Friday, February 7, 2014

AMALAN JIKA SULIT MENGHAFAL AL-QURAN

Ibnu Abbas r.a berkata: “Saya pernah bersama Rasulullah saw, lalu Ali r.a mendtgi Rasulullah saw dan berkata, “Ya Rasulullah, saya korbankan ibu dan ayah saya atasmu. Saya mencoba menghafal Al- Quran ttp selalu lupa dan menghilang dari ingatan saya”. Baginda bersabda, “Akan aku ajarkan kpdmu satu cara yg akan bermanfaat kpdmu dan apa yg kamu adukandan apa saja yg kamu pelajari akan terpelihara dlm ingatanmu.” 

Terhadap permintaan Ali itu, selanjutnya Nabi saw bersabda, “Jika mlm Jumaat tiba, hendaklah kamu bangun pada akhir mlm. Krn itu adalah waktu yg sgt baik. Pada saat itu malaikat turundan pada saat itu doa-doa dikabulkan secara khusus oleh Allah. Itulah waktu yg ditunggua oleh Nabi Yaakub a.s. Dia berkata kpd anak2nya, “Sebentar lagi akan aku mintakan ampunan bagi kalian dari Tuhanku (iaitu pada mlm Jumaat).”

Jika kamu sulit bangun pada waktu itu, maka bangunlah pada pertengahan mlmdan solatlah empat rakaat dgn aturan begini: stlh membaca Al Fatihah, bacalah surah Yaasiin. Di rakaat kedua stlh membaca Al Fatihah bacalah surah Ad Dukhaandan di rakaat ke3 stlh membaca Al Fatihah, bacalah surah Alif Lam Mim Sajdah. Di rakaat keempat stlh membaca Al Fatihah bacalah surah Al Mulk. Stlh membaca At Tahiyat, perbnyklah memuji Allah lalu berselawat dan bersalamlah kpdku. Juga kirimkan selawat kpd para Nabi dan seluruh kaum mukminindan kpd saudara2 seiman yg sudah Tiada lagi, bacakan istighfar utk mrk. Stlh itu bacalah doa ini: doa hafal Quran Ertinya:

“Ya Allah, kasihanilah aku dgn meninggalkan maksiat selama Engkau mengekal kan aku dan kasihanilah aku dari menanggung sesuatu yg tidak berguna bagiku. Berilah aku rezeki berupa pandangan yg baik pada sesuatu di mana Engkau ridha kpdku. Ya Allah, pencipta langit dan bumi, yg memiliki keagungan, kemuliaandan kejayaan yg tidak dpt dibaygkan. Aku memohon kpd Engkau, ya Allah, Zat Yg Maha Pengasih, dgn keagunganMu dan cahaya WajahMu, semoga Engkau menetapkan dlm hatiku hafalan terhadap kitabMu, sbgmn Engkau telah mengajarkan kpdku. Berilah aku rezeki utk membacanya sesuai yg Engkau sukai, ya Allah pencipta langit dan bumi yg mempunyai keagungan, kemuliaandan kejayaan yg tidak terbaygkan. Aku memohon kpd Engkau ya Allah, wahai Zat yg Maha Pengasih, dgn keagunganMu dan cahaya wajahMu, agar dgn kitabmu Engkau menyinari pandanganku dgnnya. Engkau fasihkan lidahku dgnnya. Engkau bukakan hatiku. Dan dgnnya, Engkau lapangkan dadaku, serta dgnnya pula Engkau bersihkan badanku. Sesungguh nya Tiada yg dpt menolongku kpd kebenaran kecuali Engkau. Tiada daya dan kekuatan kecuali dgn pertolongan Allah Yg Mahatinggi lagi Mahaagung”.

Kemudian Nabi saw. Bersabda, Wahai Ali, kerjakanlah ini selama 3 Jumaat, lima Jumaatatau tujuh Jumaat. InsyaAllah doamu akan dikabulkan Allah. Aku bersumpah dgn namaNya yg menjadikan aku Nabi, bahawa doa setiap mukmin tidak akan dibiarkan tanpa dikabulkan”.

Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa stlh lima atau tujuh Jumaat kemudian, Ali r.a dtg kpd Rasulullah saw. dan berkata, Ya Rasulullah, dahulu saya menghafal kurang dari empat ayat ttp tidak dpt lama dlm ingatan saya. Skrg saya dpt menghafal empat puluh ayat dan saya mengingatnya dgn mudah, seolah-olah Al-Quran dibukakan di dpn saya. Dahulu jika saya mendgr hadis dibacakan, lalu saya mencoba mengulanginya, namun sgt sulit bagi saya. Ttp skrg, jika saya mendgr hadis2, lalu saya meriwayatkannya kpd org lain, maka saya mampu melakukannya tanpa tertinggal satu huruf pun.“ (HR Tirmizi, Hakim).

No comments:

Post a Comment