Friday, April 8, 2016

PETUA IMAM AL GHAZALI TENTANG LAILATUL QADAR

Petua Yang Diamalkan Imam Ghazali Dan Ahli-Sufi Meramal Malam Lailatul Qadar. Kelebihan Dan Keistimewaan Malam Lailatul Qadar | 3 hari lagi Bermulahlah 10 malam terakhir di bulan Ramadhan. Bila disebut 10 malam terakhir, pasti kita tidak akan terpaling dengan satu malam yang dikatakan malam bagi seribu malam iaitu malam Lailatul Qadar. Tapi bila Malam itu dari 10 malam terakhir Ramadhan?? Telah berlegar di kalangan ulama dan bijak pandai akan satu formula yang telah digunapakai sejak beratus tahun lalu mengenai malam Lailatul Qadar oleh ahli sufi .

Namun ia bukan bermakna kita perlu yakin dengan formula ini dan ia tidak semestinya tepat, tetapi banyak pendapat juga yg mengatakan formula ini menjadi, seperti tanda-tanda yang muncul selepas keesokan harinya jika lailatul qadar berlaku pada malamnya...antaranya tanda-tanda telah berlakunya Lailatul Qadar adalah cahaya matahari pagi seolah2 terlindung dengan sesuatu yg kita kaitkan dengan sayap malaikat2...ia kelihatan matahari seolah2 redup keputih-putihan terlindung dipagi harinya...ini adalah tanda-tanda lalilatul Qadar yang paling sahih menurut hadis riwayat Muslim.( Sahih Muslim, “Matahari pada paginya tiada pancaran baginya”. (Muslim no: 762)). Berbalik kepada formula ahli sufi tadi dan ada juga yang mengatakan ia adalah petua yang juga diamalkan oleh Imam Al-Qhazali..

Formula ini menerangkan ...
Jika puasa bermula pada hari AHAD= Kemungkinan besar malam ke 29
Jika puasa bermula pada hari ISNIN= Kemungkinan besar malam ke 21
Jika puasa bermula pada hari SELASA= Kemungkinan besar malam ke 27
Jika puasa bermula pada hari RABU= Kemungkinan besar malam ke 29
Jika puasa bermula pada hari KHAMIS= Kemungkinan besar malam ke 25
Jika puasa bermula pada hari JUMAAT= Kemungkinan besar malam ke 27
Jika puasa bermula pada hari SABTU= Kemungkinan besar malam ke 23

Ini bukannya dari hadis nabi atau dari al Quran tapi ini hanya formula yang dicipta oleh ulamak2 sufi terdahulu...mereka mungkin diberikan kelebihan yang istimewa hingga dapat membuat formula seperti ini...tapi sebagai orang Islam yang sempurna...kita tidak sepatutnya menunggu malam2 tertentu sahaja utk beribadat dan mencari lailatul qadar...

Formula ini bukannya 100% tepat tetapi menurut kebanyakan pendapat kebanyakkannya mengena... Contohnya tahun 2012 bermulanya kita berpuasa adalah pada hari SABTU, maka kemungkinan lailatul qadar adalah pada malam ke 23 ramadhan...tapi bukan lah bermaksud selepas malam ke 23 tu kita tak perlu mencari lagi Lailatul Qadar...ada kemungkinan lailatul qadar berlaku selepas malam ke 23 juga...kita umat islam cuma harus percaya bahawa lailatul qadar pasti berlaku...nabi berpesan agar mencari lailatul qadar pada 10 malam terakhir dan nabi membanyakkan ibadat pada malam2 yang ganjil.

Ini adalah satu hikmah kepada kita semua agar kita terus beribadat tanpa menunggu satu malam sahaja utk beribadat… Ini hanyalah satu formula...dan formula ini dibuat oleh ahli2 sufi terdahulu… Artikel ini adalah satu perkongsian ilmu dan bukan untuk mengajak ke arah bidaah...tiada siapa yang tahu bila ia akan berlaku melainkan setelah ia berlalu, menerusi tanda-tanda yang disebutkan seperti cahaya matahari seolah-olah terhalang di awal pagi. Waalahu ‘Alam.

No comments:

Post a Comment