Wednesday, January 13, 2010

SILAT JURUS TAUHID INSAN

Gerak Silat atau Jurus yang tiada berdiri atas Tauhid Ihsan, maka ia tiada kekuatan Ilahiah tetapi hanya kekuatan yang berasaskan zahiriah semata-mata seperti latihan fizikal, gerak langkah, tenaga dalam, khadam wirid dan lain-lain.

Tiadanya Tauhid Ihsan maka pahlawan tersebut tiada miliki kekuatan yang hakiki. Bagaimana mungkin mereka kuat jika gerak langkah mereka dalam kesyirikan berhala keakuan diri (ananiah). Ia adalah berhala batin yang bertali dengan iblis yang membuahkan kesombongan, riya’ dan ‘ujub. Mereka terputus dengan Allah dan kekuatan hanya pada zahir semata-mata, serta dibimbangi tanpa disedari kedatangan jin-jin kafir yang membantu kekuatan atau jurus ghaib yang tujuannya untuk menyesatkan

Segala ilmu yang tiada membuahkan kefaqiran diri dengan Allah adalah tiada berdiri atas ketauhidan yang hakiki. Ia terputus dari sanad batin Rasulullah saw. Zahirnya dilihat benar tapi batinnya adalah batil lantaran menyembah keakuan diri.

Justeru itu segala ilmu dan amal wajib berdiri diatas Tauhid Ihsan (rasa dan pandang atau syuhud) bukannya iktiqadi (ilmu pada akal). Tauhid iktiqadi hanya sahkan iman tapi tiada hancurkan berhala akuan diri. Mereka tetap syirik dalam ilmu, amal, gerak diam yang membawa pada kesombongan.

Pendekar sejati baik ilmu gerak zahir atau jurus batin adalah mereka yang meletakkan kekuatan hakiki pada Allah dengan fana’ (lebur diri) dalam Tauhid Ihsan. Dalam gerak adanya nafas, dalam nafas adanya al-Hayat, dalam Al-Hayat adanya Ar-Rahman, dalam Ar-Rahman ada WujudNya.

Syariatnya bergerak pantas, hakikatnya diam sepi dalam WujudNya. Tiada daya upaya walau satu gerak melainkan dengan pertolongan Allah.

Insan wajib kembali pada sifat kefaqirannya yakni tiada miliki apa jua walau satu zarah dan Allah jua yang miliki segalanya. Ia adalah Tauhid yang hakiki yang wajib difahami, diingati, dirasai dan disyuhudkan. Anak jati warisan bangsa MELAYU adalah pemilik Tauhid Ihsan, adab dan budi bahasa yang indah, bijaksana dalam melangkah dan hebat dalam ilmu tempur persilatan.

"Silat MELAYU indah tarinya
Buahnya penuh keperkasaan
Batinnya bersilaturahim dengan Tuhan
Zahirnya bersilaturahim sesama insan.”

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment