Sunday, August 7, 2016

MELEPASKAN DUNIA MELALUI ZAUK

Menyaksikan yang hak melalui suasana kedamaian yang datang daripada pelepasan segala keduniaan dan melalui zauk. Nabi s.a.w bersabda: “Satu ilham Ilahi yang memutuskan seseorang daripada dunia ini dan kurniaan atas seseorang akan kenyataan atau cermin sifat-sifat Tuhan, menampakkan kepada seseorang keesaan Ilahi, lebih baik dpd pengalaman dunia dan akhirat”. Dan, “Orang yang tidak mengalami zauk (keghairahan) yang daripadanya menerima kenyataan makrifat Ilahi dan yang hak adalah tidak hidup”.

Banyak ayat2 dan hadis2 serta perkhabaran dpd wali-wali menceritakan suasana ini. “Dan apakah orang yang Allah luaskan dadanya kepada Islam, iaitu ia berjalan atas nur dari Tuhannya (sama dengan yang beku hatinya?). Maka kecelakaan (adalah) bagi mereka yang beku hatinya dari mengingat Allah. Mereka itu (adalah) dalam kesesatan yang nyata. Allah telah turunkan sebaik2 perkataan, kitab yg sebahagiannya menyerupai sebahagiannya, yang diulang2kan, yang seram lantarannya kulit2 badan org yg takut kepada Tuhannya. Kemudian jadi lemas kulit2 mereka dan hati2 mereka kepada mengingat Allah. Yang demikian itu pimpiman Tuhan, yg Ia pimpin dengannya siapa yg Ia kehendaki, dan barang siapa disesatkan oleh Allah maka tidaklah ada baginya sebarang pimpinan”. (Surah az-Zummar, ayat 22 & 23).

Junaid al-Baghdadi berkata: “Bila zauk (keghairahan) bertemu dgn kenyataan Ilahi di dlm diri seseorang, dia itu berada di dalam keadaan samada kelazatan yang amat sangat atau keharuman yang mendalam”.

Ada dua jenis zauk: 

1) Zauk lahiriah dan zauk rohaniah. Zauk lahiriah adalah hasil dpd ego diri. Ia tidak memberi kepuasan secara rohaniah. Ia dipengaruhi oleh pancaindera. Sering kali ianya kepura2an, berlaku agar dilihat atau diketahui oleh org lain. Zauk jenis ini tidak berharga sedikit pun kerana ianya disengajakan, dengan kehendak atau niat: orang yang mengalaminya masih merasakan yang dia boleh berbuat dan memilih (tidak ada fana padanya). Tidak guna menganggap penting pengalaman yg demikian.

2) Zauk kerohanian, bagaimanapun, keseluruhannya berbeza, suasana yang dihasilkan oleh pengaliran tenaga kerohanian yang melimpah ruah. Secara biasa, pengaruh luar – seperti puisi yang indah yang dibaca, atau Quran dibaca dengan suara yang merdu, atau keghairahan yang dicetuskan oleh upacara zikir sufi – boleh mengakibatkan peningkatan kerohanian. Ini berlaku kerana pada ketika itu penentangan lahiriah seseorang dihapuskan, kehendak dan kekuatan akal untuk memilih diatasi. Bila kekuatan badan dan fikiran sudah dilemahkan suasana zauk adalah semata-mata bersifat kerohanian. Meneruskan perjalanan dengan pengalaman yang demikian sangat besar gunanya bagi seseorang.

“Dan org yg menjauhi berhala2 dpd menyembahnya dan kembali kpd Allah adalah bagi mereka khabar yg menggirangkan. Oleh itu girangkanlah hamba2Ku. Yang mendengar perkataan lalu menurut yg sebaik2 nya. Merekalah org2 yang dipimpin oleh Allah dan mereka itu ialah org2 yg mempunyai fikiran”.  (Surah az-Zumar, ayat 17 & 18).

Nyanyian merdu burung2, keluhan pencinta, adalah sebahagian dpd penyebab luar yang menggerakkan tenaga kerohanian. Dalam suasana tenaga kerohanian yang demikian syaitan dan ego tidak boleh campur tangan; iblis bertindak di dalam alam kegelapan perbuatan2 yang muncul daripada ego diri dan tidak boleh berbuat apa-apa di dalam alam kemurahan dan keampunan yg bercahaya. Dlm alam kemurahan dan keampunan Allah, syaitan menjadi cair laksana garam di dalam air, sama seperti ia hilang apabila dibaca:

“La haula wala quwwata illa billahil ‘aliyyil ‘azim” – Tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah Yang Maha Tinggi, Maha Mulia.

Pengaruh2 yang merangsangkan zauk kerohanian diterangkan oleh hadis, “Ayat-ayat Quran, puisi yang berhikmah dan ajaib mengenai cinta dan bunyi serta suara kerinduan menyalakan wajah roh”.

Zauk sebenar adalah hubungan cahaya dengan cahaya bila roh insan bertemu dengan cahaya Ilahi. Allah berfirman: “Yang suci untuk yang suci pula”.  (Surah an-Nuur, ayat 26).

Jika zauk datang dari rangsangan ego dan syaitan tiada cahaya di sana. Di sana hanya ada kegelapan tanpa cahaya, ragu-ragu, penafian dan kekeliruan. Kegelapan menjadi bapa kepada kegelapan. Dalam bahagian roh dan jiwa, ego tidak ada bahagian. Firman Tuhan: “Yang tidak suci untuk yang tidak suci pula”.  (Surah an-Nuur, ayat 26).

Penzahiran suasana zauk ada dua jenis: penzahiran zauk lahiriah yg bergantung kpd kehendak diri sendiri dan penzahiran zauk kerohanian yg di luar pilihan dan kehendak seseorang. Dalam kes pertama yg nyata ialah disengajakan. Jika seseorang menggeletar, bergoyang dan meraung walaupun bukan di bawah pengaruh kesakitan atau gangguan dalam tubuh, ia tidak dianggap sah. 

Apa yg sah ialah perubahan yg nyata pada keadaan lahiriah yg tidak disengajakan dan disebabkan oleh keadaan batin seseorang. Penzahiran yg tidak disengajakan adalah akibat tenaga kerohanian yg tidak dapat dikawal oleh seseorg. Rohnya yang di dalam zauk mengatasi pancaindera. Ia adalah umpama keadaan meracau org yg demam panas, agak tidak mungkin mencegah org yg demikian dpd terketar2, bergoyang dan menjadi kaku di dlm meracau itu kerana dia tidak ada kuasa terhadap penzahiran yg keluar atau berlaku kepadanya itu. 

Begitu juga bila tenaga kerohanian membesar sehingga mengalahkan kehendak, fikiran dan tubuh badan, zauk yang lahir dpd yang demikian adalah benar, jujur dan bersifat kerohanian. Keadaan zauk kerohanian yang demikian, yang di masuki oleh para sahabat akrab Allah di dalam melakukan pergerakan dan pusingan pada upacara mereka, adalah cara untuk menimbulkan keghairahan dan dorongan pada hati mereka. 

Ini adalah makanan bagi mereka yang mengasihi Allah; ia memberikan tenaga di dalam perjalanan mereka yang sukar dalam mencari yang hak. Nabi s.a.w bersabda: “Upacara keghairahan yang dilakukan oleh para pencinta Allah, tarian dan nyanyian mereka, merupakan kewajipan bagi sebahagian, dan bagi sebahagian yang lain adalah harus sementara bagi yang lain pula adalah bidaah. Ia adalah kewajipan bagi manusia yang sempurna, harus bagi kekasih Allah dan bagi yang lalai adalah bidaah”. 

Dan, “Adalah sifat yg tidak sihat bagi org yg tidak merasa kelazatan berada bersama kekasih Allah: puisi org arif yang mereka nyanyikan, musim bunga, warna dan keharuman bunga, burung dan nyanyiannya”.

Org yg lalai, yang menganggapkan mencari zauk kerohanian sebagai bidaah, org yg tidak sihat sifatnya yg tidak dapat menikmati kelazatan yg indah, adalah sakit dan tidak ada penawar utk penyakit ini. Mereka lebih rendah dpd burung dan haiwan, lebih rendah dpd keldai, kerana haiwan juga menikmati irama. Bila Nabi Daud a.s melagukan suaranya burung2 terbang di sekelilingnya untuk menikmati kemerduan suaranya. Nabi Daud a.s berkata: “Org yg tidak mengalami keghairahan tidak dapat merasai agamanya”.

Terdapat sepuluh suasana zauk. Sebahagiannya ketara dan tanda2nya kelihatan kpd org lain, spt kesedaran rohani dan berzikir mengingati Allah dan membaca Quran dengan senyap. Menangis, merasai penyesalan yg mendalam, takutkan azab Allah, kerinduan dan kesayuan, malu terhadap kelalaian diri; apb seseorg menjadi pucat atau mukanya berseri-seri kerana keghairahan dpd suasana dalaman dan kejadian di sekelilingnya, membara dengan kerinduan terhadap Allah – semua ini dan semua keganjilan pada lahiriah dan rohaniah yang dihasilkan oleh perkara2 tersebut adalah tanda2 zauk atau keghairahan.

No comments:

Post a Comment