Tuesday, February 11, 2014

ZIKIR PILIHAN DARI RASULULLAH

Zikir adalah sebuah amal ibadah dlm umat Muslim utk mengingat Allah. Di antaranya dgn menyebut dan memuji nama Allah. Bacaan zikir yg paling utama adalah kalimat “Laa Ilaaha Illallaah”, sdgkan doa yg paling utama adalah “Alhamdulillah”. Zikir dari Rasulullah yg memiliki pengaruh dahsyat, mulai dari zikir laa ilaha illallah, asykurullah, subhanallah, masya Allah, alhamdulillah, astaghfirullah, tawakaltualallah, hasbiyallah, selawat hingga hauqalah.

1). Dari Anas bin Malik r.a bahawa Rasulullah saw bersabda,

إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ: “بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، 

لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِقَالَ: « يُقَالُ 

حِينَئِذٍ: هُدِيتَ وَكُفِيتَ وَوُقِيتَ. فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ، فَيَقُولُ 

لَهُ شَيْطَانٌ آخَرُ: كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِىَ 

وَكُفِىَ وَوُقِىَ

“Jika seseorg keluar dari rumahnya lalu membaca (zikir): Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah (Dgn nama Allah, aku berserah diri kpdNya dan Tiada daya dan kekuatan kecuali dgn pertolonganNya), maka malaikat akan berkata kpdnya: “(sungguh) kamu telah diberi petunjuk (oleh Allah Taala), dicukupkan (dlm segala keperluanmu) dan dijaga (dari semua keburukan)”, sehingga syaitan2 pun tidak boleh mendktinya dan syaitan yg lain berkata kpd temannya: Bgmn (mungkin) kamu boleh (mencelakakan) seorg yg telah diberi petunjuk, dicukupkan dan dijaga (oleh Allah Taala)?” (HR Abu Daud)

2). Hasbiyallah, Cukuplah Allah Bagiku

حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ 

الْعَظِيمِ

“Cukuplah Allah bagiku. Tiada Tuhan selain Dia. Hanya kpdNya aku bertawakal dan Dia adalah Tuhan yg memiliki Arasy yg agung.” (QS At-Taubah:129).

3) Hawqalah: Rasulullah saw bersabda:

يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ قَيْسٍ أَلاَ أَدُلُّكَ عَلَى كَنْزٍ مِنْ كُنُوزِ الْجَنَّةِ 

فَقُلْتُ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ قُلْ

لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ

“Wahai Abdullah bin Qais, maukah engkau kuberitahu ttg salah satu tabungan syurgawi? Abdullah bin Qais menjawab: ‘Tentu, wahai Rasulullah’. Ia bersabda: ‘Ucapkanlah

لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ

laa haula wa laa quwwata illa billah’ (HR Bukhari, Muslim)

Kalimat ini adalah zikir yg dikenal dgn istilah hauqalah. Biasa kita baca ketika mendgr azan, ketika stlh solat atau ketika melihat sesuatu yg menakjubkan. Ertinya dari kalimat ini adalah ‘Tiada daya upaya dan Tiada kekuatan kecuali atas (dgn izin) Allah. Begitu agungnya kalimat ini sehingga dikatakan sbg tabungan syurgawi. Makna dari kalimat ini adalah, bahawa tercapainya sesuatu, perubahan kondisi menjadi lebih baik, adalah semata2 krn kehendak Allah dan pertolongan dariNya. Bukan krn hanya usaha sendiri saja. Kesannya, memohon kebaikan, memohon tercapainya sesuatu, pertolongan hanyalah ditujukan kpd Allah Taala.

4). MAA SYAA ALLAH, LAA QUWWATA ILLAA BILLAH (QS Al-Kahfi:39)

مَا شَاء اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ﴿٣٩

“MAA SYAA ALLAH, LAA QUWWATA ILLAA BILLAH”


(Sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dgn pertolongan Allah).

No comments:

Post a Comment