Thursday, January 30, 2014

PASUKAN PANJI HITAM

Imam Abu Hanifah pernah di tanya oleh muridnya, “Wahai Imam, bagaimana kah kita mengenali pasukan panji hitam yg akan menjadi bala tentara Khalifah akhir zaman? Bukankah pasukan bani Abbasiyah sekarang juga berpanji hitam? Imam Abu Hanifah menjawab, “Panji hitam yg menjadi pasukan Imam Mahdi tidak sama dgn panji hitam pasukan bani Abbasiyah, DI BENDERA ITU ADA CAP STEMPELNYA RASULULLAH yg membedakan mereka dgn yg lainnya. 

Perjuangan pasukan itu tidak semudah perjuangan pasukan Bani Abbasiyah dalamm membangun kekhalifahannya. Mereka muncul di puncaknya fitnah Duhaima. Kemunculan mereka akan memisahkan umat ini menjadi 2 bahagian, bahagian yg satu adalah bahagian keimanan yg tidak bercampur dengan kemunafikan dan bahagian yang kedua adalah bahagian kemunafikan yg tidak bercampur dgn keimanan. Mereka sangat keras terhadap orang-orang kafir dan munafiq, namun mereka sangat berlemah lembut pada orang-orang mukmin. Hati mereka bagaikan kepingan besi, jangan sekali-kali kau berharap mereka punya belas kasihan terhadaporg2 kafir itu.”

Murid itu bertanya kembali pd beliau, “Kenapa mereka tak mau berbelas kasih, bukankah bagi orang-orang kafir itu juga ada tawanan dan pengampunan?” Imam Abu Hanifah menjawab, “Iya ada, tapi waktu itu sudah tidak berlaku. Kerana orang-orang kafir sudah sangat terlanjur melampaui batas terhadap kita”. (Di angkat dari kitab Al-Malahim karangan Imam Abu Dawud dan Kitab tafsir ibnu Katsir dlm bab Al-Fitan).

No comments:

Post a Comment