Friday, February 7, 2014

DOA PARA NABI DALAM AL-QURAN

Kita semua tentu sudah tahu bahawa Nabi dan Rasul adalah manusia terpilih yg diutus oleh Allah swt. utk menyebarkan agama Allah swt. Dlm hidupnya, Nabi dan Rasul tentu berdoa meminta pertolongan Allah swt. maupun berdoa utk mengucap syukur atas nikmat dan rahmat dari Allah swt. Doa tersebut telah ditulis dlm Al-Quran utk dipelajari oleh kita sbg umat Islam. Doa para Nabi adalah doa yg terbaik yg diajarkan oleh Nabi dan Rasul utk meminta pertolongan pada Allah swt.

1). Doa Nabi Adam: (QS Al-Araf:23) “Rabbana zulamna anfusana waillam tagfirlana watarhamana lana kunnana minal khosirin (Ya Rabb, kami telah menzalimi pada diri kami sendiri, jika tidak engkau ampuni kami dan merahmati kami tentulah kami menjadi org yg rugi)”.

2). Doa Nabi Nuh: (QS Hud:47) “Rabbi inni audzubika an as alaka maa laisalli bihi ilmun wa illam tagfirli watarhamni akum minal khosirin (Ya Rabb sesungguhnya aku berlindung kpdMu dari sesuatu yg aku tidak mengetahui hakikatnyadan sekiranya tidak Engkau ampuni dan belas kasih nescaya aku termasuk org2 yg merugi)”.

3). Doa Nabi Ibrahim: (QS Al-Baqarah:128-129) “Rabbana taqobal minna innaka anta samiul alim wa tub alaina innaka antat tawwaburrokhim (Ya Rabb kami terimalah amalan kami sesungguhnya Engkau maha mendgr dan Mengetahuidan termalah taubat kami, sesungguhnya Engkau penerima taubat lagi Maha Penyayg)”. (QS Ibrahim:40-41) “Rabbi ja alni muqimas solati wa min dzuriyyati, rabbana wa taqobal doa, Rabbannagh firli wa li wa li dayya wa li jamiil mukminina yauma yaqumul hisab (Ya Rabb jadikanlah aku dan anak cucuku org2 yg ttp mendirikan solat, ya Tuhanku perkenan kanlah doaku, ya Tuhanku beri ampunlah aku dan kedua ibu bapau dan seluruh org mukmin, pada hari terjadinya hisab)”.

4). Doa Nabi Yunus: (QS Al-Anbiya:87) “Lailaha illa anta subhanaka inni kuntum minadh zolimin (Tiada Tuhan Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau sesungguhnya aku org yg zalim)”.

5). Doa Nabi Zakaria: (QS Al-Anbiya:89) “Rabbi latazarni fardaw wa anta choirul warisin (Ya Rabb jgnlah Engkau membiarkan aku hidup seorg diri, sesungguh nya engkau pemberi waris yg paling baik)”. (QS Ali Imran:28) “Rabbi habli miladunka duriyattan, thoyibatan innaka samiud dua (Ya Rabb berilah aku seorg anak yg baik dari sisiMu, sesungguhnya Engkau maha pendgr Doa)”.

6). Doa Nabi Musa: (QS Thaha:25-29) “Robis shrohli shodri wa ya shirli amri wah lul uqdatam mil lissani yah khohu khouli (Ya Rabb lapangkanlah dadaku dan lancarkanlah lidahku serta mudahkanlah urusanku)”. (QS Al-Qasas:16) “Rabbi inni dholamtu nafsi fa firlhi (Ya Rabb aku menganiaya diri sendiri, ampunilah aku)”. (QS Al-Qasas:21) “Rabbi Naj jini minal qumid zolimin (Ya Rabb lepaskanlah aku dari kaum yg zalim)”. (QS Al-Qasas:24) “Rabbi ini lima anzalta illayya min khoirin faqir (Ya Rabb sesungguhnya aku memerlukan sesuatu kebaikan yg Engkau turunkan kpdku)”.

7). Doa Nabi Isa: (AS Al-Maidah:114) “Rabbana anzil alaina ma idatam minas samai taqunu lana idzal li awalina, wa akhirina, wa ayyatam minka war zukna wa anta khoiru roziqin (Ya Rabb turunkanlah pada kami hidangan dari langit, yg turunnya akan menjadi hari raya bagi kami, iaitu bagi org2 yg bersama kami dan yg dtg sesudah kami, menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau, berilah kami rezeki dan Engkaulah pemberi rezeki yg paling baik)”.

8). Doa Nabi Syuaib: (QS Al-A’raf:89) “Rabbana taf bainana, wa baina kaumina bil haqqi , wa anta khoirul fatihin (Ya Rabb, berilah keputusan diantara kami dan kaum kami dgn adil, Engkaulah pemberi keputusan yg sebaik  baiknya)”.

9). Doa Nabi Ayyub: (QS Al-Anbiyya:83) “Rabbi inni masyaniyad durru wa anta arhamur rohimin (Ya Rabb bahawa aku telah ditimpa bencana, Engkaulah Tuhan yg paling penyayg diantara penyayg)”.

10). Doa Nabi Sulaiman: (QS An-Naml:19) “Rabbi auzidni an askhuro nimatakallati an amta allaya wa ala wa li dayya wa an amala sholikhan tardhohu wa ad khilni birrohmatika fi ibadikas sholikhin (Ya Rabb kami berilah aku ilham utk selalu mensyukuri nikmatmu yg telah Engkau anugerahkan kpdku dan kpd kedua ibu bapau dan mengerjakan amal soleh yg Engkau redhaidan masukkanlah aku dgn rahmatMu ke dlm golongan hamba2Mu yg soleh)”.

11). Doa Nabi Luth: (QS Ay-Syuara:169) “Rabbi naj jini wa ahli mimma yamalun (Ya Tuhanku selamatkanlah aku beserta keluargaku dari perbuatan yg mrk kerjakan)”.

12). Doa Nabi Yusuf: (QS Yusuf:4) “Idz Qaala Yuusufu Li Abiihi Yaa Abati Inni Ra Aitu Ahada Asyara Kaukabauw Wasy syamsa Wal Qamara Ra aituhum Lii Sajidin (Ingatlah ketika Yusuf berkata kpd ayahnya, Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bln kelihatan semuanya sujud kpdku)”.

13). Doa Nabi Muhammad: (Hadis) “Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hassanah wa qina aza bannar (Ya Tuhanku berikanlah aku kebaikan di dunia dan akhiratdan jauhkanlah aku dari api neraka)”. (QS Ali Imran:8) “Rabbana la tuzig qullubana badaidz haddaitana wahabblana miladunka, rohmatan innaka antal wahab (Ya Tuhanku jgnlah Engkau palingkan hati kami stlh Engkau beri petunjukdan berilah kami rahmat, sesungguhnya Engkau adalah zat yg bnyk pemberiannya)”.

No comments:

Post a Comment