Saturday, September 3, 2016

RIJALUL GHAIB

Rijalul Ghaib ramai yang menyangka bahwa ianya adalah dari bangsa Jin. Sedangkan sebahagian ulama menggelarinya untuk arwah para solihin dan malaikat yang membantu para mukminin dalam perjuangan dakwahnya. 

"Janganlah kamu menyangka bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, Bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya"(Surah Ali Imran Ayat 169)

Imam Ahmad bin Ali Al-Buni dalam Manba Ushul Al-Hikmah-nya pada muka surat 230, menjelaskan tentang rijalul ghaib ini sebagai berikut, “Ketahuilah, bahawa Allah Yang Maha Agung dan Maha Tinggi dengan kemurahannya yang besar terhadap manusia, Ia menciptakan roh-roh berkarakter malaikat yang berkeliling di seluruh penjuru bumi. Para roh tersebut membahagiakan orang-orang yang memiliki hajat dengan membantu menunaikan hajat-hajat mereka dan membantu mencapai keinginan-keinginan mereka. Maka barang siapa yang bertepatan waktu hajatnya dengan arah di mana para rijalul ghaib itu berada dan berdoa kepada Allah pada saat itu juga, para rijalul ghaib itu akan mengamini doanya tersebut maka insyaAllah akan terkabulkan hajatnya serta tercapai apa yang ia minta".

Yang penting kita ketahui iaitu para Rijalul Ghaib merupakan hamba-hamba Allah yang soleh yang banyak diberi pengetahuan hal yang ghaib oleh Allah Subhanahu Wa Taala. Mereka bertebaran di muka bumi dan disamarkan oleh Allah dari kebanyakan makhluknya dan tidak dapat dilihat dengan mata kasar, kerana kesolehannya doanya di ijabah Allah.

Hal ini sesuai dengan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Ya`la, Ibnu al-Sunni, and At-Thabrani dalam al-Mu`jam al-Kabir bahawasanya Rasulullah Saw bersabda, “Apabila seorang daripada kamu kehilangan sesuatu atau memerlukan pertolongan sedangkan dia berada di suatu tempat yang tiada orang dapat menolongnya, maka hendaklah dia berseru, ”Wahai hamba-hamba Allah, tolonglah aku..!” sesungguhnya bagi Allah itu ialah hamba-hamba yang kita tidak nampak."

Ada petunjuk atau cara untuk mengetahui kedudukan Rijalul Ghaib itu tiap-tiap dalam sebulan (Mengikut perkiraan bulan hijriah). Kedudukan para Rijalul Ghaib sentiasa berpindah-pindah. 

Dari kitab Jawahir Al-Khomsi Syeikh Khotiruddin Bayazid Al-Khowajah dan Kitab Jami’u Karomatil Aulia kepunyaan Syeikh Yusuf ibni Isma’il An-Nabhani R.A, bahwa Rijalul Ghaib merupakan salah satu pangkat kewalian dari 37 pangkat ataumaqam para wali Allah. 
Wallahu'alam

Assalamualaikum ya rijalullah wa ya rijalul ghaib wa ya rijalul muuminin wa ya ayyuha arwah muqoddas aghinunii bii maunati wa aghistunii bi ausyatin wandzurunii yaruqobau yanuqobau ya abdalu ya awtadu ya qhotbu arsy ya ghaust zamani aghisunii wa aghinuuni liqodhoii hajati...bihaqi allah bijahiallah bi ruhi sayidina Muhammad Rasulullah sallalahu alayhi wasallam.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment