Friday, February 7, 2014

KEUTAMAAN SURAH AL-IKHLAS

Ibnu Abbas r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda: “Surah Az-Zalzalah, surah ke 99 adalah sama dgn separuh Al-Quran. Kemudian surah Al Ikhlas, surah ke 112, adalah sama dgn sptga dari Al-Quran dan surah Al-Kafirun, surah ke 109 adalah sama dgn seperempat dari Al-Quran” (HR Tirmizi).

Catatan: Al-Quran menggambarkan kehidupan seseorg dlm dunia ini dan di akhirat dan Surah Az-Zalzalah menggambarkan ttg kehidupan di akhirat dgn cara yg sgt berkesan. Krn itu surah ini sama dgn separuh dari Al-Quran. Surah Al-Ikhlas adalah sama padanannya dgn sepertiga Al-Quran, krn di dlm Al-Quran ada 3 topik yg asas iaitu catatan ttg kejadian2, hukum hakam dan ke Esaan Allah. Surah ini menggambarkan dgn sgt cantik ttg keEsaan Allah swt. 

Surah Al Kafirun adalah sama dgn serempat dari Al-Quran krn pada pemahamannya ada 4 pokok yg berkaitan dlm Al-Quran; yg disebut keEsaan (Allah), kenabian, hukum hakam dan sejarah, kemudian surah Al Kafirun memberi suatu gam-baran ttg keEsaan Allah swt pada suatu level yg sgt tinggi. Menurut beberapa alim ulama, ke3 surah ini sama dgn separuh, sptga dan seperempat dari Al-Quran yg mulia bermakna bahawa pembaca dari surah2 ini akan mendpt ganjaran separuh, sptgadan seperempat dari Al-Quran utk pembacaan mrk (Majahir Haque).

Anas Ibnu Malik r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw berkata kpd seorg sahabatnya: “Apakah kamu sudah kahwin, hai fulan bin fulan? Dia menjwb Tidak wahai Rasulullah demi Allah saya tidak mempunyai sesuatu apapun utk kahwin. Rasulullah bertanya kpdnya: Tidakkah engkau menghafal Surah Al Ikhlas? Dia menjawab: Sesungguhnya saya menghafalnya! Rasulullah saw berkata: Surah ini sama padanannya dgn sptga dari Al-Quran. Rasulullah saw kemudian bertanya lagi: Tidakkah engkau menghafal surah Izaja anasrullahi wal fat? (QS An-Nasr). Ia menjawab: Sesungguhnya saya menghafalnya! Baginda bersabda: Surah ini sama padanannya dgn seper empat dari Al-Quran. Baginda bertanya lanjut: Tidakkah engkau menghafal Qulya Ayyuhal kafirun? (QS Al-Kafirun). 

Dia menjawab: Sesungguh nya saya menghafalnya! Nabi saw bersabda surah ini sama padanannya dgn seper empat dari Al-Quran. Rasulullah saw kemudian bertanya lagi kpdnya: Tidakkah kamu menghafal surah Al-Zilzal? Dia menjawab: Sesungghnya saya menghafalnya! Nabi saw bersabda: Surah ini sama padanannya dgn seper empat Al-Quran. Kahwinlah kamu! Kahwinlah kamu!” (HR Tirmizi). Catatan: Maksud Rasulullah saw dlm mengatakan perkara ini adalah utk menunjukkan nilai dari surah2 ini, apb kamu menghafalnya, maka kamu bukanlah seorg yg miskin akan ttp kamu org kaya, maka kamu semestinya berkatwin. (Tuhfatul Ahwadi). 

Abu Darda r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda: “Adakah seseorg diantara kamu yg sanggup membaca sptga dari Al-Quran dlm satu mlm?” Krn ditanya, bgmn mrk dpt membaca sptga dari Al-Quran dlm satu mlm, maka Rasulullah saw menjwb: “bacalah: Qul Huallahu Ahad (Surah Al-Ikhlas) yg pahalanya sama dgn sptga dari Al-Quran!” (HR Muslim).

Syaidatina Aishah r.aha berkata Rasululah saw mengutus seorg lelaki ketua dlm jamaah, ketika dia mengimami mrk dlm solat dia membaca bagi sahabat2 nya (disamping surah yg ia baca) dia mengakhiri bacaannya dgn membaca: Surah Al-Ikhlas. Apb mrk kembali mrk menyampaikan ini kpd Rasulullah saw. Nabi saw berkata: “Tanyakan kpdnya mengapa ia berbuat spt itu? Dia menjawab: krn di dlm surah itu ada sebuah gambaran ttg Rahman (Yg Maha Pengasih) dan saya suka membaca itu. Atas jawabannya itu Rasulullah saw berkata: “Beritahukan dia bahawa Allah swt mengasihinya juga”. (HR Bukhari).

Allah berfirman di dlm hadis qudsi: “Wahai hamba2Ku, setiap kalian adalah sesat kecuali yg Ku beri petunjuk, maka mintalah petunjukKu, pasti akan Ku beri petunjuk. Wahai hamba2Ku, setiap kalian lapar kecuali yg Ku beri makanan maka mintalah makanan dari Ku, pasti akan Ku beri makanan. Wahai hamba2 Ku, setiap kalian telanjang kecuali yg Ku beri pakaian, mintalah pakaian dari Ku, maka pasti akan Ku beri pakaian. Wahai hamba2Ku, sesungguhnya kalian terus berbuat dosa pada mlm dan siang, padahal Aku akan mengampuni semua dosa, maka mintalah ampun dari Ku, pasti akan Ku ampuni. Wahai hamba2Ku, sesungguhnya kalian tidak akan dpt mendtgkan bahaya maupun manfaat terhadap diri Ku. 

Wahai hamba2Ku, jika org2 yg hidup dulu dan nanti atau seluruh manusia dan jin bertakwa kpd Ku, sungguh hal itu tidak akan menambah apa-apa dlm kerajaan Ku. Wahai hamba2Ku jika org2 yg hidup dulu dan nanti atau seluruh manusia dan jin berkumpul di satu bukit utk bersama2 meminta kpd Ku, lalu Aku mengabulkan permintaan dari setiap kalian, ketahui lah bahawa hal itu tidak akan sedikitpun mengurangi dari apa yg Ku miliki kecuali hanya sebnyk air yg membasahi hujung jarum yg dimasukkan ke dlm lautan.” (HR Tirmizi dan Ibnu Majah).

No comments:

Post a Comment