Thursday, February 5, 2015

SEJARAH DAN KISAH SYEIKHUL HADITH, MUHAMMAD ZAKARIYYA KANDHLAWI (RAH.A)

Dalam abad yang lalu, India sudah pasti menjadi pusat penting bagi kajian hadith, dan ulama India telah menjadi terkenal dengan keghairahan mereka untuk ilmu agama. Apabila mereka berakhir era kepimpinan dalam hadis pengajaran, kodifikasi bidang khas (funun) hadith, dan komentar atas teks (mutun). Begitulah penguasaan sains ini bahawa Muhammad Rashid Rida menyebut dalam pengenalan bukunya Miftah Kunuz al-Sunnah, "Dan kalaulah tidak kerana perhatian yang luar biasa terperinci dalam sains hadis yang dipaparkan oleh saudara-saudara kami, ulamaIndia dalam era ini, sains ini akan mempunyai layu di bandar-bandar di bahagian timur. 

Dan, sememangnya, penguasaan sains ini telah menyusut dalamMesir dan Syria sejak abad yang kesepuluh Hijrah. "Tidak syak lagi bahawa Sheikh Muhammad Zakaria adalah antara ulama hadith yang paling terkenal Indiadan penyumbang yang besar dalam perkhidmatan Sunnah. Beliau telah diberi gelaran kehormat Shaykh al-Hadith , atau "Scholar Great Hadis," oleh gurunya, Syaikh Khalil Ahmad Saharanpuri, yang diiktiraf wawasan yang mendalam, jelas sightedness, dan pengetahuan yang banyak hadith dan sains yang berkaitan. Keturunan dan asuhan

Beliau dilahirkan di kampung daripada Kandhla (Dalam Uttar Pradesh, India) Pada 10 Ramadan 1315 Hijrah (February 12, tahun 1898 CE). Nama penuh beliau ialah Muhammad Zakaria ibn Muhammad Yahya ibn Muhammad Ismail, dan keturunannya terus sepanjang jalan kembali kepada Abu Bakr, seorang sahabat besar Rasulullah s.a.w.

Shaykh Abu al-Hasan Nadwi berkata mengenai beliau, "Sheikh Muhammad Zakaria dilahirkan ke dalam keluarga yang berakar umbi dalam pengetahuan dan keghairahan untuk Islam. Keluarganya yang terdekat dan yang terdahulu itu telah dibezakan oleh firma keazaman, ketabahan, kesabaran, dan kepatuhan kepada agama. Keluarganya termasuk banyak ulama yang ketara  dan neneknya menghafal seluruh Al-Quran semasa menyusukan anaknya [bapa Shaykh Zakaria]. "

Bapanya, Sheikh Muhammad Yahya, adalah antara ulama besar India, Yang utama guru dalam hadith Shaykh Rashid Ahmad Gangohi. Di bawahnya, beliaumempelajari Sahih al- Bukhari , Jami al- Tirmidhi dan lain-lain daripada enam buku terkenal yang sahih hadith [sihah Sitta]. Shaykh Yahya pergi untuk mengajar di madrasah Mazahir Ulum, di daerah Saharanpur, tetapi tidak menerima apa-apa bayaran untuk perkhidmatan. Beliau sebaliknya membuat hidup melalui perniagaan sendiri untuk menerbitkan buku. Sebagai budak muda, Syeikh Zakaria bergerak dengan bapanya kepada kampung daripada Gangoh, Di daerah Saharanpur. Sejak bapanya dan Syaikh Gangohi mempunyai hubungan yang rapat, Syeikh Zakaria dengan cepat memperoleh kasih sayang guru bapanya.

Membesar dalam persekitaran yang mulia, beliau mula belajar bagaimana untuk membaca dengan Hakim Abd al-Rahman Muzaffarnagar. Beliau menghafal al-Quran dengan bapanya dan juga mengkaji buku-buku dalam bahasa Arab buku pengenalan dengan Shaykh bapa saudaranya Muhammad Ilyas (pengasas gerakan Tabligh ). Beliau tinggal bersama bapanya di syarikat Syeikh Gangohi sehingga usia lapan tahun, apabila syekh meninggal dunia.

Pada usia dua belas tahun, Syeikh Zakaria mengembara dengan bapanya Mazahir Ulum, Di sana, di bawah bapanya, dia maju kajian beliau dalam bahasa Arab, menangani banyak karya klasik pada morfologi bahasa Arab, tatabahasa, sastera dan juga logik. Tetapi oleh masa dia tujuh belas, hadith menjadi fokus utama hidupnya. Beliau belajar lima enam buku sahih hadith dengan bapanya, dan kemudian beliau mempelajari Sahih al-Bukhari dan Sunan al-Tirmidhi (untuk kali kedua) dengan mulia Sheikh Khalil Ahmad Saharanpuri. Sebagai penghormatan yang besar untuk hadith, Syeikh Zakaria amat tertentu sentiasa mengkaji riwayat hadith dengan wuduk '.

Pada Dhu 'l-Qa'da 10, 1334 Hijrah, apabila Syeikh Zakaria hanya sembilan belas, ayah yang dikasihi meninggal dunia. Peristiwa ini sangat traumatik untuk Syaikh Zakaria, kerana dia kehilangan bukan sahaja seorang bapa tetapi juga seorang guru dan mentor. Kesedihan yang mendalam beliau kekal bersama baginda selama sepanjang hidupnya.

Guru:

Shaykh Zakaria diberkati hidup dan belajar dalam era yang dianggap oleh banyak untuk menjadi salah satu pencapaian yang besar dalam ilmu Islam oleh sarjana-sarjana di benua kecil India. Beliau belajar dengan beberapa orang guru tetapi pilih yang mencapai tahap tertinggi pembelajaran, penyelidikan, pengarang, dan ketakwaan. Di samping itu kepada bapa (Sheikh Muhammad Yahya) dan bapa saudara (Sheikh Muhammad Ilyas), beliau belajar di bawah hadith ulama Khalil Ahmad Saharanpuri, pengarang Badhl al- Majhud, ulasan Sunan Abi Dawud. Shaykh Zakaria memperoleh kebenaran hadith dari beliau dan kekal pelajar sehingga kematian di Madinah Munawwara Shaykh Khalil pada 1346 Hijrah.

Sebelum kematiannya, Syaikh Khalil Ahmad menyatakan hasrat untuk menulis Badhl al-Majhud , dan beliau meminta bantuan Shaykh Zakaria sebagai seorang lelaki yang kanan. Pengalaman ini menunjukkan hadiah Shaykh Zakaria tulisan indah dan pula, berkembang wawasan dalam sains hadith. Beliau bekerja keras dalam projek ini, mencapai keredaan dan amanah syeikh beliau, dan walaupun disebut dengan nama dalam komentarnya. Ini sememangnya membuka pintu untuk mengarang Shaykh Zakaria banyak karya karya dan sastera sepanjang hidupnya.

Kerjaya Pengajaran: 

Dalam Muharram 1335 Hijrah, beliau telah dilantik sebagai guru di madrasah Mazahir Ulum, di mana beliau telah ditugaskan untuk mengajar buku-buku tatabahasa Arab, morfologi, dan kesusasteraan, serta beberapa teks utama perundangan Islam. Pada 1341 Hijrah, beliau telah ditugaskan untuk mengajar tiga bahagianSahih al- Bukhari atas desakan Shaykh Khalil Ahmad. Beliau juga mengajar Mishkat al-Masabih hingga 1344 Hijrah. Shaykh Abu al-Hasan Nadwi berkata, "Walaupun dia adalah salah seorang guru termuda di sekolah, beliau telah dipilih untuk mengajar karya-karya yang secara amnya tidak diberikan kepada orang-orang yang usianya, tidak juga kepada sesiapa sahaja dalam peringkat awal kerjayanya sekarang dalam dunia pengajaran. Walau bagaimanapun, beliau menunjukkan bahawa dia tidak hanya mampu, tetapi seorang guru yang luar biasa. "

Pada 1345 H, beliau mengembara ke Madinah Munawwara, bandar Rasulullah saw (sallallahu alahi wasallam), di mana beliau tinggal selama satu tahun. Di sana dia mengajar Sunan Abi Dawud di madrasah al-Ulum al-Shar'iyya. Ketika di Madinah, beliau mula bekerja pada Awjaz al-Masalik ila Muwatta Imam Malik, Muwatta ulasan Imam Malik. Beliau adalah 29 pada bila-bila masa.

Apabila dia kembali ke India, Beliau menyambung semula mengajar di Mazahir Ulum. Beliau mula mengajar Sunan Abi Dawud , Sunan al-Nasai , MuwattaImam Muhammad dan separuh kedua Sahih al-Bukhari. Prinsip sekolah mengajar separuh pertama Sahih al-Bukhari , dan selepas kematiannya, Syeikh Zakaria telah diberi penghormatan untuk mengajar seluruh kerja.

Dalam semua, beliau telah mengajar separuh pertama Sahih al-Bukhari 25 kali, lengkap Sahih al-Bukhari enam belas kali, dan Sunan Abi Daud tiga puluh kali.Dia tidak hanya mengajar hadith sebagai suatu perkara rutin kerja hadith telah menjadi minat beliau, dan beliau meletakkan hati dan jiwa ke dalamnya. Shaykh Zakaria mengajar sehingga 1388 Hijrah, apabila dia dipaksa untuk memberi pengajaran selepas membangunkan katarak mata.

Perjalanan ke Dua Kota Suci;

Allah memberkati dia peluang untuk melawat kedua-dua bandar suci Makka dan Madinah. Beliau melakukan haji beberapa kali, dan perjalanan beberapa mempunyai kesan peribadi yang mendalam kepada beliau, kedua-dua rohani dan pendidikan. Beliau membuat perjalanan yang diberkati dengan Syaikh Khalil Ahmad pada 1338 Hijrah dan dengan dia sekali lagi pada 1344. Ia adalah semasa lawatan kedua bahawa Shaykh Khalil melengkapkan Badhl al-Majhud , dia meninggal dunia tidak lama kemudian dan dikebumikan di tanah perkuburan Baqi 'di Madinah. Semoga Allah telah memberi rahmat kepadanya dan meletakkan cahaya dalam kubur.

Cinta yang ikhlas untuk Allah dan kepada Nabi (sallallahu alahi wasallam)

Sheikh Muhammad Zakaria mewarisi ketakwaan, kejujuran, dan ciri-ciri yang baik dari bapanya (ra dengan dia). Beliau bercita-cita untuk mengikuti al-Quran dan Sunnah dalam semua perkara, besar dan kecil, dengan semangat yang tidak dijumpai dalam ramai sarjana. Beliau mempunyai kasih yang melampau untuk Nabi (sallallahu alahi wasallam) dan bandar yang diberkati Madinah. Murid-muridnya yang berkaitan bahawa whenver kematian Rasulullah (sallallahu alahi wasallam) telah disebutkan semasa kuliah Sunan Abi Dawud atau Sahih al-Bukhari , matanya dan dengan air mata, suaranya akan tercekik sehingga, dan dia akan diatasi dengan menangis. Jadi anggun dan air matanya bahawa pelajar tidak boleh melakukan apa-apa tetapi menangis dengan suara yang dibangkitkan.

Beliau sering diuji dengan mengambil kira keikhlasan beliau. Beliau telah ditawarkan pekerjaan banyak mengajar pada dua atau tiga kali ganda berbanding gaji yang customarily diberikan pada Mazahir 'Ulum, tetapi dia sentiasa anggun menolak tawaran. Bagi kebanyakan kerjayanya sekarang dalam dunia pengajaran, Syeikh Zakaria tidak pernah menerima apa-apa wang untuk perkhidmatan di Mazahir 'Ulum, dia melakukan kerja-kerja itu secara sukarela, mencari keredaan Allah.Walaupun beliau tidak menerima gaji yang kecil pada awal kerjayanya, beliau kemudian berjumlah amaun dan dibayar kembali secara menyeluruh.

Perkahwinan;

Sheikh Muhammad Zakaria telah berkahwin sebanyak dua kali. Beliau mula-mula berkahwin dengan anak perempuan Syeikh Ra'uf al-Hasan di Kandhla. Beliau meninggal dunia pada Dhu l-Hijja 5 1355 Hijrah. Beliau kemudian berkahwin dengan anak perempuan Syeikh Muhammad Ilyas Kandhlawi pada 1356 Hijrah. Allah memberkati dia dengan lima orang anak perempuan dan tiga anak-anak dari isteri pertamanya, dan dua anak perempuan dan seorang anak lelaki daripada perkahwinan kedua.

Rutin harian;

Shaykh Zakaria menganjurkan masa teliti. Dia akan bangkit satu jam sebelum subuh dan menduduki dirinya dalam tahajjud dan bacaan Al-Quran sebelum menunaikan solat Subuh di masjid. Selepas Subuh, beliau akan membaca doa pagi dan barzanji sehingga matahari terbit. Selepas itu, dia akan pergi untuk bertemu dengan beberapa orang dan teh minuman (tetapi tidak pernah makan apa- apa dengannya). Beliau kemudian akan kembali kepada pihak beliau untuk membaca. Pada masa ini, beliau juga penyelidikan dan menyusun karya-karya sastera, dan, dengan beberapa pengecualian, tiada siapa yang dibenarkan untuk melawat beliau pada masa ini. 

Apabila tiba masa untuk makan tengah hari, dia akan datang dan duduk bersama-sama tetamu, yang dari pelbagai lapisan masyarakat, beliau akan menghormati dan melayan mereka dengan baik, tanpa mengira siapa mereka. Selepas solat Zuhur, dia akan mengambil tidur siang dan kemudian menghabiskan masa beberapa mendengar surat-menyurat (yang berjumlah sekitar empat puluh atau lima puluh surat setiap hari dari tempat yang berbeza) dan menetapkan replies. Beliau juga mengajar selama dua jam sebelum 'Asar. Selepas Asar ', dia akan duduk dengan sekumpulan besar orang, menawarkan kepada mereka teh. Selepas melaksanakan Maghrib, beliau akan kekal menumpukan dalam kesendirian doa pilihan dan doa. Dia tidak mengambil makan malam kecuali untuk menghiburkan tetamu penting.

Personaliti;

Shaykh Abu 'l-Hasan' Ali Nadwi berkata kira-kira ciri-ciri, "Beliau sangat bertenaga, tidak malas; cahaya hati, tersenyum, ceria, mesra dan beliau sering jested dengan rakan-rakannya dan kenalan rapat. Yang kita lihat dalam watak dan kesabaran yang baik dengan orang ramai, serta humilty jarang dan di atas semua, kualiti peribadi beliau sentiasa dikawal dengan iman yang mendalam dan rasa kepuasan ".

Kematian;

Dia sentiasa berharap untuk bertemu Allah manakala di bandar Rasulullah (sallallahu alahi wasallam); Allah yang diberikan harapan beliau. Beliau meninggal dunia di sana pada hari Isnin bulan Syaaban 1, 1402 Hijrah (Mei 24, tahun 1982 CE) dan dikebumikan di Jannat al-Baqi ', dalam syarikat itu sahabat dan ahli keluarga yang mulia Rasulullah (sallallahu alahi wasallam ). Procesion pengebumian beliau diikuti oleh beberapa orang besar dan dia telah dikebumikan di tanah perkuburan Baqi 'di sebelah gurunya Syaikh Khalil Ahmad Saharanpuri. Semoga Allah mengampuni dia, rahmat pemberian, dan meninggikan statusnya. Amin.

Ulama 'Segala puji kepada-Nya;

Ramai ulama, kedua-dua Arab dan bukan Arab, memujinya dan mengiktiraf pengetahuan dan kecemerlangan. 'Allama Muhammad Yusuf Binnori berkaitan,

Sememangnya terdapat beberapa sisa-sisa para ulama generasi masa lalu yang hidup hari ini di kalangan para ulama generasi hari ini. Mereka diberi petunjuk kepada usaha-usaha yang terpuji dalam sains berbilang agama, seperti perundangan, mereka setanding dengan generasi sebelumnya dalam pengetahuan, kecemerlangan mereka, takut kepada Allah, dan ketakwaan, mereka membangkitkan kenangan umur diberkati keemasan biasiswa. Antara ulama ini adalah seorang tokoh yang unik dicemburui untuk kecemerlangan dalam pengetahuan dan tindakan, penulis belum jelas, kerja-kerja yang berfaedah dan komentar, indah dan hebat: Sheikh Muhammad Zakariyya Kandhlawi Saharanpuri.

Shaykh Ahmad Said, ketua pengajian Islam di Universiti daripada Aligarh, UP, berkaitan,

Ia terbukti yang mengambil melihat pada karya-karya beliau bahawa dia mempunyai kepandaian, kedua-duanya di dalam pengetahuan dan dengan pena, seperti Ibn al-Jawzi dan Imam Ghazali. Ulama era saya tahu tiada sesiapa yang setanding dengan dia dalam hal ini, kecuali Imam 'Abd al-Hayy al-Farangi mahalli (daripadaLucknow).

Shaykh Abu 'l-Hasan' Ali Nadwi berkaitan bahawa Syeikh 'Alawi al-Maliki berkata,

Apabila dia melaporkan pemerintah dan bukti-bukti sekolah Maliki [dalam tulisan-tulisannya], kami Maliki takjub pada ketepatan dan integriti laporan.... Jika pengarang itu tidak disebut dalam pengenalan buku [dia] bahawa beliau Hanafi, saya tidak akan mengetahui bahawa dia telah Hanafi, tetapi, tentu membuat kesimpulan bahawa dia adalah seorang Maliki, sejak dalam Awjaz dia menyatakan undang-undang kecil dan derivatif sekolah Maliki daripada terdapat buku-buku yang walaupun kita mempunyai masa keras mendapatkan.

Pelajar;

Shaykh Zakaria mempunyai pelajar banyak yang tersebar di seluruh dunia dan terus, hingga ke hari ini, untuk berkhidmat kepada Islam, terutamanya mewujudkan sekolah-sekolah Islam tradisional di India, Pakistan, Bangladesh, England, Kanada, Amerika, Afrika Selatan, Zambia, Zimbabwe, dan negara-negara lain.Sebahagian daripada para pelajar beliau lebih menonjol dalam bidang hadith Muhaddith Muhammad Yusuf Kandhlawi (d. 1384 AH), pengarang 'l-Ahbar Amani Sharh Ma'ani' l-Athar , Shaykh 'Abd al-Jabbar A'zami, author Imdad al-Bari (Urdu ulasan Sahih al-Bukhari ), dan Mufti Mahmud Hasan Gangohi (d. 1417 AH). Ramai juga ulama dan pelajar lain yang diperoleh kebenaran juga di dalam hadith dari beliau, termasuk Dr Mustafa al-Siba'i, Shaykh 'Abd al-Fattah Abu Ghuddah, Dr Muhammad' Alawi al-Maliki dan Sheikh Muhammad Taha al-Barakati.

Ditulis Kerja Raya;

Shaykh Zakaria telah menulis banyak karya dalam bahasa Arab dan Urdu. Beberapa di antara mereka melayan mata pelajaran khusus yang intented untuk ulama, dan yang lain telah ditulis untuk orang awam. Karya-karya beliau menunjukkan pengetahuan yang mendalam dan kecerdasan; keupayaan undertand isu di tangan, penyelidikan dengan teliti, dan membentangkan perbincangan yang lengkap, jelas dan menyeluruh; kesederhanaan beliau, rendah hati, kesabaran, dan perhatian kepada detail. Berkenaan dan sentiasa terdahulu yang soleh adalah jelas dalam karya-karya beliau, walaupun beliau tidak bersetuju dengan pendapat mereka terhadap aspek-aspek tertentu.

Kerja pertama beliau bertulis ulasan tiga isi padu Alfiyya ibn Malik (tatabahasa arab), yang ditulisnya sebagai pelajar apabila dia hanya tiga belas. Jumlah kerja-kerja bertulis kepada lebih 100. Dia tidak segan-segan apa-apa hak kepada karya-karya beliau dan ia diketahui umum bahawa beliau hanya menerbitkan karya-karya beliau demi keredaan Allah. Sesiapa yang ingin menerbitkan mereka yang telah diizinkan, dengan syarat bahawa mereka dibiarkan tidak diubah dan ketepatan mereka dikekalkan.

Oleh itu, buku beliau telah mendapat penerimaan yang menggalakkan througout dunia, sehinggakan kerjanya Fada'il al-Quran [Kelebihan Al-Quran] telah diterjemahkan ke dalam sebelas bahasa, Fada'il Ramadan [Kelebihan Ramadan] kepada dua belas bahasa, dan Fada'il al-Salat [Kelebihan sembahyang] ke dalam lima belas bahasa. Beliau menulis empat buah buku mengenai komentar Al-Quran [ tafsir ] dan betul bacaan [ Tajwid ], 44 buah buku di dalam hadith dan sains yang berkaitan, enam buah buku mengenai perundangan [fiqh] dan sains yang berkaitan, 24 buku-buku sejarah dan biografi, empat buah buku mengenai Islam pegangan [ aqida ], dua belas buku mengenai pantang zuhd dan jantung akaun melembutkan [ riqaq ], tiga buah buku tatabahasa Bahasa Arab dan logik, dan enam buku kumpulan dan pergerakan moden hari.

Sebahagian Kerja Hadis-Nya;

Seseorang boleh menemui senarai lengkap dan perihal buku beliau dalam biografi yang ditulis kepadanya. Berikut adalah huraian ringkas beberapa karya-karya beliau yang lebih popular pada hadith:

Awjaz al-Masalik ila Muwatta 'Malik Imam: Satu ulasan yang paling komprehensif pada Muwatta Imam Malik dari segi sains hadith, perundangan, dan penerangan hadith. Shaykh Zakaria menyediakan ringkasan komentar yang lain dengan cara yang jelas, intelektual dan ilmiah, berurusan dengan opinons pelbagai isu setiap, menyebut perbezaan pendapat di kalangan pelbagai ulama, dan membandingkan bukti-bukti mereka. Ulasan, ini ditulis dalam bahasa Arab, telah memenangi pujian-pujian yang hebat dari beberapa ulama Maliki.

Jami låmi 'al-Dirari' ala 'al-Bukhari: Ditulis dalam bahasa Arab, koleksi ucapan dan pemerhatian yang unik pada Sahih al-Bukhari yang disampaikan oleh Syeikh Rashid Ahmad Gangohi. Ini sepanjang hayat yang diperolehi wisdoms dicatatkan oleh Shaykh pelajar Yahya Kandhlawi (bapa Shaykh Zakaria) semasa pelajaran mereka. Shaykh Zakaria disunting, diatur, dan mengulas mengenai penyusunan nenek moyangnya, menjelaskan teks dan menambah pengenalan menyeluruh pada awal.

Al-Abwab wa 'li l-Tarajim' l-Bukhari: Penjelasan tajuk bab Imam Bukhari, Sahih al-Bukhari. Memberikan tajuk bab dalam koleksi hadith sains itu sendiri, yang dikenali di kalangan ulama sebagai l-tarajim al-abwab wa '[bab dan penjelasan]. Di dalamnya, pengkompil menjelaskan sebab-sebab bagi tajuk bab dan hubungan di antara tajuk-tajuk bab dan hadis yang dipetik di dalamnya. Memang diketahui bahawa pengulas Sahih al-Bukhari telah membayar perhatian khusus kepada tajuk di dalamnya, selaras dengan kata-kata bahasa Arab: " fiqh Bukhari dalam tajuk bab " fiqh al-Bukhari fi tarajimihi ]. Shaykh Zakaria bukan sahaja sebut harga dan menyusun apa yang telah disebut oleh ulama lain seperti Shah Wali Allah al-Dehlawi dan Ibn Hajar al-'Asqalani, tetapi juga ada hubung kait dan menjelaskan pendapat dan membentangkan penemuan daripada penyelidikan sendiri dalam banyak contoh.

'Hajjat al-Wida' wa Juz 'Umrat al-Nabi (sallallahu alahi wasallam): ulasan komprehensif Arab pada akaun terperinci haji [ haji ] Rasulullah saw (sallallahu alahi wasallam). Ia termasuk butir-butir mana-mana perbincangan perundangan dalam pelbagai aspek ziarah, memberi lokasi, nama moden hari ini, dan butiran lain tempat yang dilakukan oleh Rasulullah (sallallahu alahi wasallam) yang diluluskan oleh atau tinggal di.

Khasa'il Nabawi Sharh Shama'il al-Tirmidhi: Terdiri dalam urdu, ulasan terkenal Imam Tirmidhi karya al-Shama'il al-Muhammadiyya , koleksi hadis-hadis yang memperincikan ciri-ciri Rasulullah (sallallahu alahi wasallam). Komentar ini menerangkan pelbagai aspek yang berkaitan dengan ciri-ciri dan amalan Rasulullah saw (sallallahu alahi wasallam) yang berlainan. Ia telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dan boleh didapati secara meluas dan di terjemahkan dalam bahasa melayu.

Diambil dari "Perbezaan Imam" oleh Shaykh al-Hadith Muhammad Zakariyya Kandhlawi.

No comments:

Post a Comment