Sunday, February 23, 2014

FADHILAT SURAH ALI IMRAN AYAT 18

1.  Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya org yg membaca (Ali Imran ayat 18) kemudian setelah itu mengucapkan: (Dan aku juga bersaksi dengan apa yang telah disaksikan Allah Taala dan aku titipkan persaksian ini kepada Allah Taala, maka persaksian tersebut adalah titipanku di sisi Allah Taala) maka org tersebut  akan didatangkan (untuk menghadap Allah Taala) pada hari kiamat kemudian akan dikatakan kepadanya: “Hambaku ini telah membuat suatu perjanjian dgnKu dan aku adalah Zat yg paling berhaq di dlm menunaikan janji2nya. Maka sekarang masukkanlah hambaku ini ke dalam syurga”. (HR Abu Syaikh)

2. Dari Hamzah Az-Zayyat r.a Beliau berkata: “Suatu malam aku keluar rumah utk melakukan perjalanan menuju Kufah, kemudian dlm perjalanan malam itu aku memasuki suatu daerah yg sama sekali tidak berpenghuni. Dlm keadaan spt itu, tiba-tiba ada dua jin ifrit telah menghampiriku. Salah satu dari jin itu berkata kpd temannya: Inikah Hamzah bin Habib Az-Zayyat, yg skrg mengajar Al Quran kpd org2 yg ada di Kufah?” maka temannya menjawab: “Benar! Dan demi Allah, skrg aku akan membunuhnya”. Jin yg satunya berkata: “Jangan! Biarkan org miskin ini hidup”. Temannya berkata lagi: “Tidak! Sungguh aku akan membunuhnya”. Ketika jin itu sudah punya keinginan kuat utk membunuhku, maka akupun membaca: (Surah Ali Imran ayat 18). Kemudian aku berkata: “Dan aku adalah termasuk golongan org2 yg bersaksi atas persaksian tersebut”. Maka berkatalah salah satu jin itu kpd temannya (yg niat membunuhku): “Bersiap sedialah kamu! Skrg mau tidak mau kamu harus menjaga dia sampai shubuh”. (HR Abu Syaikh)

No comments:

Post a Comment