Sunday, April 17, 2016

MUHASABAH DIRI DI AWAL TAHUN HIJRAH

Imam Hasan Al-Basri, mengatakan, ''Wahai anak Adam, sesungguhnya engkau sebahagian dari hari, apabila satu hari berlalu, maka berlalu pulalah sebahagian hidupmu”. Kerana itu, di waktu pergantian tahun diharapkan kita manafaatkannya untuk mengmuhasabah diri. Memperbaiki kesalahan-kesalahan, berhijrah dengan meninggalkan hal-hal buruk, serta mempersiapkan diri untuk meraih rahmat, ampunan dan redha Allah.

Allah SWT berfirman, ''Wahai orang-orang beriman bertakwalah kalian kepada Allah, dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah disiapkan untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa-apa yang kalian kerjakan.'' (QS 59: 18). Sayyidina Umar bin Khathab menyatakan, ''Hitunglah diri kalian sebelum kalian dihitung. Timbanglah amal-amal kalian sebelum ditimbang. Bersiaplah untuk menghadapi hari yang amat dahsyat. Pada hari itu segala sesuatu yang ada pada diri kalian menjadi jelas, tidak ada yang tersembunyi.'' 

Rasulullah SAW bersabda, ''Tidaklah melangkah kaki seorang anak Adam di hari kiamat sebelum ditanyakan kepadanya empat perkara: tentang umurnya untuk apa dihabiskan, tentang masa mudanya untuk apa digunakan, tentang hartanya dari mana diperolehi dan ke mana dihabiskan, dan tentang ilmunya untuk apa dimanfaatkan.'' (HR Tirmidzi). Terkait dengan usia, Rasulullah SAW menjelaskan, ''Sebaik-baik manusia adalah yang panjang umurnya dan baik amal perbuatannya, sedangkan seburuk-buruk manusia adalah yang panjang umurnya tetapi buruk amal perbuatannya.'' (HR Tirmidzi). 

No comments:

Post a Comment