Monday, February 24, 2014

FADHILAT SURAT AL KAFIRUN

1). Dari Sa’id bin Abil ‘Ash r.a Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa membaca surat Al Kafirun, maka seakan-akan dia membaca seperempat Al Qur’an. Dan barangsiapa membaca surat Al Ikhlas, maka seakan-akan dia membaca sepertiga Al Quran”. (HR Thabrani dan Baihaqi).

2). Dari Ibnu Abbas r.a Rasulullah s.a.w bersabda: “Maukah kutunjukkan satu kalimat yg akan menyelamat kan kalian dari menyekutukan Allah? Bacalah surat Al Kafirun pada waktu kalian hendak tidur!( HR Abu Ya’la,Thabrani).

3). Dari Zaid bin Arqam r.a Rasulullah s.a.w bersabda: “Barangsiapa bertemu Allah Taala dgn membawa keyakinan yang terdapat dalam dua surat, maka tidak ada hisab (perhitungan amal) baginya, dua surat tersebut adalah surat Al Kafirun dan surat Al Ikhlas”. (HR Ibnu Marduwaih).

4). Dari Jubair bin Muthim r.a Rasulullah s.a.w telah bersabda kpdku: “Wahai Jubair! Apakah engkau  merasa senang, apb engkau keluar utk melakukan suatu perjalanan, maka engkau akan menjadi org yg paling baik keadaannya di antara teman2mu dan paling banyak bekalnya?” Akupun menjawab: “Tentu wahai Rasulullah! Aku tebus engkau dgn bapak dan ibuku”. Rasulullah s.a.w kemudian bersabda: “Bacalah 5 surat ini iaitu: surat Al-Kafirun, An-Nashr, Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Suat An-Naas setiap surat mulailah dgn Bismillah”. Jubair kemudian bercerita (mengenai pengalamannya): “Aku adalah seorg yg kaya raya dan banyak hartanya. Dulu aku pernah keluar utk berpergian. Waktu itu aku adalah org yg paling buruk keadaannya dan paling sedikit bekalnya (di antara teman2ku). Semenjak Rasulullah s.a.w mengajarkan kpdku doa-doa berupa surat2 tersebut, maka aku tidak pernah berhenti utk membacanya. Sampai akhirnya aku menjadi org yg paling baik keadaannya dan paling banyak bekalnya hingga aku kembali dari perjalananku. (HR Abu Yala).

No comments:

Post a Comment