membetulkan bidayah atau permulaan mereka dengan benar-benar ikhlas dan jujur dalam pendakian mereka. Jangan bersandar dengan pemberian Allah kepada kita baik berupa kekuatan jasmani, rohani, waridat dan sebagainya bahkan hendaklah dihayati benar2 kalimah la hawla wala quwwata illa billah. Berkata Syeikh al-Syarqawi : “Adapun para arifien biLLah, maka mereka tiada melihat kepada diri mereka sedikitpun buat mereka jadikan sandaran bahkan mereka memandang pelaku hakiki itu hanyalah Allah dan mereka hanyalah tempat penzahiran Nya (Qudrat, Iradat dan Ilmu Nya). 

Dan adalah hal manusia itu atas tiga bahagian :-

a) Yg berjabat atas amal dan alamatnya itu kurang harapnya kpd Allah tatkala tiada hasil yg dimaksud kannya.

b) Yang berjabat atas anugerah Allah Ta’ala dan alamatnya itu rujuk ia kepada Allah dalam kesukaan dan kesakitan. Dan tatkala suka dengan mengata alhamdulillah dan syukur dan tatkala duka dengan berlindung dan minta tolong.

c) Yang berjabat atas bahagian yang telah dahulu (bersandar kepada suratan takdir), dan alamatnya tiadalah gundah kerana ketiadaan sebab. Maka tiadalah bertambah harapnya kerana sesuatu dan tiada kurang harapnya kerana suatu, jikalau ditimbang nescaya bersamaan dalam tiap-tiap hal daripada segala ahwalnya tetapi adalah ia sentiasa suka.

Berkata stgh dpd org muhaqqiq ; sesiapa yg sampai kpd hakikat Islam maka ia tiada berkuasa berhenti dpd melakukan amal ibadat dan sesiapa yg sampai kpd hakikat iman maka tiada berkuasa berpaling dpd melakukan amal ibadat, dan sesiapa yg sampai kepada hakikat ihsan maka tiada ia berkuasa berpaling selain dpd Allah Ta’ala. Dan adab bagi ahli tariq (mengamalkan tarekah sufiyyah) pada sesuatu waktu itu adab syariah dan dlm suatu waktu adab khidmah dan dlm suatu waktu adab al Haqq. Adab syariah ialah mendirikan segala tandanya iaitu permulaan bagi sekalian org yg menjalani jalan kpd Al Haqq Ta’ala. Menurut Syeikhuna Tauhid dipandang dari sudut penghayatan seseorg dibahagi kpd tiga:

1- Tauhid I’tiqadiy atau ilmiy iaitu ketauhidan seseorang itu hanya bersifat ilmu semata-mata namun dalam penghayatan masih belum benar-benar bertauhid. Contohnya dia akan merasakan kekuatan imannya dan bertambah rapatnya kepada Allah dengan meningkatnya ketaatan.

2- Tauhid Syuhudiy iaitu ia memandang segala perilakunya itu adalah anugerah Allah semata-mata dan mereka berperanan sebagai orang yang berusaha dan berikhtiyar sebaliknya yang menjadikannya ialah Allah. Inilah tauhid yang dapat melepaskan seseorang dari syirik kecil seperti ‘ujub, riya’, takabbur dan selainnya, umat Islam wajib mencapai martabat tauhid ini bagi membebaskan diri dari syirik dan ananiyyah atau keakuan diri.

3- Tauhid Wujudiy iaitu seseorang itu memandang pada dzauqinya segala sesuatu itu qaim biLLah tiada yg lain melainkan menyatakan wujudNya. Golongan ini lebur perasaannya dlm kewujudan Allah sehingga tiada dia merasai kewujudan diri kerana kuatnya pandangan sarirahnya pada cahaya kewujudan Allah.

Taat atau maksiat dan sebagainya. Di sinilah terzahirnya peri pentingnya seseorang itu menghayati ad Deen secara bersepadu tanpa meringankan satu bahagian dari satu bahagian yg lain. Maksud perkataan ini wallahu’alam ; Seseorang yang telah mencapai hakikat Islam maka dia akan menjunjung dgn penuh taat setia segala perintah dan menjauhi segala larangan Allah tidak kira ia kecil atau besar perintah dan larangan itu. Hal ini kerana Islam itu bermaksud melaksanakan ajaran yg dibawa oleh Nabi saw. 

Maksud iman pula ialah membenar dan patuh dengan ajaran yang dibawa oleh baginda SAW, jadi orang yang telah mencapai hakikat iman pasti tidak akan meninggalkan amal ibadat. Sementara hakikat ihsan itu ialah hatinya sentiasa berhubungan dgn Allah dan dia hanya mencari keredhaan Allah dlm melaksanakan amal salehnya. Oleh kerana itu seseorang yg telah mencapai hakikat ihsan pasti tiada akan berpaling kpd selain Nya. Bagi menggambarkan peri pentingnya prinsip kesepaduan ad Deen ini dikemukan satu contoh perintah solat lima waktu sehari semalam. Firman Allah: “Dirikanlah solat untuk mengingati Ku”. Pada ayat ini terdapat perintah menunaikan solat dgn maksud bagi mengingati Allah. 

Seorang yg melaksanakan solat ialah seorang yang beriman yakni membenar dan mematuhi ajaran yang dibawa oleh Rasulullah. Maka untuk membuktikan keimanannya maka dia melaksanakan solat dengan mengikut kaifiyat yang telah ditetapkan oleh Allah dan ditunjukkan oleh Rasulullah saw (Islam). Maka bagi merealisasikan maksud solat agar dapat mengingati Nya maka dia mesti menghubungkan hatinya dengan Allah yakni mesti ada ihsan. Tidak cukup seseorang itu hanya percaya dan melaksanakan solat tetapi hatinya tiada berhubungan dengan Allah,ibaratkan seperti seorang anak yang mempunyai ibu dan bapa tetapi tiada mempunyai hubungan hati dengan mereka berdua yakni menyintai, merindui dan sebagainya. 

Ilmu tentang bagaimana menghubungkan hati dgn Allah agar sentiasa perhubungan itu intim dibahaskan dlm ilmu tarekah. Tarekah sufiyyah tiada lain melainkan mazhab pengamalan ilmu tasawwuf sebagaimana ilmu tauhid dan ilmu fekah yang ada mazhabnya yang tersendiri. Maksudnya melaksanakan segala suruhan dan menjauhi segala tegahan syarak atau fana’ fi al syariah. Istilah fana’ bukan bermakna insan bersatu menjadi tuhan tetapi ia bermaksud kepatuhan mutlak seseorang itu pada perintah dan larangan Allah. Firman Allah mengenainya: “Bahkan sesiapa yang menyerahkan dirinya (fana’) kepada Allah…”

Fana itu mempunyai beberapa tingkatan :-

1- Fana pada syariat-menjunjung perintah dan menjauhi larangan Allah

2- Fana pada tarekah – melaksanakan syariat dengan penuh rasa cinta.

3- Fana pada hakikat – sentiasa merasa fakir kpd Allah dgn menyedari bahawa segala sesuatu itu datang dari dgn dan kpd Allah.

4- Fana pada makrifat- sentiasa merasa syukur dgn segala takdir yg berlaku ke atasnya dlm setiap hal.

Sementara jalan menuju fana’ pula ialah :-

1- Zikir yang berterusan tanpa mengenal erti penat dan lelah.

2- Natijahnya dia akan merasai dirinya sentiasa dalam pengawasan Allah (muraqabah).

3- Perasaan riqabatullah yang bersangatan itu menyebabkan dia merasakan seolah – olah menyaksikan Allah dalam gerak dan diamnya dan dalam setiap zarah alam ini(musyahadah). Sebagai contoh seorang yang bersangatan merindui kekasihnya dia akan merasakan seolah-olah sentiasa bersama kekasihnya sehinggakan dia melihat pada batu di hadapannya bayangan kekasihnya.

4- Justeru menyebabkan dia lebur (fana) dalam kecintaan dan kerinduannya kepada kekasih dan dia akan mengutamakan kekasihnya lebih dari dirinya sendiri hatta sanggup bergadai nyawa demi kekasihnya.

5- Keleburan diri atau mazmumah menjadikan dirinya orang yang patuh pada segala perintah dan larangan (fana fil fana’ atau baqa’) di sinilah menyatunya hakikat muhammad dan syariat Muhammad dan seorang itu telah mencapai martabat insan kamil.

Tiada nilai fana’ jika tiada lebur mazmumah di dalam diri kerana kesempurnaan maqam kehambaan itu ialah pada leburnya sifat2 mazmumah, hanya Allah yang dicari tiada yang lain . Ilahi anta maqsudi wa ridha ka matlubi mudah2an Allah menjadikan saya dan tuan2 sebagai hamba Nya yang sebenar, amin.

Syarah Tok Pulau Manis: Adab khidmah ialah fana dari melihat segala tandanya dan tiada memandang kepada yang demikian itu melainkan kepada anugerah Allah ta’ala jua. Kerana sebagai ahli khidmat wajib ke atasnya tiada berjabat kepada segala amal baktinya. Adab al haq ialah seperti engkau mengetahui apa yang bagimu dan apa yang bagi al Haqq ta’ala. Inilah sekalian ahli tahqiq (mereka yang benar2 menjadi hamba Allah). Kerana hamba itu apabila ia mengenali apa yang bagi dirinya daripada sifat2 faqir , dhaif, lemah, hina dan kurang manakala bagi tuhannya dpd sifat2 kaya, kuat, kuasa , mulia dan sempurna, maka fanalah dia daripada setiap yang lain dpdNya. 

Ini adalah bagi org yg melihat kesempurnaan (kamalat) kudrat tuhannya, kerana sesiapa yang tiada melihat kesempurnaan kudrat tuhannya dalam makrifat maka gugurlah ia daripada keadaan yg sempurna. Maka apabila engkau melihat kesempurnaan kudrat tuhanmu , maka fanalah engkau dpd setiap yang lain dpd Nya. Dan engkau hendaklah mengetahui kehendak Nya dpdmu dlm setiap hal, maqal dan maqam. Dan inilah kesudahan segala adab, kerana yang dikehendaki al Haqq ta’ala itu bahawa ada Dia tiada engkau. Maka dgn itu gugurlah ikhtiyar dan putuslah iradah engkau pada apa yang dikerjakan oleh engkau padanya dpd tajrid dan daripada segala sebab.

1) Yakni ketika melaksanakan suruhan dan perintah Allah itu dia hanya melihat bhw ia adalah anugerah Allah bukan kekuatan dan keupayaannya kerana tiada yang berbuat pada hakikat melainkan Allah jua.

2) Yakni bagi tuhanmu itu menjadikan perbuatanmu yang ikhtiyari mahupun idtiroriy dan bagi dirimu pilihan dan usaha dan di atas keduanya dirimu ditaklifkan serta dihisab. Firman Allah: ”Bukan dirimu yg melontar ketika engkau melontar tetapi Allah yang melontar" (al-Anfal: ). Iaitu dirimu hanya memilih dan berusaha melontar dan yang menjadikan perbuatan melontar itu ialah Allah. Perkataan iz ramaita itu mengisbatkan usaha dan ikhtiyar bagi hamba dan walakinn Allah rama menunjukkan bahawa pada hakikatnya perbuatan itu diciptakan oleh Allah. Inilah pegangan ahli sunnah dalam masalah perbuatan ikhtiyari hamba iaitu pertengahan di antara jabariyyah dan qadariyyah.

3) Keadaan ini menggambarkan perihal seseorang yg kesedaran ketuhanannya(makrifat) telah mencapai wilayah qabdah, iaitu suatu kesedaran di mana seorang itu merasakan dirinya terlalu fakir kepada Allah kerana dirinya dan apa yg ada di sekelilingnya berada dlm genggaman al Rahman. Ia sentiasa terdedah kpd kemusnahan pada setiap detik. Maka lahirlah perasaan fakir, dhaif, hina kpd Allah dan sebagainya.

Kesedaran ketuhanan itu kepada lima wilayah;-
1- Wilayah tiada kesedaran
2- Wilayah mumkinat
3- Wilayah qabdah
4- Wilayah al hubb
5- Wilayah al dzat

Setiap insan telahpun mempunyai kesedaran ketuhanan di alam roh lagi namun kegelapan kehidupan dunia itu menyebabkan kesedaran ketuhanan itu terpadam. Maka dakwah mesti difokuskan kepada membuka titik kesedaran ketuhanan yang telah sedia ada dalam diri setiap insan. Yakni seseorang yang telah mengenali bahawa Allah sebenarnya Maha Berkuasa, Berkehendak dan Berilmu dan lebur perasaannya dalam sifat – sifat tersebut maka tiada dia memilih dan berkehendak melainkan berdasarkan kepada kehendak dan pilihan Allah dalam segala hal dan maqal (perkataan). Iaitu rehat dirinya daripada tadbir dengan menyerahkannya kepada Allah kerana Dia lah tuhan sebelum dia dilahirkan ke dunia ini dan selepasnya. Jika dia dapat menyerahkan nasib dirinya kepada Allah ketika di alam rohani mengapa tidak di alam zahir...!! ia dibicarakan secara lanjut dalam kalam – kalam seterusnya. Maka tajrid dan sebab itu semuanya dari Allah maka jika Dia meletakkanmu pada salah satu dari keduanya maka janganlah engkau cuba melarikan diri daripadanya berdasarkan perkiraan akal dan nafsumu yang singkat. Perbuatan mu itu adalah tanda kurang yakin mu pada pemeliharaan Nya. Allahu Mustaan fi kulli hal.


No comments:

Post a Comment