Saturday, June 11, 2016

MENGENALI 20 SIFAT DIDALAM DIRI

1). WUJUD - Badan Insan SIFATKU mula jadi menanggung didalam dunia.
2). KIDAM - RUH JASMANI kulitku mula jadi meliputi sekalian alam.
3). BAQA’ - RUHANI dagingku mula jadi menanggung RAHSIA didalam DIRI
4). MUKHALAFATUHU LIL HAWADITH - RUH NIBATI darahku mula menjadi meliputi Alam Sendiri.
5). QIQMUHUBINAFSIHI - RUH INSAN nafasku mula jadi berjalan ucapan didalam DIRI.
6). WAHDANIAT - RUH RABBANI hatiku asal mula jadi TAHU didalam DIRI.
7). KUDRAT - RUH QUDUS urat putihku yang tidak berdarah berjalan setiap dalam DIRI-ku.
8). IRADAT - RUH KAHFI tulangku asal mula jadi menguatkan Alam Sendiri
9). ILMU - RUH IDHAFI benihku asal mula jadi YANG NYATA didalam CERMIN HAQ
10). HAYAT - RUH NURANI uratku yang meliputi didalam tubuh aku yang hidup alam sendiri.
11). SAMA’ - BESI KURSANI pendengaranku asal semula jadi.
12). BASAR - PANCARAN MA’NIKAM kalam aku berkata-kata dengan sendiri.
13). KALAM - RUH MA’NIKAM menzahirkan perkataan didalam dunia.
14). QAUNUHU QADIRUN - WUJUD MA’NIKAM tali Ruhku KUNHI ZAT dengan Sifatku.
15). QAUNUHU MURIDUN - ILMU ALLAH badanku asal mula jadi KALIMAH didalam diriku.
16). QAUNUHU ALIMUN - DARJAT ALLAH kebesaranku asal mula jadi duduk didalam otak yang putih.
17). QAUNUHU HAIYUN - Amalan terlebih suci ialah amalan Kalimah Aku asal mula jadi alam diriku.
18). QAUNUHU SAMIUN - Bersama ZAT & SIFAT WAHDAH didalam Kalimah iman diriku.
19). QAUNUHU BASIRUN - RAHSIA NYAWA dengan BADANWAHIDAH bersamalah Zat dengan badan tidak bercerai dunia akhirat.
20). QAUNUHU MUTAKALLIMUN - Ghaib didalam Ka’bah Ghaib aku didalam Ka’bah Kaca Arasy yang putih titik didalam Kalimah.

ASAL RUKUN 13 DIDALAM SOLAT.

Inilah asal Rukun 13 yang wajib diketahui dalam melakukan Solat. Adapun Rukun Solat itu datangnya daripada ALLAH - BAPA dan IBU. DATANG DARIPADA ALLAH - 5 PERKARA:

1 Niat
2 Nyawa
3 Wujud
4 Nafas
5 Af’al

Yaitu didalam bentuk Merasa - Mencium - Menjamah - Melihat & Mendengar. DATANG DARIPADA BAPA - 4 PERKARA:

1 Tulang
2 Kuku
3 Rambut
4 Rupa

DATANG DARIPADA IBU - 4 PERKARA:

1 Darah
2 Daging
3 Otak
4 Lendir

Terhimpun menjadi 13 maka jadilah Rukun 13 perkara melakukan SOLAT setiap hari memulangkan sekalian HAKNYA sebagai ISI AMANAH yang dipertaruhkan kepada kita:

YANG MATI - YANG HILANG - YANG TINGGAL - YANG PULANG
YANG MATI itu ada 6 perkara yakni - Wujud - Anggota - Hawa - Nafsu - Gerak & Diam.
YANG HILANG pula ada 4 perkara yakni Darah - Daging - Tulang & Kulit.
YANG TINGGAL itu ada 2 perkara yakni Iman & Taat.
YANG PULANG ada satu sahaja yakni NYAWA. Pulang keempunyanya keasalnya.

PENGERTIAN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD MUSTAFFA RASULLULLAH.

NABI: Adapun Tubuh Nabi Muhammad itu yang zahir ialah AF’AL daripada ZAT. Adapun nyawa Nabi Muhammad itu SIFAT daripada ZAT ALLAH.

SIFAT: Adapun SIFAT itu NYAWA kepada Muhammad. MUSTAFFA - Adapun hati Mustaffa itu ASMA’ daripada ZAT ALLAH.

ASMA’: Adapun ASMA’ itu Nama NamaNya.

AF’AL: Adapun AF’AL itu Tubuh Nabi namanya AF’AL.

RASULLULLAH - Adapun Rasullullah itulah SIRR daripada ZAT ALLAH SWT.
ZAT. Adapun ZAT itu TUHAN, Rahsia pada Nabi, Cahaya Ilmu Kalam - SIRRULLAH namanya.

Inilah kita bertuhan pada Allah dengan 4 syarat yakni:
Pertama ZAT ALLAH itu Tuhan pada kita.
Kedua SIFAT ALLAH itu NYAWA pada kita.
Ketiga ASMA’ ALLAH itu HATI pada kita.
Keempat AF’AL ALLAH itu TUBUH pada kita.
Dan TAJALLI Af’al Allah pada Tubuh kita dan Tajalli Asma’ Allah pada Hati kita dan Tajalli Sifat Allah pada Nyawa kita dan Tajalli Zat Allah pada Sirr kita yakni sebenar-benarnya RAHSIA kita adanya.

PERINGATAN TENTANG SOLAT
Barangsiapa menyembah NAMA TANPA MAANA bahawasanya ia KUFUR.
Barangsiapa menyembah MAANA TANPA NAMA bahawasanya ia MUNAFIK.
Barangsiapa menyembah NAMA DAN MAANA dengan HAKIKAT MAKRIFAT mereka itulah MUKMIN sebenar2nya.
Barangsiapa meninggalkan NAMA DAN MAANA bahawasanya mereka itulah ARIFBILLAH.

Solat Daim itu ialah solah tanpa huruf tanpa suara tanpa apa apa perbuatan. Ianya ialah kerja HAYAT atau kerja HIDUP. Yang Hidup itu ialah NURULLAH atau Nur Muhammad yakni Nyawa.

WUJUD: WUJU DU KA ZAHRU WALA YUQA MU BI HI ZAHBU. Barangsiapa mengadakan DUA WUJUD jadi SYIRIK. ANA WUJU DA HU. Ada kita dengan DIA. WA NAF SUHU. Ada DIA dengan sendirinya.

Adapun WUJUD itu AIN ZAT artinya kenyataan kerana lafaznya dibaca itu wujud maknanya ZAT. Ini adalah kerana Wujud itu ADA. Maka yang ADA itu ZAT. Maka tiada diperoleh dengan lafaz yang lain daripada Wujud itu kerana wujudanya itu menyatakan Zatnya. Maka disebabkan itu dikatakan AIN ZAT namanya.
Adapun Wujud itu artinya ADA. Apa yang dikatakan itu ada. Yang dikatakan itu ialah ZAT. Adapun Wujud ini ditilikkan pihak lafaznya SIFAT dan jika ditilik pada maananya ZAT dan apa yang dikatakan lafaz itu kerana bacaan itu Wujud ada ZAT. Inilah maananya. Adapun WUJUD DIRI SENDIRI berdiri dengan ZAT. Apa sebab dikatakan Wujud itu berdiri dengan Zat? Sebab lafaz wujud itu ada manakala yang ADA itu ialah ZAT.

RAHSIA DIDALAM DIRI: Inilah pada menyatakan bahawa didalam badan manusia itu EMPAT BAHAGI yaitu: NAFAS, ANPAS, TANAPAS, NUPUS.
Sesungguhnya bagaimana rupa jasmani begitu jugalah rupa NYAWA. Manakala Nyawa itu adalah NAFAS dan TANAPAS itu saperti ANPAS. Maka keempat itu berperingkat sampai kepada NUPUS dan Nupus itu saperti rupa ZAT manakala Zat itu saperti rupa SIFAT dan Sifat itu saperti rupa ASMA’ dan Asma’ itu saperti rupa AF’AL. Dan perkara diatas diakui oleh Allah saperti FirmanNya melalui Hadith Qudsi: QA LAL LAH HU TAALA - AL INSANU SIRRI WA ANA SIRRUHI SI FATI ILLA KHAIRI LIL LAH. Insan itu rahsiaKu dan Aku rahsianya. SifatKu itu Sifatnya tiada ada daripadaku melainkan Allah Taala.

Barangsiapa mengenal akan BADANnya ia mengenal akan NYAWAnya. Barangsiapa mengenal akan nyawanya ia akan mengenal akan SIRRnya. Barangsiapa mengenal akan Sirrnya akan mengenal akan TUHANnya yang qadim adanya. Ketahuilah olehmu wahai talib - YANG KELUAR itu bernama NAFAS dan yang dinamai ANPAS itu gerak dari hidung sampai kebawah leher. Dan yang dinamai TANAPAS itu gerak dari bawah leher sampai ke hati. Yang dinamai NUPUS itu didalam Hati. Itulah HAKIKAT NYAWA.

AWALUDDIN MAKRIFATULLAH: Permulaan agama mestilah MENGENAL ALLAH. Firman allah: Ya Muhammad kenalkanlah DIRI kamu sebelum kamu Mengenal Aku dan sebenar-benar kenal Diri kamu ialah Engakau Kenal Aku. Allah juga Berfirman: Ya Muhammad Aku jadikan baharu alam ini kerana Engkau dan Aku jadikan engkau kerana Aku. Maka engkau inilah sebenar-benarnya RAHSIA AKU. Dengan ini bererti kita mesti berpegang kepada pokok kesimpulan RAHSIANYA itu yakni kita mesti betul betul kepada pengertian dan pemahaman RahsiaNya itu dengan terang dan jelas. Marilah kita renungi Firman Firman Allah saperti berikut: Aku tidak memandang kepada rupamu yang cantik.pengetahuanmu yang banyak jika kamu tidak Mengenal Aku maka sia sia sajalah amal kebajikan serta solat kamu yakni umpama debu yang berterbangan diudara ditiup angin.

Engkau itu Aku dan Aku itu engkau. Oleh itu saudaraku sekalian kamu tuntutelah betul betul dan pelajarilah dengan sungguh sungguh serta kajilah dengan mendalam agar kamu DAPAT MENGENAL ALLAH dengan sebanar-benarnya. Mudah-mudahan Allah akan mengangkat Darjat kamu menjadi AHLI SUFI dan WALINYA. Sebanyak manapun kitab kita baca, kaji dan pelajari INTIPATI yang perlu kita dapat dan perolehi hanya EMPAT (4) PERKARA saja yaitu perkara yang membolehkan amal ibadah kita diterima dan diakui oleh Allah SWT. Perkara itu ialah:-

Pertama: Mengenal Allah dengan sebenar-benar pengenalan dengan bukti yang terang dan jelas.
Kedua: sentiasa dalam TUBUH ALLAH dengan bukti yang terang dan jelas juga.
Ketiga: sentiasa mendengar SERUAN ALLAH juga dengan bukti yang jelas dan terang.
Keempat: Datang dari Allah kembali kepada Allah dengan pedoman yang sebenar-benarnya terang dengan bukti yang jelas.

Sesungguhnya keputusan perkara perkara diatas, nampaknya senang dibaca tetapi tiap tiap satu perkara diatas bukanlah mudah diperolehi pemahaman dan pegangan keimanannya walaupun kita telah membaca mengkaji banyak buku, berguru dengan berbagai guru, jika kita tidak menemui / ditemukan dengan buku buku dan guru guru yang benar benar dapat memberi petunjuk untuk pemahaman kita secra terang dan jelas.

HENING - QASAD - TAQRID & TA’YUN

HENING itu apa? Adapun HENING itu tiada dapat menyerupai dengan CAHAYA yang lain. Adapun JERNIH itu apakala tertenung lantas 7 petala langit dan 7 petala bumi. Maka dalam cahaya yang HENING JERNIH itu yang terang benderang itulah CAHAYA PUTIH SIFAT saperti terlebih putih daripada kapas bersifat saperti SIFAT KITA. Ada tanda pada DAHI kita tersurat NAMA ALLAH. Inilah RUH NABI kita. Maka dalam ZIKIR ALLAH syaratnya terhapus sekalian diri dengan keadaan diri kita yang kehambaan bagi RUH NABI saw yang dikatakan sebenar-benar SIFAT ALLAH NUR MUHAMMAD namanya. Dan cahaya terang benderang hening jernih itulah CAHAYA ZAT ALLAH adanya. Wallah Hu Alam.

QASAD: Adapun QASAD itu MENYATAKAN NIAT tiada huruf dan tiada suara. Yang ada huruf dan suara BUKAN NIAT tetapi ADOM (ADAM). Adapun yang sebenar-benarnya NIAT yang tiada huruf dan tiada suara itu ialah ZAT ALLAH. Inilah NIAT yang sebanar-benarnya. Asal Niat dan tempat niat pada zahirnya ialah kita yang berniat tetapi sebenarnya ialah TUHAN YANG MUTLAK yang bersifat WAJIBUL WUJUD KHALIQ AL ALAM lagi ber-Sifat KAMIL MUKAMIL.

TAQ’RID: Adapun TA’RID itu MENYATAKAN FARDHU. Yang sebenar-benarnya Fardhu itu ialah TAJALLI SIFAT ALLAH artinya NYATA SIFAT ALLAH itu NUR MUHAMMAD AIN SABITAH pun ia juga namanya, UJUD IDHAFI dan INSAN pun ia juga. Inilah sebenar-benarnya FARDHU itu. Asal Fardhu ialah RUH NABI MUHAMMAD saw tempat Tajalli sekalian Ruh Adam itu. Sebab dikatakan ASAL FARDHU yang sebenarnya kerana sekalian nyawa itu tajalli daripada NUR MUHAMMAD saperti kata HADITH QUDSI: ANA MINALLAH HU KUL LII SHAI IIN MINAN NUR yang bermaksud. Daku daripada Allah manakala segala sesuatu atau cahaya alam ini daripada cahayaku.

ANA MINALLAHU WAL ANBIYA. (tidak jelas = fakir) yang bermaksud: Aku daripada Allah sekalian anbia’ daripada aku. ANA MINALLAHU WAL MUKMINI NAA MIN NI. Aku daripada Allah dan segala / semua mukminin daripada aku. Inilah sebabnya dikatakan MUHAMMAD itu BAPA SEKALIAN RUH dan ADAM itu BAPA SEKALIAN TUBUH / JASAD. Inilah juga sebab kenapa dikatakan yang Fardhu PADA KITA ITU NYAWA. Nyawa itu PEMERENTAH BADAN. Jika tidak digerak oleh Nyawa tidak bergeraklah badan. Wallah hu Alam.

TA’YUN: Adapun TA’YUN itu menyatakan WAKTU Zuhur, Asar dan lain lain lima waktu itu. Adapun yang sebenarnya NYATA AF’AL ALLAH SWT pada Jasad Adam yaitu Tubuh kita ialah ALAMM RUH YANG KASAR. Itulah sebenarnya TA’YUN yakni sebenar benar NYATA.

ALLAH AN - NIAT - AHDAH - WAHDAH - WAHIDIAH

ALLAH - Alif - Lam -Lam- Ha. ALIF itu AHDIAH ZAT. LA TAAYUN pun ia SIRRULLAH pun ia juga. Inilah ASAL NIAT yang tiada huruf dan tiada suara. Inilah USALLI SOLAT artinya Aku Solat Sifatnya NAFSI WUJUD. Adapun ALIF itu dalil menyatakan FARDHU . Inilah maknanya ZAT mertabat INSAN dan AHADIAH. Dengan kebesaran ALIF ini maka jadilah LAM yakni dengan kebesaran dan kekayaan SIFAT ZAT ertinya ESA pada pihak TANZIL.. LAM AWAL = ALIF DIATAS. Adapun ALIF DI-ATAS itu dalil menyatakan SIFAT huruf ALIF diatas. Maka jadilah LAM AWAL maknanya SIFAT SEMATA-MATA mertabatnya WAHDAH yakni TA’AYUN AWAL artinya NYATA YANG PERTAMA yakni TAJALLI SIFAT ALLAH menjadi NUR MUHAMMAD - AIN SABITAH - WUJUD IDHAFI - INSAN KAMIL pun ia juaga menanggung namaNya ALLAH. Inilah asal FARDHU yang sebenarnya yakni SIFAT MAANI. LAM AKHIR = ALIF DIBAWAH.

Adapun Alif Di-bawah itu dalil menyatakan ASMA’NYA. Huruf Alif dibawah menjadi LAM AKHIR maknanya ASMA’ mertabat WAHIDIAH yang bernama ALLAH yakni TA’AYUn THANI ertinya NYATA YANG KEDUA maka Tajallilah RUH ADAM dengan kebesaran,  kelimpahan Ruh inilah menjadi Tubuh Adam daripada huruf Alif Di-Atas. Maka huruf ini maknanya Zat Alif Di-Atas maka jadilah LAM AWAL maknanya Sifat Alif dibawah. Maka jadilah LAM AKHIR maknanya ASMA’ ALIF didepan. Maka jadilah maknanya AFAL . Maka 4 huruf itu empat Sifat Alif Lam Lam Ha. ALLAH HU AKBAR. ALLAH - (Alif - Lam - Lam - Ha) - Empat Sifat. ALIF = ZAT. LAM AWAL = SIFAT. LAM AKHIR = ASMA’. HA = AF’AL.

AKBAR - (Alif - Kaf - Ba - Ra). ALIF = KAHAR. KAF = JAMAL. BA = JALAL. RA = KAMAL. ALLAH = GHAIBUL GHUYUB. ALIF = LA TA’AYUN = MERTABAT ZAT. LAM AWAL = TA’AYUN AWAL = NUR MUHAMMAD = RUH. LAM AKHIR = TA’AYUN THANI = MERTABAT ADAM = NYAWA. HA = MERTABAT TUBUH = JASAD. ZAT DIRI YSNG BERDIRI SENDIRI .Wujudanya di Alam LAHUT. Zikirnya AH (Alif Ha) AH . Ilmunya KAMAL YAKIN. SIFAT DIRI DENGAN ZAT. Wujudanya Alam JABARUT. Zikirnya HU HU. Ilmunya HAQ QUL YAKIN

ASMA’ DIRI YANG TERPERI. Wujudanya di Alam MALAKUT. Zikirnya ALLAH 3 x . Ilmunya - ILMU YAKIN
AF’AL DIRI YANG TAJALLI. Wujudanya diAlam SAHADAH. Zikirnya LA ILA HA ILLALLAH. Ilmunya - ILMU YAKIN. Jelaslah kewujudan itu sebagai PENZAHIRAN KEBESARAN diriNya. Dengan wujud itu terzahir pula segala KEINDAHAN JAMAL Allah namanya. Lantas terzahir pulalah CAHAYANYA yang menerangi segala Keindahan itu JALAL ALLAH namanya dengan KEAGUNGAN itu sempurnalah sudah sebagai Kenyataan ALLA HU AKBAR.

HAKIKAT FATIHAH. Ia Menyatakan DIRI
BISMILLAH. Menjadi ia diriNya AR-RAHMAN itu Ya Muhammad,  engkau jua keadaan YA RAHIM itu. Ya Muhammad engkaulah kekasihKu. Tiada yang lain.
ALHAMDULULLAH. Ya Muhammad yang membaca Fatihah itu Aku. Yang memuji itu pun Aku. Alhamdulillah itu Ya Muhammad Solatmu ganti SolatKu tempat memuji DiriKu sendiri.
RABBUL ALAMIN. Rabbul Alamin itu Aku Tuhan Sekalian Alam.
AR RAHMAN - AR - RAHIM. Ya Muhammad yang membaca Ftihah itu Aku yang Memuji itu pun Aku juga.
MALIKIYAU MID DIIN. Ya Muhammad Aku Raja Yang Maha Besar.engkaulah kerajaannya.
IYYA KANA’ BUDU. Ya Muhammad yang solat itu Aku. Aku memuji DiriKu Sendiri..
WA IYYA KAA NAS TAA IIN. Ya Muhammad tiada kenyataanKu jika engkau tiada.
IH DI NAS SII RATAL MUSTAAQIM. Ya Muhmammad Awal dan Akhir itu Aku
SIRATAL LAZI NA AN AM TA ALAI HIM. Ya Muhammad sebab Aku sukakan engkau ialah engkau itu kekasihKu.
GHAI RIL MAGHDU BI ALAI HIM. Ya Muhammad Aku jadi Pemurah padamu kerana engkau itu kekasihKu
WA LAD DHAL LIN. Ya Muhammad jika tiada Aku maka tiadalah engkau.. AMIN..

Ya Muhammad Rahsiamu itu Rahsia Aku. Yakni yang disembah itu tiada suatu juapun didalamnya melainkan Tuhanku. Maka apabila Solat ghaiblah didalamnya . Apabila ghaib ESA-lah ia dengan Tuhannya. Yang Solat itu tiada dengan lafaz dan maknanya dengan citarasa yang solat amat rapat kepada Zat Yang Esa dengan kata ALLA HU AKBAR. Maka barangsiapa masuk didalam Solat tiada SERAH Tubuh dan Nyawa-nya maka kekallah Sifat dengan Tuhannya - tiada mengesakan dirinya dengan Tuhannya. Sabda Nabi saw: Tatkala kamu Takbiratul Ihram membuangkan lafaz dan makna melainkan Wujud Mutlak semata-mata.

DALIL NAQLI - AYAT AL-QURAN: Telah ada Aku dalam dirimu - betapa tidak kamu lihat?

SIFAT MAANI & SIFAT MAKNUYAH:
A. DAERAH KITA MENGENAL DIRI YANG KASAR. ADAM = JASAD YANG KASAR:

a. HIDUP Jasad dengan hidup Nyawa
b. TAHU Jasad dengan tahu Nyawa
c. BERKUASA Jasad dengan berkuasa Nyawa
d. BERKEHENDAK Jasad dengan kehendak Nyawa
e. MENDENGAR Jasad dengan mendengar Nyawa
f. MELIHAT Jasad dengan melihat Nyawa
g. BERKATA Jasad dengan berkata Nyawa

B. DAERAH KITA MENGENAL DIRI KITA YANG BATIN
MUHAMMAD = NYAWA INSAN
a. HIDUP Nyawa dengan HAYAT Tuhan
b. TAHU Nyawa dengan ILMU Tuhan
c. BERKUASA Nyawa dengan KUDRAT Tuhan
d. MENDENGAR Nyawa dengan SAMA’ Tuhan
e. MELIHAT Nyawa dengan BASAR Tuhan
f. BERKEHENDAK Nyawa dengan IRADAT Tuhan
g. BERKATA Nyawa dengan KALAM Tuhan

PANDANG WUJUD YANG ESA PADA WUJUD YANG BANYAK. ZIKIRNYA HU ALLAH. Adapun Allah itu banyak namaNya kerana Nama Allah yang menjadikan Alam dengan limpah Sifat Sifat diatas. Oleh itu Alam ini ialah Hakikat ZAT YANG ESA. DALIL DALIL AL-QURAN. WALLAH HU MUHITHU LIL ALAMIN. Adapun Allah itu MELIPUTI sekalian Alam. LA TATA HAR RAKU ZAR RATUN BI IZ NILLAH. Tiada bergerak sesuatu walau sebesar zahrah sekalian melainkan dengan IZIn Allah. WA LA HAU LA WALA QUWWA TA ILLA BILLAH. Tiada DAYA UPAYA melainkan dengan KUDRAT Allah. FA IN NA MA TAL WAL LAU AF SII HIM WAJ JAHULLAH. Dimana kamu hadapkan wajahmu disitu Wajah Allah.
Barang kamu pandang pada ini hingga sampai yang menjadikan janganlah terhenti pandang kamu pada sekalian itu hingga sampai kepada yang Menjadikan yaitu ZAT WAJIBUL WUJUD. Jika kamu pandang keadaan diri kamu hendaklah kamu pandang dengan HAYAT Tuhanmu. Jika kamu pandang pengetahuanmu hendaklah kamu pandang ILMU Allah. Apabila kamu pandang kuasamu hendaklah kamu pandang KUDRAT Allah. Begitulah seterusnya dengan pancaindera kamu dan Sifat Sifat MAANI Allah yang lain. Jika tidak demikian halnya sia sialah pandangan itu dan DERHAKA kamu terhadap Tuhan kamu.

TAUHID TAKBIRATUL IHRAM (TI). Adapun syarat TI itu hendaklah HADIR MATA HATI SYAHADAT KE ZAT ALLAH SWT. Sebelum takbir kita NIATKAN didalam Hati yang kita MEMULANGKAN SEKALIAN PANCAINDERA yang dikurniakan kepada kita (kepada Allah = fakir) Niatnya ialah Tiada pendengaranku hanya ia (pendengaran Zat Allah) tiada penglihatanku hanya ia tiada huruf tiada suara hanya ia tiada ciukmku hanya ia tiada gerak dan diamku hanya ia.

HAKIKAT ZAT AF’AL - HAKIKAT SOLAT. Adapun artinya SOLAT sebenarnya YANG MENYEMBAH ITU HAMBA, YANG DISEMBAH ITU TUHAN. Yang menyembah itu FANA’ - yang disembah itu BAQA’. Maka sihamba PULANG KEPADA ADOMNYA. Maka KEKALLAH TUHAN semata-mata pada SUHUD (pandangan = fakir) kita. Yang Menyembah dan Yang Disembah pun ia juga. Yang memuji = DIA Yang Dipuji pun DIA juga kerana Allah SWT Memuji DiriNya sendiri melalui lidah makhlukNya (Insan). Maka hamba itu tetaplah FANA’ sebab ditilik sekalian keadaan dirinya habis terpulang kepada Allah - Ilmu, hayat, Kudrat, Iradat, Sam’, Basar, Kalam . Yang ada pada dirinya adalah SIFAT ZAT ALLAH semata-mata. Adapun Tuhan itu tiada diatas, tiada dibawah, tiada dihadapan, tiada dibelakang tiada dikanan mahupun dikiri. TIADA HAMBA TIADA TUHAN YANG WUJUD HANYA ZAT ALLAH WAJIBUL WUJUD.
MEMULANGKAN AMANAH.

Hadith Qudsi yang bermaksud:
1 TUKARKAN CAHAYA DIRIMU KEPADA CAHAYA TUHANMU
2 MATIKAN DIRI KAMU SEBELUM KAMU MATI

Adapun maksud MATIKAN itu ialah MEMULANGKAN AMANAH ALLAH yang ditanggungkan kepada kita. Amanah Allah itu ialah WUJUD KITA YANG KASAR (Jasad) dan Yang Menanggung Amanah itu ialah WUJUD KITA YANG BATIN yakni Nyawa dan YANG MENGAMANAHKAN itu ialah ZAT ALLAH. Adapun SYARAT Memulangkan Amanah Allah itu ialah tatkala kita mengatakan ALLAH itu tarik nafas kita dari dalam FUAD hingga sampai kealam QUDDUS. Alam itu UBUn UBUN dan makam KAB FUSAIN yaitu antara dua bulu kening. Maka kita tahankan hingga kuat sekalian alam kita merasa hapus wujud kita yang kasar kepada wujud kita yang batin - hapus wujud yang batin kepada ZAT SEMATA-MATA kepada suhud kita.

Maka hapus dan karamlah sekalian SIFAT BASRIAH dalam lautan BAHRUL QADIM hingga nyata Sifat laut semata-mata yaitu Laut Alam Allah. Maka katakanlah ALLAH HU AKBAR . telah fana’ sekalian kelakuan dan diri kita maka nyatalah BAQA’ keadaan ZAT Tuhan semata-mata. Inilah dikatakan SUHUD sehingga sampai kepada SALAM. Adapun SUHUD itu artinya PANDANG MATA HATI arti Mata Hati ialah pengetahuan Nyawa. Alam Nyawa itulah sebenar-benarnya IMAN. Inilah SIRRULLAH yaitu cahaya Alam Ilmu ZAT ALLAH yang tiada huruf tiada suara Wujud Mutlak yakni Wujud Zat Wajibul Wujud.

No comments:

Post a Comment