Wednesday, February 10, 2016

ILMU DALAM ISLAM

ILMU tanpa AMAL bagaikan pohon tak berbuah!

AMAL tanpa ILMU bagaikan orang yang berjalan di kegelapan malam tanpa cahaya!

Wasiat Hasan Al-Bashri:  "Aku tahu rezekiku tak mungkin diambil orang lain, kerananya hatiku tenang. Aku tahu amal-amalku tak mungkin dilakukan orang lain, maka aku sibukkan diriku untuk beramal. Aku tahu Allah selalu melihatku, kerananya aku malu bila Allah mendapatiku melakukan maksiat. Aku tahu kematian menantiku, maka aku persiapkan bekal bekal untuk berjumpa dengan Rabbku."

Wahab bin Munabbih berkata: "Akan lahir dari ilmu… kemulian walau orangnya hina, kekuatan walaupun orangnya lemah, kedekatan walau orangnya jauh, kekayaan walaupun orangnya fakir dan kewibawaan walau orangnya tawaduk.”

No comments:

Post a Comment